Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 6:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 maart, 2017 11:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Voor het weekend een update was een beetje optimistisch! Maar goed, beter laat dan nooit. Mijn doel is dit jaar 6 vliegtuigen af te maken. De Yak-40 is al af, dus nog maar 5 te gaan :P .Gelukkig zijn er bij de VC-10 weer wat vorderingen, zij het wat minimaal.

Er is flink geschuurd, met dit als resultaat.
photo 404510

photo 404511

Het is lastig te zien of er nog ergens spleetjes zitten, dus het leek me beter om de romp even in de primer te zetten. Zoals wellicht op de foto te zien is, zijn er genoeg spleetjes zichtbaar...
photo 404512

...daarom is er weer een tweede ronde plamuur nodig (gelukkig wel minder deze keer).
photo 404513

Ook heb ik de motoren in elkaar gezet. De fit is best goed en ze hebben een stuk meer detail dan de motoren van Airfix. Wel zullen ze nog het nodige plamuur en schuurwerk nodig hebben.
photo 404514

photo 404515

De romp is inmiddels bijgeschuurd. Hierna zal hij weer in de primer gaan om te zien of er nu geen spleetjes meer te zien zijn.
photo 404516

En dat is de status van nu.

Wordt (hopelijk een stuk sneller deze keer) vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 maart, 2017 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
malair schreef:
Mijn doel is dit jaar 6 vliegtuigen af te maken.


Leuke update Martijn! Goed te horen dat het goed gaat met Seppe; dat is toch het allerbelangrijkste.
Ik denk dat onze hobby veel uitdagingen kent maar slechts twee echte valkuilen; de valkuil om meer te kopen dan je kan bouwen en de valkuil jezelf kwantitatieve druk op te leggen, terwijl het toch gaat om de kwaliteit (en het leerproces om dat steeds verder uit te breiden, maar dat is persoonlijk). Take your time, zeker met die kleine erbij. Vergeet je vrouw ook niet... dat heeft niets met brouwen te maken, maar het is wel degelijk een valkuil.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 apr, 2017 10:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Klopt helemaal VJ! Ik vind het echter altijd leuk om met targets te werken. Ben niet anders gewend vanuit het bedrijfsleven :lol:.

Goed, de afgelopen tijd is het weer wat rustiger geworden (met name de weekenden), dus dat geeft weer wat bouwruimte.

Uiteraard waren en nog wat spleetjes zichtbaar, dus het was opnieuw nodig om de laatste kleinigheden weg te werken met plamuur.
photo 407296

In de tussentijd ook de spleetjes van de vleugels, motoren, stabilo's en de horizontale stabilo opgevuld.
photo 407297

photo 407298

photo 407299

Bij het achtersteven moet het puntje gelijmd worden. Deze vond ik echter te grof in vergelijk met het echt. Ik heb hem daarom een stuk puntiger gevijld.
photo 407301

De romp zag er na het nodige schuurwerk goed genoeg uit, dus tijd om de verticale stabilo te monteren. Zoals je kunt zien zit er een behoorlijke opening tussen aan de voorkant. Ik heb deze wat kleiner gemaakt met wat styreen en daarna opgevuld met plamuur. Bij het aanbrengen van de plamuur heb ik deze keer gebruikt gemaakt van de tip van LouisCharmant.
photo 407300

photo 407304

photo 407303

Hierna zijn de vleugels, motoren, stabilo's en de horizontale stabilo geschuurd.
photo 407302

photo 407305

photo 407306

De wing fence die bij het model zat is ook aangebracht. Er ontbreken echter twee kleine per vleugel (vreemd dat deze er niet bij zaten). Gelukkig is dat zo gemaakt van styreen.

photo 407307

photo 407310

En dan is het weer primer tijd!
photo 407308

Met uiteraard weer de volgende plamuur en schuur ronde
photo 407309

photo 407311

photo 407314

In de tussentijd ook maar even begonnen aan het landingsgestel. het aparte is dat de wielen van de main gear uit twee delen bestaan (beetje vreemde keuze van Roden, maar goed). Deze moeten dus goed geschuurd worden, anders zijn ze niet goed rond.
photo 407315

En dan is het eindelijk tijd voor de witte lak!
photo 407313

photo 407317

En dat is de status van het moment. Hierna zal eerst de bovenkant van de romp afgeplakt worden en daarna worden de vleugels en stabilo's bevestigd.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 apr, 2017 10:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Lekker zo'n extra dag vrij met Pasen! Lekker even tijd om verder te gaan.

Ik was tevreden over de witte lak, dus de bovenkant kan afgeplakt worden.
photo 408479

Eerst de stabilo's gemonteerd....
photo 408480

....en daarna de vleugels. De fit is zeker niet slecht.
photo 408481

Wel moesten de spleetjes opgevuld en afgeschuurd worden.
photo 408482

Dat laatste is gelukkig niet zo veel werk, dus kan het geheel in de (grijze) primer.
photo 408483

Tijdens het drogen van de primer meteen maar even het landingsgestel afgemaakt.
photo 408484

Vervolgens de grijze laklaag. Verder ook weer weinig problemen mee gehad. Wat hier wel goed opvalt is dat de groeven in de vleugels best diep zijn. Ik vind dit overigens wel een mooi effect. Uiteraard krijgt het geheel tegen het einde nog een goede weathering.
photo 408485

De zwarte dopneus geschilderd.
photo 408486

Alvast een begin gemaakt met de decals.
photo 408487

Het schiet aardig op! Volgende keer denk ik de eindfoto's.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 apr, 2017 15:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Zo, dat gaat in eens snel! Ziet er goed uit. Mooi schuurwerk. Daar ben ik nu ook mee bezig en het is toch altijd lastiger dan het lijkt om het echt netjes te krijgen. Zo krijg jij je target van 6 toestellen dit jaar wel af ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 apr, 2017 15:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Inderdaad knap werk Martijn! Echter blijft mijn vraag, ik zie dat jou werkwijze is als volgt: Je spuit dikwijls als eerste de romp zonder vleugels en/of staart.
Achteraf als de romp gespoten is plaats de de vleugels waar toch soms kieren te vinden zijn.
Hoe werk jij dit dan netjes weg zonder de andere laklaag te beschadigen met het plamuren en schuren?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 apr, 2017 12:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Veleno schreef:
Je spuit dikwijls als eerste de romp zonder vleugels en/of staart. Achteraf als de romp gespoten is plaats de de vleugels waar toch soms kieren te vinden zijn. Hoe werk jij dit dan netjes weg zonder de andere laklaag te beschadigen met het plamuren en schuren?
Ik doe dit alleen als de vleugels en de onderkant van de romp dezelfde kleur zijn, anders werk ik de kieren van te voren weg en plak ik de vleugels af. De kieren bij de vleugels werk ik weg met acrylaatkit (bij iedere bouwmarkt te koop). Hier voordeel hiervan is dat het heel zacht is en dus goed te bewerken. Daarna met een natte vinger er over heen strijken (of met een rietje) en je krijgt een strakke afwerking. Nadeel is wel dat het daarna niet meer te schuren is, aangezien het vrij zacht en rubberachtig is. Het moet dus wel in één keer goed (maar daar heb je 30 minuten de tijd voor :wink: ). Ik zal bij het volgende model wat foto's van dit proces maken.

Dat gezegd hebbende is hij af! Eerst maar de foto's:

photo 409279

photo 409280

photo 409281

photo 409282

photo 409283

photo 409284

photo 409286

photo 409287

photo 409285

Het is een uitstekende kit van Roden. Zeker een aanrader, ook voor beginners. Wel vond ik de decals niet super en kloppen ook niet helemaal. Ik zou adviseren voor iemand die dit model wil maken niet de decals van de kit te gebruiken, maar after market decals te kopen.

De volgende zegt u? Er ligt al meer dan 4 jaar een onafgemaakte A330 op de plank. Die moet dus maar eens afgemaakt worden. De volgende wordt dus een A330-300 van Revell in de kleuren van KLM.

Tot de volgende keer!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 apr, 2017 16:53 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
ziet er goed uit, zoals gewoonlijk, mooie livrey

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 apr, 2017 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk schema voor een leuke kist.

Staan de achterste wielen wel allemaal op de grond? Op de laatste foto lijkt het alsof ze net vrij komen van de grond.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 apr, 2017 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Die is weer erg fraai geworden! Niet alle panel lines zijn gevuld valt me op. Niet storend hoor, want de weathering mag er zijn. Maar ik vroeg me af of het een bewuste keuze is.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement