De liefde voor Franse jets blijft trekken, zeker die voor de Caravelle, dus here we go again: een opknapper!
Na een groot project als de C46 is het lekker even bij te komen met een tussendoortje, alvorens met een nog complexer (militair) project te gaan beginnen. Toen de Transavia Caravelle met zichtbaar interieur klaar was, bleef mijn oude Revell versie van de PH-TRO over. Sowieso voldoet het model op detailniveau niet meer aan mijn wensen (er zitten wat storende fouten in het model). En ook de afwerking voldoet niet meer naast de nieuwe PH-TRO. Dus heb ik hem gestript ter voorbereiding van een nieuw jasje.
Een Franse jet verdient een Frans jasje. Als kind ging ik met het gezin steevast naar Frankrijk op vakantie en in de jaren ’80 was de Caravelle daar nog overal te zien. De geweldige retro beschildering van Air Inter staat nog op mijn netvlies. En juist over deze maatschappij is veel interessants te vertellen. En van haar geschiedenis gaat een waarschuwing uit naar de Nederlandse luchtvaart van nu. Want uiteindelijk is Air Inter gekannibaliseerd door Air France om het moederbedrijf te laten overleven...
Air InterLignes Aériennes Intérieures, code IT, was in veel opzichten een pionier in de Europese luchtvaart:
- Voorloper van moderne ‘low cost’ maatschappijen, met snelle omdraaitijden, minimale bemanning, geen vaste plaatsen en een ‘no frills’ service waarbij betaald moest worden voor de drankjes aan boord (ongekend in de jaren ’80).
- Eerste toepassing van een getrapt discount stelstel waardoor passagiersbezetting van vluchten gedurende piek en daluren werd gespreid. Dit was zo’n succes dat Air Inter in sommige jaren op haar binnenlandse vluchten meer passagiers vervoerde dan Air France over de hele wereld.
- De eerste maatschappij ter wereld die met een een actuele CATIII geautomatiseerde ‘all weather’ landing uitvoerde tijdens een commerciële vlucht (met een Caravelle, 9 januari 1969). En in 1976 de eerste maatschappij die actuele CATIII landingen uitvoerde met de A300, een unicum voor Airbus.
- De launch customer van de Dassault Mercure (enige gebruiker), de A320 (via Air France) en A330-300.
- Eerste gebruiker van de HUD (Heads Up Display) in de commerciële luchtvaart (in de Mercure en A320)
- Eerste Franse airline die met een volledige vrouwelijke bemanning een commerciële vlucht uitvoerde (7 feb 1985, Mercure, met capt. Anne-Marie Peltier, eerste officier Brigitte Lescop, boordwerktuigkundige Colette Vibert en drie vrouwelijke cabin attendants).
Air Inter werd in de jaren’50 opgericht om goedkope, snelle en hoogfrequente vliegverbindingen binnen Frankrijk te realiseren. Aandeelhouders waren de Franse overheid (met subsidies), Air France, Union des Transports Aériens (UTA) en de Franse staatsspoorwegmaatschappij SNCF. Met de introductie van de Caravelle in 1966 betrad Air Inter de ‘Jet Age’ en was heel Frankrijk ineens maximaal 60 minuten vliegen van Parijs verwijderd.
Recent is Caravelle Super 12 met registratie F-BTOE in Air Inter kleuren gespoten en naast een Air France Concorde tentoon gesteld in het luchtvaartmuseum Aeroscopia in Toulouse-Blagnac.
F-BNKHDe eerste automatische landing in actuele slechtzicht condities (wereldwijd) was op 9 januari 1969. Op de route van Lyon naar Parijs Orly, met 56 passagiers aan boord, liep door mist het zicht tijdens de landing terug tot 200 meter. In die jaren zou Orly gesloten zijn onder dergelijke weerscondities, maar een aantal jaren daarvoor pionierde de Caravelle al met het ATT systeem: Atterrissage Tout Temps (letterlijk: ‘alle weersomstandigheden’). Daardoor kon de Caravelle, met registratie F-BNKH, nu een automatische landing maken, waarbij de vliegers de controle overnamen direct na touch down. Dit was de eerste keer dat zoiets gebeurde tijdens een commerciële vlucht. Tegenwoordig zijn CATIII landingen heel gebruikelijk.
F-BNKH op Charles de Gaulle in 1980. Deze uitvoering ga ik gebruiken voor dit model. Naast de hierboven genoemde geschiedenis heb ik daar ook persoonlijk een link mee. In 1982 waren wij met het gezin op vakantie in Bretagne. Mijn tante en twee nichtjes kwamen later en arriveerde op de luchthaven van Nantes in de Caravelle F-BNKH.
Trois-couleursHet kleurenschema dat ik zal gebruiken werd geïntroduceerd ter gelegenheid van de komst van de eerste Airbus A300 in 1976. Het kleurenschema is gebaseerd op het beroemde ‘drie kleuren plan’, dat rond dezelfde tijd in de dienstregeling werd opgenomen. Een commerciële innovatie die later standaard zou worden in de low cost industrie (tegenwoordig weliswaar een stuk minder transparant). ‘Rode’ vluchten vinden plaats op de piekmomenten van de dag, zijn gericht op de zakelijke markt en er zijn geen discount tarieven. ‘Blauwe’ vluchten vinden plaats op de daluren, zijn gericht op gezinnen en jongeren en bieden discounts tot wel 80% en de ‘witte’ vluchten zitten er tussenin met maximaal 50% discount.
In de jaren daarna werd langzaam de hele vloot voorzien van het drie kleuren schema. Vier Caravelle’s ontvingen vanaf 1980 een aangepast staatlogo, aangepast voor toepassing op de F-27 Friendships.
VJ