Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 9:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 okt, 2016 6:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Je bent lekker bezig, ben zeker benieuwd hoe ze gaat worden.

En dan om op je lijmvraag in te gaan, zelf ben ik wel tevreden over Loctite Superglue3 (wat volgens mij hetzelfde als Loctite 401 is), en Loctite 401 is de industrie CA-lijm.
In mijn stadje kan ik het kopen bij de AH en de Karwei.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 okt, 2016 9:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Vintage Jet schreef:
Maar voor de '10 had je toch een resin landingsgestel? Het probleem is dat die twee componentenlijm aan alles hecht, behalve aan polystyreen. Althans, dat is mijn ervaring uit het verleden. Het is vooral bedoeld om diverse niet poreuze materialen (zoals polyurethaan giet hars) aan elkaar te hechten. Echter de combi wit metaal en styreen is een uitdaging...

ps, pak je de '10 nog op? Ik hoop dat dit draadje je inspireert; zelfs een oud model kan nog best aardig uit de verf komen :wink:

:brouw: VJ


Die gaat zeker en vast nog opgepikt worden! Het setje motoren ligt klaar :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 okt, 2016 23:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Veleno en SMK72, hartelijk dank voor het meedenken. Het is uiteindelijk onderstaande CA lijm geworden. Ik begreep van de verkoper dat een veel gemaakte fout niet zozeer de keuze wel of niet voor CA was, maar de vloeibaarheid van de lijm. Te dikke stroperige lijm is goed voor ruwe en poreuze oppervlaktes, maar zorgt voor veel opgedroogde resten bij harte materialen zoals metaal. Daardoor kan de hechting zo worden aangetast, dat het materiaal totaal niet vast komt te zitten. Daarom dus een CA lijm die heel vloeibaar is.

Ik heb vanavond een beetje zitten oefenen met de metalen struts en de originele wielen, die inmiddels een wash hebben gekregen. Met wat dun kerstdraad heb ik de hydraulische remleidingen nagebootst. Op het model waren op elk wiel al keurig de drie zuigers aangebracht op de remklauwen van het Hytrol anti-skid remsysteem.

photo 386588

photo 386587

en ter vergelijk de werkelijkheid:
photo 386586

Deze foto is van G-APSA, die tot 2004 commercieel vrachtvluchten uitvoerde in Europa. ‘Gappser’, zoals de bijnaam is van deze kist figureerde daarna in de Bond film Casino Royale en werd in 2008 KLM kleuren gespoten voor de film Bride Flight. Momenteel staat deze Cloudmaster aan de grond in Coventry in de kleuren van Eagle Airways. Er is een initiatief gestart om via de verkoop van shares genoeg geld bij elkaar te brengen om het toestel als luxe privé vliegtuig te gaan gebruiken, zoals Red Bull dat ook doet. Dus als iemand nog wat tonnen heeft liggen :wink:
http://thedc6.com

En als je er liever één helemaal voor jezelf hebt; er staat er nog een te koop:
http://cbaviation.com/1956-douglas-dc-6b-call-pricing/

Ik ben beschikbaar als er nog een vlieger gezocht wordt 8) Ga ik ondertussen verder met afplakken van T-Bird Valkenburg voor het spuiten van het bare metal.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2016 13:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ziet er heel erg mooi uit! Nu dat rode band-wiel-verschuif-indicatorstreepje nog aanbrengen en het is helemaal af 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2016 15:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
TheFlyingDutchman schreef:
rode band-wiel-verschuif-indicatorstreepje

Hoeveel keer woordwaarde is dat? :lol:
photo 386602

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2016 17:15 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Moet je 'm natuurlijk ook op de band schilderen anders heeft het nog geen zin :wink:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2016 18:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Les 1 voor piloten; spreek nooit een engineer tegen.
Les 1 voor papa's: een bouwklusje dat binnen een uitzending van Sesamstraat past is een goed excuus de snor te drukken.

photo 386611

In return nog wel een vraag Arjan. Weet jij waarom sommige DC-6'en grotere spinners op de props hadden? Het geeft een betere performance en efficiëntere koeling van de motor, maar bv bij alle KLM, MP en Transavia kisten waren ze afwezig (inhuur toestellen uitgezonderd). Het lijkt los te staan van Curtiss of Hamilton props. Misschien weet jij het vanuit je MAC achtergrond.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2016 19:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Vintage Jet schreef:
Les 1 voor piloten; spreek nooit een engineer tegen.

Les 2 voor piloten, een engineer weet niet alles :mrgreen:

Vwb de DC-6 is mijn kennis nagenoeg 0. De meeste collega's van mij zijn uit de tijd van de DC-9, DC-10 en F-28........de DC-6 jongens zijn long gone.
Ik moet je het antwoord dan ook schuldig blijven ( alhoewel dit soort dingen toch weer als een rode lap werkt en ik het eigenlijk ook wil weten :mrgreen: ). Misschien kan ik ergens wat achterhalen.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2016 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Tegelijk met het gepriegel aan het landingsgestel heb ik de vleugels, motoren en buik afgeplakt voor een nieuw laagje bare metal. De vleugel van de DC-6 was (nagenoeg) gelijk aan die van de DC-4, maar er werden diverse nieuwe soorten aluminium toegepast om gewicht te besparen. In puur bare metal was de vleugelconstructie een lappendeken van 24S en 75S aluminium panelen. Dat zag er zo uit (Arjan, nogmaals dank)

photo 387060

Om dit na te bootsen heb ik een deel van de vleugel zwart gespoten, als onderlaag voor metaal verf, maar ook een deel onbehandeld gelaten. Dat wil zeggen; recht over de oude verf heen.

photo 387057

Ik heb overigens nog nooit zoveel werk gehad aan het afplakken van een model...

photo 387056

Ik heb gespoten met Chroom van Inspire. Wat is dat toch een prachtig goedje. Het effect is inderdaad wel heel erg chroom geworden, maar hoog inzetten is niet erg in dit geval. Hierover komen nog diverse lagen (gloss, decals, weathering, silk) die het chroom effect uiteindelijk zullen reduceren tot bare metal. Het spiegelende effect is wel mooi en zal hier en daar behouden blijven (bv de buik, neus-wiel-deurtjes en motor cowlings werden regelmatig gepoetst, de vleugels niet).

photo 387055
photo 387059
photo 387058

Het effect van de verschillende ondergronden is hier goed zichtbaar. Het is mijn plan om nu dus eerst een laag gloss aan te brengen en dan met weathering vloeistof al die naadjes met zwart te vullen. bv met de pin-wash techniek. Heeft iemand daar ervaring mee?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 okt, 2016 8:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
ik heb hetzelfde probleem met de krasjes op mijn spitfire... die springen echt in het ook op zo'n model. Succes met het verdere spuitwerk... ziet er al goed uit. Benieuwd hoe de chroom er gaat uit komen te zien uiteindelijk...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement