Ik heb even zitten denken over de samenbouw volgorde. Ramen, motor afmaken (uitlaten en fairings), landingsgestel, roeren, stuurkabels? Eerst het PE trappetje voor de passagiers er maar onder gezet. Dat paste niet in de meegegoten gaatjes, dus de spreidstand iets vergroot. Maar toen het onder de romp zat, zou het model daar altijd op staan zolang er geen onderstel onder zat. Omdat ook het schilderen van de onderstel stijlen veel makkelijker zou zijn als ze er onder zaten, heb ik die maar prioriteit gemaakt. De kit had nog een verrassing in petto. Toen ik de stijlen wilde vastlijmen, bleken ze aan de bovenkant bij de vleugel veel te veel naar buiten te staan, hoewel ik het (nieuwe) gat alleen maar verplaatst had over dezelfde afstand als de breedte van het stuk dat ik uit de vleugel gezaagd had. Om de stijlen netjes verticaal te laten staan moest het gat 4,5 mm meer naar binnen en 1,5 mm meer naar voren zitten. Dus nieuwe gaatjes geboord.
Nu had ik ook maar mijn oude verslag van de AZ Models Fokker F.VIIb/3m van begin 2011 moeten lezen. Daar zit dezelfde fout in, die ik toen verklaard heb door de opmerking dat de verticale stijlen te lang waren, omdat het model ook te hoog was.
Oude gaatjes gestopt met Vallejo putty, stijlen gelijmd met dikke secondelijm en zie daar.
Hier en daar de verf nog wat bijwerken, en dan zou het moeten gaan. Het vooraanzicht gaf aan, dat de vleugel niet horizontaal stond.
Een stukje plastic van 0,4 mm was voldoende om dat te corrigeren. Bij het lijmen van de wielen zal ik proberen dat weg te werken, en als het niet lukt, kan ik altijd nog corrigeren door een van de banden wat platter te maken. In zijaanzicht bleek het model nog steeds op het trappetje te staan, dus ook maar de PE staartsteun er onder gezet.
Nu maar weer schilderen.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.