Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   Flexwebhosting  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu zo 23 jul, 2017 22:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 25 dec, 2016 16:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 2923
Woonplaats: Leiderdorp
De Fokker W.4 nadert zijn voltooing, dus wordt het tijd voor een nieuw project: Een bijzondere Fokker F.VIIa. De F.VIIa was het hoogtepunt van Fokkers vroege ontwikkeling van passagiersvliegtuigen. Het toestel verscheen in maart 1925 en had een capaciteit van twee vliegers en acht passagiers. Het was een verbeterde versie van de F.VII; de voornaamste wijzigingen waren een nieuwe vleugel en een volledig hoofdlandingsgestel. Met de driemotorige versies F.VIIa/3m en F.VIIb/3m zette het de standaard voor passagiersvervoer in de twintiger jaren.. Het vliegtuig werd ook verkocht in de VS als Fokker Model 6.

photo 395985

De F.VII met registratie PH-EHE was een vliegtuig met een aparte geschiedenis. Het begon zijn leven als de H-NADN, en later PH-ADN bij de KLM, en vloog daar van 1926 tot 1936. In die periode overleefde het een harde landing, die resulteerde in een geknikte romp. Het is illustratief voor de reparatie-mogelijkheden van de Fokker gemengde constructiemethode dat het vliegtuig weer in vliegwaardige con-ditie gebracht kon worden en niet verschroot hoefde te worden.

photo 395982

photo 395984

Foto's uit het boekje van Hugo Hooftman (ref. 15). In 1936 werd het toestel verkocht aan de Engelse NGO League of Nations Union, die er mee humanitaire vluchten wilde uitvoeren in Ethiopië, dat op dat moment in oorlog was met Italië. Het zou de registratie G-AEHE krijgen, maar die is nooit aangebracht; uiteindelijk werd het geregistreerd als PH-EHE. Het vliegtuig is door de KLM wit geschilderd en voorzien van rode kruisen en werd beschikbaar gesteld aan het Rode Kruis in mei 1936.

photo 395988
[Bron: www.dutchavia.nl]

Het vertrok op 11 juni naar Ethiopië en heeft daar onder precaire omstandigheden diverse vluchten gemaakt, hoofdzakelijk pogingen om medisch en hulp personeel te evacueren. Op 21 augustus was het toestel terug op Schiphol.

photo 395987

Daarna werd de PH-EHE beschikbaar gesteld aan de Spaanse Republiek, weer voor humanitaire missies en het vloog in maart 1937 naar Frankrijk, waarschijnlijk onderweg naar Spanje. Bij Toulon in Zuid-Frankrijk moest het een noodlanding maken, werd daarbij beschadigd en werd in beslag genomen, omdat de vlucht illegaal was (er gold een embargo voor leveringen aan Spanje, waar de westerse mogendheden zich scrupuleus aan hielden, maar Duitsland, Italië en de Sovjet Unie niet). Het vliegtuig werd door de bemanning in brand gestoken om gebruik voor andere doeleinden te voorkomen.
De kit van AZ models is verpakt in een kartonnen doos van het “envelop” type en is de enige kit van een F.VIIa met een stermotor, wat de reden is waarom ik hem gekocht heb. En tweede reden om het model aan mijn verzameling toe te voegen is om een schaal referentie te hebben voor de “grote” 1:144 Fokker modellen (F.32, F.27 Friendship, F.28 Fellowship, Fokker 50, Fokker 100, Fokker 70, Fokker 60). De kit maakt de bouw van drie versies mogelijk en, hoewel hij gepresenteerd wordt als een militaire versie, is het in feite een standaard F.VIIa passagierstoestel.

photo 395992

The kit bevat de injectie plastic delen, resin delen voor het landingsgestel, een transparant plastic velletje waar de ramen op gedrukt staan, PE voor cockpit details en cabine trap en decals voor de drie versies, een Fins en een Tsjechisch militair transport vliegtuig en het Rode Kruis vliegtuig, de versie die ik ga bouwen.

photo 395983

De bouwhandleiding is erg eenvoudig; het laat de inhoud van de kit zien, waarop aangegeven welke onderdelen en welke kleuren gebruikt moeten worden en op de andere kant de samenbouw volgorde. De achterkant van de doos toont in kleur geprinte afbeeldingen van alle drie de versies.

photo 395989

photo 395991

photo 395990

Afmetingen en wat karakteristieken van de F.VIIa zijn:
Ref. 1:144
Spanwijdte 19.30 m 134.0 mm
Lengte 14.60 m 101.4 mm
Hoogte 3.90 m 25.7 mm
Motor Bristol Jupiter VI en IX, 450 en 480pk
Bemanning 2
Passagiers 8

Referenties
1. P. Alting, Van Spin tot Fokker 100, pp. 22, 60, Rebo Produkties, Sassenheim, 1988
2. R.A. Arnken, De Ontwikkeling van het Vliegtuig, p. 92, Gottmer, Haarlem, 1946
3. E. Franquinet, Fokker, Een leven voor de luchtvaart, pp. 222-223, 259, 353, N.V. Uitgeversmaatschappij “De Pel-grim”, Eindhoven, 1946
4. H. Hegener, Fokker, The Man and the Aircraft, pp. 61-62, 132-133, 189, ISBN 0-8168-6370-9, 1961
5. H. Hooftman, Alles over de Fokker Friendship, Fokker Verkeersvliegtuigen van F.1 tot F.28, p. 16, 25, 30, 32, L.J. Veen's Uitgeversmij N.V., Amsterdam, 1963
6. B. Van der Klaauw, Fokker Verkeersvliegtuigen 1920-1940 Avia reeks Nr. 1, pp. 22-24, 26, 78, Uitgevers Wyt, Rot-terdam, 1978
7. R. De Leeuw, Fokker Verkeersvliegtuigen, Van de F.I uit 1918 tot de Fokker 100 van nu, pp. 44-49, 56, 181, 207, ISBN 90 269 4074 2, 1989
8. C. van Steenderen Jr., Zij maakten luchtvaartgeschiedenis, pp. 45-46, 50-51, A.W. Bruna & Zoon’s Uitgevers-maatschappij, Utrecht, 1942
9. Vliegwereld, Het Dertigjarige Bestaan van de Nederlandse Fokkerfabriek 1929 – 1949, p. 470, Jaargang 15, No. 29, 1949
10. T. Postma, Fokker, Bouwer aan de Wereldluchtvaart, pp. 66, 69-71, 84, 117, Fibula - Van Dishoeck, Haarlem, 1979
11. W. Vredeling, Collection Fokker, Copies of original Fokker drawings and documents, p. 9995, 2010
12. BEL INC., 10913 NW 30 Street #103, Miami, FL 33172, beldecal@bellsouth.net
13. M. Dierikx, Fokker, A Transatlantic Biography, pp. 14, 86, Smithsonian Institution Press, Washington, 1997
14. H. Hooftman, Fokker, Bekende en onbekende vliegtuigtypes van A.H.G. Fokker, Neerlands grootste vliegtuigbouwer, pp. 50-51, ARTI beeld encyclopedie 36 , Alkmaar, 1959
15. H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Burgerluchtvaart in Nederland, Deel 1; Van H-NABA tot PH-AEZ, pp. 2, 73-77, 82-84, 86-89, 94-98, 100, 108-111, 114-116, 139, 144, Cockpit-Uitgeverij, Bennekom, 1979
16. H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Burgerluchtvaart in Nederland, Deel 2; Van H-NAFA tot PH-AIZ, pp. 57, 151-152, 155, Cockpit-Uitgeverij, Bennekom, 1980
17. H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Burgerluchtvaart in Nederland, Deel 3; Van PH-AJA tot PH-AKZ, pp. 23,155, Cockpit-Uitgeverij, Bennekom, 1981
18. P.F.A. van de Noort, Fokkers 'Roaring Twenties', De vliegtuigen van de Amerikaanse Fokker-fabrieken, 24, 61-62, Rebo Producties, Sassenheim, 1988
19. T. Postma, Fameuze Fokker Vliegtuigen, p. 37, Luchtvaart in Beeld nr. 1, Omniboek, Kampen, 1978
20. F. Troost, S. van der Zee & W. van Zoetendaal, Salto Mortale - Fokker in bedrijf 1911-1996, pp. 104, 114, 223, ISBN 907557410X, 1998
21. J. van Tuyl, Onvergetelijke vliegtuigen, Reis door de Nederlandse luchtvaarthistorie, p. “1927”, ISBN 90-5978-0300, 2006
22. T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, p. 43, Unieboek B.V., Bussum, 1982
23. T. Wesselink, Fokker F.VII, Wegbereider van de wereldluchtvaart, Deel I: Nederland, pp. 368-375, ISBN 978-90-818510-5-3, Dutch Aviation Publications, 2013
24. W.C.J. Westerop, Fokker en de twintigste eeuw: een historische relatie, pp. 19-20, ISBN 90-9011870-5, 1998
25. www.dutchavia.nl
26. www.crezan.net
Referenties 1 t/m 9 geven de afmetingen van de F.VIIa. Er zijn wel wat variaties in de lengte die genoemd wordt, maar dat is waarschijnlijk een functie van de toegepaste motor. Franquinet (ref. 3), Hegener (ref. 4), Postma (ref. 10) en Vredeling (ref. 11) bevatten een maatschets van het toestel zien. Veel details over de geschiedenis deze specifieke F.VIIa is te vinden in de boeken van Hooftman (ref. 15) en Wesselink (ref. 23), en in de twee websites opgenomen in de referenties.
Een eerste onderzoek van de kit leverde een fout op, die helaas vaak gemaakt wordt bij Fokker F.VIIa modellen. De spanwijdte is hetzelfde als die voor de Fokker F.VIIb/3m, terwijl de vleugel voor dat vliegtuig tot stand kwam door een rechte sectie van 2,40 meter in het middelste deel van de F.VIIa/3m vleugel toe te voegen, die in principe dezelfde was als die van de F.VIIa. Dus er zullen twee stukjes van 8,3 mm aan beide zijden van het vleugelmiddenstuk verwijderd moeten worden. Een tweede afwijking is meer een punt van ontbrekend detail: De karakteristieke stroomlijnlichamen achter de cilinders van de motor ontbreken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1:72 scratch build Koolhoven F.K.43 "Fokhoven" en de 1/72 vacform Fokker F.VIII van Daedalus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 dec, 2016 16:24 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 14883
Woonplaats: Hurdegaryp
Geen scratch? Met ogen dicht voor jou te doen dus... :mrgreen:

René

_________________
Bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer; 1,5 Strutter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 dec, 2016 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 2923
Woonplaats: Leiderdorp
He, mag ik ook eens uitrusten? :lol:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1:72 scratch build Koolhoven F.K.43 "Fokhoven" en de 1/72 vacform Fokker F.VIII van Daedalus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 dec, 2016 2:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 494
Leuk om deze kist hier te zien in vorm van een bouwverslag. Ik heb deze ook eens gemaakt -althans een deel daarvan, toen ik 15 was. Dan wel in een digitale vorm voor de FlightSim. Daarna doorgegaan met de Fokker G.1 en geëindigd met de DC-2 3D buitenmodel voor FS9/FSX.

Succes met de bouw!

_________________
Alex - Александр
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - WIP
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2016 4:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 399
Woonplaats: Haarlem
Leuk project.

In mijn stash ligt een in 1:72 Fokker F VIIb 3M van Valom. Voor zover ik weet een zustermodel van de F VIIa, deze modellen waren best succesvol en werden ook in Engeland door AVRO en in oost-Europa door Avia gebouwd. Het model voor de VS is bekend als Atlantic Model 6, gebouwd door de Atlantic Aircraft Company, opgericht door Fokker als de Amerikaanse tak voor Fokker.

Gezien dat jouw model in 1:144 is schat ik de span van dit model rond de 150 mm. Ben benieuwd hoe ze gaat worden. Succes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2016 9:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 2923
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb die van Valom ook nog liggen, maar die bewaar ik nog even :wink:. Tenslotte heb ik al de oude Southern Cross van Frog/Novoexport (met die foute romp) gebouwd en een daarvan afgeleide, gemodificeerde F.VIIa in 1:72.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1:72 scratch build Koolhoven F.K.43 "Fokhoven" en de 1/72 vacform Fokker F.VIII van Daedalus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2016 11:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 852
Zeer interessant onderwerp weer. Een vraagje over de livery; de beschrijving zegt Humbrol 56 aluminium, maar op de foto's lijkt het toch echt wit, met slechts te motorbeplating in aluminium. of heb ik wat gemist?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2016 13:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 2923
Woonplaats: Leiderdorp
De aanwijzingen op de doos zijn volkomen fout. Referenties en foto's laten duidelijk zien dat het hele ding, romp en vleugel, wit is, behalve de motorbeplating (voor de voorste wielpootstijlen). Zelfs het trappetje onder de deur moet wit worden, en niet zwart zoals de "handleiding" zegt.

photo 395988

photo 395985

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1:72 scratch build Koolhoven F.K.43 "Fokhoven" en de 1/72 vacform Fokker F.VIII van Daedalus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2016 1:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 399
Woonplaats: Haarlem
Alle voertuigen dat vaart, vliegt of rijd voor het Rode Kruis is wit met een rood kruis. Dat had de leverancier van de kit kunnen weten.

Het wit fungeert als een witte vlag, dit omdat veel van dit soort voertuigen in conflictgebieden in worden gezet. Denk bijvoorbeeld maar aan de Brittanic, die door het Rode kruis, gehuurd van White Star, werdt ingezet als hospitaalschip.

Het is vergelijkbaar met veel VN voertuigen die ook wit zijn met of een blauw VN logo of zwarte letters VN. Om aan te geven dat het een voertuig van de VN is. Het Rode Kruis heeft een zelfde uitvoering van de voertuigen met dit verschil, dat er i.p.v. VN, een Rood kruis of in islamitische landen een rode halve maan op getekend is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2016 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 852
Scale72Modelking1984 schreef:
Alle voertuigen dat vaart, vliegt of rijd voor het Rode Kruis is wit met een rood kruis.

Alleen al het NL historische register kent meerdere uitzonderingen op deze regel. Het eerste ambulancevliegtuig (Fokker S-II militaire registratie L.94) uit 1932 was aluminium dope met een rood kruis. Ook de PH-NET (ambulance vliegtuig voor de Wadden tussen 1953-1957) bleef zilver. En ook de Fokker Troopships die humanitaire missies vlogen bleven hun camo behouden, met enkel een rorde kruis sticker op de romp. Anyway, Robs research is zoals altijd gedegen dus ook dit wordt weer een interessante toevoeging aan de staalkaart van de Nederlandse luchtvaarthistorie. Keep up the good work!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
• Hosting by Flexwebhosting • Cross-browser testing via Browserstack