Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 25 jun, 2016 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Vakwerk! Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jun, 2016 23:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Dank je wel Lex!

Even een kleine update. De romp is accuraat genoeg voor deze schaal - 1 tot 1,5 mm afwijking vind ik geen reden om daar iets aan te doen. Waar wel iets aan moet gebeuren zijn de erg brede en vooral diepe lijnen voor alle deuren. Raampjes moeten ook dicht aangezien ik gebruik ga maken van een decal set met ingetekende raampjes.

photo 376645

Enfin, aanvalsplan is:
1) upvullen met Green putty
2) opschuren
3) eventuele oneffenheden en "putjes" in de putty weer opvullen
4) naschuren

photo 376644

Bij stap 3 heb ik even een test gedaan: bij 1 romphelft heb ik Mr. Surfacer 1000 in meerdere lagen aangebracht, bij de andere heb ik voor een tweede keer Green Putty aangebracht. Uiteindelijk is het resultaat identiek geworden, echter...! Mr. Surfacer 1000 laat zich moeilijk schuren in het begin - eenmaal door de eerste "filmlaag" heengeschuurd gaat het weer makkelijk. De extra moeite bij het schuren in het begin is het niet waard vergeleken met het resultaat. Ziet uzelf maar.

photo 376646

Ik ga vrolijk verder met paneellijnen krassen. Daarna is romp #2 aan de beurt.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jun, 2016 18:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Allen, ik heb jullie advies nodig in mijn zoektocht naar voetstukken voor de modellen. Wat kunnen jullie aanbevelen?

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jun, 2016 11:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedoel je met voetstuk een ondergrond om op te staan of wil je 'm met "wheels up" vliegend op een standaard zetten?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jun, 2016 12:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Vliegend op een standaard.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jun, 2016 20:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Korte update mbt het full rescribe van de romp.
1) Help mij aub eraan herinneren dat ik geen full rescribe moet doen op witte onderdelen welke halfrond zijn. Je ziet niet waar je heen gaat met de scriber. Daarnaast is witte plastic ook nog eens lastig te bewerken... Drie dagen en ik heb pas 2/3 van 1 helft van 1 romp klaar. Zucht... :(
2) Een voordeel van een full rescribe is dat je grove fouten tegenkomt zoals de fairing van de horizontal stabs - is onderdeel van het verstelmechanisme - te kort is. Relatief makkelijk aanpassing, dus gedaan. Een andere fout is de locatie van de main gear bay deuren. Op de vleugel zijn deze correct. Onderkant romp is minstens 6mm te ver naar achteren geplaatst en dan ook nog eens verzonken. Ik moet maar eens even kijken of ik dat wil gaan oplossen...

Enfin, paar foto's.
photo 376948
photo 376949

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jun, 2016 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Misschien voor een volgend model, is het handig om alles eerst te voorzien van één laagje rode, grijze, zwarte primer. Dat kan je helpen de lijntjes beter te zien tijdens het scriben.
Wel moet je dan oppassen met plakband. Soms houdt die primerlaag nog niet goed omdat ze te dun is, en je moet dan de te lijmen oppervlaktes weer vrij van verf maken, maar dat lijkt me logisch.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jul, 2016 11:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk bij het rescriben. Is het niet beter om de romp reeds samengebouwd te hebben, kwestie dat alle lijnen op mekaar aansluiten? De getoonde scriber gebruik ik persoonlijk niet zo graag, omdat je bij deze vlug te diep en te breed werkt.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jul, 2016 23:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Scale72Modelking1984 schreef:
Misschien voor een volgend model, is het handig om alles eerst te voorzien van één laagje rode, grijze, zwarte primer. Dat kan je helpen de lijntjes beter te zien tijdens het scriben.
Wel moet je dan oppassen met plakband. Soms houdt die primerlaag nog niet goed omdat ze te dun is, en je moet dan de te lijmen oppervlaktes weer vrij van verf maken, maar dat lijkt me logisch.


Meestal bouw ik WO2 kisten in schaal 1:48. De kans dat ik witte plastic weer tegenkom is dan ook gering. Probleem van de primer is:
1) ergens niet egaal gespoten? Dan weet je ook niet hoe diep je lijn is zolang de primer niet eraf is.
2) Primer is fijnkorrelig. De scriber schiet bij het minste geringste uit.
3) Zoals je zelf stelt: de primer moet ook een keer eraf alvorens je model de wassen en te schilderen.

Modelling community at its best though. Jouw primer idee bracht mij op zijn buurt op het idee om een wash aan te brengen. Nu gaat het prima! Dank je wel voor het meedenken!

Silenoz schreef:
Mooi werk bij het rescriben. Is het niet beter om de romp reeds samengebouwd te hebben, kwestie dat alle lijnen op mekaar aansluiten? De getoonde scriber gebruik ik persoonlijk niet zo graag, omdat je bij deze vlug te diep en te breed werkt.


Dank je wel! Reden dat ik de romphelften niet heb samengebracht is omdat ik de lijnen met een potlood uitzet alvorens de lijnen te scriben. Dit wordt een beetje lastig als de ronde romp onder je rulers ligt te wibbelen. Voor het aansluiten van de paneellijnen doe ik het volgende:
1) 1ste romphelft volledig volgens de blueprint scriben.
2) 2de romphelft zover scriben als men kan zonder overloop naar de 1ste romhelft te hebben.
3) beide romphelften tijdelijk met isolatietape samenbrengen, uitlijnen, strak vastzetten
4) de ontbrekende lijnen op de 2de romphelft beginnend vanuit de 1ste romphelft voorwaarts inkrassen met de dunne Trumpeter scriber.
5) voorwaarts inkrassen paar keer herhalen voor de diepte, daarna licht schuren om opstaande randen weg te halen
6) als laatste met de Tamiya scriber de breedte licht inkrassen en de scherpe randen met een platte saté stokje (met een mes schuin afsnijden) plat drukken.

De Squadron Tools scriber is nog niet één keer aan te pas gekomen. De Tamiya scriber heeft inderdaad een "aparte" gebruiksaanwijzing, maar éénmaal gewend werkt het prima.

Kleine progress report. Drie van de vier romphelften zijn gereed.
photo 378710

Korte bezoek aan LHS heeft mij een tweetal standaarden voor een in-flight configuratie opgeleverd. Het helpt wanneer je zo'n 400 meter van de LHS werkt. :)
photo 378711

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jul, 2016 15:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
op 400m daarvandaan werken? Lijkt me meer een na- dan een voordeel... ;-)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement