Heb je 5 dagen vrij, ben je 6 dagen ziek geveld door griep. Weinig kunnen doen, maar toch....
Dank aan allen voor het meedenken! Die fandisk gaat niets worden met de middelen en de tijd resterend om dit af te bouwen. Ik neem:
a) voor lief dat de fandisk "maar" 23 ipv 33 schoepen heeft en laat het zo, of;
b) ik verzien een simpele "in-flight" representatie - de kisten worden sowieso in een "in-flight" configuratie gebouwd.
Voor de airduct van de nummer 2 motor - ook wel een S-duct genoemd - heb ik een oplossing waarover meer zodra ik daar mee aan de slag ga.
Ondertussen nadert mijn mini project #1 zijn hoogtepunt: afronden van de laatste onderdeeltjes en het gieten van daarvan.
De kit levert een "hot air pipe" van een RB211-22B. Latere generatie, de RB211-524, hadden een kortere "hot air pipe". Goed te zien op de foto's op deze website:
http://jetpropulsion.co.uk/jet-engine-projects/rolls-royce-rb-211-22bOverigens heeft deze site ook een hele leuke video hoe particulieren dat grote bakbeest van een motor in een veld aan de praat hebben gekregen.
Enfin, hier zijn een paar foto's van mijn scratchpoging om een korte "hot air pipe" te maken.
Dit is nog niet helemaal af, maar het idee is wel zichtbaar.
Vanavond heb ik wat lol gehad met plasteline. De onderdelen welke ik gereed acht zijn voorzien van een gietvoetje. De uitsparringen zijn gemaakt om straks zo min mogelijk zaagwerk te hebben om het onderdeel van het gietvoetje los te krijgen.
Een hele stuk PS versneden om een paar malbakken te maken. Aan de buitkant verstevigd met Tamiya tape en aan de binnenkant de naden gedicht met plasteline - om lekken te voorkomen.
Maar Alex, dat is toch zonde van zoveel PS en ook nog eens duur? Misschien, maar zo'n malbak kan ik waarschijnlijk hergebruiken. Anyway, onderdelen erin:
Rubber component A en B met een simpele keukenweegschaal van de Blokker 1:1 afwegen, goed roeren en....
...volstorten maar.
Paar tips:
1) Draag altijd latex handschoenen bij het werken met twee componenten rubber en resin. Geen van beide goedjes zijn goed voor jouw huid.
2) Rubber altijd van 1 kant in de malbak gieten en rustig laten vollopen.
3) De luchtbellen welke bij het roeren zijn ontstaan - en dat zijn er dikwijls meer dan voldoende - kunnen op een paar manieren versneld naar boven worden gehaald. Voor mij werkt het volgende het beste: malbak een paar centimeter optillen en voorzichting laten vallen. Zorg er wel voor dat de malbakken goed stevig zijn. Dit kun je de eerste 10 a 15 minuten doen, daarna alles met rust laten.
4) Zowel rubber als resin 24 uur laten uitharden! Geen uitzonderingen!
Goed, morgen om 23:00 kan ik de originelen van de mal lossen, resin in gieten en 24 uur lang hopen dat de mallen goed gelukt zijn. Al met al toch al weer "jaren" geen gietwerk meer gedaan.