Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 172 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 22 mei, 2016 16:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Odorf: Goeie tip; heb er al eentje gevonden, en ga ik eens proberen.
Dan verder met het vleugeltje. Papieren kopie uitgeknipt en op de vleugel geplakt om de vleugeltippen in vorm te snijden en schuren.

photo 373195

Nadat dat gebeurd was, de vleugeltippen afgeschuind van boven naar de buitenste rib onder.

photo 373193

Dat ging vrij goed, en de stukjes onderhuid heb ik naar boven geduwd en daarna vastgelijmd (lijkt wel plastische chirurgie). Close-up van de tip:

photo 373192

De rolroeren afgetekend en los gesneden (dus deze vleugel gepromoveerd tot bovenvleugel).

photo 373194

Dat ging (alweer) vrij goed; de voorrand van de roeren vrijwel helemaal door de achterligger en de zijkanten bleven goed in vorm. Ik heb alle "gaatjes" spaarzaam afgewerkt met witte Tamyia putty.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2016 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De tweede vleugel (ondervleugel) is samengebouwd. Weer op dezelfde manier de vleugeltippen gemaakt. Eerst bovenaanzicht:

photo 373288

Dan ziet de tip er zo uit:

photo 373285

Dat velletje dat er boven hangt is het papieren malletje. Bij het taps afschuren naar boven geeft de onderhuid mee, en door die vast te lijmen wordt het gat prima afgedekt, en hoeft alleen het oppervlak een beetje bijgewerkt worden. Daarna heb ik de bevestigingsplaatsen van de N-stijlen afgetekend en stapsgewijs op die plaatsen ondiepe gaatjes van 0,7 mm geboord. Op schaal moeten de N-stijlen een dikte krijgen van 0,2 mm, en jawel, die zitten in het pakje Strutz stoomlijnprofielen. Weliswaar geen messing, maar een ander metaal, en ik ik ga de stijlen weer solderen over een kopietje van de schaaltekening afgedekt met tape. Meteen ook een stroomlijnprofiel gezocht voor de onderste stijlen naar de staart. Die zouden een koorde van 0,7 mm moeten hebben, maar die zagen er wat iel uit, dus ik heb een Strutz profiel van 0,9 x 0,6 mm geselecteerd. Dan kan ik de resterende stijlen naar de staart uit 0,5 mm plastic of messing staf maken. Op de foto ook de "aangeboorde" vleugels.

photo 373286

Tenslotte de mal gemaakt voor de V-stelling van de vleugels: Voor de bovenvleugel stripjes van 3,6 mm hoog en voor de ondervleugel stripjes van 2,4 mm. Gelijmd op de schaaltekening, die zelf op een een stukje foam karton zit en geplastificeerd is.

photo 373287

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei, 2016 13:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Vleugels doormidden gezaagd (snijden ging niet vanwege de dunne huid) om ze in de goede V-stelling vast te lijmen.

photo 373440

De bovenvleugel was niet helemaal recht gezaagd; de achterrand heb ik al (gedeeltelijk) gerepareerd met wat dikke secondelijm.
Daarna al mijn voorraad, oud en nieuw, nagezocht op een paar passende cilinders van 1,5 mm diameter en 3,5 mm hoog. Niks gevonden, dus dat wordt zelf maken.Ook voor de krukkast (4 mm doorsnede) niets passends gevonden.

photo 373439

Krukkast: in ekaar gelijmde buizen met verschillende diameters. Cilinders: staf van 1,2 mm en daaromheen 0,1 mm spoeldraad gewikkeld. Vastgezet met dunne secondelijm. Kijken hoe het wordt na het schilderen.
De staartvlakken zijn hebben geen profiel en moeten 1 mm dik worden. Die ga ik maken van 0,5 x 1 mm strip als voorrand en ligger en 0,25 mm huid. Ribben in de huid krassen als voor de vleugel.

photo 373438

Mijn 0,5 mm embossing tooltje is er nog niet, dus dit is ouderwets gedaan met de trekpen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 mei, 2016 19:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De huidvelden van de staartvlakken uitgesneden en gevouwen (links). Daarna de "liggers" en ribben van 0,5 x 1,0 mm strip er op gelijmd (rechts).

photo 373543

Het stabilo gaat gedeeld worden, vandaar de dubbele strip in het midden.
Verder met de motor. De NVM tekening heeft daar een aardige schets van.

photo 373541

De cilindertjes op maat afgesneden (de spoeldraad blijft goed zitten). Twee stukjes 0,4 mm messing draad op de top gelijmd. De krukkast op lengte gemaakt en afgeschuind en naar onderen uitgebreid met stukjes strip.

photo 373542

Zijaanzicht:

photo 373540

Voldoende gelijkend, denk ik, gezien de kleine schaal. De uitlaatjes heb ik er weer af moeten slopen, want die moesten 90 graden gedraaid komen t.o.v de stukjes messing. Die ga ik nu maken van 0,5 mm plastic staf (jawel, met een klein gaatje er in).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei, 2016 0:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een vet project zeg.

Ik heb ook ergens mijn oog op laten vallen, maar dat duurt nog even, dus hou ik het nog even geheim :mrgreen:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei, 2016 16:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Je maakt me nieuwsgierig, René :wink:
De tweede kant van de staartvlakken ingedekt, en natuurlijk weer vergeten de achterranden te schuren aan de binnenkant. Dat was echter snel verholpen met een dubbelgevouwen stukje schuurpapier. Als je dat loodrecht op de vouw beet pakt, blijft het mooi in een V staan, en kan je het tussen de twee huidplaten wurmen en daarna lekker schuren.
Daarna de achterrandjes op elkaar gelijmd, de omtrek uitgesneden en de voorkant van stabilo en kielvlak rond geschuurd. Stabilo gehalveerd.

photo 373639

Stabilohelften op het kielvlak gelijmd.

photo 373638

De staartonderdelen zijn dan klaar, met uitzondering van de uithouders voor de stuurkabels, en de open zijkantjes moeten nog met plamuur gevuld worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 mei, 2016 15:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De zichtbare voortgang vandaag zit eigenlijk alleen maar in de motor. Die is in principe klaar.

photo 373760

Uitlaatjes van 0,5 mm plastic staf, krom gebogen en geschilderd met Valejo steel. Uitboren is wel geprobeerd maar niet gelukt. Klepstoter behuizingen van 0.2 mm metaaldraad. Het verfwerk moet nog wat bijgewerkt worden (ik zie nog koper). Spinner is geschuurd uit een stukje sprue. De enige prop die ik in de scrap-en-onderdelen box kon vinden met de vereiste diameter van 24 mm klopte helemaal niet met wat ie moet worden voor de Scheldemusch.

photo 373761

Dus die zal ik ook moeten maken, mogelijk uit hout.
Verder wat plaatjes gezocht voor de spandraden. Deze komen uit het boekje van Hugo Hooftman.

photo 373764

photo 373763

photo 373762

Dus: Dubbele lift- en landingsdraden tussen N-stijlen en vleugelwortel, de liftdraden iets verder uit elkaar dan de landingsdraden. En het kielvlak en stabilo zijn verspannen op de achterrand. De bovenste staartbomen zijn kruislings verspannen. 0,3 mm gaatjes in vleugels en staart vlakken zijn inmiddels geboord. Verder alleen maar geplamuurd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 mei, 2016 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Leuk, dat gescratchte motortje! Komen er ook nog wat draadjes en slangetjes op? Hij komt redelijk in het zicht te liggen dus het lijkt me de moeite waard.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei, 2016 10:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Komen er ook nog wat draadjes en slangetjes op?

Ik heb twee foto's van de Praga B uit Wikipedia geplukt, omdat de foto's in de boekjes geen duidelijk zicht boden op de motor. De eerste foto laat zien dat alle draadjes aan de achterkant van de motor zitten (dus in het geval van de Scheldemusch aan de voorkant, bijna helemaal verstopt in de romp beplating).

photo 373883

Alleen twee korte lijntjes naar de bougies ontsnappen daaraan. Wel moet ik duidelijk wat laten zien van de inlaat pijpen, en moeten de uitlaat pijpen wat dichter tegen het klep gedoe aan komen. De achterkant komt er verder vrij schoon uit te zien.

photo 373882

Inlaten en bougie kabels kan ik pas op maat maken als romp en motor aan elkaar zitten. De getoonde schroef is duidelijk anders dan die van de Scheldemusch.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei, 2016 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag hout- en soldeerwerk. Eerst de prop. Drie laagjes 0,5 mm triplex, verlijmd met houtlijm en in de "pers" gezet.

photo 373902

Volgens tekening moet de prop 1,5 mm dik zijn, dus dat moet werken.
Daarna het solderen van de metalen stijlen en staartbomen. Een tekeningetje gemaakt van de staartbomen die van ondervleugel naar het stabilo lopen, opgeplakt op karton en afgedekt met cellotape. Alle metalen delen op maat geknipt, opgelakt, S39 op de verbindingspunten en even aantippen met soldeer op het puntje van de hete bout.

photo 373904

De tweede N-stijl ging wat lastig, want de mal was nog nat van de S39, dus de tape hechtte niet goed. Les: Minder S39 gebruiken. Verder zat alles als een huis. Losmaken, wassen en het teveel aan soldeer van de lassen afvijlen. Done.

photo 373903

Het streepje van de "A" zit iets scheef. Als het uiteindelijk stoort, sloop ik het er gewoon weer af, en soldeer (of lijm) ik een nieuwe er in.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 172 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement