Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 7:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 11 mei, 2016 17:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
De 737 is toch wel een van de meest iconische civiele vliegtuigen ooit gemaakt en behoeft geen verdere uitleg denk ik. Ik denk dat iedereen die meer dan eens vliegt wel eens in een versie van de 737 heeft gezeten. Er zijn er meer dan 9000 van gemaakt (met pakweg zo'n 4363 nog uit te leveren) en 50 jaar nadat de productie begon lijkt het me een mooi moment om er eens eentje te maken.

Er zijn tot nu toe in totaal vier generaties 737 geweest. De eerste generatie (-100 en -200), de "classic" (-300, -400 en -500), de "Next Generation" (-600, -700, -800 en -900) en inmiddels ook de MAX (MAX -7, MAX -8 en MAX -9). De 737 is een bekende voor Nederlandse maatschappijen. KLM, Transavia, Air Holland, TUI en Corendon hebben alle 737 in bezit (gehad). De 737 heeft ook in Martinair kleuren gevlogen, maar deze was eigenlijk in bezit van Miami Air.

Ik ga hem maken in de kleuren van KLM. KLM heeft gevlogen met de -200 (geleased van Transavia), -300, -400, -700, -800 en -900. Met de laatste drie wordt nog steeds gevlogen. De -300 werd in 1986 aangeschaft en heeft tot 2011 voor KLM gevlogen.

Enfin, dit gaat hem dus worden:
photo 371864

De 737-300 heeft voor mij een speciale betekenis want dit is namelijk het eerste vliegtuig waar ik ooit mee gevlogen heb! In 1989 wel te verstaan van Amsterdam naar Malaga. De onderstaande foto was van de terugreis van Malaga naar Amsterdam (die kleine spruit met de lap in zijn hand ben ik samen met mijn vader)
photo 371865

De kit is die van DACO, welke waarschijnlijk de beste 737-300, -400 en -500 kits op de markt zijn. De decals zijn van DACO en de KLM decals zijn van AviGraphics
photo 371883

Ik ben ergens vorig jaar aan de deze kit begonnen, maar hij heeft een tijd op de plank gelegen. Het wordt daarom maar eens tijd om deze af te maken. Helaas dus geen foto's van het echte begin. Dit was in ieder geval de status:
photo 371884

Eerst maar eens de motoren gelijmd:
photo 371887

En daarna de motoren en de romp van het nodige plamuur voorzien.
photo 371885

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Laatst bijgewerkt door malair op ma 06 jun, 2016 18:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 mei, 2016 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Wat leuk, zo is het bij mij ook begonnen; Amsterdam - Malaga, m'n eerste vlucht als klein mannetje. In 1978 met een KLM DC-8 en met een onuitwisbare indruk waardoor ik nu bijna wekelijks deze route vlieg :wink:

Bij de indeling van de modellen worden de 'classics' -300 t/m -500 ook wel benoemd als 'Previous Generation'. De typerating voor de B737 geldt voor de PG, NG en MAX series. De eerste generatie wordt als zodanig anders gezien dat het ook een andere type bevoegdheid vergt. "No glass, just class".
Overigens waren er ook cross-overs; zo heeft Boeing een tijdje model -200 geproduceerd met Flight Management Systeem, CRT schermen en een Mode Control Panel (MCP), die ook wel onofficieel werd aangeduid als model -250, terwijl de eerste -300 juist weer werden afgeleverd met een 'mechanische cockpit'. Of te wel een ouderwetse klokkenwinkel.

Ik ga je weer met veel plezier volgen. Een tip: leng de Xtra Color X302 aan met 15 tot 25% wit, anders wordt het blauw te hard. De kleur klopt op zich wel, maar ziet er niet uit op schaal. Zie mijn oude DC-10 draadje.
Veel succes!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op wo 11 mei, 2016 23:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 mei, 2016 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Leuk project! Ik heb nog een aantal website Click Away banner decals liggen met de vliegende zwaan. Pb maar even als je interesse hebt. Maar dat is niet echt 1989 natuurlijk :wink: welk toestel ga je precies bouwen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 mei, 2016 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Haha, die geweldige leuke leuze: "The world is one click away". Waarbij elke engels sprekende persoon de 'cl' per ongeluk voor een 'd' aan zag...Dat was een project van omnimark.nl dat kort na 2000 voor een paar jaar werd uitgerold.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2016 0:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Aha! My second favorite plane op de 757 na. :)
Het heeft altijd wel iets speciaals als je een toestel brouwt waar je zulke herinneringen aan hebt. Even denken,... mijn eerste vlucht ooit was in 1985 vanuit Riga naar Moskou in een Tu-114.

Succes met de bouw!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2016 17:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
Wat leuk, zo is het bij mij ook begonnen; Amsterdam - Malaga, m'n eerste vlucht als klein mannetje. In 1978 met een KLM DC-8 en met een onuitwisbare indruk waardoor ik nu bijna wekelijks deze route vlieg :wink:
Bij mij is mijn liefde voor vliegtuigen dus ook ooit zo begonnen. Ik ben echter ondernemer geworden (ook leuk, maar heel soms, heel stiekem, vraag ik me wel eens af hoe het geweest zou zijn als ik voor een vliegend beroep had gekozen :P)

Vintage Jet schreef:
Een tip: leng de Xtra Color X302 aan met 15 tot 25% wit, anders wordt het blauw te hard. De kleur klopt op zich wel, maar ziet er niet uit op schaal.
Bedankt voor de aanvulling op de 737 info. Leuke informatie! Voor wat betreft de verf, ik wilde revell 50 (lichtblauw) gaan gebruiken. Komt die kleur ook in de buurt of moet die ook gemengd worden?

TheFlyingDutchman schreef:
Leuk project! Ik heb nog een aantal website Click Away banner decals liggen met de vliegende zwaan. Pb maar even als je interesse hebt. Maar dat is niet echt 1989 natuurlijk :wink: welk toestel ga je precies bouwen?
Bedankt, maar ik ga inderdaad de 1989 versie maken, dus zelfs nog zonder Northwest alliance logo's. En welk toestel? Ben ik nog niet uit. In ieder geval de PH-BDB, PH-BDG, PH-BDH, PH-BDI, PH-BDK, of PH-BDL. Elk van deze zijn voor 1989 geleverd, dus elk van die kan het geweest zijn waar ik mee gevlogen heb :P

SpeedAS schreef:
Aha! My second favorite plane op de 757 na. :) Het heeft altijd wel iets speciaals als je een toestel brouwt waar je zulke herinneringen aan hebt. Even denken,... mijn eerste vlucht ooit was in 1985 vanuit Riga naar Moskou in een Tu-114.
De 757 is natuurlijk ook een icoon. Ik heb een kit van PAS models met decals van Air Holland van DACO. Deze staat zeker hoog op mijn verlanglijstje om te maken (zucht, welk type niet?!)
....Eerste vlucht met een TU-114? Wauw, ik ben jaloers! Dat is nog eens een prachtig toestel! (niet doof geworden van die machtige Kuznetsov NK-12 motoren? :lol:)

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2016 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Gaaf onderwerp. Hoort ook zeker in mijn rijtje eerste vliegherinneringen thuis.

Ik zou zeggen ga voor de ph-bdh. Ik dacht namelijk dat de eerste foto ook door jou/je vader gemaakt was op Malaga. Ik zag nu pas de banner onderin.

Veel plezier met deze.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2016 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
malair schreef:
Ik ben echter ondernemer geworden (ook leuk, maar heel soms, heel stiekem, vraag ik me wel eens af hoe het geweest zou zijn als ik voor een vliegend beroep had gekozen :P)

Weet je dat het andersom soms ook zo is? :wink: Het gras is altijd groener...

malair schreef:
ik wilde revell 50 (lichtblauw) gaan gebruiken. Komt die kleur ook in de buurt of moet die ook gemengd worden?

Ik heb geen ervaring met Revell 50 voor KLM lichtblauw uit de jaren van voor 1990. Het is in elk geval iets lichter dan X302 KLM Light Blue (spot on voor pre 1990, maar niet gecorrigeerd voor scale effect, vandaar mijn tip) X312 KLM Bright Blu is geschikt voor alle kisten na 1990. Maar goed, al dat blauw vervaagt op den duur, dus maak het eigenlijk niet zoveel uit.
Een andere aanrader is Humbrol 89 matt als grondverf. Lichtblauw schijnt makkelijk door, maar deze Humbrol dekt heel goed en geeft een prima basis.
Volgens te tabellen komt Revell 50 ook overeen met Humbrol 047 Sea Blue, Gunze H45, Tamiya X14, Vallejo Model Air 71-089 of modelmasters 1508/1562. Pick one! Succes,

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 mei, 2016 0:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
malair schreef:
(niet doof geworden van die machtige Kuznetsov NK-12 motoren? :lol:)

Doof? Nee, maar ik schudde en trilde nog dagen na de vlucht. En koppijn dat ik had...

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2016 17:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Kleine update.

De motoren en de romp zijn geschuurd.
photo 372559

photo 372561

Omdat de fit van de stabilo's niet helemaal 100% is monteer ik deze vast en werk ik de gleufjes weg alvorens het toestel in de primer te zetten. Wel iets meer afplakwerk straks bij het spuiten, maar dat is niet anders.
photo 372560

Het schuurwerk was toch nog niet helemaal naar mijn zin (bijna niets meer te zien, maar bijna is toch niet goed genoeg :P) dus daarom een tweede ronde plamuur.
photo 372562

Tijdens het drogen van de plamuur even het landingsgestel in elkaar gezet.
photo 372563

Hij staat in de primer!
photo 372564

En dat is tevens de status van het moment. Hierna kan de bovenkant van de romp in ieder geval al gespoten gaan worden. Ik ga denk ik toch voor Revell 50 ongemengd. Dat heb ik bij mijn andere KLM vliegtuigen met de blauwe cheatline ook gedaan. Dan hou ik het een beetje consistent

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement