Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 10:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 12 okt, 2016 11:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Silenoz schreef:
ik heb hetzelfde probleem met de krasjes op mijn spitfire... die springen echt in het oog op zo'n model.

Tja, dat was even een leermomentje... Op zich werkt het goed; verschillende ondergronden om details in metaalstructuur na te bootsen. Alleen zal ik de volgende keer alle vlakken opnieuw primen. Ik hoop deze krasjes te verstoppen onder de volgende behandelingen. Gisteren heb ik ALC-600 aqua gloss gespoten ter voorbereiding van de pin-wash. Daarbij is al een deel van het chroomeffect teniet gedaan, ook al glanst ze nog wel. Na de wash volgt een laag silk om de vleugel te 'verouderen' en dan denk ik dat de krasjes ook niet langer zo zichtbaar zijn. Voorlopig mag de oude dame weer even een paar dagen uitharden.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 okt, 2016 13:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Hey VJ,

Wat een leuk project! Ik heb niet veel tijd (gehad) om te reageren, maar heb het met genoegen gevold. Ik vond nochtans je originele DC-6 ook al erg geslaagd, alhoewel het er nu echt een stuk beter uit gaat zien! Leuk is dat inderdaad hoe naarmate je vaardigheden toenemen je steeds kritisch wordt op eerder gebouwde modellen. Ik heb dat zelf ook heel erg en al diverse keren nieuwe decals en weathering toegevoegd.

Ik ben vooral erg benieuwd naar je metaalkleuren.

Succes met het verdere werk!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2016 15:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Gents, wie kan wat tips geven met betrekking tot het markeren van panel lines? Ik wil de vleugels van de DC-6 een pin-wash geven, maar twijfel over techniek en materiaal.
Ik zie mooie tutorials op internet over slush- en pin-washes en die lukken allemaal. Met de KLM DC-10 heb ik de eerste ervaring slush wash ervaring opgedaan met Vallejo donker grijs. Het viel me daarbij op de de acryl toch de toplaag van de verf aantast als het droogt waardoor de vleugel wel erg vies werd. En als het nog nat is, veeg je het net zo makkelijk weer uit de naden. Flying Dutchman had het ooit over olieverf voor weathering, maar dat zou verdund moeten worden als je het als een wash wilt gebruiken. Waarmee verdund je dat? en in welk verhoudingen? En heeft iemand ervaring met een van de verschillende merken prefab washes zoals Mig-Jimenez of Flory Wash?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2016 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hey VJ, de makkelijkste, veiligste en goedkoopste oplossing is een sludgewash bestaande uit waterverf (de goedkoopste die je kunt vinden), water en een drupje afwasmiddel voor het vloeien. Alle info is te vinden in deze PDF:
https://www.modelbrouwers.nl/docs/model ... gewash.pdf

Er zijn overigens zeer veel van deze PDF's geschreven als project in 2006. Helaas is iedereen ze alweer vergeten maar ze staan nog altijd online in dit subforum dat gewoon nog in het hoofdmenu te vinden is:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=30


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2016 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Thnx FDM, dat is precies wat ik bedoelde. Je had me er in het verleden al eens op gewezen, maar een mens vergeet snel blijkt maar weer :?
Ik ga er meer aan de slag. Ik heb twee tinten grijs van Flory Models (voorheen Promodellers) besteld, gewoon om het eens te proberen. Van alle tutorials zag het goedje van Phil Flory er het mooist en gemakkelijkst te verwerken uit (geen chemische bestanddelen). Daarnaast zal ik jou methode met waterverf en de eerder genoemde olieverfmethode eens proberen. Ik weet dat ik niet handig ben met mengen en verhoudingen dus voor ik het verpruts zal ik het eerst eens uitproberen op een oud model. Als jullie het leuk vinden zal ik de resultaten hier delen.

De Vallejo wash gaat niet de prullenmand in hoor. In eerste instantie leek het prachtig spul, maar het vloeit niet lekker uit door de hoge oppervlaktespanning van de acrylbasis. Het is prima te gebruiken voor het weatheren van bv velgen en het landingsgestel. Je moet er alleen rekening mee houden dat het één keer opbrengen is en dan niet meer eraf willen halen, zeker bij lichtere ondergronden. Het bijt door twee laklagen heen heb ik nu al een paar keer gemerkt :?

Maar de belangrijkste les las ik op een Engelstalig forum; "a good weathering job just doesn't come in a bottle, it's all about techique and not quite so much about what you use..." Heb dus nog wel een lange weg te gaan. Keep-u-posted.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2016 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
De verhoudingen in een sludgewash luisteren helemaal niet nauw, ik doe ook altijd maar wat. Het is eigenlijk onmogelijk je model ermee te verklooien, je krijgt het er altijd weer af met water.

Die potjes met voorgemengde wash vind ik net zo nutteloos als flessen voorgemengde zeepsop voor de afwas (bestaat dat eigenlijk?)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2016 9:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Ik sluit me mij FDM aan, ik gebruik ook altijd zwarte waterverf (was ook zijn tip voor mij destijds). Werkt naar mijn mening echt uitstekend. Een bijkomend groot voordeel is dat als het niet goed bevalt je het er zo weer af hebt (mits je niet té lang wacht).

En laten we wel zijn, vuilsporen op echte vliegtuigen is het in feite ook water met wat vuiligheid er in niet waar?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 okt, 2016 0:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Jelle en Martijn, dank voor de tips en het meedenken. Uit nieuwsgierigheid heb ik diverse producten eens getest en in een apart draadje beschreven. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =7&t=48621
De waterverf methode is inderdaad geweldig simpel en goedkoop. Die ga ik ook nog veelvuldig toepassen. Maar er is toch ook iets te zeggen voor prefab potjes. Altijd de zelfde verhouding, je kan het zo wegzetten en ook zo weer verder gaan, zonder dat er weer gemengd moet worden. Voor mij is dat handig voor als de kinderen er plots een puinhoop van maken ;-) Of voor als ik stand-by sta. En het product van Flory is erg mooi. Heel erg mooi....

photo 388103

photo 388105

photo 388104
voor de lijntjes tussen de cowl-flaps heb ik de Vallejo wash gebruikt. Die bijt zich in de verf, dus bij knoeien meteen het overtollige materiaal verwijderen met een wattenstaafje.

photo 388106
En dit is het resultaat tot nu toe. Het is vast nog geen professioneel resultaat, maar ik ben er vooralsnog heel tevreden over. Morgen krijgt het bare aluminium haar definitieve laklaag en dan zou de vleugel er 'gebruikt' uit moeten zien.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 okt, 2016 12:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Ik zei het in je onderzoeksdraadje ook al: ziet er erg goed uit! Het resultaat tot nu toe is al erg overtuigend.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 okt, 2016 23:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi VJ,

Ik sluit mij bij Malair aan het is een mooie wash en BM look 8) enne ik ga ook gestaag door aan mijn project hoor.

Groetjes uit Turijn..... :wink:

Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement