De volgende in de serie tri-jets: de Yakovlev 40, de kleinere broer van de Yak-42! Of eigenlijke grote broer, aangezien de Yak-40 uiteraard eerder dan de Yak-42 ontwikkeld is. Het is een drie-motorig regionaal passagiersvliegtuig en werd ook wel de DC-3 van de jet-age genoemd. De eerste vlucht was in 1966 en de productie liep van 1967 tot 1981. Er zijn er meer dan 1011 van gemaakt en met 130 toestellen gebouwd voor buiten de Soviet-Unie ook een exportsucces.
Het toestel is specifiek ontwikkeld om van slecht ontwikkelde landingsbanen op te stijgen en landen, met name om de LI-2, IL-12 en IL-14 te vervangen. Het toestel is daardoor veilig en robuust, maar snel, zuinig en comfortabel (in dit kleine vliegtuig werden 32 man gepropt!) zijn ze zeker niet. Dat laatste wist mijn ex-schoonvader altijd smakelijk te vertellen. Hij heeft regelmatig met de Yak-40 gevolgen en vertelde dat hij zowat met zijn knieën tegen zijn kin moest zitten. Als je na gaat dat de beste man 1.70 was zegt dat genoeg me dunkt!
De Yak-40 was het eerste Soviet vliegtuig dat ook een Westers Airworthiness certificate had en wordt nog steeds gebruikt (zij het steeds minder).
Enfin dit gaat hem worden:
Er zijn een aantal varianten van de Yak-40. Die van mij wordt de latere variant. Het interessante aan de Yak-40 van Aeroflot is dat deze een aantal verschillende kleurenschema's gehad heeft. Degene die ik ga maken is de zeldzaamste (helemaal wit met een blauwe cheatline en rode Aeroflot letters).
Naar mijn weten zijn er drie fabrikanten die een 1:144 model van de Yak-40 hebben uitgebracht: AZ-models, Eastern Express en AWM. De kit van AZ-models heb ik heel wat jaren geleden eens gemaakt en als je met je ogen knijpt lijkt het een heel in de verte een beetje op een Yak-40. Deze kit kun je dus beter vergeten. Het model van Eastern Express is een stuk beter. Ik heb daar nog een kit van liggen, dus stuur me maar een PM'etje als je hem wilt overnemen. De beste kit is echter van AWM, maar die is dan ook de duurste. AWM is een Russische fabrikant van Resin modellen. Ze hebben geen eigen website, maar ze zijn te koop via PAS-Decals.ru.
De doos:
Handleidingen:
Decals. Je hebt keuze uit twee kleurenschema's.
De foto-realistische ramen zijn van PAS-decals (voor €1,- kun je je geen buil vallen). De cockpit ramen vind ik niet zo mooi, dus die heb ik zelf maar weer gemaakt.
De onderdelen:
De kwaliteit van het Resin is hoog en de detaillering is mooi. De motoren als voorbeeld:
De fit is niet geweldig, maar acht dat ben ik inmiddels wel gewend
Goed, we gaan er weer voor! Geen bijster lastig model, dus ik hoop deze binnen een paar weken af te kunnen hebben.
Eerst maar weer een lekker sopje. Bij Resin modellen kunnen er altijd vervelende olieplekken op de onderdelen blijven zitten, welke reageren met de verf.
Gewichtjes voorin, vastgezet met klei. Een hoop gepriegel, want het is een klein model!
het eerste lijmwerk. Secondelijm werkt niet bij dit model. Waarschijnlijk vanwege het type resin. Dat is best vervelend, want hoewel ik normaal gesproken ook 2-componentenlijm gebruik voor Resin modellen, vind ik secondelijm voor de kleine onderdelen wel heel handig. Maar goed, het is niet anders.
Wordt vervolgd!