Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 2:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 10:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Zo, ik heb even genoeg van Tri-jets, dus eerst even iets anders. De Vickers Commercial 10! Net als de Trident ook weer een Brits vliegtuig. L'histoire se répète, aangezien de VC-10 evenals de Trident een commerciële mislukking was wederom vooral door toedoen van een Britse luchtvaart maatschappij (BOAC).

Het toestel is ontworpen naar de specificaties van BOAC en ook deze keer weer omdat het toestel teveel naar de wensen van één luchtvaartmaatschappij ontworpen was, was het toestel voor andere maatschappijen niet interessant. Er zijn er dan ook maar 54 van gemaakt. Het is natuurlijk wel een iconisch toestel, aangezien ze vier motoren aan de achterkant heeft.

photo 397984

De twee andere types die dat ook hadden was de Il-62 en de Lockheed L-329 Jetstar. De Il-62 moet ik nog maken van Zvezda. De Jetstar (tevens van Roden) heb ik een paar jaar geleden "straight out of the box" gemaakt. Op de foto de middelste (10 punten als je de twee andere toestellen op de foto herkent :p)

photo 397974

De VC-10 was vooral ontwikkeld voor "hot and high" diensten voor vluchten naar alle uithoeken van het Britse Rijk en was daar ook zeer geschikt voor. Nadat veel luchthavens echter de landingsbanen gingen verlengen vaak speciaal voor de 707 en de DC-8 was dit voordeel echter verdwenen.

De eerste vlucht van de VC-10 was in 1962 en in 1964 werd de eerste commerciële vlucht gemaakt. BOAC probeerde er alles aan te doen om het vliegtuig in diskrediet te brengen door continu maar te hameren op de hoge operating costs in vergelijking met de Boeing 707. Deels was dat terecht, maar de passagiers vonden de VC-10 wel een uitstekend toestel, waardoor er gemiddeld 10% hogere load factors waren dan met de boeing 707, met als gevolg dat de VC-10 op zijn minst net zo veel opleverde als vluchten met de 707. Maar goed, het kwaad was geschiet en het dure imago heeft de VC-10 nooit van zicht af kunnen schudden.

De VC-10 is doorontwikkeld in de Super VC-10. Nu is "super" nogal een overstatement aangezien deze slechts 3,9 meter langer was. De enige nieuw kopers van de Super waren BOAC en East African.

Van de VC-10 is ook een militaire versie gemaakt met een rol als tankvliegtuig. De RAF heeft dit toestel lang gebruikt, met de laatste vlucht pas in september 2013.

photo 397982

Vickers ging uiteindelijk op in BAC, welke later opging in BAe werd om uiteindelijk als BAE Systems te eindigen (welke nog steeds bestaat met een omzet van 17,9 miljard)

Goed, de versie die ik ga maken is de Super VC-10 in de livery van East African Airways. East African heeft bestaan van 1947 tot en met 1977 en was de nationale maatschappij van Kenia, Tanzania, en Uganda. De maatschappij werd in 1977 opgeheven vanwege verslechterende politieke relaties.
photo 397983

De kit is van Roden en ziet er een stuk beter uit dan de Airfix kit van de standaard VC-10.
photo 397967

photo 397968

photo 397969

photo 397970

De fit is zo te zien ook best goed.
photo 397971

De cockpit decals zijn wederom door mijzelf gemaakt. De ramen zijn van Authentic Airliners en zijn hetzelfde als de BAC 1-11 ramen (tip van Ian van Airliner Cafe).
photo 397972

photo 397981

Genoeg info voor nu. Let's get started!

Allereerst de vertical stabilizer gelijmd. Beetje vreemd dat deze niet aan de fusulage gegoten zit. Dit zie je normaal eigenlijk alleen bij Resin.
photo 397975

Gewichtjes voorin en de raampjes gelijmd. Uiteraard wordt mij model weer dicht, dus ik zal de raampjes laten gaan opschuren. Nu kan de fusulage gelijmd worden (vastgezet door Berna Clamps)
photo 397976

photo 397977

photo 397978

Het cockpit deel is ook doorzichtig en moet apart op de fusulage gelijmd worden. Ik weet dat dit fijn is voor mensen die open raampjes willen maken, maar ik heb er altijd een hekel aan, aangezien dit voor veel meer plamuur en schuurwerk zorgt. Maar ach, je kunt als fabrikant nooit iedereen tevreden maken.
photo 397979

photo 397980

Dan kunnen de vleugels en stabilo's gelijmd worden. De leading edges zijn heel dun. Dat is mooi, maar is wel oppassen geblazen ze niet te beschadigen.
photo 398705

photo 398706

Flink in de plamuur gezet.
photo 398707

En dat is de status op het moment. Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Laatst bijgewerkt door malair op vr 28 apr, 2017 12:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 11:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi toestel, succes me schuren ;-)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 12:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
malair schreef:
10 punten als je de twee andere toestellen op de foto herkent :p)

Zal het raad-het-plaatje nog maar niet verklappen? ;-)

Er zijn twee uitleggen over de 'C' in VC. De eerste is dat het staat voor het 10e 'Civil' model van Vickers-Armstrongs ltd. Maar jou uitleg is inderdaad meer correct; het is de 'C' van Commercial. De VC-1 'Viking' was een passagiersvliegtuig dat was afgeleid van de Wellington Bommenwerper en ontworpen in opdracht van het Ministry of Aircraft Production. Deze wilde een civiele markering en dat is dus de 'VC' geworden. Overigens was Vickers helemaal niet consequent met het toepassen van de VC aanduiding en noemde ze hun toestellen liever naar het modelnummer. Zo was de VC.1 'Type 491 t/m 657', de VC.2 'Type 700/800 Viscount' etc. etc. Die typeaanduiding is gehandhaafd tot en met 'Type 1150', de Super VC-10. De 4 in '1154' verwijst naar de vierde klant voor dit type. En om de verwarring compleet te maken; de ICAO aanduiding van de Super VC-10 (oa gebruikt op vliegplannen) was 'VC15'....

Vier van de vijf East African Airways VC-10's hebben de tand des tijds overleefd en bestaan heden ten dagen nog, want ze zijn (op 1 na) allemaal naar de RAF gegaan.

5H-MOG (c/n 885 en laatst gebouwde VC-10) vloog bij de RAF als K3 met registratie ZA150 en maakte haar laatste vlucht op 24 september 2013. Dit toestel is in ground running condition bij het Brooklands Museum.

5X-UVJ (c/n 884 ) vloog bij de RAF als K3 met registratie ZA149 en maakte haar laatste vlucht op 18 maart 2013. Daarna is het voorste deel van de romp over zee naar de UAE gebracht waar het in het Al Mahatta museum in Sharjah tentoon zal worden gesteld (met Gulf Air schema en interieur).

5Y-ADA (c/n 883) vloog bij de RAF als K3 met registratie ZA148 en maakte haar laatste vlucht op 28 augustus 2013. Momenteel staat het toestel on display by de Classic Air Force collection op Newquay, Cornwall.

5H-MMT (c/n 882) vloog bij de RAF als K3 met registratie ZA147 en maakte haar laatste vlucht op 25 september 2013. Het lande om 16:02 op Bruntingthorpe na twee ceremoniele go-arounds. Na 51 jaar was dit de allerlaatste vlucht van een VC-10. Dit toestel zal van bruikbare onderdelen worden ontdaan om ZD241 (ex BOAC) in ground running condition te houden.

Alleen East African Airways VC-10 5X-UVA (c/n 881) kwam in 1972 bij een ongeluk op Addis Ababa vroegtijdig aan haar einde.

En zo te zien ga jij 5H-MMT bouwen; de laatste VC-10 die ooit vloog! Super leuk onderwerp.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 18:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk project. De kit schijnt prima te zijn. Maar dat zal je inmiddels wel al gemerkt hebben. Mede daarom heb ik 'm ook nog op mijn wensenlijst staan. Jammer dat het toestel nooit een succes is geworden, ik ben dol op die onconventionele ontwerpen. Succes, ik ga 'm volgen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 20:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Ben met griep thuis dus kom maar op met updates :wink: gaf hoor zo'n vc-10.
Poging voor de vliegtuigen:
Cv-440 en een dornier 328 jet.

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Ben het voor de helft met vorige spreker eens, want ik denk dat de prop een Ilyushin Il-12 is.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 22:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 jul, 2009 19:27 pm
Berichten: 302
Blijft een aparte kist om te zien.

Heb de militaire versie ervan liggen dus volg deze met veel belangstelling.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 jan, 2007 0:26 am
Berichten: 189
Woonplaats: Amersfoort
Wat betreft plamuur aanbrengen is er een manier om minder te hoeven schuren. Breng tape aan rondom de te plamuren oppervlakte en rondom op 1-2 mm afstand. Dan plamuur aanbrengen en zorgen dat je óp de tape blijft. Vervolgens tape weghalen en je hoeft alleen het plamuur weg te schuren dat op het plastic van het model zit.

Groet,
Louis.

_________________
Werktafel: teveel om op te noemen en (te)veel in voorraad...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2017 11:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Toffe kit! Deze ga ik zeker volgen. Op filmpjes op Youtube is te zien en te horen dat dit een bruut beest is.
Absoluut een knap toestel :!:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2017 12:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt voor de reacties!

5 punten voor subbuster en 10 voor VJ! Het is inderdaad een DO-328JET en een Il-12. Beide out of the box gebouwd, dus eigenlijk wel een keer toe aan een update...

Ik zal proberen van het weekend weer een update te plaatsen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement