Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 191 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 20  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 feb, 2017 23:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Zit er nou helemaal niks in die wielbakken om te voorkomen dat alles onder de sneeuw gaat zitten, met alle gevolgen van dien zodra dat smelt? Smeltende sneeuw doet een hoop 'waterdichte' apparatuur sneuvelen, vraag maar aan de NS :wink: (de SLT Sprinters hadden er nogal last van).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 feb, 2017 0:00 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Leuk project en knappe aanpassingen. Heb de originele van Williams Brothers liggen, ben heel benieuwd naar de vorderingen.

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 feb, 2017 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
TheFlyingDutchman schreef:
Zit er nou helemaal niks in die wielbakken om te voorkomen dat alles onder de sneeuw gaat zitten, met alle gevolgen van dien zodra dat smelt?

Nee, de de-ice boots zijn zelfs grotendeels van de buffalo kisten gehaald. Niet voor niets gaan ze in de serie regelmatig stuk. Maar er zit nagenoeg geen gevoelige electronica in, dus dat komt de bedrijfszekerheid weer ten goede :-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 feb, 2017 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
De volgende stap is het scriben van de motorbehuizing. In de foto zijn de cowl flaps al weggezaagd. In de volgende post kom ik daar op terug. Nu eerst de uitlaten. Ik heb een buisje 3/32" tube (2.4 mm) verder uitgeboord en daarna met een mesje de 'trumpet' wat opgerekt.

photo 401331

photo 401333
hier het vergelijk met de uitlaat die origineel bij het model geleverd wordt.

photo 401330
Daarna is de opening verder uitgevijld om hem ruim passend te maken.

photo 401332
En dat keer vier (twee aan elke kant). In werkelijkheid gaat het niet zo gemakkelijk. Als er één reden is dat er op korte termijn niet meer gevlogen kan worden met de C-46 is het wel een structureel gebrek aan uitlaten. Die slijten immers hard en ze worden niet meer gemaakt. Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om in het echt uitlaten na te maken, maar dan kom je weer op het vlak van de regelgeving. Een onderdeel moet origineel van de fabriek zijn. Zelfbouw mag wel, maar dan moet er 'experimental' op de kist en dan mag er niet langer commercieel mee gevlogen worden...

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2017 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
De CW-20/C-46 was het meest complexe ontwerp van Curtiss tot dan toe. Uniek voor zijn tijd werd de CW-20/C-46 ontworpen in de Guggenheim Aeronautical Laboratories windtunnels van het California Institute of Technology (Caltech). Dit leidde tot een aantal opvallende kenmerken, zoals de sigaarvormige romp met ‘unstepped’ cockpitramen en de double-bubble romp.

Ook de cowl flaps configuratie is ongebruikelijk; een bocht met expanding (sealed) fan type cowl flaps in een bocht van 120 graden aan de onderkant van de cowling, in plaats van in een volledige cirkel van de gebruikelijke venturi-type cowl flaps.

photo 401408
Het voordeel hiervan is dat er geen stroom van turbulente lucht langs de bovenkant van de vleugel stroomt, wat de vorming van lift boven de vleugel zou verstoren en tot meer weerstand zou leiden.

photo 401414
Op bovenstaande foto zijn de oil cooler ducts goed te zien. Dit is de tunnel die loopt van de onderste luchtinlaat aan de voorkant van de cowling, via de oliekoeler onder de motor naar de cowling panelen.
De cowl flaps worden elektrisch bediend en via een indicator in de cockpit kan de vlieger zien in welke stand ze staan. De cowl flaps kunnen extra ver open, zodat voor regulier onderhoud niet steeds de gehele motorbeplating verwijderd hoeft te worden. Om oververhitting van de motorolie te voorkomen als de cowl flaps geheel gesloten zijn wordt alle koellucht die van de oliekoeler komt middels het venturi effect door een duct geperst die altijd een open verbinding met de buitenlucht heeft.

photo 401412
Om de flaps op één lijn te krijgen heb ik de het 5 cent muntstukje gebruikt. Paste bij toeval prima.

photo 401415
En in positie. Tussen de flaps heb ik de seals aangebracht.

photo 401413
Op bovenstaande foto zijn zowel de flap actuators als de oil cooler ducts in styreen nagemaakt. Ideaal gesproken zou het plaatmateriaal dunner zijn, maar in 1/72 is dit het maximale dat ik kan vervaardigen zonder dat het een rommeltje wordt als gevolg van de (weekmakende) lijm.

photo 401409
photo 401411
Realiteit versus model.

photo 401410
Al met al een hele klus deze motorbehuizing. Op dit punt ben ik dankbaar voor de ontwerpfilosofie van Curtiss hoofdconstructeur George A. Page Jr.; “let's haul the maximum weight, to a maximum altitude with a minimum number of engines”. Nu hoef ik nog maar één motor…

fijne zondag allemaal
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2017 16:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Het scratchen van de diverse onderdelen is wel aan jou toevertrouwd, ik vind het echt netjes!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 feb, 2017 11:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi scratchwerk aan het motorcompartiment

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 feb, 2017 13:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ziet er éééérg gaaf uit.. 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2017 21:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Langzaam komen de leuke details tevoorschijn. Zo heeft het model een best aardige versie van de P&W R2800 meegeleverd.

photo 401609

Best aardig in de schaal 1/72 dan, want ik zie sommige brouwers toveren in 1/32... Zover kan ik helaas niet gaan. Ik ga er wel iets van proberen te maken. In elk geval zitten er op het model keurige koelribben rond de cilinders, zijn de stoterstangen aanwezig (twee per cilinder) en zit bovenop de crankcase de magneetbehuizing met links en rechts de verdelers. De cilinderkoppen en kleppendeksels zijn weggelaten omdat het anders niet past in de cowling. Daarom is vervangen door aftermarket motoren ook zinloos; dan moet ik er weer een stukje afzagen.

Volgens de bouwaanwijzing moet ik de motoren verlijmen in de cowling en blijft er een ruimte over tussen de achterkant van de motor en het brandschot. Dat heeft twee nadelen; verlijmen wordt altijd een rommeltje, zeker met aluminium verf. En via de cowl flaps die ik gemaakt heb zie je de lege open ruimte achter de motor en dat is lelijk. En de oplossing is ook simpel:

photo 401604

Ik ga de engine strut nabouwen.

photo 401608

Om het mijzelf enigszins gemakkelijk te maken is dit een platte cirkel en niet een ronde buis. Zowel de stangen als de achterkant van de motor zelf verlijmen daardoor eenvoudiger en dit ga je toch niet meer terugzien.

photo 401606
photo 401605

Daarna heb ik de dragende constructie gemaakt van 3/64" (1.2 mm) styrene buis. Dat is niet correct op schaal, maar kleiner zou een rommeltje worden en waarschijnlijk ook niet stevig genoeg. Nogmaals; het gaat om een detaillering die je door slechts een kleine opening gaat zien straks.

photo 401607
Hiermee is de detaillering van de achterkant van het motorcompartiment wel compleet. Nu de voorkant... wordt vervolgd.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2017 22:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Netjes hoor, de buizen sluiten mooi aan!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 191 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement