Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2016 11:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Leuk project weer Rob! Heel veel succes met de verdere bouw :brouw:

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2017 14:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De cockpit onderdelen zijn echt minuscuul.

photo 396989

Ik had de stoelen-vloer-achterwand al een keer in een romphelft gelijmd, maar bij het passen van de andere helft bleek er een spleet van bijna een millimeter over te blijven. Ik weet niet meer hoe ik dat bij de driemotorige variant heb opgelost, maar hier heb stripjes van 0,5 x 1,0 mm tegen de zijkanten aan gelijmd en het geheel weer netjes glad geschuurd en opnieuw grijs geschilderd. Het instrumentenpaneel stuk van het PE deeltje met de stuurwielen heb ik wit geschilderd, de rest donkergrijs, zoals het er op foto's uitziet, in plaats van zwart volgens de instructies. Dan zie je tenminste nog enig verschil als het onderdeel met de gaatjes er over heen komt.

photo 396988

Het spul is zo klein dat er geen fatsoenlijke foto van te maken is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2017 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het cockpit interieur op zijn plaats geplakt en de romp binnenkant lichtgrijs geverfd.

photo 397343

Als het droog is, kan de romp dicht.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2017 15:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Romp dicht was makkelijker gezegd dan gedaan. Om de een of andere reden bleef aan de voorkant een aardige spleet over; misschien was toch het vloertje iets te breed geworden. Met wat Revell putty was het in ieder geval gauw gerepareerd.

photo 397502

De onderkant moet in ieder geval een uitgebreide plamuur beurt krijgen.

photo 397501

Aan de achterkant staat die fatsoenlijk hol. Gedaan en geschuurd; stabilo en kielvlak (zonder roeren) vastgelijmd:

photo 397497

De motor zit er voorlopig op (gelijmd met Kristal Klear) om de stroomlijnlichamen achter de cilinders aan te brengen. Daarvoor heb ik eerst een kant van een plaat 1,5 mm Evergreen rond geschuurd en daarna van de rest van de plaat verwijderd. Per stuk worden dan de stroomlijnlichamen pas gemaakt.

photo 397500

Tevens hierbij een laatste blik in de cockpit.

photo 397499

Hiervan zal later vrijwel niets meer te zien zijn.
Rol-, richting en hoogteroeren heb ik tijdelijk voorzien van een metaaldraadje om ze hanteerbaar te maken bij het schilderen.

photo 397498

Ook de vleugel heb ik op een paal gezet, zodat ik die altijd in een stuk kan schilderen.

photo 397496

Het blijft lastig het wit dekkend te krijgen; even iets bijwerken geeft meteen een kleurverschil.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2017 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De rest van stroomlijnlichamen achter de andere cilinder gemaakt.

photo 397691

In de romp zijkanten zat ook nog een gaatje waar een stijl van het landingsgestel van de drie-motorige in moest komen, maar dat dient nergens toe, dus dicht geplamuurd. En onder de cabine komen de kabels voor het richtingsroer uit de romp, en dat is niet meegegoten door AZ models. Een schuin afgesneden stukje 0,5 mm staf doet de job.

photo 397692

En toen keek ik nog eens goed naar de foto's van de PH-EHE ... en zag dat alleen de bovenste drie cilinders zo'n staart hadden, en de ander zes niet. Gelukkig was de lijm niet niet helemaal droog, dus met gepast geweld was dat probleem snel opgelost.

photo 397690

De gestopte gaatjes bijgewerkt. Daarbij viel me op, dat aan de linkerkant boven de ramen nog een langsverstijver gemodelleerd is.

photo 397687

en rechts dus niet.

photo 397689

Sterker nog, daar ontbrak ook de bovenste langsverstijver. Een stukje 0,2 mm metaaldraad vastgelijmd met wat dunne secondelijm lost dat probleem ook op.

photo 397688

De bovenste verstijver moet hier nog.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2017 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Is het zo'n meedraaiende motor of gaan de 3 kappen bovenop over de bovenste 3 cilinders heen? Daar lijkt het namelijk wel op bij de eerste foto's die je hebt geplaatst.

Afbeelding

Beter zichtbaar op deze foto van een Zwitser (wel met meerdere kappen).
Afbeelding

Hier één met de kappen open aan de voorzijde.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan, 2017 9:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het is een gewone stermotor, dus het spul staat stil, de krukas draait. En de kappen gaan er bij de PH-EHE inderdaad overheen. Ik moet nog even kijken of dat op deze schaal te modelleren is. Ik geef echter voorrang aan het op de een of andere manier aanbouwen van het typische uitlaatssysteem. Leuk dat AZ Models de klepstangen wel gemodelleerd heeft, maar daar zie je nou net niks van met die uitlaat er voor.
Ik had klakkeloos aangenomen dat de "stroomlijning" bij alle KLM F.VIIa's hetzelfde was, zoals ik die ook gemodelleerd had voor mijn Southern Cross ombouw. Nee dus. Altijd check en dubbel check .... :mrgreen:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2017 12:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Met het verse 0,2 mm messing draad meteen maar eens geprobeerd om dat te gebruiken om een scherpe vleugelachterrand te krijgen (tip van een collegabouwer).

photo 399372

Ben benieuwd. Verder bevat de kit alleen maar propellers voor de driemotorige F.VIIb/3m (in feite is het gewoon de driemotorige met een paar extra resin deeltjes en een setje decals voor de eenmotorige F.VIIa). En die props zijn een beetje klein, want de F.VIIa had een 480 pk motor, de F.VIIb/3m 3 x 250 pk. Dus op zoek gegaan naar een grotere, tweebladige prop. In de spare box alleen maar 1/72 props, en die zijn weer veel te groot. De oplossing was het aanpassen van een vierbladige 1/200 Fokker F.27 prop naar een tweebladige.

photo 399371

De diameter is nu 2,5 mm groter.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2017 21:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
robh schreef:
Met het verse 0,2 mm messing draad meteen maar eens geprobeerd om dat te gebruiken om een scherpe vleugelachterrand te krijgen (tip van een collegabouwer).

photo 399372

Hier de collegabouwer. Ik gebruik zelf verenstaal, zeker geen messing. Verenstaal heeft een hoge rekgrens en blijft bijna altijd recht, en dat is een van de belangrijkste aspecten van deze methode. Messing vervormt daarentegen heel snel, en dan is dus het effect grotendeels verloren. Verder is verenstaal in 0,3 mm te koop, messing start bij 0,5 mm, dus met verenstaal kun je een dunnere (lees mooiere) achterrand maken. Hier een plaatje van een van de modellen die ik zo gedaan heb. Het is maar een klein ding, vandaar dat de 0,3 mm staaldraad zo dik lijkt :D

Afbeelding

Rob (de Bie)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2017 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
messing start bij 0,5 mm

Nee hoor, kijk maar https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=28222&sid=e83a8bcd53ad650443da8ca5840addf7&start=6110#p960599
Ze zijn kaarsrecht en nog dunner dan het 0,3 mm verenstaal, wat ik ook heb. Voordeel is dat het knippen en schuren van messing aanzienlijk makkelijker is dan van staal. Maar ik ben blij dat je het volgt, Rob :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement