Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 6:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2017 13:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
robh schreef:
Citaat:
messing start bij 0,5 mm

Nee hoor, kijk maar https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=28222&sid=e83a8bcd53ad650443da8ca5840addf7&start=6110#p960599
Ze zijn kaarsrecht en nog dunner dan het 0,3 mm verenstaal, wat ik ook heb. Voordeel is dat het knippen en schuren van messing aanzienlijk makkelijker is dan van staal.

Bij herlezing stond er inderdaad dat het 0,2 mm messing is. Op de foto lijkt het aanzienlijk groter :D

Ik heb zelf 0,1 en 0,2 mm nikkel-zilver draad van Albion gekocht. Ook dat heb ik tegen een achterrand gelijmd, maar ik was er minder tevreden over. Het is veel slapper, ik geloof dat de modulus 3x lager is, en het vervormt veel sneller. Ik blijf bij 0,3 mm verenstaal.

Rob (de Bie)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2017 20:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Soldeertijd. Te doen: De complexe uitlaat voor de motor en de bedieningsorganen voor het hoogteroer. Materiaal: 0,2 en 0,5 mm messing draad. Eerst van 0,5 mm draad een cirkeltje gebogen dat precies om het carter van de resin motor past, gewoon om de steel van een penseel heen. Daarna op een met cellotape bedekte kopie van het vooraanzicht uit Hegener de stukjes messing draad vast geplakt.

photo 399495

Dat moest in twee etappes, want eerst moest de ring op zijn plaats blijven. De H er onder is voor de hoogteroer bediening, die door de cockpitwanden naar buiten steekt. Vloeimiddel er op, aantippen met soldeer op de punt van de bout en dan ziet het er zo uit.

photo 399493

De T's zijn al op maat geknipt. Op de motor gelegd:

photo 399494

De diameter is dus zo'n 10 mm. Sprieten afknippen, en de 18 spaken voorzichtig een beetje naar achteren drukken.

photo 399492

Hierbij kwam een van die flietertjes los. Het vastlijmen met secondelijm duurde zeker twee keer zo lang als het solderen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2017 0:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Daar zit flink wat soldeer op. Zal de macro-stand wel weer zijn :mrgreen:
Maar, leuke detaillering aan de motor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2017 9:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
mooi begin... wel benieuwd, zit de uitlaat voor de motor?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2017 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Bij de Bristol Jupiter zat de uitlaat inderdaad voor de motor, al kon de configuratie verschillen.

photo 399565

photo 399564

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2017 10:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Nice... wel apart.. gelukkig hoef je dan de motor niet mee verder te detailleren omdat je er verder niet zoveel meer van ziet

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jan, 2017 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vleugel en romp zijn (vele lagen) wit geschilderd en de vleugel is op de romp gelijmd.

photo 399666

photo 399665

Een lichte beschadiging van de verf links bij de vleugelachterrand, maar die is wel weg te werken, denk ik.
Intussen dreigt de uitlaat een kolossale (ik bedoel natuurlijk minuscule) ramp te worden. Na het schilderen (roest en dry brush gun metal) zijn nu drie pootjes weg. Ik ga nog proberen de ontbrekende pootjes te lijmen als de uitlaat op zijn plaats voorop de romp zit. Als dat niet lukt, haal ik denk ik alle pootjes weg en lijm ik aan de ring alleen de grote uitlaatpijpen onder de romp.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jan, 2017 17:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Misschien zijn er nog andere opties? 0.5mm soldeerdraad/koperdraad, gaatjes boren, staafjes insteken (voorgeplooid), of gaatjes boren in de motoren, en daar het staafje insteken en afwerken naar de ring?

Is het omdat de messing te hard is? je kan deze eerst eventueel roodgloeiend verhitten, dan wordt ie slapper...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jan, 2017 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Is het omdat de messing te hard is

Het is eerder omdat de soldeerlas van de 0,2 mm draadjes aan de ring te zwak is. Suggestie om soldeerdraad te gebruiken is een goede; gaatjes boren in de motoren zie ik niet zo zitten. 't Is allemaal wat klein, de diameter van het motortje is maar krap 10 mm, die van de cilinders 1,5 mm, de lengte van de pootjes 2 mm.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jan, 2017 20:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
robh schreef:
Ik ga nog proberen de ontbrekende pootjes te lijmen als de uitlaat op zijn plaats voorop de romp zit. Als dat niet lukt, haal ik denk ik alle pootjes weg en lijm ik aan de ring alleen de grote uitlaatpijpen onder de romp.

Nood breekt wetten natuurlijk, maar dat is wel jammer van de leuke detaillering. Ga je het proberen met CA lijm? Zelf heb ik er inmiddels goede ervaring mee met 0,3 kerstdraad. Het zal minder sterk zijn dan solderen, maar als je het onderdeel verder niet meer met een kwastje hoeft aan te raken zou het best voldoende sterk kunnen zijn.

Succes! VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement