De CW-20/C-46 was het meest complexe ontwerp van Curtiss tot dan toe. Uniek voor zijn tijd werd de CW-20/C-46 ontworpen in de Guggenheim Aeronautical Laboratories windtunnels van het California Institute of Technology (Caltech). Dit leidde tot een aantal opvallende kenmerken, zoals de sigaarvormige romp met ‘unstepped’ cockpitramen en de double-bubble romp.
Ook de cowl flaps configuratie is ongebruikelijk; een bocht met expanding (sealed) fan type cowl flaps in een bocht van 120 graden aan de onderkant van de cowling, in plaats van in een volledige cirkel van de gebruikelijke venturi-type cowl flaps.
Het voordeel hiervan is dat er geen stroom van turbulente lucht langs de bovenkant van de vleugel stroomt, wat de vorming van lift boven de vleugel zou verstoren en tot meer weerstand zou leiden.
Op bovenstaande foto zijn de oil cooler ducts goed te zien. Dit is de tunnel die loopt van de onderste luchtinlaat aan de voorkant van de cowling, via de oliekoeler onder de motor naar de cowling panelen.
De cowl flaps worden elektrisch bediend en via een indicator in de cockpit kan de vlieger zien in welke stand ze staan. De cowl flaps kunnen extra ver open, zodat voor regulier onderhoud niet steeds de gehele motorbeplating verwijderd hoeft te worden. Om oververhitting van de motorolie te voorkomen als de cowl flaps geheel gesloten zijn wordt alle koellucht die van de oliekoeler komt middels het venturi effect door een duct geperst die altijd een open verbinding met de buitenlucht heeft.
Om de flaps op één lijn te krijgen heb ik de het 5 cent muntstukje gebruikt. Paste bij toeval prima.
En in positie. Tussen de flaps heb ik de seals aangebracht.
Op bovenstaande foto zijn zowel de flap actuators als de oil cooler ducts in styreen nagemaakt. Ideaal gesproken zou het plaatmateriaal dunner zijn, maar in 1/72 is dit het maximale dat ik kan vervaardigen zonder dat het een rommeltje wordt als gevolg van de (weekmakende) lijm.
Realiteit versus model.
Al met al een hele klus deze motorbehuizing. Op dit punt ben ik dankbaar voor de ontwerpfilosofie van Curtiss hoofdconstructeur George A. Page Jr.; “let's haul the maximum weight, to a maximum altitude with a minimum number of engines”. Nu hoef ik nog maar één motor…
fijne zondag allemaal
VJ