Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 2:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 nov, 2016 0:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Hoi VJ. Man, in die close-ups zie ik dat jouw wit mooi glad erop zit. Good job! :)

Die decals lijnen inderdaad niet lekker op. Je ziet het bij de nooduitgangen - of was het "cut here in case of..." - ben het vergeten. Was het geen optie om die groene banden te spuiten ipv decals aanbrengen?

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 nov, 2016 18:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Ja, dat was misschien een optie geweest, maar dan had ik weer zitten rommelen met de dunne licht groene cheatlines boven en onder de ramen. Het is wat het is; de decals van '26' passen gewoon niet perfect om dit ene raam (op andere plaatsen past het duidelijk beter). Sowieso is het een heel gedoe geweest om het precies rond de ramen te laten vallen, omdat de schaal iets verliep. Om samen te vatten; de decals waren 1% te klein...

De rode streep op de emergency escape hatch is de release handel. Daarop stond de tekst "Emergency Exit, Pull out, pull Down". Op vier plaatsen op de romp zijn gele vierkantjes aangebracht en daarop staat de tekst "CUT HERE IN EMERGENCY".

Inmiddels zijn, met enige vertraging, ook de draadjes van Uschi van der Rosten gearriveerd en heb ik de HF antennekabels gespannen. Kortom; het model is af. Tot aan de volgende overhaul dan ;-) Het model is niet perfect, maar ergens moet een grens getrokken worden. Ik heb er weer veel van geleerd en mooie nieuwe technieken toegepast. Dit mede dankzij jullie input, waarvoor dank. Als het weer het toelaat maak ik een dezer dagen buitenfoto's en dan zal ik 16 november, op de verjaardag van Transavia, het verslag afmaken.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 nov, 2016 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Nooi geweten: Transavia's eerste Directeur John Block en Chief pilot Pete Holmes (die de eerste commerciële HV vlucht uitvoerde) zijn ooit gepolst om een nieuw maatschappijtje ergens in een of ander Emiraat op te richten...
photo 390925
Leidse Courant | 27 oktober 1976

Het gebeurde echter niet. Block en Holmes verlieten Transavia om Jetstar Holland op te richten. Dat was geen succes. Daarna had Block wel succes met het oprichten van Air Holland.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2016 5:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
De overhaul is klaar. En dat op de dag dat het exact 50 jaar geleden is dat de PH-TRC de eerste vlucht voor Transavia uitvoerde. Op 16 november 1966 vlogen gezagvoerder Pete Holmes en eerste officier Arne Zwaan 87 passagiers, het Nederlands Danstheater én het Nederlandse Ballet Orkest, van Schiphol naar Napels. Een dag later kwamen ze terug en werden ze verwelkomd op een zonnig Schiphol. In tegenstelling tot het vertrek zijn daar wel persfoto’s van. Vandaar de verwarring de dat eerste vlucht op 17 november zou hebben plaatsgevonden.

photo 391223
Een jonge John Block wacht de eerste bemanning op.

Transavia Holland was een feit. Afgelopen nacht is dit gevierd door Transavia Airlines C.V., dat in weinig nog lijkt op het Transavia Holland uit de pioniersjaren. Het enige dat is gebleven is het groen en de ‘T’. En een grote foto in het bedrijfsrestaurant.

photo 391226

DC-6 in Nederland en België
DC-6; het enige lijntoestel dat door alle drie de grote Nederlandse maatschappijen is gevlogen, met uitzondering van Schreiner Airways, dat zich in 1967 terugtrok van de passagemarkt. Ook voor de Belgische luchtvaart is de DC-6 misschien wel de meest historisch relevante klassieke propliner, omdat zowel SABENA, Sobelair, BIAS (Belgian International Air Services) als de Belgische Luchtmacht met de DC-6 hebben gevlogen.
SABENA was zelfs de initiatiefnemer tot de ‘swingtail’ conversie van de DC-6. Dat leidde tot twee unieke toestellen waarvan er nog één operationeel is bij Buffalo Airways.

De DC-6 was in veel opzichten een voorloper. Oké, Boeings model 307 en Lockheeds Constellation waren de eerste commerciële vliegtuigen met een drukcabine, maar Douglas heeft als ‘smart follower’ het systeem verfijnt. Zo kon voor het eerst de temperatuur op alle vlieghoogtes worden geregeld omdat het druksyteem werd geïntegreerd met een airconditioning unit (PACK ‘Pressurisation and Air-Conditioning Kit’ is tegenwoordig de standaard). Daarbij werden zowel de cabinevloer als de zijwanden verwarmd, wat het toestel een stuk comfortabeler maakte voor de passagiers dan vliegtuigen van de concurrenten. Bijkomend voordeel was dat hierdoor ook de condensvorming in de ramen werd tegengegaan, waardoor een goed zicht voor de passagiers gegarandeerd werd.

The Flying Gazelle
De eerste eigenaar van de PH-TRC was ARAMCO, the Arabian American Oil Company, die drie DC-6B’s kocht voor het vervoer van eigen personeel tussen Saudi-Arabië en de Verenigde Staten.

photo 391224
N709A werd ‘The Flying Gazelle’ genoemd en kwam af en toe ook op Schiphol.

De cabine werd ingericht volgens specificatie 1225, of te wel; voorste cabine ‘day plane’ met stoelen en achterste cabine ‘sleeper’. Vandaar dus de drie raampjes voor de sleeping berths, die door Transavia nooit zijn gebruikt.

photo 391225
1967 PH-TRC DC-6 in de landing op Glasgow

De spinners op de props waren optioneel. Ze werden om esthetische redenen populair vanaf de introductie van top-end model DC-7C ‘Seven Seas', die ze standaard had. Ze zorgden voor iets meer gewicht en vergden een meer nauwkeurigere balancering (nadeel), maar zorgden vooral voor een betere koeling van de cilinderkoppen. Dat laatste werd belangrijk een onderhoudsvoordeel toen de vloot steeds meer op leeftijd kwam en onderhoudskosten toenamen. De aerodynamische voordelen worden als verwaarloosbaar gezien. De PH-TRC had in haar tijd bij Transavia geen spinners. Later, inmiddels geregistreerd als TF-AAF wel, blijkt uit deze foto (Prestwick, mei 1970) van kort na de uitfasering bij FlughJalp.

photo 391229

Het einde van Transavia’s eerste operationele vliegtuig
Flughjalp was een hulporganisatie “Aid-by-Air” bestaande uit een aantal kerken en een minderheidsbelang van Loftleidir. Transavia was in de zomermaanden van 1967 en 1968 druk met het vliegen van vakantiegangers, maar in de rustige wintermaanden was vliegen voor Flughjalp een welkome aanvulling op het vliegprogramma. Drie van de DC-6’en (PH-TRD, TRE en TRL) waren gehuurd van Loftleidir, dus was deelname aan de luchtburg een logische stap. Uiteindelijk hebben alle DC-6’en tussen Sao Tome en de Uli airstrip gevlogen in wat de geschiedenisboeken is in gegaan als de grootste civiele luchtbrug ooit.

http://www.npogeschiedenis.nl/andere-ti ... lines.html

Toen Transavia in 1969 overstapte op de Caravelle jet, werden alle DC-6’en verkocht aan Flughjalp. Ze kregen een donkergroen dak, zoadat ze minder zouden opvallen bij de gevaarlijke landingen in het oerwoud. Aan het einde van de Nigeriaanse burgeroorlog werden de toestellen opgeslagen op Prestwick Airport.

Op 31 mei 1970 werd Peru getroffen door een krachtige aardbeving, waarbij 70.000 mensen om het leven kwamen. Als onderdeel van een noodhulp programma werden in juli van dat jaar vier DC-6B’s geschonken aan de Peruaanse Luchtmacht, die op dat moment zelf beschikte over twee standaard DC-6’en (waaronder ex KLM “Prinses Beatrix”). De vier geschonken toestellen waren de voormalige PH-TRC, TRE, TRL en TRZ, opdat moment voorzien van de IJslandse registratie (zelfde volgorde) TF-AAF, AAH, AAB en AAA in Flughjalp beschildering.
De toestellen zijn tussen 1970 en 1974 door de Fuerza Aérea del Perú gebruikt met de militaire registraties FAP-379 tot en met FAP-381.

Mijn model, PH-TRC en later TF-AAF is ook naar Lima vertrokken, maar is nooit opgenomen in het militaire register. Op prachtige onderstaande foto uit april 1972 van de ‘graveyard’ van Lima Jorge Chávez Airport (konden we daar nog maar een middagje rondstruinen….;-) ) zien we haar staan, links boven achteraan in haar groene jasje van Flughjalp met de forward crew door open

photo 391227
Lima Airport, Peru, in 1972

Mede omdat ze nooit is geregistreerd of overgeschilderd in militair uniform is het waarschijnlijk dat ze diende als onderdelenleverancier voor de overige 5 toestellen. In de registers staat vanaf 1974 ‘Withdrawn From Use’. Ergens daarna is ze gesloopt. Einde van een mooi stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op wo 16 nov, 2016 5:21 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2016 5:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Genoeg praatjes, nu de plaatjes. Gelukkig viel er even een klein gaatje in het wolkendek van de afgelopen dagen en kon ik in het bijpassende novemberlicht een paar buitenshots maken.

photo 391230
photo 391231
photo 391232
photo 391233
photo 391235
photo 391234
photo 391236

En de ‘walk-around’

photo 391228
photo 391237
photo 391238
photo 391240
photo 391246
photo 391241
photo 391242

photo 391244
fading to history...
photo 391243

Zo dat was hem. Het volgende opknapproject is een SieMatic keuken uit 1999. Alles wordt hoogglans wit. Tot later!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2016 12:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Very nice! Mooie kist, goed verhaal.

Succes met de keuken, en... dat zijn heel wat potjes Gunze wit. :)

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2016 15:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Prachtig toestel geworden. De verwering is echt fantastisch en ik ben ook fan van de metaaltinten. Ik vind het knap dat jouw restauratieprojecten wel goed verlopen, die van mij eindigen eigenlijk meestal in de vuilnisbak omdat ik er halverwege achter kom dat er eigenlijk geen redden meer aan is. Ik laat ze nu maar gewoon voor wat het zijn, het is ook wel leuk om de progressie in bouwkunsten terug te zien in de vitrinekast.

Als ik héél goed kijk om toch maar wat te noemen, valt me op dat het nose gear wat kaal oogt vergeleken met de mains. Nu weet ik niet wat er in het echt op te vinden is, remleidingen zul je er inderdaad niet zien. Misschien mis ik wat kleurvariaties, aangezette scharniertjes d.m.v. een wash of de schijnwerpers die ik op sommige DC-6's zie.

Ander puntje is de toch wel wat opstaande rand tussen wit en grijs. Ik heb er ook vaak last van maar merk dat het helpt als je van tevoren de volgorde bedenkt. Grijs dekt in één tot twee dunne lagen wel en die heb je dus liever tegen je afplaktape aan dan een dikke laag hoogglans wit. Ook van de tape af spuiten, de verf niet te dik houden en de tape z.s.m. na het spuiten verwijderen (heel voorzichtig) helpt hiertegen. Als je dan toch eindigt met een randje kun je deze met een nat en fijn schuurpapiertje nog wel wat afzwakken, en kun je ervoor zorgen dat er geen wash of andere vuilsporen in terecht komen. Maar nogmaals, het valt in het niet tegen de rest van je toestel en het valt me alleen op door je foto's in grondperspectief.

Geef 'm een mooi plekje :brouw: Ik zal z.s.m. kijken of ik tijd kan vinden voor het Buffalo decal project. Wie weet wordt dat dan je project na de keuken :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2016 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Een beauty! Daar kun je trots op zijn.

:brouw: Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2016 14:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Prachtig verhaal en een nog prachtiger resultaat! Wat een schitterend model. De metaalkleuren en de weathering is fantastisch. Petje af!

TheFlyingDutchman schreef:
Ik vind het knap dat jouw restauratieprojecten wel goed verlopen, die van mij eindigen eigenlijk meestal in de vuilnisbak omdat ik er halverwege achter kom dat er eigenlijk geen redden meer aan is. Ik laat ze nu maar gewoon voor wat het zijn, het is ook wel leuk om de progressie in bouwkunsten terug te zien in de vitrinekast.
Dit is dus echt zó herkenbaar. Ik ben nog nooit een goed restauratie project voltooid. Tegenwoordig begin ik er niet eens meer aan en bouw ik hem gewoon opnieuw (vaak in andere kleuren). De "mindere" modellen worden dan uiteindelijk gewoon verplaatst naar mijn kantoor :lol:

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2016 20:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi VJ,

Het is weer een heel net geheel geworden, we hebben kunnen zien wat het was :shock:
Ik vind je metaal kleuren er goed uitzien, de lichtgroene en donkergroene biezen zien er ook zeer goed uit qua kleur.
Deze kan je weer met trots in de vitrine plaatsen 8) helemaal top.

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement