Zo, ik heb even genoeg van Tri-jets, dus eerst even iets anders. De Vickers Commercial 10! Net als de Trident ook weer een Brits vliegtuig. L'histoire se répète, aangezien de VC-10 evenals de Trident een commerciële mislukking was wederom vooral door toedoen van een Britse luchtvaart maatschappij (BOAC).
Het toestel is ontworpen naar de specificaties van BOAC en ook deze keer weer omdat het toestel teveel naar de wensen van één luchtvaartmaatschappij ontworpen was, was het toestel voor andere maatschappijen niet interessant. Er zijn er dan ook maar 54 van gemaakt. Het is natuurlijk wel een iconisch toestel, aangezien ze vier motoren aan de achterkant heeft.
De twee andere types die dat ook hadden was de Il-62 en de Lockheed L-329 Jetstar. De Il-62 moet ik nog maken van Zvezda. De Jetstar (tevens van Roden) heb ik een paar jaar geleden "straight out of the box" gemaakt. Op de foto de middelste (10 punten als je de twee andere toestellen op de foto herkent :p)
De VC-10 was vooral ontwikkeld voor "hot and high" diensten voor vluchten naar alle uithoeken van het Britse Rijk en was daar ook zeer geschikt voor. Nadat veel luchthavens echter de landingsbanen gingen verlengen vaak speciaal voor de 707 en de DC-8 was dit voordeel echter verdwenen.
De eerste vlucht van de VC-10 was in 1962 en in 1964 werd de eerste commerciële vlucht gemaakt. BOAC probeerde er alles aan te doen om het vliegtuig in diskrediet te brengen door continu maar te hameren op de hoge operating costs in vergelijking met de Boeing 707. Deels was dat terecht, maar de passagiers vonden de VC-10 wel een uitstekend toestel, waardoor er gemiddeld 10% hogere load factors waren dan met de boeing 707, met als gevolg dat de VC-10 op zijn minst net zo veel opleverde als vluchten met de 707. Maar goed, het kwaad was geschiet en het dure imago heeft de VC-10 nooit van zicht af kunnen schudden.
De VC-10 is doorontwikkeld in de Super VC-10. Nu is "super" nogal een overstatement aangezien deze slechts 3,9 meter langer was. De enige nieuw kopers van de Super waren BOAC en East African.
Van de VC-10 is ook een militaire versie gemaakt met een rol als tankvliegtuig. De RAF heeft dit toestel lang gebruikt, met de laatste vlucht pas in september 2013.
Vickers ging uiteindelijk op in BAC, welke later opging in BAe werd om uiteindelijk als BAE Systems te eindigen (welke nog steeds bestaat met een omzet van 17,9 miljard)
Goed, de versie die ik ga maken is de Super VC-10 in de livery van East African Airways. East African heeft bestaan van 1947 tot en met 1977 en was de nationale maatschappij van Kenia, Tanzania, en Uganda. De maatschappij werd in 1977 opgeheven vanwege verslechterende politieke relaties.
De kit is van Roden en ziet er een stuk beter uit dan de Airfix kit van de standaard VC-10.
De fit is zo te zien ook best goed.
De cockpit decals zijn wederom door mijzelf gemaakt. De ramen zijn van Authentic Airliners en zijn hetzelfde als de BAC 1-11 ramen (tip van Ian van Airliner Cafe).
Genoeg info voor nu. Let's get started!
Allereerst de vertical stabilizer gelijmd. Beetje vreemd dat deze niet aan de fusulage gegoten zit. Dit zie je normaal eigenlijk alleen bij Resin.
Gewichtjes voorin en de raampjes gelijmd. Uiteraard wordt mij model weer dicht, dus ik zal de raampjes laten gaan opschuren. Nu kan de fusulage gelijmd worden (vastgezet door Berna Clamps)
Het cockpit deel is ook doorzichtig en moet apart op de fusulage gelijmd worden. Ik weet dat dit fijn is voor mensen die open raampjes willen maken, maar ik heb er altijd een hekel aan, aangezien dit voor veel meer plamuur en schuurwerk zorgt. Maar ach, je kunt als fabrikant nooit iedereen tevreden maken.
Dan kunnen de vleugels en stabilo's gelijmd worden. De leading edges zijn heel dun. Dat is mooi, maar is wel oppassen geblazen ze niet te beschadigen.
Flink in de plamuur gezet.
En dat is de status op het moment. Wordt vervolgd!