Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2016 12:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi, heel mooi...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2016 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Mooi werk. De decals zien er goed uit hopen dat de rest vlot wordt nagezonden.

Ik ben heel serieus aan het denken over resin gieten nu dankzij je kunsten. Hier wordt zelfs glasheldere resin verkocht zoals ik het nodig zou hebben voor mijn toekomstig project.

Een inspiratie dus dit topic.

Cheers, Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 mei, 2016 23:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Mijn dank voor jullie mooie woorden en aanmoedigingen!

Even een algemeen iets over het gieten van kunsthars: gewoon proberen. Maak ergens van een mal - bijvoorbeeld van de X4 canopy ;) - en giet dat maar eens voor de lol om te kijken wat er uitkomt.

Terug on-topic voor de L-1011. Ik zit met de volgende vraagstukken:
1) wat te doen met de schoepenschijven voor de nummer 1 en nummer 3 motor, en;
2) wat te doen met de nummer 2 motor airduct.

Paar foto's ter illustratie hoe de kit onderdelen uitzien.
photo 371075
photo 371074

Ik moet hier even over nadenken. Als iemand hierover ideëen heeft, dan hoor ik dat graag!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2016 9:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
vraag is wat je juist wilt bereiken met deze stukken? meer detail? anders en juister?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2016 12:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Silenoz schreef:
vraag is wat je juist wilt bereiken met deze stukken? meer detail? anders en juister?

Meer detail voor de schoepenschijven en een juiste " look and feel" voor de nummer 2 motor air duct.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2016 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
In dat geval heb je denk ik niet zo heel veel mogelijkheden, de vraag is of je er zin in hebt.

Voor wat betreft de schoepenschijven (heet dat echt zo in het Nederlands??) zou je kunne overwegen zelf PE onderdelen te maken. Als je overweg kan met kunsthars, dan moet die ook wel lukken lijkt me. Op youtube zijn er volgens mij voldoende filmpjes te vinden over hoe je dit kan doen. Anders kan je enkel met een wash denk ik wat meer detail naar voren halen.

Voor de inlaat van de nummer 2 motor zou je dezelfde truc uit kunnen halen als wat je voor motoren 1 en 3 hebt gedaan. Maak met wat styreen plaatmateriaal de inlaat in de vorm van de S-duct. Die zou ik dan in de lengte door midden zagen om zo aan de binnenkant alles netjes glad te schuren en het daarna weer aan elkaar vastlijnen. Dan moet je enkel nog die naad weg werken, maar gezien je knutselkunsten moet date geen probleem zijn. :D

Succes in ieder geval. Ik heb er veel bewondering voor wat je allemaal aan het doen bent!

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2016 14:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
FokkerFan schreef:
Voor wat betreft de schoepenschijven (heet dat echt zo in het Nederlands??) zou je kunne overwegen zelf PE onderdelen te maken. Als je overweg kan met kunsthars, dan moet die ook wel lukken lijkt me. Op youtube zijn er volgens mij voldoende filmpjes te vinden over hoe je dit kan doen. Anders kan je enkel met een wash denk ik wat meer detail naar voren halen.


Geen idee hoe dit in het Nederlands heet. :) In het Engels heet dit in ieder geval een Fan Disk. Voor PE onderdelen komt er veel meer bij kijken dan bij kunsthars gieten. Iets met elektriciteit en veel gevaarlijke zuren... Dan ga ik nog liever een stukje koperplaat met een metaalschaartje knippen. Aha! Idee onder het schrijven door. In plaats van koper kan ik natuurlijk 0.5mm PS plaat voor gebruiken.

Nummer 2 air duct bevestig je wat ik al dacht. Wordt vervolgd! Dank je wel Ingmar!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2016 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
SpeedAS schreef:
Geen idee hoe dit in het Nederlands heet. :) In het Engels heet dit in ieder geval een Fan Disk. Voor PE onderdelen komt er veel meer bij kijken dan bij kunsthars gieten. Iets met elektriciteit en veel gevaarlijke zuren... Dan ga ik nog liever een stukje koperplaat met een metaalschaartje knippen. Aha! Idee onder het schrijven door. In plaats van koper kan ik natuurlijk 0.5mm PS plaat voor gebruiken.

Nummer 2 air duct bevestig je wat ik al dacht. Wordt vervolgd! Dank je wel Ingmar!


Ik vind het een prima woord ervoor! ik zou er in ieder geval ook niet zo een ander woord voor hebben, fanbladen eventueel.

Voor die fanbladen zou je ook het aluminium uit een waxinelichtje kunnen knippen/snijden in de juiste vorm. Dan heeft het meet de juiste kleur.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2016 17:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
als ik het vergelijk met de echte kan ik je wel begrijpen.. misschien een dun stukje plaat over kleven, maar hoe groot is de diameter in realiteit en hoeveel zie je nog achteraf? Anders kan je ook uit dunne messingplaat een schijfje maken, en met een figuurzaag inzagen en de schoepen dan plooien, maar of het mooi gaat zijn? of uit styreenprofiel (driehoek) de vorm vijlen, maar...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2016 0:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Heb je 5 dagen vrij, ben je 6 dagen ziek geveld door griep. Weinig kunnen doen, maar toch....

Dank aan allen voor het meedenken! Die fandisk gaat niets worden met de middelen en de tijd resterend om dit af te bouwen. Ik neem:
a) voor lief dat de fandisk "maar" 23 ipv 33 schoepen heeft en laat het zo, of;
b) ik verzien een simpele "in-flight" representatie - de kisten worden sowieso in een "in-flight" configuratie gebouwd.

Voor de airduct van de nummer 2 motor - ook wel een S-duct genoemd - heb ik een oplossing waarover meer zodra ik daar mee aan de slag ga.

Ondertussen nadert mijn mini project #1 zijn hoogtepunt: afronden van de laatste onderdeeltjes en het gieten van daarvan.

De kit levert een "hot air pipe" van een RB211-22B. Latere generatie, de RB211-524, hadden een kortere "hot air pipe". Goed te zien op de foto's op deze website:
http://jetpropulsion.co.uk/jet-engine-projects/rolls-royce-rb-211-22b
Overigens heeft deze site ook een hele leuke video hoe particulieren dat grote bakbeest van een motor in een veld aan de praat hebben gekregen.

Enfin, hier zijn een paar foto's van mijn scratchpoging om een korte "hot air pipe" te maken.
photo 371935
photo 371936
photo 371934

Dit is nog niet helemaal af, maar het idee is wel zichtbaar.

Vanavond heb ik wat lol gehad met plasteline. De onderdelen welke ik gereed acht zijn voorzien van een gietvoetje. De uitsparringen zijn gemaakt om straks zo min mogelijk zaagwerk te hebben om het onderdeel van het gietvoetje los te krijgen.
photo 371937
photo 371938

Een hele stuk PS versneden om een paar malbakken te maken. Aan de buitkant verstevigd met Tamiya tape en aan de binnenkant de naden gedicht met plasteline - om lekken te voorkomen.
photo 371939

Maar Alex, dat is toch zonde van zoveel PS en ook nog eens duur? Misschien, maar zo'n malbak kan ik waarschijnlijk hergebruiken. Anyway, onderdelen erin:
photo 371940

Rubber component A en B met een simpele keukenweegschaal van de Blokker 1:1 afwegen, goed roeren en....
photo 371941

...volstorten maar.
photo 371942

Paar tips:
1) Draag altijd latex handschoenen bij het werken met twee componenten rubber en resin. Geen van beide goedjes zijn goed voor jouw huid.
2) Rubber altijd van 1 kant in de malbak gieten en rustig laten vollopen.
3) De luchtbellen welke bij het roeren zijn ontstaan - en dat zijn er dikwijls meer dan voldoende - kunnen op een paar manieren versneld naar boven worden gehaald. Voor mij werkt het volgende het beste: malbak een paar centimeter optillen en voorzichting laten vallen. Zorg er wel voor dat de malbakken goed stevig zijn. Dit kun je de eerste 10 a 15 minuten doen, daarna alles met rust laten.
4) Zowel rubber als resin 24 uur laten uitharden! Geen uitzonderingen! :)

Goed, morgen om 23:00 kan ik de originelen van de mal lossen, resin in gieten en 24 uur lang hopen dat de mallen goed gelukt zijn. Al met al toch al weer "jaren" geen gietwerk meer gedaan. :)

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement