Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Fokker 50 1/144 van Welsh Models - klaar -
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=48326
Pagina 3 van 13

Auteur:  SpeedAS [ ma 29 aug, 2016 22:59 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker 50 1/144 van Welsh Models

Zeg Rob, is de spinner dan ook niet te groot? 2.5mm per blad lijkt wel veel op deze schaal, wellicht draagt de spinner daar aan bij. Heb je een mogelijkheid om de bladen los te meten?

Auteur:  Arjan Ouwendijk [ di 30 aug, 2016 2:46 am ]
Berichttitel:  Re: Fokker 50 1/144 van Welsh Models

Dag Rob,

Ha eindelijk....de Fokker 50. Ik ben 'm al een tijdje aan het volgen maar door drukte op het werk nog niet aan reageren toegekomen. Nu heb ik sinds Maandagochtend vakantie dus nu heb ik wel tijd en zal nog wat dingen voor je gaan uitzoeken. Als eerste de prop: je gemeten 24.4mm zou niet moeten kloppen want de diameter was 3.60m wat in 1/144 25mm is. Ik zal de aankomende tijd mijn oude cursusboeken 's tevoorschijn trekken om wat info en foto's/tekeningen te kunnen plaatsen......later meer!

Gr. Arjan

p.s. je had vermeldt ( dacht ik ) dat op ESM altijd een persoon staat die 1/72 F50's aanbood......wie en waar want deze wil ik nog wel in mijn verzameling :mrgreen:

p.s.2. in je beginpost heb je het over de PW127 die 2250pk zou leveren.....deze leverde echter 2700pk.....de 1 in '127' stond voor de PW100 serie terwijl de laatste 2 getallen het vermogen in honderden pk's aangaven. De KLC had bijv. PW125's in hun F50's hangen ( we praten wel over het maximum vermogen overigens ).

Auteur:  robh [ di 30 aug, 2016 8:18 am ]
Berichttitel:  Re: Fokker 50 1/144 van Welsh Models

@Alex: Spinner: gaan we naar kijken. Hierbij zal het een afweging zijn tussen "ziet het er goed uit" en "zal het resultaat van een correctie netjes zijn" (het is een witmetalen dingetje, dus lastig netjes te bewerken).
@Arjan: De 24,4 mm komt uit een (vergroot afgedrukte) tekening:

Afbeelding

Ik vind het al mooi dat ik 2% nauwkeurigheid haal uit zo'n wazige lijn :mrgreen: . Zal dus iets minder van de bladen hoeven afvijlen.
Je extra documentatie blijft welkom, vooral een goede tekening, blijkt wel.
Bijna je vraag vergeten, de handelaar is: Detlef Schorsch, Modellbaustudio Rhein-Ruhr, http://www.classic-plane-mrr.de
In Kataloge, Classic Plane:
CPR 43 Fokker 50 Austrian Airlines (Rumpf tiefgezogen / fuselage vacformed) 35,95
Dezelfde handelaar zou nu eindelijk ook eens met zijn Pander Postjager moeten uitkomen.

Rob

Auteur:  Arjan Ouwendijk [ di 30 aug, 2016 9:06 am ]
Berichttitel:  Re: Fokker 50 1/144 van Welsh Models

Rob,

Ik heb zitten jokken over de propellerdiameter.....deze is 3.66m ipv 3.60. De kortste ruimte ( dus niet in het horizontale vlak ) tussen de propcirkel en romp is 0.59m. De spoorbreedte ( en daarmee ook de afstand tussen de 2 propellerassen ) is 7.20m.
Verdere info volgt.

En bedankt voor de info over de 1/72 kit.....ik zal het eens gaan regelen.

Gr. Arjan

Auteur:  robh [ di 30 aug, 2016 9:28 am ]
Berichttitel:  Re: Fokker 50 1/144 van Welsh Models

Citaat:
deze is 3.66m ipv 3.60

Hah, hoeft er nog minder af :wink: Voor de spoorbreedte houtje touwtje opgemeten aan het met tape vastgeplakte model kwam ik tot 48 mm tegen 720/144 = 50 mm op schaal volgens Arjan's opgave. Redelijk, misschien het vleugelmiddenstuk iets opdikken.

Rob

Auteur:  SpeedAS [ di 30 aug, 2016 9:37 am ]
Berichttitel:  Re: Fokker 50 1/144 van Welsh Models

Dag Rob, als de afwijking bij de spinner significant is dan kun je altijd overwegen om één te scratchen. Dat is een kwestie van een aantal buisjes van polystyreen op aflopende diameter in elkaar te zetten en te verlijmen eindigend met een rond profiel in het midden. Lijm laten drogen en opschuren. Dit heb ik voor de TriStar motoronderdeeltjes gedaan.

Aan de andere kant, als de afwijking op schaal een halve millimeter is, dan is dit waarschijnlijk niet de moeite waard.

Auteur:  robh [ di 30 aug, 2016 16:29 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker 50 1/144 van Welsh Models

De grootste diameter van de spinner is even groot als het cirkelvormige deel van de cowling; dat lijkt dus wel goed te zitten.
Bij het samenlijmen van de romphelften bleek toch dat de verschillende dikte van de helften niet goed weg te werken was. Er moest dus aardig wat geschuurd en geplamuurd worden.

photo 383145

Aan de bovenkant paste het beter, maar daar zaten wat "depressies" in en bij het vleugelmiddenstuk.

photo 383146

De romp heb ik na het schuren voorzien van isolatietape om de verticale paneellijnen op te halen.

photo 383148

Ik vind het prettig werken, zeker voor gekromde oppervlakken. Het is goed langs te gewenste lijnen te "rekken" en als je zijdelingse druk vermijd gaat het prima.
Dan de cowlings. Op zich zien de vleugels en cowlings er goed uit. De uitlaat is vrij ondiep; die is dus geruimd met een 1,5 mm boortje (boortje schuin naar voren).

photo 383144

De luchtinlaat is vlak gemodeleerd; die heb ik dus opengemaakt. Eerst vijf 0,5 mm gaatjes geboord.

photo 383143

Deze inlaat gaat waarschijnlijk mis door de (enige) luchtbel aan de linkerkant. De andere inlaat ging uitstekend: 0,5 - 0,7 - 0,9 - 1,1 - 1,2 mm, en toen stond er bijna niets meer. Afgewerkt met een spits nummer 11 mesje.

photo 383147

De schade door de luchtbel is gemakkelijk te repareren met wat Revell putty, die door zijn hoge lijmgehalte beter hecht dan die van Tamiya.
Ik weet niet of bij de LTU 50 looplijnen op de vleugel aangebracht waren; ik heb geen foto's waarop de bovenkant zichtbaar is.

Rob

Auteur:  Arjan Ouwendijk [ di 30 aug, 2016 20:19 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker 50 1/144 van Welsh Models

Rob,

Hier even gauw 2 foto's die ik uit mijn opleidingsboeken gemaakt heb van diverse afmetingen. De eerste zijn de algemene afmetingen terwijl de 2e een zijaanzicht met 'station numbers' is.....de getallen bij deze Fokker zijn in mm's ( let wel dat de neus niet bij '0' begint maar bij '-589' ).

photo 383165
photo 383166

En om alvast wat extra info te geven: Fokker 50's werden altijd geparkeerd met de hoogteroeren naar full down en de props in vaanstand ( zo werden de motoren ook opgestart ).
Vwb de walk lines op de vleugel weet ik niet of dit standaard was bij alle 50's.....KLC had ze in ieder geval wel en waren zwart.

Gr. Arjan

Auteur:  robh [ wo 31 aug, 2016 10:18 am ]
Berichttitel:  Re: Fokker 50 1/144 van Welsh Models

@Arjan: Heb je ook nog een tekening van de walk lines?

Rob

Auteur:  Arjan Ouwendijk [ wo 31 aug, 2016 10:57 am ]
Berichttitel:  Re: Fokker 50 1/144 van Welsh Models

Tot nu toe nog niet gevonden Rob.....misschien in de foto's die ik door de jaren heen gemaakt heb maar dat wordt echt spitten.

Gr. Arjan

Pagina 3 van 13 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/