Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 sep, 2016 23:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Vintage Jet schreef:
Rond 10 uur, dus net na opening ;-)
Ja, er komt een aantal lagen overheen. Mijn plan was, net zoals jij dat doet, grijze preshade te gebruiken, dan twee lagen wit en daarna de pannel line markeren met een dun potloodje. Het doel is dat de lijntjes straks slechts heel licht zichtbaar zijn. Het dikke plakkaat oude verf weghalen leek mij wat overbodig. Door goed te schuren is het straks een prima grondlaag. Waarom worden lijnen eigenlijk breder met verven? Dan lopen ze toch juist wat vol?


Aha, er zat dus eigenlijk een werkdag tussen. Volgende keer even de horloges in sync brengen. :mrgreen:

Voor wat betreft het breder worden. Heeft iets te maken met oppervlaktespanning of iets vergelijkbaar natuurkunde-achtigs... In het kort, naarmate de panelline minder diep wordt zal de eerstvolgende verflaag bij het drogen straktrekken (zelf egaliserend vermogen van de verf) waardoor de randen van een panelline verder uit elkaar komen te liggen. Daarnaast heb je een optisch effect dat je de bodem van een panelline eerder ziet dan bij de andere panellines welke dieper zijn. Kijk maar naar een eerdere foto en vergelijk de wing fairing met de rest van de romp.

Vintage Jet schreef:
photo 384990

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep, 2016 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank voor alle tips; het scriben is redelijk aardig gelukt. In elk geval ziet het er voor mij op het oog goed genoeg uit. De paar plekken die niet zo goed gelukt zijn heb ik overnieuw gedaan. Vandaag heb ik de laatste details aangebracht, zoals pitot tubes, VFH en HF antennes en gaatjes geboord in de vertical stabilizer om straks de antennedraden aan te bevestigen. Wat raden jullie aan om te gebruiken als draad? En misschien nog wel belangrijker; hoe kom je daar aan?

photo 385562
De masks zijn van Vintage Flyer Decals.

photo 385563

photo 385564
Klaar voor de eerste grondlaag. Inmiddels is ze ingepakt en ik ga straks aan de slag met een busje Tamiya Fine Surface Primer. Ben heel benieuwd...

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep, 2016 23:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Dat ziet er veelbelovend uit. Heb je de masking zelf uitgesneden of is het van een setje?

Succes met spuiten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 sep, 2016 10:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Scale72Modelking1984 schreef:
Dat ziet er veelbelovend uit. Heb je de masking zelf uitgesneden of is het van een setje?

Succes met spuiten.


Ik denk dat de masks self made zijn getuige een stuk tape onder de linker vleugel in de laatste foto.

Ziet er goed uit VJ. Ik ga vanavond een paar foto's van mijn wit posten. Voorschotje, Vallejo Model Air wit is niet de makkelijkste verf om mee te werken.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 sep, 2016 13:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
SpeedAS schreef:
Scale72Modelking1984 schreef:
Dat ziet er veelbelovend uit. Heb je de masking zelf uitgesneden of is het van een setje?

Ik denk dat de masks self made zijn getuige een stuk tape onder de linker vleugel in de laatste foto.

Visueel ingesteld zijn we, daarom nog maar een keer de tekst onder de foto met de masks: ze zijn van Vintage Flyer Decals 8)

photo 385625
Prachtig die grond van Tamiya! Hele dunnen laagjes en mooi dekkend.

photo 385626
En in middels voorzien van een lichte preshade. Het model krijgt niet veel verwering (het was immers net gespoten), maar ze ging al wat jaartjes mee toen ze voor het eerst voor Transavia vloog en dat mogen we heel licht door het wit zien schijnen.
De volgende stap is de laklaag met Gunze wit.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 sep, 2016 15:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Beste VJ,

Ik moet zeggen, dat je veel moed moet hebben om zulk oud model in een nieuw jasje te stoppen. Wat ik hier nu zie is een prachtig project in wording.
Ik vind het zelf persoonlijk heel interessant om te zien hoe jij dit oudje helemaal in een nieuwjasje stopt.

Nu om op jouw vraag te antwoorden, aangaande de antennedraden.

Ik gebruik voor mijn W.W. 1 modellen de elastische rigging draad van Ushi Van Der Rosten. Deze bestaat in drie verschillende maten, standard, fine en superfine. Ik vind dit persoonlijk top spul, heel makkelijk en ijzersterk materiaal, ideaal voor rigging dus, antennes enz.

Je kan dit via de site van Ushi bestellen, Alex ( de eigenaar) is een superkerel, hij geeft een snelle service, en je kan altijd bij hem terecht voor eventuele vragen. Ik heb al meermaals bij hem besteld, ik wacht trouwens op dit moment op een bestelling van hem, en ik moet zeggen dat zijn service snel en correct verloopt.

Dit is de site :

http://www.uschivdr.com/shopping-categories/shop-rigging-and-various/

Hopelijk kan je er iets mee. Wat betreft de DC-6 wens ik je veel succes.

MVG

Danny

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 sep, 2016 10:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hartelijk dank voor de tip Danny. Ik ga er mee aan de slag.

Gisteren de hele dag de tijd genomen om de laklaag te spuiten. Het zijn vier lagen geworden met elk twee uur droogtijd ertussen. Gunze droogt snel, maar hard heel traag uit. Dat kan zomaar twee weken duren voor het zonder schade aangepakt en afgeplakt kan worden. Gunze wit is wel een hele mooie verf in mijn ogen. Het dekt niet zo goed, maar droogt heel strak op. En het is niet gaan 'trekken' in de panel lines.

photo 385691
De preshade is heel licht zichtbaar. Onder kunstlicht weerkaatst vooral het wit, dus op de foto zie je het bijna niet. Maar met het blote oog ziet het eruit als een oude kist die net een nieuw verflaagje heeft gekregen. Nou, dat kan kloppen :wink:

photo 385692

In de schaduw op de kast (waar het model buiten het grijpbereik van de kinderen de komende dagen mag uitharden) is de preshade beter te zien. Ik ben heel benieuwd hoe het er straks uit gaat zien als de decals erop zitten.

Dank voor jullie tips en tricks bij het kiezen van de juiste witte primer en verf!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 okt, 2016 15:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Ken je dat? Een verbouwing beginnen en dan uiteindelijk toch alles lostrekken en grotendeels opnieuw beginnen? Het landingsgestel van Heller was mij al jaren een doorn in het oog; een te zwaar model voor de dunnen kunstsof pootjes. Vooral het neuswiel was veel te kwetsbaar. Dus heb ik een setje white metal pootjes van Scale Aircraft Conversions gekocht en het oude landingsgestel gedemonteerd. Op de foto nieuwe metalen struts, de oude wielen en inmiddels geschuurde gear doors. De wielen hoeven maar een klein beetje ingeboord en het oude stukje afgebroken plastic valt eruit, met daaronder een mooi passende opening om het wiel weer te monteren.

photo 386479

photo 386478

Iemand een tip welke superglue te gebruiken? Op de site van SAC spreken ze van 'CA blue', maar misschien hebben de ervaren resin bouwers een beter idee?

photo 386477

En als we dan toch bezig zijn krijgt het bare metal ook een vers nieuw laagje. Kan ik meteen de oneffenheden bij de motoren wegwerken. Kortom; het plan was alleen de decals te vervangen, het werd te hele romp rescriben en nu gaan de vleugels, motoren en landing gear ook onder handen. 16 november is de dead line... :wink:

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 okt, 2016 19:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Is de twee componentenlijm van Bison geen oplossing? ik heb die gebruikt voor de DC10


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 okt, 2016 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Maar voor de '10 had je toch een resin landingsgestel? Het probleem is dat die twee componentenlijm aan alles hecht, behalve aan polystyreen. Althans, dat is mijn ervaring uit het verleden. Het is vooral bedoeld om diverse niet poreuze materialen (zoals polyurethaan giet hars) aan elkaar te hechten. Echter de combi wit metaal en styreen is een uitdaging...

ps, pak je de '10 nog op? Ik hoop dat dit draadje je inspireert; zelfs een oud model kan nog best aardig uit de verf komen :wink:

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement