Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 19:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 25 jun, 2016 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Zoals ik al in het verslag van de bouw van 1:72 KLM Douglas DC-3 PH-ALI "Ibis" (Deel 1) heb geschreven. Heb ik de kit voor deel 2 van het drieluik een paar dagen geleden besteld bij Sjaak's Hobbyshop.

photo 335066 Afbeelding van de kit die ik besteld heb.


Ik verwacht dat ik in de komende 14 dagen de kit binnen heb. Dat geeft me de ruimte om iets van de levensloop van het toestel dat ik bouw in dit verslag te vermelden.

Douglas C-47 constructie No 12173
Fiscal Year Nr. 42-92378
RAF nr. FZ618
In Britse register ingeschreven als G-AGJS
01.03.1944 Ingeschreven in register als PH-AZS "Spreeuw" (op papier, in werkelijkheid zal het onder de Britse BOAC registratie gevlogen.)
01.03.1945 Kenmerk aangepast naar NL-204 ?
25.01.1946 Kenmerk aangepast naar PH-TAZ ?
21.10.1950 Overgedragen aan Nederlandse Regering?
08.11.1950 Op Safdarjang overgedragen aan India ter compensatie van de op 29.7.1947 boven Borneo verongelukte C-47 VT-CLA.
Van Indonesische zijde wordt volgehouden dat het toestel door Nederlandse P-40's werd neergeschoten, hetgeen door de Nederlandse
autoriteiten werd ontkend. Aangezien er wél door P-40's op geschoten was, werd besloten tot deze compensatie.

Later, in 1951, werd dit toestel door de Indiase autoriteiten aan Indonesië overgedragen en als privé-toestel voor president Soekarno in gebruik genomen. (T-482)

Het toestel bestaat nog steeds, maar in welke hoedanigheid is onduidelijk. Het zou in een museum staan als T-482, maar er wordt ook beweerd dat dit een ex-MLD toestel is, de W-7.
En ook wordt van één van meerdere toestellen met RI-001 erop beweerd dat het 12173 is!
14.11.1950 Inschrijving PH-TAZ doorgehaald.
info H.Dekker

In mijn ogen toch een interessante levensloop dat het toestel heeft.

Dit is dus één van de versies die ik met deze Airfix kit ga maken, de andere kit ga ik maken tot de PH-TCY, die ik in het derde deel beschrijf. In het derde deel voeg ik de drieluik ook bij elkaar.

photo 376607 De tweede van achter, is de PH-TAZ in transitie naar de toekomstige KLM kleuren.

Het blijft natuurlijk de vraag of ze zo ook na de oorlog gevlogen hebben, en gezien de schaarste, zou het zomaar kunnen.
Ik ga dus ook een benadering doen van hou ze er in camo uit heb kunnen zien. Waarbij ik alleen deze foto heb aangaande de PH-TAZ, maar zover ik zien kan, heeft ze één van de Britse camo-kleurstellingen. In tegenstelling tot de laatste op de foto (PH-TBM/PH-TDM), die eerder de Amerikaanse USAF of Britse RAF kleurstelling lijkt te hebben. Gelukkig heb ik nog even de tijd om uit te zoeken welke camouflage er op komt.

Dit is hoe ver ik op dit moment kan komen, de volgende update van dit verslag zal zijn met de kit. En dan kunnen we zien wat Airfix van de NEW TOOL Dakota gebrouwen hebben. :brouw:


Wordt vervolgd ... 8)


Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op ma 20 feb, 2017 18:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jun, 2016 14:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
photo 376656

photo 376657

Gisteravond gezocht naar meer foto's van gecamoufleerde KLM toestellen, vond ik deze twee. Bovenste foto is een van de PH-TAY, daaronder een foto van de PH-TBA.

Dit lijkt te zeggen dat kort na de oorlog de KLM met deze kisten ook vloog, waarom zou je anders K-L-M in vetwitte letters op de kist zetten? Ook verschilt de camouflage-patroon enigszins per toestel. De foto's zijn zover ik zien kan gemaakt op vliegbasis Valkenburg, vanwaar de KLM, kort na de oorlog, diensten uitvoerde.

Wat ik ook uit gegevens begrepen heb. Dat een gedeelte van de toestellen door KLM gebruikt, geleende toestellen waren van de overheid. De overheid gaf de toestellen op papier de registratie NL-*** (gevolgd door cijfers). Sommige toestellen hebben deze overheidsregistratie niet op de romp ontvangen maar kregen in plaats daarvan de civiele registratie zoals de PH-TAZ.



Wordt vervolgd... 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jun, 2016 0:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Kleine aanvulling op de info van de TAZ.
25.01.1946: Ingeschreven op naam van het Ministerie van Verkeer en Energie/Rijksluchtvaartdienst met Bvl no.392 en werd gebruikt door de KLM en voorzien van 21 stoelen.
17.08.1946: Verongelukt op Croydon tijdens een nachtpostvlucht en daarna gerepareerd en voorzien van een standaard passagiers interieur en KLM kleurenschema.
Op een foto van de kist na die reparatie is hij voorzien van een hoge passagiersdeur (hoger dan de normale passagiersdeur van de oorspronkelijke variant, dit komt vaker terug op bepaalde KLM C47s/DC3s) ook is de vrachtdeur volledig verwijderd.
Door deze info zou je denken dat hij alleen maar vracht vloog maar dat is niet waar.
In het nieuwe Dakota boek van Theo Wesselink staat een foto van de gecamoufleerde TAZ met nederlandse paters op de voorgrond in Spanje.
Hij heeft dus zeker bijna 7 maanden in dit kleurtje gevlogen als TAZ met pax en vracht voordat het een volledig passagierstoestel werd zonder vrachtdeur.
Het kleurenschema is zeer waarschijnlijk het schema van de Airfix dakota die jij besteld hebt.
Wat jammer is dat er bij deze kit geen stoelen zitten maar gewoon het standaard C47 interieur.
Je krijgt geen spijt van deze kit, hij bouwt supermakkelijk en is erg accuraat qua vorm.
Hier een linkje naar de mijne http://ipms.freeforums.org/airfix-new-t ... t2476.html

Veel plezier met dit project,

Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jul, 2016 14:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
photo 377444

Vandaag de Airfix kit onvangen. Het is een aardig grootte doos. Ben benieuwd wat erin zit.

De kit is verdeeld over vijf grijze spues en een clear prue.

Spreu A photo 377475 photo 377476

Sprue B photo 377470 photo 377481
Sprue C photo 377471 photo 377477 photo 377478 Sprue D photo 377472

Sprue E photo 377474
Sprue F photo 377482

Decals photo 377483 photo 377484


Wat ik vind van de kit?

Allereerst viel het me op dat ze kennelijk haast hadden bij het maken van mijn kit. Vrijwel alle spues waren enigszins rond. Ik hoop dat het het bouwen niet gaat belemmeren. Hoop dat, wanneer jullie besluiten om de kit te willen bouwen, hier geen last van hebben.

Wat de detaillering betreft, super fijne detaillering, en panelen die op een aantal plaatsen iets uitsteken. Niet een kit om te gebruiken voor het ombouwen naar een oudere DC-3, zoals ik bijvoorbeeld met deel 1 heb gedaan. Dat zou zonde zijn van de details die dan verloren zouden gaan, en daarmee ook zonde van je geld, aangezien de Airfix kit duurder is dan de Italeri kit. Maar voor het bouwen van een na-oorlogse DC-3/C-47, zou ik deze kit, als het om details gaat zeker aanraden. Het is helaas wel een bekend probleem met Airfix, dat de kwaliteit van persen wel een af laat weten. En dan kun je nog zo'n mooie New Tool uitvoering hebben gemaakt, wanneer je het proces gaat haasten, wordt de kwaliteit alleen maar minder. En heb je de kans dat er delen zijn vervormd.

Helaas hebben ze bij Airfix ook niet de moeite genomen om er een cabine interieur in te maken met stoelen i.p.v. banken. Het lijkt mijns inziens logischer dat de Dan-Air versie een gewoon interieur had met 21 stoelen i.p.v banken langs de wand van de romp. Jammer, een gemiste kans. Zeker gezien het feit dat ze wel de moeite hebben genomen om er onderdelen in te verwerken voor een kennelijk nog uit te geven model met skie's? Ook zitter er twee type propellers in de kit wat doet vermoeden dat er in de toekomst nog een uitvoering komen gaat.

De clear delen van sprue F zijn niet zo glashelder als sommigen van jullie gewend zijn in kitjes van Kitty Hawk of Hobby Boss. Maar omdat mijn kit in zijn totaal nogal haastig gemaakt lijkt kan ik niet zeggen of anderen er ook last van hebben.

Op YouTube heb ik een aantal reviews gezien van de militaire versie van de kit, die er netter uit zagen dan wat ik in de doos vond.

Als laatste de decals.
Die zijn in kwaliteit zeer scherp, voor zeefdruk. Het zou zelfs kunnen dat ze het d.m.v. het nieuwe inkjet printsysteem hebben geprint.
Er zijn sinds een aantal jaar printers op de markt voor de professionele drukkers markt, die naast de kleuren zwart, cyaan, magenta, geel, en eventueel rood en groen, ook wit, metalic en een clear (mat, satin of gloss) kunnen printen.

Al met al een leuke kit, waar ik zeker plezier mee ga hebben.

Tijdens de bouw van deze kit zal ik hier en daar waarschijnlijk kritiek en hints geven aangaande de bouw van de kit. Deze kit bouw ik zo uit de doos, zonder extra's als PE en resin parts. Het enigste resin wat er bij deze kit in komt zijn de motoren. Aangezien deel 1 en 3 resin motoren hebben, zou het er vreemd uit gaan zien wanneer de tweede middelste toestel op de dio zonder resin motoren zou worden uitgevoerd. Deel drie bouw ik met een PE setje.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2016 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
De eerste brouwupdate.

Met de bouw van de C-47 ben ik op dezelfde dag begonnen als de Bell 212. Waarom ik nu pas een update plaats is, omdat, zoals ik al eerder zij, de spues te snel uit de pers is gehaald. Met als gevolg, dat ik bij de bouw kritisch moest opletten of de onderdelen wel hun juiste vorm hebben.

Wat ik wel heel fijn vind is dat ze bij hun bouwbeschrijving gebruik maken van kleur, naast de grijstinten. Het is lekker duidelijk wat ze bedoelen. Sommige fabrikanten zouden daar voorbeeld aan kunnen nemen.

Oké, ik begin maar bij het begin. De eerste pagina van de bouwbeschrijving. Het interieur.

Dit is hoever ik met het interieur ben.

photo 377890

photo 377886 photo 377887

photo 377888 photo 377889

Sommige onderdelen, waren iets vervormd. Hier moest ik eerst wat aan doen voordat ik het in elkaar zetten kom. Maar, sinds je het uiteindelijk toch niet zult kunnen zien, ben ik er wel tevreden over.
Ik zag dat zelfs de twee rompdelen, bij het passen iets van elkaar afweken waardoor ze niet lekker passen. Gelukkig is de vorm van de rompdelen wel intakt.

photo 377893 Tijdens het lijmen van het interieur heb ik ook de deuren in de linker helft van de romp geplaatst.

photo 377891 photo 377892

Ook heb ik de achterwanden van de motor compartiment, leuk detail wat volgens mij alleen te zien is wanneer je het model op zou pakken, en in de wielruimtes kijkt.



Wordt vervolgd ... 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2016 18:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
De decals voor dit project zijn binnen.

photo 378005

Het zijn nette decals geworden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jul, 2016 13:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Een nieuwe bouwupdate.

Wat ik de afgelopen dagen aan de Airfix Douglas Dakota heb gedaan is, de vleugel en de stabilo.

photo 378302 photo 378313


Moet toegeven dat ik me niet heb gehouden aan de bouwvoorschrift van Airfix, want volgens de Airfix volgorde moet ik eerst de romp van het toestel helemaal in elkaar hebben.
Dan de middensectie van de vleugel op de romp plaatsen. Vervolgen de boven helft van de linker en rechte vleugel op de dragers, gevolgd door de onder helft.

Het nadeel aan die bouwwijze is dat je niet goed kunt nalopen of de vleugel wel mooi strak en recht is, omdat er dan een romp tussen de linker en rechter kant van de vleugel zit.

photo 378303 photo 378304

photo 378305 photo 378310
Details van de vleugel zijn subtiel en mooi.

Volgens de bouwvoorschriften van Airfix moest ik de behuizing van het onderstel kleurnummer 56 geven, dat is mat aluminium. :!: :? :?:
Gezien dat de onderkant steenkolenzwart wordt, heb ik in plaats daarvan kleurnummer 27 (Sea Gray) gekozen.

photo 378306 photo 378307

photo 378308 photo 378309


photo 378311 Binnenkant van beide rompdelen geverfd in kleurnummer 65 (Aircraft Blue :?: ).

En nog wat interieur onderdelen.

photo 378314 photo 378315



Wordt vervolgd ... :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jul, 2016 20:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
:D

Een nieuwe update van de Airfix Douglas Dakota, dat wordt gebouwd tot KLM C-47 PH-TAZ in BOAC camouflagetinten.


photo 379326 photo 379328

photo 379327

De banken aan de wanden gelijmd, en de strip op het plafond, met een rij wat lijkt op ventilatie of lampen.


photo 379329 photo 379330

photo 379332 photo 379333

Ook heb ik de luchtinlaten geplaatst.

Tot een volgende bouwupdate.

Wordt vervolgd ... :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2016 18:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Na een lange tijd, eindelijk weer een bouw-update.

Het interieur is in de romp geplaatst waarna ik de delen van de romp aan elkaar heb gehecht, gevolgd door een eerste keer met filler de naden dichten.

Na het drogen, heb ik met waterproof de naden gladgeschuurd. Waarna ik een tweede keer met filler over de naden ben gegaan.

photo 384364 photo 384362

photo 384365 photo 384366

Toen die filler was gedroogd, heb ik de stabilo's bevestigd.

photo 384370 photo 384371

Daarna heb ik de vleugel en overige delen bevestigd. Na een paar uur drogen, dankzij het warme weer, kon ik de overige kieren opvullen met filler.

photo 384372 photo 384373

photo 384374 photo 384375

Vanavond weer lekker schuren met water er waterproof. :brouw:

Wordt vervolgd ... 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2016 19:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Leuk dat je weer een update plaats. Waarom dicht je de kieren rond het rudder en elevator eigenlijk af?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement