Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 172 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 jun, 2016 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het (efficient) opschonen van de bitmaps met Photoshop magic wand werkt (net gezien). Intussen werkt ook het vertalen in een vector met CorelDraw (net gedaan). Zelfs direct een "vieze" bitmap vertalen in CorelDraw vectors levert een redelijk resultaat, als de afbeelding niet te groot moet worden geprint. Vanavond heb ik CorelDraw bijles (schrift en pen mee). Bedankt voor alle wijze raad :brouw:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jun, 2016 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Decals zijn af (en geheel vector), na passen op het model en wat kleine maatcorrecties) en besteld bij Joseph van Fireball Models in de USA.

photo 375042

Voor het logo op de neus twee versies, afhankelijk van de kleurstelling van de romp (nog steeds niet duidelijk). Daarna de achtersteven. Gewoon op maat geknipt en gesneden uit 0,13 mm plastic sheet. De motor past prima.

photo 375043

Ik had al de "zijschotjes" langs de cockpit aangebracht. Op foto's lijkt het overigens dat die naar beneden open konden klappen; er is een soort pianoscharnier te zien. Dan de neus. De eerste helft:

photo 375041

Het derde schot is te lang (is later ingekort en afgeschuind), en het vierde heb ik maar in twee delen gesneden. Bovenaan evenwijdig aan de andere schotten, onderaan langs de deling tussen neus en romp.
Na drogen de andere kant gedaan.

photo 375040

photo 375039

De ruimte tussen de schotten ga ik helemaal met vislood opvullen. Ik hoop dat dat genoeg is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jun, 2016 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Als ik de foto's aan het begin van je verslag bekijk denk ik dat deze musch groen/wit of groen/geel kleurstelling was.
Waarschijnlijk met rood scheldelogo. Als ik het goed heb onthouden was groen een huiskleur van 'De Schelde'.

Ik denk dat Humbrol RC408 (Apple green), RC409 (Malachite Green) of 2 (Emerald) in de buurt komt van de kleur van de romp.
Wat de kleur van de vleugels en het staartvlak is, zoals ik al zei of geel of wit. En dan denk ik eerder dat het geel was.

Het logo van de Schelde zou ook wel een rood geweest kunnen zijn. Dus als je het nog kan en wil aanpassen zou ik voor de zekerheid nog een setje rode logo's maken.

Ik hoop dat ik je niet tegen je schenen stoot, door mijn gedachten over jou bouwsel te laten. Wat je ook uiteindelijk besluit, ik weet zeker dat het een leuk schattig toestelletje zal worden.

:brouw: Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jun, 2016 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Voor de vleugels houd ik me maar aan het De Schelde schilderschema: Aluminium.

Afbeelding

Groen voor de romp zou kunnen, dat wordt ook genoemd in de NVM tekening (naast rood). Rood logo op de neus zou kunnen, op de foto's is het net zo zwart als het rood in het wedstrijd logo. Ik zal de decal nog aanpassen; werkt meestal wel met Fireball Models zolang je nog niet betaald hebt. Moet wel even kijken hoe dat staat bij het groen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jun, 2016 22:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Ik heb deze gister mogen aanschouwen, het is wel echt ieniemienie hoor, respect!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jun, 2016 16:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Boven- en onderdek van 0,25 mm plastic een beetje voorgevormd en stukje bij beetje op de neus gelijmd. Daarna zoveel mogelijk opgevuld met platgeknepen stukjes vislood en gelijmd met witte houtlijm.

photo 375114

De zijkanten van de neus ook weer gemaakt van 0,25 mm plastic, en weer stukje na stukje vastgelijmd. Daarna de hoeknaden verstevigd met dikke secondelijm (vult ook lekker) en goed laten drogen. Overtollig plastic weggesneden en randen geschuurd tot ze flush met boven en onderkant lagen. Hier en daar wat onregelmatigheden weggewerkt (hoop ik).

photo 375116

Dit shitty dingetje is 7x8x13 mm groot (foto met muntstuk volgt later). De neus kan er pas op als de inrichting van de cockpit af is. Verder het meubilair (af)gemaakt.

photo 375115

Met de klok mee vanaf twaalf uur: Instrumentenpaneel (grijs moet nog bijgewerkt worden en de "klokjes" moeten er nog ingekrast worden), gashandles, handremhefboom, kaartenkistje, stoel (rugkussen van 0,13 mm ingekrast plastic) en het deurtje van de stoffen bagagezak (komt onder de tank die tussen hoofdsteun en motor in zat). Het voetenstuur moet ik nog maken.
Ik heb vandaag ook nog gebeld met de heer Mesu van de tekening van het schilderschema in de hoop dat hij informatie over de kleur van de romp zou hebben. Maar hij had alleen informatie over de standaard afwerking van bespannen delen (rode dope en aluminium coating), maar dacht dat groen eventueel zou kunnen. Blijft dus een gok. Ik heb wel de decal aangepast met een extra rode versie van het logo. En twee voetsteunen en SCHELDEMUSCH wat in minuscule lettertjes op het stabilo moet komen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jun, 2016 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De cockpitinrichting dan. Het driehoekig hoofdsteuntje geschilderd en de handremhefboom gemonteerd (rechts voor).

photo 375274

De stoel kon ik even niet meer vinden, tot ik hem half geplet op de grond terug vond. na hem weer wat recht gemaakt te hebben de PE stoelriemen (tweede exemplaar van het F.K.51 eenzitter PE setje) gemonteerd, klokjes ingekrast en het voetenstuur (0,2 mm metaaldraad, donkergrijs geschilderd).

photo 375273

Ook dedeur van de bagagezak op de romp geplakt. Ik heb hem wel wat kleiner moeten maken.

photo 375271

Dan stoel, voetenstuur, stuurknuppel, documentenkistje en gashandels vastgelijmd.

photo 375272

photo 375270

photo 375269

photo 375268

Instrumentenpaneel er op.

photo 375267

photo 375266

Dan kan nu de neus er op en het laatste stukje bovendek over het instrumentenpaneel.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jun, 2016 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Neusje en muntje.

photo 375329

photo 375330

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jun, 2016 23:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ze is ook echt ienemiene, zelfs iets kleiner dan een duppie (euro duppie wel te verstaan, gulden duppies zijn kleiner). Zou maar voorzichtig zijn wanneer ze af is. Maar ze begint wel te lijken op de foto's :brouw:

Zie ik nou goed heb je al een laagje zilver/aluminium aangebracht?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jun, 2016 9:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Op macro-nivo zie je zelfs de kleinste stofdeeltjes ( :mrgreen: ). Mooi om te zien dat het echt niet groot is, knap hoor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 172 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement