Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 6:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 172 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2016 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dan moet ik ze maar echt gaan tekenen, he :wink: De zes is tenslotte ook wel hoekig. Niet dat je het erg ziet bij cijfertjes van 2 mm hoog.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jun, 2016 10:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Gisteren naar 45 jaar IPMS in Amersfoort geweest, en ik had voor de regio Zuid-Holland tafel al mijn Koolhovens meegenomen.

photo 374761

Ik heb er ook een praatje gehouden over scratchbouw, en had ter illustratie naast de al gebouwde modellen ook wat Scheldemusch spul meegenomen en heb daar het rompje grotendeels gebouwd. Met excuses voor de slechte kwaliteit van de foto's (moest ze met mijn reeds al wat oude telefoon nemen):

photo 374759

En de romp met verstijvertjes:

photo 374760

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jun, 2016 11:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Inmiddels is het spul uitgepakt, en de schade valt mee: een loshangend rolroer van de F.K.10 (gerepareerd) en mijn eigen stomme schuld: bij het wegzetten van de Zilvermeeuw ergens tegenaan gestoten en een landingsgestelpoot gebroken. Gelukkig repareerbaar (geknapt op de secondelijm las) en ik moet zeggen dat het model zonder poot er heel realistisch uitziet als een netjes verongelukte Fokker.
Wat (betere) foto's van het werk van gisteren. De stoel:

photo 374767

De romp (27 mm lang, dus adem inhouden):

photo 374766

photo 374765

De "vouwen" bij de verstijvers gemaakt door het doorbuigen van voorzichtig met de (botte) achterkant van het mes ingekraste lijnen; verstijvers zelf en het "buizenframe" van 0,4 x 0,5 Evergreen strip. Ik moet nog wel de luchtinlaten in het bovendeel van de achtersteven inbouwen, en ik vind de achterkant nogal stomp. Op foto's kijken of ik daar nog details van kan vinden.
De bovenvleugel blijft rustig liggen op het V-vormige bovendeel van de romp.

photo 374764

Bij de ondervleugel heb ik een keuzeprobleem: Of er moet een stuk uit de vleugelvoorrand, of ik moet de verbinding tussen spant and romp onderkant weghalen. Ik denk dat ik het eerste ga doen.

photo 374762

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jun, 2016 14:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Robh,

Mooi hoor al die Koolhoventjes zo bij elkaar. :brouw:

Het Scheldemusje, ik zou ook uit de ondervleugel een stukje verwijderen bij de bevestiging aan de romp. Als het te groot is, past het in ieder geval in de romp en de naadjes zijn dan makkelijker weg te werken met wat plamuur. Helemaal precies passend krijg je dat nooit, maar daar hebben we plamuur of putty voor.

Ik volg het allemaal met plezier. Gaat best goed dat scratchen, ga zo door ... :lol:

Succes verder,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jun, 2016 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Op voorhand zou ik zeggen, laat inderdaad de versteviging tussen spant-romp zitten voor de stevigheid. Al denk dat als de vleugel gemonteerd en gelijmd is, er wel weer voldoende stevigheid is.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 jun, 2016 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ter geruststelling van René: De nieuwe decal set (nog niet besteld).

photo 374940

Ik heb nog wel wat ruzie met het De Schelde logo. Dat is een bitmap, en dat kan ik maar niet los krijgen van het witte vierkantje waarop het staat. De twee vleugels heb ik moeten tekenen. Ook die kreeg ik niet netjes uit de (gekleurde) bitmap, tenzij ik alle foute pixels met de hand ging zitten verwijderen.
Dan verder met het echte werk. Luchtinlaten in de romp gemaakt en het lipje dat onder de vleugel moet komen naar achteren uitgedund.

photo 374936

Hap uit de vleugel, voorzichtig gezaagd, gesneden, gevijld en geschuurd.

photo 374938

Passen op de tekening.

photo 374937

En met de bovenvleugel voorlopig op zijn plaats.

photo 374939

Nu eerst neus en cockpit afmaken (en schilderen, later kan dat zeker niet meer).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 jun, 2016 16:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
schitterend scratchwerk....

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jun, 2016 7:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Hoi Rob, kun je de bitmap niet gewoon in z'n geheel overtrekken? Ik wil het eventueel ook wel doen.

groeten Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jun, 2016 11:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
TheFlyingDutchman schreef:
Hoi Rob, kun je de bitmap niet gewoon in z'n geheel overtrekken? Ik wil het eventueel ook wel doen.

groeten Jelle


Dat, of openen in Photoshop o.i.d. en de "Magic Wand" (ziet er uit als een toverstokje) gebruiken om alleen het wit te selecteren (spelen met de (selectie-)tolerantie totdat je tevreden bent) en te verwijderen (als het wit geselecteerd is, kan dat met de gum als ik mij goed herinner). Voor een beter resultaat eerst converteren naar RGB.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jun, 2016 15:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Kun je in PS in vectors tekenen? Volgens mij blijven het uiteindelijk altijd bitmaps en die zijn niet geschikt voor deze decal drukmethode.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 172 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement