Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 13:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 02 aug, 2016 12:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 apr, 2015 14:07 pm
Berichten: 16
Het is alweer even geleden dat ik wat gepost heb, maar in de tussentijd zeker niet stil gezeten.
In m'n laatste post (Airbus A319 Britisch Airways) had ik aangegeven aan een Canadair Cl-415 te werken, dat klopt ook wel maar door wat tegenslagen is deze nog niet gereed. Wordt vervolgd dus...

Nu over het model wat ik wel gebouwd heb; Airbus A320 Aer Lingus. Dit keer een doos van Zvezda, mede omdat dit een 'Ultimate Kit' is en ik eens wat anders dan Revell wou proberen ben ik hierop uit gekomen. Tevens een kist waar ik zelf diverse keren in heb mogen zitten, wat een leuke motivatie opleverde.

Afbeelding

Nette doos met boxart van de Aeroflot uitvoering (die ik niet ga bouwen)

Afbeelding

Bouwtekening heeft iets weg van mijn idee bij een Russische krant.

Afbeelding

Alternatieve decals van 26 die ik uit de UK over heb laten komen (sorry geen foto's van de decals voor gebruik)

Afbeelding

Meestal houd ik me niet echt aan de volgorde van de handleiding aangezien die geen rekening houd met dat je bepaalde delen misschien zou willen verven. Het viel me op dat alle onderdelen goed passen en nauwelijks cosmetische ingrepen nodig hebben.

Afbeelding

dryfit, alles past bijzonder goed

Afbeelding

Helaas geen foto gemaakt van het gedeelte interieur dat deze 'ultimate kit' heeft, aangezien ik de deur dicht houd is er niet veel van te zien en heb ik er (wederom) weer teveel tijd in gestoken. Dit zal wel een modelbouwers kwaaltje zijn. :lol:

Afbeelding

Ik heb de keuze gemaakt om de Flaps en Slats in extended (landing) positie te plaatsen, dit is naar mijn mening een van de leuke toevoegingen aan deze kit.

Afbeelding

Afbeelding

in de primer, ook dit keer weer gekozen voor de Tamiya fine grijs primer. Ervaring is wel dat een spuitbus die bijna op is toch iets minder presteert, wat jammer is want gezien de prijs die je ervoor betaald zou je nog net het busje niet uit willen wringen. Maargoed resultaat is niet verkeerd, moet toch weer wat te klagen hebben. :roll:

Afbeelding

Los spul moet ook een kleurtje hebben.

Afbeelding

CFM motor in aanbouw; passing is goed, alleen het goed uitlijnen van de onderdelen is wat lastig.

Afbeelding

uiteraard begonnen met wit (geen foto), wat blijft dit toch een akelige ''kleur'' om aan te brengen, bijna niet te zien en voor je het weet heb je teveel aangebracht met de airbrush. Blijft oefenen denk ik dan maar. Op de foto heb ik de onderkant gespoten, blijkbaar vond Aer Lingus het leuk om een paar grijze vlakken op de onderkant te hebben. Door middel van referentiefoto's deze zo goed mogelijk nagebootst, helaas hadden de gasten van 26Decals geen plaatje van de onderkant bijgevoegd. :(

Afbeelding

Dan het belangrijkste het groen, aangezien ik zoveel mogelijk met acryl werk is dit niet de xtracolor maar Vallejo game color Jade Green. Waarschijnlijk niet zo accuraat als de xtracolor maar dit mocht voor mij de pret niet drukken. Heb geprobeerd de officiële kleur code van Aer Lingus te achterhalen maar dit was niet zo makkelijk als ik dacht.

Afbeelding

het flesje

Afbeelding

Na de spuitsessie.

Afbeelding

De eerste decals

Afbeelding

nog meer decals

Afbeelding

motoren zijn ook bijna klaar

Afbeelding

afbouw aan de gang

Afbeelding

Afbeelding

Klaar: :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zal proberen deze week nog betere foto's van het eindresultaat te plaatsen.

Mijn bevindingen:
Zvezda is erg goed bevallen, prettig plastic en goede passing. Standaard bijgeleverde decals vallen een beetje tegen in kwaliteit en hoeveelheid. Hiervoor geef ik toch de voorkeur aan Revell (afhankelijk van de kit). Bouwbeschrijving is erg recht toe recht aan, alleen zijn de keuzes voor bijvoorbeeld de flats niet altijd even duidelijk. Tevens klopte de nummers van de motorophanging niet voor flats extended, dit leverde wat extra werk op. Wel leuk dat je dit vliegtuig ook landend kan bouwen en dan ook de landingsgestellen zijn zoals ze horen in de lucht. Mijn mening: kit is een aanrader!

Persoonlijk:
3de kit die ik bouw, gaat steeds beter maar de blanke lak is nog niet naar tevredenheid. Ik gebruik Vallejo Gloss en dit werkt wel oké maar geeft niet het strakke resultaat wat ik wil. Mogelijk nog gebrek aan ervaring, maar misschien heeft iemand hier wel tips voor. :)
Zit te denken aan Zero 2K lak, maar dit schijnt nogal lastig te kunnen zijn met decals.

Hij is precies op tijd klaar voor de IPMS regio avond (zuid) en mag vanavond dus gelijk mee.
Ik ben geen snelle bouwer (prutser), dus het zal wel even duren tot het volgende verslag er is. Het zal in ieder geval geen civiel vliegtuig zijn dit keer....

zoals beloofd extra foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bedankt voor het lezen! :brouw:


Laatst bijgewerkt door nwindt op zo 07 aug, 2016 18:52 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 aug, 2016 13:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Overtuigend resultaat hoor! Vooral de cockpitramen en bijhorende detaillering is zeer geslaagd. Zelf gebruik ik Alclad ALC-600 aqua gloss. Dat geeft een prima resultaat, ook op metallic paint.
Het is op de foto's niet zo goed te zien, maar heb je een vorm van wash toegepast om panel lines te accentueren of om gebruikssporen weer te geven?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 aug, 2016 10:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Heel mooi resultaat! Petje af! Leuk zo met die Flaps en Slats in extended positie.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 aug, 2016 13:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Knap resultaat! Ik heb wel een vraagje. Ik heb hier thuis dezelfde kit liggen en ik geraak aan de handleiding niet aan uit.
Hoe moet je die flaps zo krijgen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 aug, 2016 18:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 apr, 2015 14:07 pm
Berichten: 16
Bedankt voor de reactie's :D

Ik heb geen gebruik van panel line wash, ik heb wat tegenslagen met de blanke lak (orange peel) gehad en heb het daarom maar gelaten voor wat het is. Ben wel wel van mening dat dit wanneer subtiel aanwezig zeker het model er realistischer op maakt.

Wat betreft de Flaps (en ook de slats) is de handleiding niet even duidelijk, dit heeft ook mij wat research werk opgeleverd.
Heb even een scan gemaakt van de handleiding met de juiste onderdelen omcirkeld, de buitenste flats vallen dan in minuscule gaatjes in de vleugel. De binnenste kan je alleen bevestigen als de vleugels aan de romp zitten. Er zitten gaten in de romp waar ze in vallen.

Afbeelding

het weekend zal ik proberen wat betere foto's te plaatsen.

gr.
Nick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 aug, 2016 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 686
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
Inderdaad een erg gaaf model geworden.
Leuk kleurenschema uitgekozen.

Jeroen :brouw:

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 aug, 2016 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Hey Nick, ziet er mooi uit die aer lingus. Ziet er strak uit. Heeft jouw model nog panellines. Zijn die opliggende of opstaande? Kan je een detailopname maken van de romp?

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 aug, 2016 18:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 apr, 2015 14:07 pm
Berichten: 16
zoals beloofd de extra foto's.

De panellines zijn ingelegd (of hoe zeg je dat).

gr.
Nick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 aug, 2016 23:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi Nick,

Het is een fraaie Airbus geworden, lekker strak afgewerkt.
Ik vind hem zelf fraaier dan de Revell bak.
Het groen is ook wel okay voor dit schema, ik had met de regioavond helaas geen tijd om te komen en hem live te zien...
Wat word de volgende :?:

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2016 1:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
nwindt schreef:
zoals beloofd de extra foto's.

De panellines zijn ingelegd (of hoe zeg je dat).

gr.
Nick


Hoi Nick, verzonken is de term meen ik. Mooi strak afgewerkt. Zal wel enige moeite hebben gekost om de cockpitramen helemaal netjes af te plakken.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement