Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 8:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 13 sep, 2016 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Silenoz schreef:
Je kan ook eerst een laagje microvuller zoals MrSurfacer-500 spuiten, en deze zo schuren. Deze heeft een vullende werking. Moet wel verdund worden met cellulosethinner, dus opletten voor je afdichtingen in je ab


Je kan de Mr. Surfacer 500 ook met de kwast aanbrengen (oude kwast gebruiken, kwasten houden niet zo erg van Mr. Surfacer).

Of je koopt een spuitbus met Mr. Surfacer 1000 en gebruikt wat meer laagjes.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2016 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Al een tijdje geen posts meer van mij. Daar is een reden voor. Ik het aanbrengen van primer met de spuitbus (nog wel van Modelbrouwers) lukt maar niet. Of het dekt onvoldoende, of ik krijg druipers. Ik heb het ding maar weer kaal gemaakt, en ga nu gewoon met de kwast aan de slag. Met verdunde Valejo Model Color, dus veel laagjes. Kijken of het lukt zonder strepen. Ik wil geen witte Humbrol enamel gebruiken, want die wordt zo geel.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2016 11:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7912
Woonplaats: Ingelmunster
Hoi,

mag ik vragen hoe je juist spuit op je model? Zelf werk ik meestal met spuitbussen voor primers (meestal autolakprimer vanuit de doe-het-zelf : Motip)

Eerst ontvet ik mijn model, ofwel met een zeepsopje en een oude tandenborstel (daarna afspoelen onder de kraan en gewoon aan de lucht laten drogen), ofwel met alcohol, ofwel met Formule MC.

De spuitbus houd ik voor het spuiten op kamertemperatuur, het model wordt gewoon op een groot karton geplaatst. Na het goed schudden begin ik met het spuiten, maar ik begin NOOIT op het model. Ik passeer in een vloeiende beweging (ongeveer constante snelheid) over het model waarbij ik voor het model begin met spuiten en nadat ik het gepasseerd ben weer stop. Zo bouw ik mijn primer laag op, beter een paar keer herhalen dan teveel. Het gemak van de Motipprimer is dat hoewel ie zich soms lijkt op te hopen in hoekjes en kantjes toch mooi vlaktrekt bij het drogen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2016 15:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
robh schreef:
Ik wil geen witte Humbrol enamel gebruiken, want die wordt zo geel.

Ook na het aanbrengen van een laklaag?

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op ma 19 sep, 2016 19:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2016 18:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
Vintage Jet schreef:
robh schreef:
Ik wil geen witte Humbrol enamel gebruiken, want die wordt zo geel./quote]
Ook na het aanbrengen van een laklaag?

Ik heb lang geleden van Humbrol begrepen dat vergeling onvermijdelijk is bij de chemie van Humbrol enamel-verf. Het had te maken met de kobalt-harder van de alkyd-hars. Ik zie op de nieuwe blikjes een waarschuwing voor een kobalt-component, en daarom vermoed ik dat het probleem nog steeds bestaat.

Op een recente regio-avond stond onderstaande Monogram 1/72 F7F Tigercat als waterbommenwerper van Frans Verkruissen. De witte verf was door de jaren helaas behoorlijk vergeeld.

Afbeelding

Als enamel-alternatief zou je Revell kunnen nemen. Ik heb de indruk dat die niet vergeelt.

Rob (niet Hamman)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2016 19:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
Dank voor de uitleg Rob (de Bie 8)). Nooit geweten. Ik gebruik ook wit van Gunze, maar dat dekt slecht en droogt voor geen meter... Over op Revell dus :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 sep, 2016 0:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik gebruik witte primer van Vallejo, met daaroverheen witte verf van Vallejo. Wordt best wel wit eigenlijk, te zien op mijn Japanner.

photo 66205

photo 66206

photo 66222

Het witte is zelfs witter dan het witte randje rondom de Japanse roundel.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 sep, 2016 14:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Om wit "witter" ter maken kan je ook een hele kleine druppel blauwe verf toevoegen aan het potje.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 sep, 2016 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de 50 met de airbrush in de witte primer van Valejo gezet.

photo 385018

Ben toch niet echt (of echt niet?) tevreden. Ik heb de airbrush ongeveer na elke keer het potje vullen moeten schoonmaken, en ik vind de laagjes niet echt glad. Bovendien blijven veel plaatsen moeilijk te bereiken. Ga hem toch maar afschilderen met de kwast.
Dan het landingsgestel. De witmetalen pootjes zijn wel op schaal, maar nogal grof. Na het wegschuren van de gietnaadjes kan het er net mee door. Wel is het maar één poot met twee wielen, terwijl de echte er natuurlijk zo uit ziet.

photo 384275

Van 0,5 mm staf en stukjes 0,13 mm "plaat" de horizontale stang gemaakt, de voorste stang van 0,5 mm. Een (oppervlakkig) gaatje van 0,5 mm in de verdikking bovenaan het potje geboord. In samenstelling begint het er op te lijken.

photo 385019

Wel moet nu de wielkast in de motorgondel aan de voorzijde nog "ingezaagd" worden om de voorste stang kwijt te raken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 sep, 2016 16:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ziet er goed uit Rob. Waar haal je die 0,5mm staaf etc. vandaan? Dat is wel handig voor dit soort werk.

Voor goed wit die niet vergeeld kan je de Tamiya TS-26 spuitbus gebruiken. Die is eigenlijk best goed, maar wel duur.

tsjopper bob schreef:
Het witte is zelfs witter dan het witte randje rondom de Japanse roundel.

René


Als dat een Hasegawa decal is, dan vind ik dat niet zo gek. Dat wit is altijd meer heel lichtgeel.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement