Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 13:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Ik hield mijzelf altijd aan de zelfopgelegde regel om pas aan een nieuw model te beginnen als ik een ander model had afgemaakt. Ik ga daar nu toch een uitzondering op maken, aangezien ik het aantal airbrush moment wil gaan beperken (drie modellen wit spuiten bijvoorbeeld scheelt drie schoonmaak momenten van de airbrush). Te beginnen met de Antonov 10A

De An-10 is een doorontwikkeling van de An-8. Deze werd overigen tegelijk geproduceerd met de An-10 en An-12 (de An-8 werd in 1957 in gebruik genomen, de An-10 in 1959). De An-8 was in eerste instantie bedoeld voor militaire doeleinde, maar werd later ook gebruikt voor cargo transporten van Aeroflot. Eastern Express heeft er overigens een kit van.

photo 521852

De An-10 werd tegelijk ontwikkeld en geproduceerd met de An-12. De An-10 als airliner en de An-12 voor vervoer van (militaire) cargo. Belangrijkste verschil tussen de An-10/12 en de An-8 zijn de motoren (respectievelijk vier in plaats van twee) en de spitsere neus van de An-8. De An-10 en An-12 zijn identiek tot frame 41, dan begint de bij de An-12 het cargodeur gedeelte.

De An-10 was populair bij passagiers vanwege de ruime fuselage (4,1 meter) en het feit dat het toestel kon opstijgen van niet geasfalteerde landingsbanen (tickets konden in sommige gevallen bijvoorbeeld in het toestel zelf gekocht worden, waarna deze vertrok als alle kaartjes verkocht waren. Dat is vandaag de dag niet meer voor te stellen!). Er gingen ongeveer 100 passagiers in het toestel, maar het werd ook wel uitgevoerd als passagiers/cargo mix (52 passagiers, 1040 kilo aan bagage en 9080 kg aan cargo). Overigens was de An-10 payload/TOW ratio een stuk lager als die van de Il-18 (wat Sergey Il'yushin als een designfout van de An-10 beschouwde). Echter in de communistische Soviet Unie was er voldoende kerosine en werden de voordelen van de An-10 belangrijker geacht dan economische voordelen. De An-10 werd daardoor echter geen export succes, wat de Il-18 wel werd. In totaal zijn er 104 An-10 toestellen gebouwd.

Origineel had de An-10A een "triple tails" uitvoering zoals de AN-10 sans suffix versie, maar werd later uitgevoerd met twee centrale ventral fins aan de onderzijde (dit is ook de versie die ik ga maken). Hierdoor werd het toestel zuiniger, maar zorgde wel voor veel meer vibraties in de cabine.

De An-10 werd in eerste instantie veel gebruikt door Aeroflot, maar echt een succesverhaal was het niet. Gedurende de eerste paar jaren waren er veel betrouwbaarheids issue's (van 1959 tot 1961 waren er maar liefst 670 defecten geconstateerd en gecorrigeerd), alsmede een paar hele serieuze problemen met de stabiliteit en controle, wat resulteerde in een paar ongelukken. De bekendste hiervan was in 1972 waarbij een beroemde zangeres en acteur omkwamen. Dit zorgde voor zoveel publieke verontwaardiging dat Aeroflot besloot het toestel in 1973 uit dienst te halen. Derhalve was de An-10 de eerste turboprop airliner die in de Soviet Unie vloog, de eerste turboprop airliner die in de Soviet Unie werd geproduceerd en de eerste turboprop airliner die in de Soviet Unie uit de roulatie werd genomen. De An-12 vliegt overigens nog steeds, zij het met lage aantallen (ik heb hem in Oosterhout wel eens over zien komen vliegen met een hoop kabaal). Maar goed, daar zijn er dan ook 1248 van gebouwd

De kit die ik ga maken is de resin kit van RusAir. Eastern Express en AWM hebben er ook een Kit van, maar ik vind die van RusAir de mooist, plus ik heb daar goede ervaringen meer (zie ook mijn Yak-42 en An-148 van een paar jaar geleden).

photo 521839

photo 521842

photo 521843

De An-10 vloog in een rood en later blauw kleurenschema. Ik ga de blauwe variant maken. Hier zijn overigens bijna geen kleurenfoto's van. Dit is de enige redelijke die ik kon vinden.
photo 521851

Zie hier ook schematisch:
photo 521837

De decals zijn van de Eastern Express kit.
photo 521840

De ramen heb ik weer zelf gemaakt:
photo 521841

Enfin, genoeg werk aan de winkel!

Als eerste het gewicht aan de voorkant.
photo 521845

Daarnaa de motoren lijmen. De fit is prima (zien jullie trouwens op de foto al het foutje dat ik gemaakt had? Dit is overigens inmiddels gecorigeerd)
photo 521844

photo 521846

Dan kan de fuselage in elkaar, nadat het overtollige resin is weggeschuurd.
photo 521847

Dan kan het geheel in de plamuur:
photo 521853

photo 521855

Ik had motoren al geschuurd, toen ik erachter kwam wat de fout was. Ik had motoren van de stuurboord vleugel omgedraaid! Dat was gelukkig snel gecorigeerd.
photo 521854

photo 521856

En dat is de status op het moment. Tot nu toe bouwt het allemaal lekker weg. Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Laatst bijgewerkt door malair op vr 26 maart, 2021 14:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 16:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind dit wel een fraai onderwerp. De reden waarom je eraan begint vind ik wel grappig. Als je niet zo vaak je airbrush wilt schoonmaken kun je ook gaan kwasten :lol: of ga je nog een model beginnen voor je gaat spuiten?

Grapje natuurlijk, veel plezier bij de bouw.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 16:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi, die glazen neuzen van die half civiele, half militaire Sovjettoestellen. Ik heb zelf nog ooit in de Tupolev 134 gevlogen, ook met zo'n prachtige glazen neus.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 18:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Gaaf toestel! Tsja, ik snap je keuze wel. In mijn huidige woning is ventilatie/afzuiging ook lastig, al heb ik daar sinds vorige week een prachtige oplossing voor die ik z.s.m. laat zien op dit forum.
Heb je al eens Revell Aqua geprobeerd? Dat scheelt echt een hoop qua geur omdat je alles gewoon met water kunt verdunnen/doorspoelen. Ik heb het zelf nog nooit gespoten, al heb ik wel een aantal potjes klaarliggen...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 okt, 2020 10:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Revell aqua verdun ik met alcohol (Kruidvat og), goede ervaring mee. Reveel color mix kan uiteraard ook, maar is duurder en ruikt meer.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 okt, 2020 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Goede tip! Gelukkig rij ik bijna geen auto meer :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 nov, 2020 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Leuk weer een verslag van je te zien! Gaaf onderwerp ook. Ik heb zelf de AN-22 gezien in het Technikmuseum Spyer. Het model (Eastern Express) staat nog op mijn verlanglijstje (maar ja daar staat zoveel... :lol:)

Vwb het spuitwerk: ik ben zelf sinds kort bij mijn KLU DC-10 en Walrus onderzeeboot begonnen met Vallejo model air. Ruikt niet sterk, het meeste is met water te reinigen. Het bevalt mij tot dusver erg goed.

Ik ben in ieder geval benieuwd en ga hem volgen! Succes met de brouw!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2020 12:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt voor alle opmerkingen!

fvdm schreef:
of ga je nog een model beginnen voor je gaat spuiten?
Jazeker! De CRJ-900 (zie ook https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=53405). En de Boeing 767 moet ook nog gespoten worden natuurlijk.

Huib2 schreef:
Mooi, die glazen neuzen van die half civiele, half militaire Sovjettoestellen. Ik heb zelf nog ooit in de Tupolev 134 gevlogen, ook met zo'n prachtige glazen neus.
Schitterd toestel! Staat ook hoog in mijn lijstje om te maken.

TheFlyingDutchman schreef:
Gaaf toestel! Tsja, ik snap je keuze wel. In mijn huidige woning is ventilatie/afzuiging ook lastig, al heb ik daar sinds vorige week een prachtige oplossing voor die ik z.s.m. laat zien op dit forum. Heb je al eens Revell Aqua geprobeerd? Dat scheelt echt een hoop qua geur omdat je alles gewoon met water kunt verdunnen/doorspoelen. Ik heb het zelf nog nooit gespoten, al heb ik wel een aantal potjes klaarliggen...
Dat heb ik nog niet eerder geprobeerd. Dat is misschien wel een goed idee. Ik ga dat zeker eens uitproberen.

Bas_ schreef:
ik ben zelf sinds kort bij mijn KLU DC-10 en Walrus onderzeeboot begonnen met Vallejo model air. Ruikt niet sterk, het meeste is met water te reinigen.
Dat klinkt ook goed. Ik ga daar zeker eens naar kijken!

Voor de rest een hele kleine update. De fuselage en de vleugels/motoren staan deels in de primer. Nu nog de kleine oneffenheden wegwerken.
photo 522407

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2020 16:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Weer een update te melden.

Bij de vleugels en de romp zitten kleine voorgeboorde inkepingen. Deze kun je uitboren en er wat ijzerdraad in doen zodat de vleugels en stabilo's beter blijven zitten. De Dremel biedt hierbij uitkomst!

photo 524163

photo 524162

photo 524161

photo 524164

En voila, gemonteerd aan de romp! De fit is verder prima.
photo 524165

Ook de vleugels kunnen gemonteerd worden! Op de foto heb ik bij de stabilo's ook al de spleetjes opgevuld en afgeschuurd.
photo 524167

Ik heb trouwens ook nog wat (zelf gemaakte) details op de motoren aangebracht. Deze hebben namelijk kleine inlets aan de stuurboord zijde (hier op de foto net te zien). Ook de exhaust (op de foto niet te zien) heb ik zelf moeten maken.
photo 524166

En dit is de status van het moment. De spleetjes bij de vleugels zijn geplamuurd en moeten nog afgeschuurd worden. Daarna nog een keer in de primer en dan is het bijna tijd om te gaan airbrushen!
photo 524168

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2020 11:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Airbrush tijd! Als eerste de fuselage in het wit.
photo 526936

photo 526939

Dat is niet zo heel spannend, dus dan precies het tegenovergestelde afplakken zodat het onderste gedeelte van de fuselage en de vleugels in de primer kunnen.
photo 526940

photo 526941

Tevens de propellers gespoten. De bladen worden donkerblauw. De dop heb ik Allclad Airframe Alluminium gespoten met een lichte mist van Chrome Silver (geeft net iets meer glans, zonder dat het teveel glans wordt. Op alle foto's die ik kon vinden oogt het metallic van de An-10 meestal vrij doffig).
photo 526938

photo 526937

En dat is het weer voor nu. De metaalkleuren van dit toestel worden een leuke uitdaging, dus ik ga even nadenken hoe dit het beste aan te pakken.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement