Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2016 16:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Ik ben dol op Tri-jets, dus daar blijf ik voorlopig even in hangen! Er zijn niet veel types Tri-jets op de markt gebracht. Voor de civiele sector: De Hawker Siddeley HS 121 Trident, Boeing 727, Yakovlev 40, Yakovlev 42, Tupolev 154, Lockheed L-1011 TriStar, McDonnell Douglas DC-10, McDonnell Douglas MD-11 en de Dassault Falcon 7X (van de laatste serie zijn er meer zoals de Dassault Falcon 50 en Dassault Falcon 900, maar die zijn voor zover ik weet alleen voor militaire luchtvaart of privé doeleinde gebruikt. De 7X is ook door een aantal luchtvaartmaatschappijen aangeschaft).

Ik ga proberen iedere Tri-jet te maken, met uitzondering van de 7x, want daar is zo ver ik weet geen model in 1:144 van beschikbaar. De Tu-154, 727, MD-11 en recent Yak-42 heb ik al gemaakt. Daarom is het nu tijd voor de Trident!

Ik heb al het één ander verteld over de Trident in mijn verslag over de 727. Het is was in ieder geval de eerste Tri-jet op de markt en het eerste toestel met een auto-land mogelijkheid. Een capabel vliegtuig, maar een commercieel succes is het zeker nooit geworden. 117 toestellen tegen 1831 voor de 727 (de grote concurrent van de Trident). Belangrijkste oorzaak was dat het veel te veel naar de wensen van Britisch Airways ontworpen was, welke een kleiner toestel wilde hebben dan Hawker Siddeley origineel bedacht had. Daardoor had de Trident veel te weinig vermogen om verlengt te worden en koos de markt massaal voor de grotere 727.

De varianten voor de Trident zijn de Trident 1C, Trident 1E, Trident 2E, Trident 3B en de Super Trident 3B. Ik ga de Trident 3B maken. Technisch gezien is de Trident 3B eigenlijk een vier motorig toestel vanwege de "booster engine", welke gebruikt werd tijd het opstijgen om extra power te genereren zodat de Trident verlengd kon worden.

Enfin, dit gaat hem dus worden:
photo 381600

In de kleuren van CAAC omdat ik nog geen Chinese livery heb en omdat ik het een mooiere livery vind dat bijvoorbeeld BEA (en ja, het is ook een gemakkelijker kleurenschema :lol: ). Caac was trouwens ook een grote afnemer van de Trident (overigens hadden ze maar twee 3B toestellen).

Het model is van F-RSIN. Airfix heeft ook een model van de 1C, maar die is niet super nauwkeurig (zo zit het voorwiel verkeerd en is de intake van de middelste motor te rond). Bovendien wilde ik een 3B maken.

De doos:
photo 381586

De sprue:
photo 381585

De decals:
photo 381587

De handleiding:
photo 381588

De cockpit decals heb ik weer zelf gemaakt (sorry voor de kwaliteit foto. In het echt zijn de randen wel netjes strak :lol:). Voor de raampjes ga ik overgebleven decals van Authentic Airliners gebruiken.
photo 381601

Voor referentie zal ik voor een deel gebruik gaan maken van dit boek:
photo 381589

Jetzt geht's los!

Het model is nauwkeurig, maar heeft wel weer de typische F-Rsin kwaliteit (hoewel ik moet zeggen dat het wel steeds beter wordt). Voldoende vijl en plamuur werk nodig dus!
photo 381590

photo 381591

Het resultaat na het eerste vijlwerk:
photo 381592

het voorste gearbay is gelijmd. Het grappige bij de Trident is dat het neuswiel aan de linkerkant zit en niet in het midden zoals vrijwel alle andere types
photo 381593

Gewicht voorin met lood en klei.
photo 381594

En dan kunnen de romp en vleugels al in elkaar!
photo 381595

photo 381596

photo 381597

En hierbij de status op het moment. Hierna volgt de lange sessie plamuren en schuren.
photo 381598

photo 381599

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Laatst bijgewerkt door malair op za 26 nov, 2016 15:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2016 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Boemboem! doet mijn hart. Hoor je het sneller kloppen?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2016 19:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Aha! Another three holer. Nice!
Ik neem aan dat de nose gear offset door F-RSIN netjes is verwerkt?

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 aug, 2016 7:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 aug, 2010 15:56 pm
Berichten: 234
Yes:):) een klein beetje research doet mij verheugen dat dit een soort halfzus is van de Hs-125 wat er helemaal niks mee te maken heeft maar HS staat dus voor hawker Siddeley ik lees mee veel plezier met bouwen k heb in ieder geval iets geleerd:):)

_________________
Waar is mijn like button mèt connectie naar facebook:O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2016 12:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Ik kan geen andere commentaar geven dan : alweer een prachtig toestel!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 aug, 2016 9:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Leuk dat iedereen enthousiast is. Het is dan ook een bijzonder toestel.

SpeedAS schreef:
Ik neem aan dat de nose gear offset door F-RSIN netjes is verwerkt?
Jazeker:
photo 382174

Voor de rest een kleine update. De onderdelen zitten in elkaar gelijmd. Als laatste de motoren.
photo 382171

Voordat ik ze ga plamuren heb ik ze eerst zo veel mogelijk bijgeschuurd. Zie hier het resultaat van de romp.
photo 382172

Even een dry-fit (ik kon het niet laten :lol: )
photo 382173

En dan is het tijd voor de plamuur.
photo 382175

Hierna volgt de eerste schuurronde na het plamuren. F-RSIN kennende zullen er nog wel twee of drie gaan volgen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2016 10:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Lijkt me best wel een groot toestel?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2016 15:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Hij is inderdaad langer dan ik dacht, maar hij is wel kleiner dat de 727-200 die ik eerder gebouwd heb. Als alles af is maak ik nog wel een vergelijkingsfoto.

Dat laatste kan echter nog wel eventjes duren aangezien gisteren onze zoon geboren is! 3,9 Kilo en kerngezond. Hij heet Seppe (nee, niet vernoemd naar het vliegveld, hoewel dat natuurlijk wel een leuke toevalligheid is).

Dus even een korte pauze modelbouwen mijnerzijds, maar ik kom snel weer terug!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2016 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Papa Martijn! Gefeliciteerd met je zoon. Is alles naar wens verlopen?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2016 9:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
van harte gefeliciteerd met je zoon... de wensen gelden ook voor de moeder. Geniet ervan want het gaat zo snel...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement