Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 9:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 okt, 2016 0:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
Vanavond heb ik de pin-wash aangebracht op het mat gedeelte ter hoogte van de motoren. De panel lines heb ik licht vochtig gemaakt en de wash opgebracht met een heel dun kwastje. Het loopt prachtig in de lijntjes. Eventuele overloop kan er binnen een paar minuten met een wattenstaafje worden afgehaald, ook al gaat het hier om mat verf. Wat dat betreft ben ik overtuigd van de wash van Flory. Dit scheelt weer een rondje gloss spuiten om het daarna weer mat te krijgen :wink:

photo 388254

De buitenste motor is hier nog niet gedaan ter vergelijk.

photo 388255
photo 388256

En het resultaat tot nu toe. De washes zijn klaar en de volgende stap is het bijwerken van de weathering uit de uitlaten. Tot nu toe is dat enkel de dry-brush die ik 8 jaar geleden heb aangebracht. Dat wordt aangevuld met mooie oliestrepen uit het Tamiya poederdoosje. Daarna sealen met mat lak. De volgende stap is het aanbrengen van de decals. Daar zal ook nog wat extra werk in gaan zitten, maar daarover later meer.

Jan, veel plezier in Turijn.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 okt, 2016 6:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Nou VJ dat ziet er strak uit man erg fraai..
Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat 8)
Turijn was leuk maar we stonden gistermiddag alweer op het Akropolis .....vandaag weer naar huis .
Maar met plezier nog even naar je vorderingen gekeken.

Groetjes :brouw:
Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 okt, 2016 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
De verwering bij de uitlaten is nu ook gedaan. De uitlaat zelf heb ik met een iets te vochtige dry-rush mat zwarte enamel gedaan. Dat leverde een dikke streep roet op. Daarna heb ik de randen met Tamiya poeder 'burned red' en 'oil stain' bijgewerkt. Hierdoor verdween de zwarte roet weer onder de poeder. Uiteindelijk kwam deze in een gekromde baan terug door er een nat wattenstaafje doorheen te halen. Het is allemaal geseald met Vallejo Mat. Dat is een mooie varnish als er daarna niets meer afgeplakt hoeft te worden (want het laat weer los onder de kracht van tape).

photo 388677

De motoren waren Pratt & Whitney R2800 Double Wasp met 18 cylinders, opgesteld in twee radialen achter elkaar. De uitlaten waren van de cabine afgekeerd. Dit was enerzijds om het geluid in de cabine te reduceren en anderzijds om te voorkomen dat passagiers angstig werden van de grote vlammen uit de uitlaat tijdens vol vermogen.
Er werden twee types propellor toegepast op de DC-6. De Curtiss Electric of, zoals in het geval van de PH-TRC, de Hamilton Standard hydromatische props. Die waren voorzien van een ‘reverse’, waarbij tegendruk werd geleverd voor het afremmen na het landen en konden volledig in de vaanstand gezet, om weerstand zo klein mogelijk te maken mocht de motor uitvallen in de vlucht. Ook nieuw waren de electriche de-ice strips op de propeller bladen. In combinatie met de verwarmde vleugels (geen de-ice boots) maakte dit de DC-6 uitstekend geschikt voor het vliegen in ijscondities.

De livery
photo 388676
De laatste fase is het aanbrengen van de decals. Dat gaat nog wat voeten in de aarde hebben, omdat het setje decals van 26 toch niet helemaal perfect is.

photo 388672

Eerst maar eens een klein vergelijk (beloofd is beloofd Jan :wink: ). Ik heb beide setjes hier liggen; boven de originele DutchDecals die mooi passen, waar de ramen zelf uitgesneden moeten worden en waar met name het donker groen niet helemaal correct is. Onder ligt het setje van 26decals dat momenteel in de handel is in 1/72 en 1/144. De kleuren kloppen, maar bij de dry fit blijkt dat ze niet helemaal op het model passen.

photo 388674

De licht groene baan loopt niet door in de bovenste lijn van de cockpit ramen en de randen van de service door passen niet helemaal. Ook moet er nog een raam worden uitgesneden, want de PH-TRC had drie ipv twee ramen in het voorste deel van de cabine.

De decals van DutchDecals bieden de mogelijkheid twee verschillende versies te maken; de 1966 livery, met 'T-bird Valkenburg' opschrift en de tekst "TRANSAVIA" boven de entry door. En zonder de randen om de noodluiken, want die kwamen pas bij de aanpassing van de livery in 1968. Deze randen zitten standaard bij de 26decals, die dus de latere livery voorstelt zonder naam op de neus.

Het is moeilijk een keuze te maken welke van de twee toe te passen. Ideaal gezien gebruik ik de 26decals, want daarbij zijn de kleuren correct. Ook vind ik het om esthetische reden mooier dat de noodluiken zijn voorzien van omranding. Maar tja... tijdens de eerste vlucht heette het toestel 'T-bird Valkenburg' en dat is natuurlijk ook wel gaaf.
Ik denk dat het een hybride livery gaat worden, waarbij ik het donkergroen van 26decals ga gebruiken en het licht groen van DutchDecals (die sluiten mooier aan). Dat betekend automatisch ook randen om de luiken, waarbij ik de separate randen van DutchDecals toepas bij de service door (die passen namelijk wel). En ik moet niet te puristisch worden; natuurlijk komt de originele naam van de eerste vlucht op 16 november 1966 gewoon op de neus.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 okt, 2016 12:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi VJ,

Leuke vergelijking van de sets, mijn ervaring is ook vaak dat het niet helemaal klopt als je een nieuwe "betere" set koopt.
Ik had ooit een hele oude set voor een MLD Dakota van Dutch decal en het wit was matig geworden dus ik een setje gekocht van Flevo decals en toen ik ging vergelijken bleek dat de flevoset alle teksten veel te groot waren.
Toen heb ik ook maar weer een beroep gedaan op het oude setje van DD .

Nieuwer is niet altijd beter ....
Veel plezier met decallen, het ziet er veelbelovend uit VJ ..

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2016 11:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Wauw VJ! Die motoren zijn echt heel erg mooi. Überhaupt zijn de metaalkleuren en weathering goed gelukt.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2016 12:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Prachtige kist!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 nov, 2016 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
DannyVM schreef:
Ik gebruik voor mijn W.W. 1 modellen de elastische rigging draad van Ushi Van Der Rosten. Je kan dit via de site van Ushi bestellen, Alex ( de eigenaar) is een superkerel, hij geeft een snelle service, en je kan altijd bij hem terecht voor eventuele vragen. Ik heb al meermaals bij hem besteld, ik wacht trouwens op dit moment op een bestelling van hem, en ik moet zeggen dat zijn service snel en correct verloopt.

Helaas ben ik nu al drie weken aan het wachten op de draadjes.... af en toe krijg ik een 'sorry dat het zo lang duurt' via de mail, maar daar maak je geen antennes van :(

Ondertussen ben ik bezig met het aanbrengen van de decals. Ik snij de onderdelen los en breng ze één voor één aan. Hele lappen gaan vaak trekken in de hoekjes. Daar komt bij dat ik delen van de 26decals en delen van de DutchDecal sheets gebruik.
photo 389493
Het donkergroen komt van 26 en het lichtgroen en de T komen van DD. Helaas valt nu goed op dat de decals van 26 niet helemaal synchroon lopen met de panel-lines. Het was al een hele klus om ze goed aan te laten sluiten op de ramen, dus ik ben bang dat ik hier maar even genoegen mee moet nemen. Met het blote oog valt het niet op. Mocht ik me er de komende dagen toch aan storen, kan ik het altijd lokaal opvullen. Ook de torque link van het nose gear moet vrij gesneden worden van de overtollige lijm. Ik had niet gezien dat dit erin was gelopen en het viel mij bij de foto pas op.

Er was ook een lelijke tegenslag; bij het lijmen van de gear doors (met CA lijm) is een beetje lijm in de vleugel gelopen. Geen punt dacht ik, de vleugel is toch dicht. Maar ik was de air intakes tussen beide motoren even vergeten. In de werkelijkheid wordt hierdoor lucht ingeblazen voor het airconditioning systeem, maar bij het model liep hier een beetje overtollige CA lijm uit. Lijm en metal verf is geen goede combi.... Inmiddels is de schade weggewerkt met Tamiya make-up poeder. De verwering uit de uitlaten bestrijkt nu een iets breder vlak. Domme actie van mij; was weer leerzaam.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2016 10:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
VJ, je mag heel tevreden zijn want het resultaat mag er zeker zijn hoor! Ik heb ook elke keer commentaar op mijn modellen dat het hier of daar niet is zoals ik zou willen maar hier zullen we toch genoegen mee moeten nemen vrees ik...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2016 16:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
+1 dus... :brouw:

Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 15:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Citaat:
Helaas ben ik nu al drie weken aan het wachten op de draadjes.... af en toe krijg ik een 'sorry dat het zo lang duurt' via de mail, maar daar maak je geen antennes van :(


VJ.....ik heb je een pb terug gestuurd. :brouw:

MVG

Danny

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement