Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 7:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2016 14:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Geweldig VJ! Ontzettend leuk draadje dit weer (een omgekeerd verslag, prachtig!). Heel interessante informatie door iedereen hier weer gedeeld.

Ik vind het eindresultaat heel mooi, zelfs al vind je zelf dat het niet meer aan je huidige standaard voldoet. Ik zou er gewoon nog steeds heel trots op zijn! Een knappe ombouw. Ik heb zelf nog nooit iets omgebouwd, dus ik vind het leuk om dit zo te volgen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2016 20:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Eigenlijk moet het zijn: zoek de 9 verschillen. Want niet alleen de wind/body fairing aan de voorkant van de vleugel is iets anders, achter de vleugel is hij dat zeker.
photo 381625
Zo had het eigenlijk gemoeten. Ik wist dit nog niet in 2008, dus ik heb het gelaten zoals het was bij het donor model (standaard fairing van de full length). Deze foto (en die van de staart) komt van http://smallscale144.jimdo.com/projekte ... 7sp-umbau/

De laatste bijdrage uit het archief:
photo 381623
De vleugels voorzien van de veel kleinere flap rail support fairings. De wielkasten heb ik dicht gemaakt. Het leek mij leuk om een 'vliegende' kist in de vitrine te zetten en de wielen van het donormodel waren toch niet meer te redden.

photo 381621
En de pylons aan de achterkant verlengt (nog niet geplamuurd en geschuurd). Ik heb nooit kunnen achterhalen waarom dit op een gegeven moment door Boeing werd doorgevoerd. Misschien weet Jan het?

photo 381622
En de motoren vers geschilderd. Ik heb voor dit model geen oude motoren hergebruikt, maar een nieuw setje dat afkomstig was van de KLM cutaway 747 (die resin GE motoren heeft gekregen).

photo 381624
Dit is een online plaatje van de 'Flightpath' decals (1/144 Boeing 747 Braniff Ultra Orange). Alleen was het setje dat ik heb gebruikt speciaal voor de drie SP's. Daar zijn geen afbeeldingen meer van de vinden. Het waren trouwens zeer kwetsbare decals en ik heb een paar hele lelijke dingen geroepen bij het opbrengen, kan ik mij nog herinneren...

Veleno schreef:
ik kan niet wachten om het eindresultaat te zien!

Daar had ik je lelijk mee geplaagd Veleno, maar ik moet je toch excuses maken. Want ook al stopt hier het verslag van de ombouw, ik kon het niet laten en ben de afgelopen dagen toch nog even met de SP aan de slag gegaan :wink:
Ik heb meer detaillering aangebracht, waaronder weathering en fatsoenlijk gespoten lak. Eigenlijk heeft het project 8 jaar in de vitrine gestaan om nu eindelijk gereed te zijn. Om met Benjamin te spreken: Wordt vervolgd!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2016 0:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi VJ lekker bezig.. je hebt trouwens ook PB :brouw:

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2016 1:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Jan en ik zijn in PB nog even fijn verder gegaan over een graadje meer of minder :D Daar zullen we jullie niet mee lastig vallen. Toch wil ik voor de mensen die ooit zelf een full body naar een SP ombouwen het volgende niet onthouden:

Carvair: "Nog een klein dingetje is dat verbouwing van de duitser niet klopt op de foto omdat het rudder op de romp hoort te eindigen en op de foto van de staart op de schaaltekening eindigt hij hoger en niet op de romp".

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2016 18:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Vintage Jet schreef:
Jan en ik zijn in PB nog even fijn verder gegaan over een graadje meer of minder :D Daar zullen we jullie niet mee lastig vallen. Toch wil ik voor de mensen die ooit zelf een full body naar een SP ombouwen het volgende niet onthouden:

Carvair: "Nog een klein dingetje is dat verbouwing van de duitser niet klopt op de foto omdat het rudder op de romp hoort te eindigen en op de foto van de staart op de schaaltekening eindigt hij hoger en niet op de romp".

:brouw: VJ


Ach, wat voor een discussie heb ik in God's naam opgestart... :oops:
Hoe je het went of keert, erg knappe prestatie met de ombouw. Alles met een kwast geschilderd?

Ik ben overigens een beetje wezen rekenen. Een 1:48 SP is slechts 1.16 meter en een beetje. Dat moet wel ergens passen. Rest nu nog een set geweldige tekeningen scoren en dan kan ik mijn lol op. :mrgreen:

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 aug, 2016 12:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Terug naar 2016

Zoals gezegd: het vertellen over deze ombouw uit 2008 heeft mij geïnspireerd toch nog even verder te gaan met de dingen die ik hier op het forum van jullie heb geleerd. Dus de afgelopen dagen heb ik pitot tubes aangebracht op de neus, zijn de vleugels en staart geweathered (niet te veel) en is het model eigenlijk afgelakt. Om de een of andere reden deed ik dat niet in 2008.

SpeedAS schreef:
Ach, wat voor een discussie heb ik in God's naam opgestart... :oops:
Hoe je het went of keert, erg knappe prestatie met de ombouw. Alles met een kwast geschilderd?

Ik ben overigens een beetje wezen rekenen. Een 1:48 SP is slechts 1.16 meter en een beetje. Dat moet wel ergens passen. Rest nu nog een set geweldige tekeningen scoren en dan kan ik mijn lol op. :mrgreen:

Nee, was een interessante discussie. Ik hou wel van dat soort details. Ja, alles met de kwast geschilderd. Nu heb ik een AB, maar goed dekkende verf (zonder pre shades) mag ik graag met de hand opbrengen.
Een 1:48 747SP? Dat klinkt wel heel leuk. Ben benieuwd!

Goed: gisteren heb ik gewerkt, maar eergisteren heb ik zowaar de tijd gehad om wat detaillering aan te brengen.
photo 381694

Stap 1: grey wash om de pannel lines beter te laten uitkomen. De strepen zijn gemaakt met dark grey en de sporen over de vleugel met Tamiya poeders.

photo 381695

Daarna zijn de vleugels met Humbrol matt cote gedaan. Omdat de onderliggende verf zelf al glans had en de corroguard mat, kwam het precies goed uit: het licht grijs is nu half glans met lichte verwering en de corroguard dus mat. Geeft een prima contrast.

photo 381693

photo 381697

De pitot tubes zijn gemaakt van een draadje van zo'n afvalzak binder. Plastic er af en het draadje ombuigen en het lijkt prima op een 1:144 pitot tube. Het is vast gezet met een druppeltje Microscale Kristal Klear.

photo 381696

Bij de bovenste pitot zie je nog een druppeltje wit. Dat is later transparant opgedroogd. Het was zo klein, dat ik het met het blote oog niet zag. Pas toen ik de foto goed bekeek viel het op.

Als morgen het zonnetje schijnt zal ik wat buitenfoto's maken.

:brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 aug, 2016 14:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Dat ziet er al veelbelovend uit VJ :mrgreen: je bent verder dan ik ooit gekomen ben met mijn want die ligt nog in de doos :lol: .

Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 aug, 2016 20:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Erg leuk reverse bouwverslag. Nog een suggestie voor de cabineramen: de sponningen met een fijn kwastje wit/lichtgrijs schilderen (ja, dat wordt een rotklus) en dan een strip transparante decalfilm + blanke lak eroverheen om het glas na te bootsen. Dan heb je niet meer van die gekke gaten in je model.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 aug, 2016 21:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Vintage Jet schreef:
Nee, was een interessante discussie. Ik hou wel van dat soort details.

Oh, oh VJ, jij gaat mij haten voor het volgende... wat dacht je van een full re-scribe voor deze kist? *grinnik* :mrgreen:

Knap met de kwast beschilderd overigens.

Even iets anders, was je van plan om naar de brouwersdag te komen? Zo ja, neem je deze kist mee dan?

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2016 3:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
TheFlyingDutchman schreef:
Nog een suggestie voor de cabineramen: de sponningen met een fijn kwastje wit/lichtgrijs schilderen (ja, dat wordt een rotklus) en dan een strip transparante decalfilm + blanke lak eroverheen om het glas na te bootsen. Dan heb je niet meer van die gekke gaten in je model.

Dit was eigenlijk een verslag uit de oude doos. En ik heb me al weer laten overhalen tot het aanbrengen van details. Of ik de ramen ga doen weet ik nog niet. Kijk, op de foto valt het op, maar in real life eigenlijk niet. Wat ik wel geleerd heb in de afgelopen jaren; is er geen interieur, laat dan de ramen weg en gebruik decals. Dat heb ik bij dit model bij het bovendek al met succes gedaan.

SpeedAS schreef:
Vintage Jet schreef:
Nee, was een interessante discussie. Ik hou wel van dat soort details.

Oh, oh VJ, jij gaat mij haten voor het volgende... wat dacht je van een full re-scribe voor deze kist? *grinnik* :mrgreen:
Even iets anders, was je van plan om naar de brouwersdag te komen? Zo ja, neem je deze kist mee dan?

Haha, nee zo gek krijg je me (nog) niet. Alle respect voor jou scriben, maar om nu het hele verf en decalproces op nieuw te doen? Nee. Ik ga hierna snel verder met een andere opknapper uit het archief. Eén die op 16 november 2016 af moet zijn ;-)

En helaas ben ik op de Brouwersdag mensen van en naar Barcelona aan het brengen... ik was zeker gekomen met de Caravelle, de Skyvan en de SP.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement