malair schreef:
Prachtig vliegtuig! Ik ga jouw verslag met plezier volgen aangezien ik zelf dit jaar nog een Tristar in 1:144 van Authentic Airliners wil gaan maken. Hopelijk kan ik wat inspiratie op doen.
Ik doe mijn best.
malair schreef:
Het zijn inderdaad wel diepe panel lines. Ga je die nog opvullen, of laat je het zo?
Nee, nee, zo laten is geen optie. Dat wordt mini project #2. Heel kort: alle panel lines opvullen, raised panel lines opschuren, nieuwe panel lines graveren. Ik ben nog steeds op zoek naar een hoge resolutie drie aanzichten tekening (3-view drawing) om dit zo accuraat mogelijk te kunnen voltooien.
Mini project #1 - VervolgdDit was iets meer werk dan gedacht aangezien de mal van Hasegawa voor wat betreft de motoren iets slechter is dan eerder aangenomen. Daar bijkomend dat ik een scheve "zager" ben geweest is het feest compleet.
Goed, het heet niet voor niets model
bouw.
Plan van aanpak heeft een aantal stappen bijgekregen:
Code:
1) Vul de binnenwand met stukjes styreen - Done!
2) Zaag de motorhelften doormidden - Done!
3) Binnenkant aanpassen zodat later de schoepenschijf kan worden geinstalleerd - Done!
4) Plamuren en schuren - P320 opbouwend naar P2000 - Done!
5) Voorkant opvullen met styreen voor een gelijkmatige rand en opschuren totdat de vorm goed is - Done!
6) Zaagsnede opvullen met styreen en opschuren - Done!
---
7) Plamuren en schuren achterste helft van de motor - First pass, done! Mal van Hasegawa heeft hier en daar wel wat kuren. Second pass, work in progress.
8) Voor en achterkant sluitend & egaal maken - 90% Done!
9) Paneellijnen graveren & details aanbrengen - To Do.
10) Mal maken & kopieen gieten - To Do. Gietsetje reeds besteld daar de restanten welke ik nog had liggen opgedroogd zijn.
11) Binnenwerk installeren - To Do.
12) Beide helften weer samen brengen en schilderen - To Do.
Voorkant van beide motoren is bijgewerkt.
Om de voorkant en de achterkant sluitend & egaal te maken (stap
moeten beide helften aan elkaar zitten
zonder met elkaar verlijmd te zijn - anders is het oa niet praktisch om een mal te maken. Oplossing is een klein stukje styreen boven en onder vast te lijmen. Blijft goed genoeg vastzitten en is later makkelijk te verwijderen.
Deze vijltjes zijn verdomd handig.
Om nog even terug te komen op de panel lines. Tijdens het drogen van de Green Putty heb ik even een graveertest gedaan - kijken of ik het niet verleerd ben.
En inderdaar, dikke oeps! Achterste lijn zo scheef als de toren van Pisa. Geen punt, beetje CA lijm erin laten lopen en laten drogen. Morgen gaan wij verder met schuren.
Ik ben even benieuwd naar jullie mening: zijn deze lijnen nu a) te diep, b) prima of c) niet diep genoeg?
Ter afsluiting nog een mooi plaatje van London. Van de week twee vluchten op een dag uitgevoerd. Heen met een B738, terug met een F70.