Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 2:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 apr, 2016 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Kort geleden heb ik mijn eerste van de twee 737-200 kits binnengekregen.

photo 367069 Foto's BPK kit.


Uiteindelijk moeten ze zo gaan worden:

photo 367227

Curriculum Boeing 737-200 HA-LEC
model: 737-2T5 fabrikant: Boeing
c/n: 22979 Line nr.: 950
Eerste eigenaar: Orion Airways In dienst: 14 mrt 1983
Eerste kenmerk: G-BKHO
Verhuurd aan: America West Airlines In dienst: 07 nov 1985 t/m19 mrt 1986
In dienst: 23 okt 1987 t/m 14 mrt 1988
Verkocht aan: MALÉV In dienst: 18 nov 1988
Nieuw kenmerk: HA-LEC
Verkocht aan: Vanguard Airlines In dienst: 20 mrt 1999
Nieuw kenmerk: N120NJ
Verkocht aan: AeroGal In dienst: 22 nov 2005
Nieuw kenmerk: HC-CFH
Verkocht aan: Avior Airlines In dienst: jun 2011
Nieuw kenmerk: YV491T
Kenmerk gewijzig: sep 2015
Nieuw kenmerk: YV3151


photo 367226

Curriculum Boeing 737-200 PH-TVR
model: 737-2K2(A) fabrikant: Boeing
c/n: 22025 Line nr.: 747
Eerste eigenaar: Transavia In dienst: 26 mrt 1980
Eerste kenmerk: PH-TVR
Verhuurd aan: Britannia Airways In dienst: jun 1981 t/m 1982;
Transavia
Verhuurd aan: CP Air In dienst: 01 nov. 1986
Kenmerk gewijzigd: C-FICP
Canadian Airlines International In dienst: 26 apr 1987
Kenmerk gewijzigd: 30 apr. 1987
Kenmerk: PH-TVR
Verhuurd aan: KLM Royal Dutch Airlines In dienst: 13 dec 1987 t/m 17 apr 1992
Verhuurd aan: Aerolineas Argentinas In dienst: 19 dec 1992 t/m apr 1993
Verkocht aan: Ryanair In dienst: 04 mei 1995
Nieuw kenmerk: EI-CKR
Uit dienst: 2004


Helaas kon ik me niet bedwingen en ben ik zo hier en daar al een beetje begonnen. Wel zal ik met deze twee kits rustig aan doen. Foto's van hoe de kit geleverd worden kun je bekijken via de link bij de foto van de kit. Wat ik intussen al heb gedaan aan deze kit is:

- Staartvlak gelijmd;
- stabilo's gelijmd;
- vleugels gelijmd;
- lijmoppervlakte van de rompdelen recht geschuurd met een schuurblok, zodat de helften mooi op elkaar passen;
- begin gemaakt aan de decals voor de kits.

In de volgende update van het verslag zal ik iets dieper op ingaan wat ik allemaal gedaan heb, samen met een aantal foto's.



Wordt vervolgd ... 8)


Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op za 09 sep, 2017 2:08 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 apr, 2016 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Wat ik intussen al aan de eerste model van de dou-bouw Boeing 737-200 gedaan heb.

photo 368122 photo 368124

Ik heb de stabilo's geplakt. Na een dag drogen heb ik de lijmresten weggeschuurd.

photo 368126 photo 368127

Het staartvlak heb ik in elkaar gezet. Het staartvlak bestaat uit drie delen, de twee vlakken plus een stripje aan de onderkan om de twee helften uit elkaar te houden.

photo 368128 photo 368129

De vleugels zitten ook in elkaar.
Voordat ik de bovenhelft op de onderhelft kon plakken moest ik eerst de stukje interieur voor het onderstel erin plakken. Al met al bestaan de vleugels per vleugel uit vier delen.

photo 368130 photo 368132

photo 368133 photo 368131

Hoe dit gedeelte genoemd wordt weet ik niet. Maar afgezien van de bovenkant van het ruim waar het onderstel zit en twee PE deeltjes zit nu alles er in geplakt.
Ik begon met de twee klepjes voor bij de RAM-Air-intake, daarna heb ik het deel erin geplakt dat bestaat uit de voorwand van het onderstel ruim en een van de spanten.
Daarna heb ik me geconcentreerd aan de achterwand van het ruim, toen dat vastzat maar nog niet volledig gedroogd, heb ik de zijkanten erin geplakt.
Als laatste heb ik de voorste spant erin geplakt.

photo 368121 photo 368123

Zoals ik al zij moeten er nog een paar deeltje in de bovenkant van het ruim, maar daarmee wacht ik totdat het geverfd is.
Ook moeten er nog een paar PE deeltjes in gelijmd worden, en ben nog aan het kijken of ik dat er voor of na het verven in moet plakken.

Heeft iemand een idee welke kleur het ruim van het onderstel is?
In de bouwhandleiding zie ik niets over te gebruiken kleuren. Zelf dacht ik aan een off-white, met hier en daar een wash.

Totdat ik weet welke kleur ik moet gebruiken voor het ruim van de onderstel, ben ik nu bezig met de lijnen de re-scriben van de verschillende delen.
Hier en daar zijn de lijn dichtgelopen.


Wordt vervolgd ... 8)


Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op za 09 sep, 2017 2:11 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 apr, 2016 23:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Even afgezien van je leuke projecten, waarom begin je je eerste regel altijd met MEGA GROTE letters?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 apr, 2016 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Zeg tjsopper bob, je wil me toch niet in een keurslijf duwen? :lol:

Is het echt zo erg hoe ik mijn berichtjes opstel?

Over het algemeen maak ik de eerste regel iets groter, als ik foto's plaats. Is dat verboden :?: Ik zal me proberen in te houden. :brouw:


Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op za 09 sep, 2017 2:12 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 apr, 2016 23:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Nee, is helemaal niet verboden. Als dit bewust is, gewoon zo laten, maar als het per ongeluk gaat.... Het leest wat vreemd. Ik doe het eigenlijk alleen als ik een bepaald stukje echt wil laten opvallen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 apr, 2016 3:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Scale72Modelking1984 schreef:
Hoe dit gedeelte genoemd wordt weet ik niet...

Heeft iemand een idee welke kleur het ruim van het onderstel is?


Welk gedeelte bedoel je, waar je de naam niet van weet? Je benoemd een boel onderdelen achterelkaar en je gebruikt tot nu toe correcte benamingen, af en toe keurig vertaald naar het Nederlands ;-)

De kleur van de wheelwell is in de basis wit. Sinds de NG series gaat er een creme bruine corrosieremmer overheen die tegenwoordig ook op oudere types 737 wordt toegepast. En na een paar jaar gebruik is hij zwart :lol:
Veel hydraulische leidingen zijn voorzien van een laag zinc chromate dat een groenige uitstraling heeft.

https://i.ytimg.com/vi/O4zvToHINpE/maxresdefault.jpg
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... 060376.jpg
http://s7.photobucket.com/user/ASpilot2 ... y.jpg.html

Dus jou keuze voor wit met een vuile wash komt dicht bij de realiteit van de jaren '80.

succes VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 apr, 2016 17:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Wordt het een wheelwell (wielput) genoemd. :lol: Echo.

Waar ik de naam niet van weet is het deel waar ik de wheelwell en de spanten op heb geplakt, het buikgedeelte waar uiteindelijk ook de vleugels aan komen.

Bedank VJ voor de foto's.

Wat een leidingen, dat ze er nog uit kunnen komen. Voor je het weet zit je in de knoop. :lol:
Ik neem aan dat de vaten die ik zie een soort expansievaten zijn voor de hydrauliek. Is het trouwens alleen maar hydrauliek dat in de 737 zit of zit er ook pneumatiek in :?:

Nu ik weet dat de basis wit is, en er een heleboel leidingen zitten, kan ik dat t.z.t ook weer mee verder. Als ik al die leidingen in mijn model wil gaan trekken heb ik een boel ijzerdraad nodig. :shock: En dan maal twee, aangezien het een dou-bouw is.
Denk dat ik maar even moet zoeken naar meer informatie aangaande hoe die leidingen precies van A tot Z lopen. Persoonlijk denk ik dat de wheelwell er beter uit ziet als ik iets van die leidingen ook in mijn modellen heb, nu zijn het een paar wanden met een paar vaten erin hangen die nergens aan gekoppeld zitten. Eerlijk gezegd een beetje stom gezicht. Als iemand me kan helpen met een leidingplan van de 737-200 heeft, zou ik die graag zien.

Nogmaals bedankt VJ voor die mooie foto's.


Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op za 09 sep, 2017 2:12 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 apr, 2016 18:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
:brouw: :brouw:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 apr, 2016 0:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
De ruimte tussen de dragers is in werkelijkheid de ruimte waar de center fuel tank is ondergebracht, met links en rechts in de vloeistukken de PACK's (Pressurisation and Air Cycle Kit). De door jou genoemde RAM-air doors maken onderdeel uit van de PACK units.

De B737 heeft zeker pneumatiek. De druk komt van de motoren of de APU (bleed air) en voorzien de airconditioning en pressurisation PACK's, wing en engine anti ice, engine start, water tank pressurisation, temperatuurmeter (aspirated TAT probe) en houdt de hydraulische reservoirs op druk.

Tja, de 'wielput' is een wirwar aan leidingen en drukvaten (je ziet op de foto Hydraulic A en B en het standby hydraulic reservoir). Bedenk wel dat alle hydraulica hier bij elkaar komt, zodat de TD er goed bij kan. In deze ruimte zitten ook de fuel pumps, gear en flap spindels, spoilermixer unit, stuurkabels en de halon engine fire bottles. Ik denk niet dat er één overzichtstekening beschikbaar is. In elk geval niet in de documentatie van Boeing. In het maintenance manual en MEL/DDP worden alle onderdelen individueel afgebeeld en behandeld. Ik zou het ook niet te complex maken; je zal er niet veel van zien. Misschien is dit een mooie oplossing:

http://www.hyperscale.com/2011/features ... 37fc_1.htm

succes, VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 apr, 2016 1:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ik heb via google inderdaad een aantal schema's gevonden voor de 737-200. Het zijn er een paar, pneumatisch, hydraulisch en elektrisch. Aan de hand van die schema's en foto's via google ben ik nu bezig met een montageplan te tekenen in AutoCAD. Aangezien het zo'n wirwar is zal ik er hier en daar naast zitten, maar probeer het zo goed mogelijk na te maken. Als ik die tekeningen klaar heb ga ik vanuit die tekeningen de leidingen leggen met staaldraad of een ander metaaldraad.
Ik denk 0,2- of 0,3 mm in de buurt komt van de dikte van de leidingen, misschien hier en daar een dikkere 0,4 of 0,5 mm leiding.

Morgen ga ik weer verder met tekenen, begin nu zelf een knoop in mijn hoofd te krijgen.


Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op za 09 sep, 2017 2:13 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement