Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 28 nov, 2016 12:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
De volgende in de serie tri-jets: de Yakovlev 40, de kleinere broer van de Yak-42! Of eigenlijke grote broer, aangezien de Yak-40 uiteraard eerder dan de Yak-42 ontwikkeld is. Het is een drie-motorig regionaal passagiersvliegtuig en werd ook wel de DC-3 van de jet-age genoemd. De eerste vlucht was in 1966 en de productie liep van 1967 tot 1981. Er zijn er meer dan 1011 van gemaakt en met 130 toestellen gebouwd voor buiten de Soviet-Unie ook een exportsucces.

Het toestel is specifiek ontwikkeld om van slecht ontwikkelde landingsbanen op te stijgen en landen, met name om de LI-2, IL-12 en IL-14 te vervangen. Het toestel is daardoor veilig en robuust, maar snel, zuinig en comfortabel (in dit kleine vliegtuig werden 32 man gepropt!) zijn ze zeker niet. Dat laatste wist mijn ex-schoonvader altijd smakelijk te vertellen. Hij heeft regelmatig met de Yak-40 gevolgen en vertelde dat hij zowat met zijn knieën tegen zijn kin moest zitten. Als je na gaat dat de beste man 1.70 was zegt dat genoeg me dunkt!

De Yak-40 was het eerste Soviet vliegtuig dat ook een Westers Airworthiness certificate had en wordt nog steeds gebruikt (zij het steeds minder).

Enfin dit gaat hem worden:
photo 393259

Er zijn een aantal varianten van de Yak-40. Die van mij wordt de latere variant. Het interessante aan de Yak-40 van Aeroflot is dat deze een aantal verschillende kleurenschema's gehad heeft. Degene die ik ga maken is de zeldzaamste (helemaal wit met een blauwe cheatline en rode Aeroflot letters).

Naar mijn weten zijn er drie fabrikanten die een 1:144 model van de Yak-40 hebben uitgebracht: AZ-models, Eastern Express en AWM. De kit van AZ-models heb ik heel wat jaren geleden eens gemaakt en als je met je ogen knijpt lijkt het een heel in de verte een beetje op een Yak-40. Deze kit kun je dus beter vergeten. Het model van Eastern Express is een stuk beter. Ik heb daar nog een kit van liggen, dus stuur me maar een PM'etje als je hem wilt overnemen. De beste kit is echter van AWM, maar die is dan ook de duurste. AWM is een Russische fabrikant van Resin modellen. Ze hebben geen eigen website, maar ze zijn te koop via PAS-Decals.ru.

De doos:
photo 393139

Handleidingen:
photo 393140

photo 393141

Decals. Je hebt keuze uit twee kleurenschema's.
photo 393142

De foto-realistische ramen zijn van PAS-decals (voor €1,- kun je je geen buil vallen). De cockpit ramen vind ik niet zo mooi, dus die heb ik zelf maar weer gemaakt.
photo 393143

photo 393144

De onderdelen:
photo 393145

De kwaliteit van het Resin is hoog en de detaillering is mooi. De motoren als voorbeeld:
photo 393146

photo 393147

De fit is niet geweldig, maar acht dat ben ik inmiddels wel gewend :P
photo 393148

Goed, we gaan er weer voor! Geen bijster lastig model, dus ik hoop deze binnen een paar weken af te kunnen hebben.
Eerst maar weer een lekker sopje. Bij Resin modellen kunnen er altijd vervelende olieplekken op de onderdelen blijven zitten, welke reageren met de verf.
photo 393258

photo 393260

Gewichtjes voorin, vastgezet met klei. Een hoop gepriegel, want het is een klein model!
photo 393261

het eerste lijmwerk. Secondelijm werkt niet bij dit model. Waarschijnlijk vanwege het type resin. Dat is best vervelend, want hoewel ik normaal gesproken ook 2-componentenlijm gebruik voor Resin modellen, vind ik secondelijm voor de kleine onderdelen wel heel handig. Maar goed, het is niet anders.
photo 393262

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Laatst bijgewerkt door malair op za 07 jan, 2017 16:24 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 nov, 2016 12:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Jij weet ze uit te kiezen...prachtige toestellen die Russen. Lijkt wel of de tijd is blijven stilstaan.
deze ga ik weer met veel plezier volgen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 nov, 2016 14:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Dit is een leuk vliegtuig! Als je nog bepaalde detailfoto's hebt roep dan even, want ik heb een paar walkarounds van deze toestellen (een Pools regeringstoestel die in centrum van Warschau op display staat en een Oekraiens geregistreerde in het vliegtuigmuseum van Tartu in Estland). Ik had de AZ-models kit maar die heb ik inderdaad weer doorverkocht omdat hij er niet echt lekker uitzag. Misschien wil ik de EE kit wel van je overnemen maar daar kom ik nog wel op terug (je hoeft hem niet apart te leggen hoor). Dat is die met transparante romp, toch?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 nov, 2016 14:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Walkaround foto´s zijn altijd welkom! Alvast bedankt!

Ja, die van Eastern Express is met een transparante romp.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 nov, 2016 16:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Ja, wakker uit mijn winterslaap! Nog een three-holer, leuk. Het model ziet er best aardig uit voor de kleine schaal. In elk geval zie ik mooie panel lines ingegraveerd door de fabriek. Over de aft airstair zullen we het maar niet hebben :lol: Maar, ehhh, transparant? Dus ooit bouwt FDM een versie met visual interior? Of ga ik nu iets te snel :wink:
In elk geval blijf ik je weer op de voet volgen Martijn. Ready to be amazed (to add some pressure :mrgreen: ).

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 nov, 2016 16:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
Over de aft airstair zullen we het maar niet hebben :lol:
Haha, ja ik wilde er nog iets van zeggen in de openingspost! Hij zit erbij VJ, maar inderdaad wordt hij bij mij weer dicht (sorry). Als ik hem zou kunnen bewegen zou ik het overwogen hebben, maar dat gaat helaas niet.

The pressure is on!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 nov, 2016 19:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
malair schreef:
Vintage Jet schreef:
Over de aft airstair zullen we het maar niet hebben :lol:
Haha, ja ik wilde er nog iets van zeggen in de openingspost! Hij zit erbij VJ, maar inderdaad wordt hij bij mij weer dicht (sorry). Als ik hem zou kunnen bewegen zou ik het overwogen hebben, maar dat gaat helaas niet.

The pressure is on!


Je zou kunnen overwegen om een mechanisme te bouwen welke jou toelaat om de aft airstair in en uit te klappen. Ik denk aan een paar koperen buisjes welke in elkaar gaan als een vorm van scharnieren. Als deze een beetje stroef lopen dan heb je geen sluitsysteem nodig. Je kunt eventueel een inkeping in de buisjes maken en een veertje erin duwen als de stroefheid ontbreekt.... Daarna nog wat LEDs voor Nav/LL/AC lights... :mrgreen:

EDIT: Even iets anders. Die wing root fit, heb je de lengte van de romp en de fairing nagemeten? Het kan een simpele zaagoplossing zijn, indien de lengte niet klopt van beide niet klopt welke een hoop plamuur sessies kan schelen. In geval van de romplengte vrees ik wel voor de decals welke dan niet meer zullen passen.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 nov, 2016 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Wow, pracht van een vliegtuig zeg. Succes met de bouw.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2016 11:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
SpeedAS schreef:
Je zou kunnen overwegen om een mechanisme te bouwen welke jou toelaat om de aft airstair in en uit te klappen. Ik denk aan een paar koperen buisjes welke in elkaar gaan als een vorm van scharnieren. Als deze een beetje stroef lopen dan heb je geen sluitsysteem nodig. Je kunt eventueel een inkeping in de buisjes maken en een veertje erin duwen als de stroefheid ontbreekt.... Daarna nog wat LEDs voor Nav/LL/AC lights... :mrgreen:
Misschien dan ook maar meteen uitgeklapte slats en flaps maken? :P

SpeedAS schreef:
EDIT: Even iets anders. Die wing root fit, heb je de lengte van de romp en de fairing nagemeten? Het kan een simpele zaagoplossing zijn, indien de lengte niet klopt van beide niet klopt welke een hoop plamuur sessies kan schelen. In geval van de romplengte vrees ik wel voor de decals welke dan niet meer zullen passen.
Ik heb het op jouw devies nagemeten, maar de lengte klopt nagenoeg exact. Ik vermoed dat de vleugels simpelweg iets te breed zijn. Ik heb het inmiddels opgelost door de vleugels wat bij te schuren.

De vleugels zijn inmiddels gelijmd en het geheel is in de plamuur gezet. Binnenkort zal ik weer wat update foto's plaatsen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2016 17:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
malair schreef:
SpeedAS schreef:
Je zou kunnen overwegen om een mechanisme te bouwen welke jou toelaat om de aft airstair in en uit te klappen. Ik denk aan een paar koperen buisjes welke in elkaar gaan als een vorm van scharnieren. Als deze een beetje stroef lopen dan heb je geen sluitsysteem nodig. Je kunt eventueel een inkeping in de buisjes maken en een veertje erin duwen als de stroefheid ontbreekt.... Daarna nog wat LEDs voor Nav/LL/AC lights... :mrgreen:
Misschien dan ook maar meteen uitgeklapte slats en flaps maken? :P


Zou wel leuk staan, niet? :mrgreen:
Als je toch bezig bent, waarom niet gelijk een cabine scratchen, en side door openen, en LEDs voor het interieur... of ga ik een beetje overboord met ideeen? :roll:

malair schreef:
SpeedAS schreef:
EDIT: Even iets anders. Die wing root fit, heb je de lengte van de romp en de fairing nagemeten? Het kan een simpele zaagoplossing zijn, indien de lengte niet klopt van beide niet klopt welke een hoop plamuur sessies kan schelen. In geval van de romplengte vrees ik wel voor de decals welke dan niet meer zullen passen.
Ik heb het op jouw devies nagemeten, maar de lengte klopt nagenoeg exact. Ik vermoed dat de vleugels simpelweg iets te breed zijn. Ik heb het inmiddels opgelost door de vleugels wat bij te schuren.

De vleugels zijn inmiddels gelijmd en het geheel is in de plamuur gezet. Binnenkort zal ik weer wat update foto's plaatsen.

Top, ben benieuwd hoe de oplossing eruit ziet.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement