Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 22:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Zeg Rob, is de spinner dan ook niet te groot? 2.5mm per blad lijkt wel veel op deze schaal, wellicht draagt de spinner daar aan bij. Heb je een mogelijkheid om de bladen los te meten?

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 aug, 2016 2:46 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Dag Rob,

Ha eindelijk....de Fokker 50. Ik ben 'm al een tijdje aan het volgen maar door drukte op het werk nog niet aan reageren toegekomen. Nu heb ik sinds Maandagochtend vakantie dus nu heb ik wel tijd en zal nog wat dingen voor je gaan uitzoeken. Als eerste de prop: je gemeten 24.4mm zou niet moeten kloppen want de diameter was 3.60m wat in 1/144 25mm is. Ik zal de aankomende tijd mijn oude cursusboeken 's tevoorschijn trekken om wat info en foto's/tekeningen te kunnen plaatsen......later meer!

Gr. Arjan

p.s. je had vermeldt ( dacht ik ) dat op ESM altijd een persoon staat die 1/72 F50's aanbood......wie en waar want deze wil ik nog wel in mijn verzameling :mrgreen:

p.s.2. in je beginpost heb je het over de PW127 die 2250pk zou leveren.....deze leverde echter 2700pk.....de 1 in '127' stond voor de PW100 serie terwijl de laatste 2 getallen het vermogen in honderden pk's aangaven. De KLC had bijv. PW125's in hun F50's hangen ( we praten wel over het maximum vermogen overigens ).

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 aug, 2016 8:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@Alex: Spinner: gaan we naar kijken. Hierbij zal het een afweging zijn tussen "ziet het er goed uit" en "zal het resultaat van een correctie netjes zijn" (het is een witmetalen dingetje, dus lastig netjes te bewerken).
@Arjan: De 24,4 mm komt uit een (vergroot afgedrukte) tekening:

Afbeelding

Ik vind het al mooi dat ik 2% nauwkeurigheid haal uit zo'n wazige lijn :mrgreen: . Zal dus iets minder van de bladen hoeven afvijlen.
Je extra documentatie blijft welkom, vooral een goede tekening, blijkt wel.
Bijna je vraag vergeten, de handelaar is: Detlef Schorsch, Modellbaustudio Rhein-Ruhr, http://www.classic-plane-mrr.de
In Kataloge, Classic Plane:
CPR 43 Fokker 50 Austrian Airlines (Rumpf tiefgezogen / fuselage vacformed) 35,95
Dezelfde handelaar zou nu eindelijk ook eens met zijn Pander Postjager moeten uitkomen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 aug, 2016 9:06 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Rob,

Ik heb zitten jokken over de propellerdiameter.....deze is 3.66m ipv 3.60. De kortste ruimte ( dus niet in het horizontale vlak ) tussen de propcirkel en romp is 0.59m. De spoorbreedte ( en daarmee ook de afstand tussen de 2 propellerassen ) is 7.20m.
Verdere info volgt.

En bedankt voor de info over de 1/72 kit.....ik zal het eens gaan regelen.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 aug, 2016 9:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
deze is 3.66m ipv 3.60

Hah, hoeft er nog minder af :wink: Voor de spoorbreedte houtje touwtje opgemeten aan het met tape vastgeplakte model kwam ik tot 48 mm tegen 720/144 = 50 mm op schaal volgens Arjan's opgave. Redelijk, misschien het vleugelmiddenstuk iets opdikken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 aug, 2016 9:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Dag Rob, als de afwijking bij de spinner significant is dan kun je altijd overwegen om één te scratchen. Dat is een kwestie van een aantal buisjes van polystyreen op aflopende diameter in elkaar te zetten en te verlijmen eindigend met een rond profiel in het midden. Lijm laten drogen en opschuren. Dit heb ik voor de TriStar motoronderdeeltjes gedaan.

Aan de andere kant, als de afwijking op schaal een halve millimeter is, dan is dit waarschijnlijk niet de moeite waard.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 aug, 2016 16:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De grootste diameter van de spinner is even groot als het cirkelvormige deel van de cowling; dat lijkt dus wel goed te zitten.
Bij het samenlijmen van de romphelften bleek toch dat de verschillende dikte van de helften niet goed weg te werken was. Er moest dus aardig wat geschuurd en geplamuurd worden.

photo 383145

Aan de bovenkant paste het beter, maar daar zaten wat "depressies" in en bij het vleugelmiddenstuk.

photo 383146

De romp heb ik na het schuren voorzien van isolatietape om de verticale paneellijnen op te halen.

photo 383148

Ik vind het prettig werken, zeker voor gekromde oppervlakken. Het is goed langs te gewenste lijnen te "rekken" en als je zijdelingse druk vermijd gaat het prima.
Dan de cowlings. Op zich zien de vleugels en cowlings er goed uit. De uitlaat is vrij ondiep; die is dus geruimd met een 1,5 mm boortje (boortje schuin naar voren).

photo 383144

De luchtinlaat is vlak gemodeleerd; die heb ik dus opengemaakt. Eerst vijf 0,5 mm gaatjes geboord.

photo 383143

Deze inlaat gaat waarschijnlijk mis door de (enige) luchtbel aan de linkerkant. De andere inlaat ging uitstekend: 0,5 - 0,7 - 0,9 - 1,1 - 1,2 mm, en toen stond er bijna niets meer. Afgewerkt met een spits nummer 11 mesje.

photo 383147

De schade door de luchtbel is gemakkelijk te repareren met wat Revell putty, die door zijn hoge lijmgehalte beter hecht dan die van Tamiya.
Ik weet niet of bij de LTU 50 looplijnen op de vleugel aangebracht waren; ik heb geen foto's waarop de bovenkant zichtbaar is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 aug, 2016 20:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Rob,

Hier even gauw 2 foto's die ik uit mijn opleidingsboeken gemaakt heb van diverse afmetingen. De eerste zijn de algemene afmetingen terwijl de 2e een zijaanzicht met 'station numbers' is.....de getallen bij deze Fokker zijn in mm's ( let wel dat de neus niet bij '0' begint maar bij '-589' ).

photo 383165
photo 383166

En om alvast wat extra info te geven: Fokker 50's werden altijd geparkeerd met de hoogteroeren naar full down en de props in vaanstand ( zo werden de motoren ook opgestart ).
Vwb de walk lines op de vleugel weet ik niet of dit standaard was bij alle 50's.....KLC had ze in ieder geval wel en waren zwart.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2016 10:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@Arjan: Heb je ook nog een tekening van de walk lines?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2016 10:57 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Tot nu toe nog niet gevonden Rob.....misschien in de foto's die ik door de jaren heen gemaakt heb maar dat wordt echt spitten.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement