Ik ben dol op Tri-jets, dus daar blijf ik voorlopig even in hangen! Er zijn niet veel types Tri-jets op de markt gebracht. Voor de civiele sector: De Hawker Siddeley HS 121 Trident, Boeing 727, Yakovlev 40, Yakovlev 42, Tupolev 154, Lockheed L-1011 TriStar, McDonnell Douglas DC-10, McDonnell Douglas MD-11 en de Dassault Falcon 7X (van de laatste serie zijn er meer zoals de Dassault Falcon 50 en Dassault Falcon 900, maar die zijn voor zover ik weet alleen voor militaire luchtvaart of privé doeleinde gebruikt. De 7X is ook door een aantal luchtvaartmaatschappijen aangeschaft).
Ik ga proberen iedere Tri-jet te maken, met uitzondering van de 7x, want daar is zo ver ik weet geen model in 1:144 van beschikbaar. De Tu-154, 727, MD-11 en recent Yak-42 heb ik al gemaakt. Daarom is het nu tijd voor de Trident!
Ik heb al het één ander verteld over de Trident in mijn verslag over de 727. Het is was in ieder geval de eerste Tri-jet op de markt en het eerste toestel met een auto-land mogelijkheid. Een capabel vliegtuig, maar een commercieel succes is het zeker nooit geworden. 117 toestellen tegen 1831 voor de 727 (de grote concurrent van de Trident). Belangrijkste oorzaak was dat het veel te veel naar de wensen van Britisch Airways ontworpen was, welke een kleiner toestel wilde hebben dan Hawker Siddeley origineel bedacht had. Daardoor had de Trident veel te weinig vermogen om verlengt te worden en koos de markt massaal voor de grotere 727.
De varianten voor de Trident zijn de Trident 1C, Trident 1E, Trident 2E, Trident 3B en de Super Trident 3B. Ik ga de Trident 3B maken. Technisch gezien is de Trident 3B eigenlijk een vier motorig toestel vanwege de "booster engine", welke gebruikt werd tijd het opstijgen om extra power te genereren zodat de Trident verlengd kon worden.
Enfin, dit gaat hem dus worden:
In de kleuren van CAAC omdat ik nog geen Chinese livery heb en omdat ik het een mooiere livery vind dat bijvoorbeeld BEA (en ja, het is ook een gemakkelijker kleurenschema
). Caac was trouwens ook een grote afnemer van de Trident (overigens hadden ze maar twee 3B toestellen).
Het model is van F-RSIN. Airfix heeft ook een model van de 1C, maar die is niet super nauwkeurig (zo zit het voorwiel verkeerd en is de intake van de middelste motor te rond). Bovendien wilde ik een 3B maken.
De doos:
De sprue:
De decals:
De handleiding:
De cockpit decals heb ik weer zelf gemaakt (sorry voor de kwaliteit foto. In het echt zijn de randen wel netjes strak
). Voor de raampjes ga ik overgebleven decals van Authentic Airliners gebruiken.
Voor referentie zal ik voor een deel gebruik gaan maken van dit boek:
Jetzt geht's los!
Het model is nauwkeurig, maar heeft wel weer de typische F-Rsin kwaliteit (hoewel ik moet zeggen dat het wel steeds beter wordt). Voldoende vijl en plamuur werk nodig dus!
Het resultaat na het eerste vijlwerk:
het voorste gearbay is gelijmd. Het grappige bij de Trident is dat het neuswiel aan de linkerkant zit en niet in het midden zoals vrijwel alle andere types
Gewicht voorin met lood en klei.
En dan kunnen de romp en vleugels al in elkaar!
En hierbij de status op het moment. Hierna volgt de lange sessie plamuren en schuren.
Wordt vervolgd!