Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 23 apr, 2016 1:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 30 nov, 2004 21:12 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Almere
Normaliter ben ik te vinden in het gedeelte 'militaire luchtvaart' van dit forum, maar voor mijn volgende project besefte ik me net op tijd dat dat hier thuis hoort.

Ik ga namelijk de Dakota PH-DDA bouwen. Het betreft een voor mij zeer bijzonder vliegtuig uit mijn jeugd. Dit toestel behoorde tot de Dutch Dakota Association en helaas is zij in 1996 neergestort in de Waddenzee. Al van kleins af aan, zo lang ik mij kan herinneren, zorgde ook maar het kleinste idee van het geluid van deze Dakota dat wij naar buiten vlogen om te kijken naar het prachtige vliegtuig. Vaak voordat je het daadwerkelijk geluidstechnisch kon horen ontstond er een gevoel vanuit je onderbewustzijn. Heel even liet je alles waar je mee bezig was voor wat het was en concentreerde je je op je gehoor, op zoek naar akoestische bevestiging van datgene wat je al vermoedde...en in ene wist je het zeker en schreeuwde je: "DAKOTA!!!" Rennend naar buiten om zo min mogelijk te missen van het moment en wie was er als eerste buiten?.....mijn moeder. Dit is haar lievelingsvliegtuig, zij was het ook die ons (mijn broertje en ik) in één van mijn eerste herinneringen wees op het mooie rood-wit-blauw op de staart, waardoor het voor ons ook makkelijk te herkennen was. Hier is mijn liefde voor vliegtuigen begonnen...

Tragisch dat dit toestel is neergestort en dat alle inzittenden zijn overleden, toeval wil dat aan boord een familielid van ons zat. Eerlijk gezegd heb ik diegene niet gekend, maar mijn moeder wel.

Ik zag op marktplaats een advertentie van een 1/72 decalsheet van de PH-DDA en besloot dat ik mijn 1/48 principes opzij zou schuiven en de PH-DDA in 1/72 zou gaan bouwen voor moederdag, gezien de tijd moet dat gaan lukken.

photo 369156

Het betreffend decalvel:

photo 369169

photo 369170

photo 369168


Een kit was zo gevonden, diverse merken hebben dezelfde mal gebruikt en ik kreeg een Airfix exemplaar te pakken. Hier volgt de inhoud:

photo 369159

photo 369160

photo 369161

photo 369162

photo 369163

photo 369164

photo 369157

photo 369165

photo 369166

photo 369167

Ik heb al gezien dat de PH-DDA van origine een C-47 is, militair dus en voorzien van de dubbele vrachtdeur. Geen probleem, die zit bij de kit. De PH-DDA was niet voorzien van een sleephaak aan de achterzijde, maar ook deze variant zit in de kit. Verder moet ik nog even uitzoeken hoe het zit met de raampjes en beslissen of ik dat echt accuraat ga maken. Qua interieur levert de kit alleen de militaire variant, maar ik denk dat ik dat zo laat, aangezien je hier bijna niets van ziet. Misschien op één of andere manier gordijntjes maken om de inkijk nog meer te verkleinen. Verder moet ik nog even de kleur bepalen, aangezien ik gewend ben om alleen maar in verschillende tinten 'interior green' te werken :lol: . Dit geld zowel voor de cockpit, als het ruim en de wielkasten. Als iemand hier tips voor heeft, graag!! Of op andere gebieden natuurlijk. Zo zijn de decals wat vergeeld, ik hoop dat dat niet te zien is op de aluminiumkleur. De blauwe baan van de neus naar achteren en de driekleurige staart wil ik gaan spuiten.

_________________
Interesse: WWII vliegtuigen en andere militaire luchtvaart in 1/48
On the bench: De Havilland Mosquito B Mk. IV (Revell 1/48), Focke Wulf Fw 190 D-13 (Eduard 1/48), Lockheed Ventura Mk.II (Revell 1/48)


Laatst bijgewerkt door Spitfire op ma 09 mei, 2016 1:39 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr, 2016 8:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooi project Ruben,

Dit gaat vast en zeker een mooi moederdagkado worden. :brouw:

De DC-3 is één van m’n favoriete kisten. Grappig dat je van 1:48 afwijkt :mrgreen: Ik heb dat zelf n.l. ook. Alleen bij dit soort modellen bouw ik dan in 1:72. Ben zeer benieuwd hoe deze Airfix past enzo. :wink:
Heb in de vorige eeuw nog de “Breng de Uiver terug” actie gesteund. En live een landing mee mogen maken toen de “Uiver” vliegveld Hilversum aan deed. Heel tragisch dat hij later is verongelukt in de waddenzee. :(


Succes,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr, 2016 9:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Van harte welkom op dit wat rustige deel van het forum Ruben! Momenteel ben ik zelf bezig met een uitstapje naar het militaire deel voor te bereiden :wink: . Wat een leuk persoonlijk verhaal van de PH-DDA. Ik heb bijna de zelfde herinneringen uit mijn jeugd aan dit iconische vliegtuig. Ik weet ook nog waar ik was toen ik het nieuws van het verongelukken ervan hoorde; wat een schok was dat.
Met grote belangstelling ga ik je vorderingen volgen.

En alsof toeval helemaal niet bestaat: daar was ik ook bij Eddy! Op Hilversum met Jan Cocheret en Dick Algra als vliegers. Ze kwamen binnen met een onverwachte en lage lowpass. Nu weten wij beiden dat je het anders bedoelt, maar uit jou laatste zinnen zou kunnen blijken dat het de DC-2 was die in de Waddenzee verongelukte. Maar voor alle duidelijkheid de "Uiver" van het Aviodrome (NC39165 met fake registratie PH-AJU) staat veilig en wel in Lelystad.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr, 2016 10:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Bedankt voor de info VJ :brouw:

Tja historisch correctheid is niet m’n sterkste kant :oops: Ik heb ergens nog een certificaat liggen als bewijs dat ik een donateur ben van een onderdeel. :mrgreen:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2016 11:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Eddy heeft in die zin wel gelijk dat de DC-2 niet geheel ongehavend is gebleven. Kan mij perfect herrineren dat de "Uiver" door zijn landingsgestel was gezakt met de nodige schade aan de vleugel en de motor. :)

Mooie kist die DC-3. Ook voor mij geldt dat ik naar buiten kwam rennen bij het horen van de lage "gebrom" en "gesputter". Ik wil deze kist zo graag in 1:48. :)

Succes met de bouw!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2016 11:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 30 nov, 2004 21:12 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Almere
Eddy, VJ en SpeedAs bedankt voor de interesse!! De 'Uiver' heb ik nog eens op de luchtmachtdagen gezien in Volkel na het herstel, ze was helemaal opgepoetst, prachtig gezicht!! Ik meen in 2007, hier staat ze op één van mijn favoriete foto's van die show:

photo 369509

Hollands Glorie!!

Ik zit nu te twijfelen of ik nog wat met het interieur ga doen, ook vanwege de tijd. Het is moeilijk om de kleuren te bepalen, aangezien ik geen foto's kan vinden van de PH-DDA. Ik heb wel deze gevonden van de PH-PBA, misschien dat ik het hier op ga baseren.

photo 369478

Dan moet ik nog iets van stoeltjes fabriceren. Ik ga toch maar wel het juiste aantal raampjes maken, dat geeft me een mooie uitdaging, aangezien ik dat nog niet eerder gedaan heb...

photo 369480

photo 369479

Tips en trucs zijn welkom!! Met name over het interieur, aangezien de raampjes er nu uit gaan.

_________________
Interesse: WWII vliegtuigen en andere militaire luchtvaart in 1/48
On the bench: De Havilland Mosquito B Mk. IV (Revell 1/48), Focke Wulf Fw 190 D-13 (Eduard 1/48), Lockheed Ventura Mk.II (Revell 1/48)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2016 11:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 30 nov, 2004 21:12 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Almere
Meteen even het resultaat plaatsen. Aan de linkerkant van het vliegtuig komen 2 raampjes erbij, waarvan één vanuit de kit al voorgevormd is om te openen. De rechterkant gaat het om 1 raampje, de voorste. Dit is niet vanuit de kit, dus ik heb het zelf gedaan en ook het 'glas' op maat gemaakt. Voor een eerste keer ben ik best trots!!

photo 369521

_________________
Interesse: WWII vliegtuigen en andere militaire luchtvaart in 1/48
On the bench: De Havilland Mosquito B Mk. IV (Revell 1/48), Focke Wulf Fw 190 D-13 (Eduard 1/48), Lockheed Ventura Mk.II (Revell 1/48)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2016 11:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Het interieur van de PH-DDA was het decor van het TV programma Fasten Seatbelts.
http://zoeken.beeldengeluid.nl/internet ... expressies
Als je in de buurt van het mediapark woont; je kunt gratis het archief bekijken. Dat is overigens sowieso heel leuk om eens te doen. De opstelling van de stoelen in de PH-DDA was twee om twee en het waren standaard blauwe KLM stoelen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2016 12:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 30 nov, 2004 21:12 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Almere
@VJ: Wat grappig, nog nooit van die show gehoord. Opstelling is goed om te weten. Kan ik voor de wandkleur lichtgrijs aanhouden? En de stoelen zijn dus blauw, aangezien ik niet thuis ben in het civiele...donkerblauw is goed genoeg voor KLM blauw :lol: ? Bedankt voor de info in ieder geval, Hilversum was wel het plan voor deze meivakantie, aangezien we sinds kort museumkaarten hebben voor het hele gezin 8)

_________________
Interesse: WWII vliegtuigen en andere militaire luchtvaart in 1/48
On the bench: De Havilland Mosquito B Mk. IV (Revell 1/48), Focke Wulf Fw 190 D-13 (Eduard 1/48), Lockheed Ventura Mk.II (Revell 1/48)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2016 12:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Ach, omdat het voor je moeder is... In de prachtige serie Skybound is ook gefilmd in de PH-DDA. Ik heb even schreenshots gemaakt van de DVD.

photo 369523
photo 369522

succes. Lief dat je dat voor je moeder maakt.
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement