SpeedAS schreef:
Die scribing template, weet je toevallig of die nog ergens verkocht wordt? Ik ben al een tijdje op zoek naar een dergelijke plaat.
Die heb ik van e-bay gehaald Alex. Helaas waren de verzendkosten hoger dan de aanschaf... een kwestie van snel vergeten, want ik heb er veel plezier van. Het is een aanrader.
Dan is het tijd voor een update. Ik ben begonnen met het scratch werk aan de wheel bay's. Misschien niet het meest logische deel om de bouw mee te beginnen, maar ik kon niet wachten. En ach, ik kon nu nog overal goed bij.
De geweldige pasvorm van deze kit. De romp gaat nog wel, maar dit slaat alles. Overigens; de schuine opening in het brandschot (waar de motoren bevestigd worden) hoort zo bij deze kit....
Hier heeft deze kit ook last van. Maar goed, dat is dan ook de uitdaging. Het is duidelijk geen 'shake and bake' model.
Dit is de ruimte waar het landingsgestel in wordt opgeborgen (onderaf gezien, linker kant romp met de motor rechts). De tank is één van de drie olietanks. In elk wheel bay compartiment zit er 1 gekoppeld aan de bijhorende motor en in de belly zit de long range oil tank (optioneel). Dit toestel lust nogal wat Olie. Buffalo heeft standaard vaten achter in de cabine staan om direct na de landing de olietanks bij te vullen. Er gaat al snel 2 liter per motor per uur doorheen.
De wheel bay moet zelf worden uitgesneden. Bij het model zitten wel twee plaatjes waar het landingsgestel ingestoken kan worden. Het leek mij echter interessanter om te trachten de wheel bay zo natuurgetrouw mogelijk na te bouwen (voor zover mij dat lukt in 1/72).
Het voorste deel is hier verdiept. Het achterste deel was in werkelijkheid ook niet verdiept en diende om de bovenkant van het landingsgestel te geleiden tijdens het intrekken of uitklappen. Het 'hoefijzer' is aangebracht om de grote krachten van het landingsgestel op te vangen. Weinig delen van het vliegtuig zullen zo aan krachten bloot staan als de constructie ter hoogte van de wheel bay. Harde landingen met een kracht naar boven gericht, trekkracht naar achteren als het landingsgestel wordt uitgeklapt (als gevolg van de vliegwind) en aan de andere kant trekkrachten van de motor naar voren gericht.
De olietank in positie. Op de achtergrond een exemplaar dat nog niet rond is geschuurd. De draadjes zijn 0.3mm kerstraad. Dat is te grof gezien de schaal, maar kleiner wordt mij te veel gepriegel (respect voor RobH, die dat wel beheerst).
En het resultaat tot nu toe. De PE gear doors heb ik er ter referentie bijgelegd.
VJ