Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 13:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 03 apr, 2016 3:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
malair schreef:
Prachtig vliegtuig! Ik ga jouw verslag met plezier volgen aangezien ik zelf dit jaar nog een Tristar in 1:144 van Authentic Airliners wil gaan maken. Hopelijk kan ik wat inspiratie op doen.
Ik doe mijn best. :wink:

malair schreef:
Het zijn inderdaad wel diepe panel lines. Ga je die nog opvullen, of laat je het zo?
Nee, nee, zo laten is geen optie. Dat wordt mini project #2. Heel kort: alle panel lines opvullen, raised panel lines opschuren, nieuwe panel lines graveren. Ik ben nog steeds op zoek naar een hoge resolutie drie aanzichten tekening (3-view drawing) om dit zo accuraat mogelijk te kunnen voltooien.


Mini project #1 - Vervolgd
Dit was iets meer werk dan gedacht aangezien de mal van Hasegawa voor wat betreft de motoren iets slechter is dan eerder aangenomen. Daar bijkomend dat ik een scheve "zager" ben geweest is het feest compleet. :) Goed, het heet niet voor niets modelbouw.

Plan van aanpak heeft een aantal stappen bijgekregen:
Code:
1) Vul de binnenwand met stukjes styreen - Done!
2) Zaag de motorhelften doormidden - Done!
3) Binnenkant aanpassen zodat later de schoepenschijf kan worden geinstalleerd - Done!
4) Plamuren en schuren - P320 opbouwend naar P2000 - Done!
5) Voorkant opvullen met styreen voor een gelijkmatige rand en opschuren totdat de vorm goed is - Done!
6) Zaagsnede opvullen met styreen en opschuren - Done!
---
7) Plamuren en schuren achterste helft van de motor - First pass, done! Mal van Hasegawa heeft hier en daar wel wat kuren. Second pass, work in progress.
8) Voor en achterkant sluitend & egaal maken - 90% Done!
9) Paneellijnen graveren & details aanbrengen - To Do.
10) Mal maken & kopieen gieten - To Do. Gietsetje reeds besteld daar de restanten welke ik nog had liggen opgedroogd zijn.
11) Binnenwerk installeren - To Do.
12) Beide helften weer samen brengen en schilderen - To Do.


Voorkant van beide motoren is bijgewerkt.
photo 367292

Om de voorkant en de achterkant sluitend & egaal te maken (stap 8) moeten beide helften aan elkaar zitten zonder met elkaar verlijmd te zijn - anders is het oa niet praktisch om een mal te maken. Oplossing is een klein stukje styreen boven en onder vast te lijmen. Blijft goed genoeg vastzitten en is later makkelijk te verwijderen.
photo 367294

Deze vijltjes zijn verdomd handig.
photo 367295

Om nog even terug te komen op de panel lines. Tijdens het drogen van de Green Putty heb ik even een graveertest gedaan - kijken of ik het niet verleerd ben.
photo 367291

En inderdaar, dikke oeps! Achterste lijn zo scheef als de toren van Pisa. Geen punt, beetje CA lijm erin laten lopen en laten drogen. Morgen gaan wij verder met schuren. :wink:
photo 367296

Ik ben even benieuwd naar jullie mening: zijn deze lijnen nu a) te diep, b) prima of c) niet diep genoeg?

Ter afsluiting nog een mooi plaatje van London. Van de week twee vluchten op een dag uitgevoerd. Heen met een B738, terug met een F70.
photo 367293

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 apr, 2016 11:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Goed werk!

SpeedAS schreef:
Ik ben even benieuwd naar jullie mening: zijn deze lijnen nu a) te diep, b) prima of c) niet diep genoeg?
Ik ze iets minder diep doen. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan minder diepe lijnen, maar dan wel geaccentueerd met een (lichte) wash.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 apr, 2016 16:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Persoonlijk maak ik de lijnen iets dieper, zodat ik na het primen met filler en waterproof schuren, de lijnen mooi fijn en strak zijn. Omdat de filler iets dikker is dan primer, maar dunner is dan spuitplamuur, is het in dat geval fijn als de lijnen iets dieper zijn. Filler heeft als andere mooie eigenschap dat het zich iets in het plastic vreet waardoor je een goede hechting hebt voor de uiteindelijke primer- en/of laklaag, primers kunnen nogal eens loslaten wanneer je het een en ander moet afplakken. Een andere mooie eigenschap aan filler is dat het totale model mooi strak kan worden gemaakt, er kunnen nogal eens imperfecties in het plastic van het model zitten die je op het eerste oogopslag niet ziet zitten.

:) Het is persoonlijk, mocht je het uiteindelijk tocht te diep vinden kun je dat altijd verminderen met filler. (zelf gebruik ik Motip Filler.)

Veel bouwplezier. :brouw:



P.S.
Bij het spuiten van Filler op je model heb je direct na het spuiten altijd het gevoel dat de lijnen totaal weg zijn, geen zorg, vanwegen het vullend vermogen van filler lijkt het altijd in het begin alsof het uiteindelijke gedroogde resulaat zou zijn: Een glad oppervlak. Dit is niet het geval, bij het drogen trekt de filler in alle kiertjes ook de lijnen die je heb gemaakt. Ook zal het volume ongeveer met 3/4 afnemen. Na het drogen heb je dus een mooi oppervlak met lijnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 apr, 2016 23:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Mijn dank voor jullie reactie medebrouwers! Interessante wending met de Motip Filler.

Ik ben nog wel van plan om een mooi laagje Mr. Surfacer 1000 over het geheel te spuiten. Ik denk echter dat ik de Motip Filler even een test ga geven op een stuk styreen en dan even vergelijken met de Mr. Surfacer 1000.


Uit het "Eigen tools maken" departement - simpele, buigbare scribing rulers
Benodigdheden:
1) Goedkoopste rolmaat
2) Keukenschaar + vijltje (voor de scherpe hoeken) of een lamellenschaar
photo 367719

photo 367720


Korte update Mini Project #1
Even wat voortgang geboekt met 1 van de motoren - de twee zit qua voortgang redelijk dichtbij.

Twee diffusers aan de achterkant van de motor aangebracht - of hoe die dingen ook mogen heten.
photo 367721

Testfit
photo 367722
photo 367723
photo 367724


Dit brengt mij dan bij het volgende - of eigenlijk terug op het onderwerp van een visuele verschil bij de motoren tussen de Tristar 100 en Tristar 200.
Blijkbaar hebben de motoren van een Tristar 100 een andere "hot air pipe" dan die van een Tristar 200. Ik heb het even op een rijtje gezet.
photo 367725


photo 367743

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 apr, 2016 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi Alex,

De doto's zijn wat klein dus ik kan het moeilijk zien, maar foto 1 en de onderste tekening zullen waarschijnlijk hetzelfde zijn. Vrij snel na de introductie van de Tristar zijn de RR motoren van een update voorzien. Daardoor is de hot section ingekort en hebben ze ook niet meer die twee strookjes onder en boven. Voor zover ik weet hebben alle Tristars die modificatie ondergaan. Of het typerend is voor een -100 en -200 weet ik niet. Ik kan me zo voorstellen dat er een overgangsperiode is geweest.

Het lijkt me leuk om de -100 van de vroege variant te voorzien en de -200 van de nieuwe, maar in het laatste geval zal je wel wat schuur- en zaagwerk hebben.

Succes! Het ziet er goed uit tot nu toe.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 apr, 2016 0:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
FokkerFan schreef:
De foto's zijn wat klein dus ik kan het moeilijk zien, maar foto 1 en de onderste tekening zullen waarschijnlijk hetzelfde zijn. Vrij snel na de introductie van de Tristar zijn de RR motoren van een update voorzien. Daardoor is de hot section ingekort en hebben ze ook niet meer die twee strookjes onder en boven. Voor zover ik weet hebben alle Tristars die modificatie ondergaan. Of het typerend is voor een -100 en -200 weet ik niet. Ik kan me zo voorstellen dat er een overgangsperiode is geweest.

Het lijkt me leuk om de -100 van de vroege variant te voorzien en de -200 van de nieuwe, maar in het laatste geval zal je wel wat schuur- en zaagwerk hebben.

Succes! Het ziet er goed uit tot nu toe.


Dank je! Foto 1 en de tekening zijn verschillende motoren. De twee strookjes op de tekening maken onderdeel uit van systeem welke, op de technische tekening, op een clamshell reverse thruster lijkt (klik hier voor de tekening). Deze zaten, zover ik kan nagaan, enkel op de eerste TriStar 1 toestellen. Mijn plan in ieder geval is om foto 1 op de TriStar 100 te reproduceren en foto 2/3 op de TriStar 200.

Korte update

Wat met een blote oog op deze schaal al duidelijk zichtbaar is maakt Mr. Surfacer 1000 alleen maar duidelijker: kromme paneellijnen. Geen nood! Green putty, schuren en opnieuw krassen. Nu is het een kwestie van aantal imperfecties wegwerken, paar paneellijnen op de "pylon" krassen en de "nacelles" kunnen een mal in.
photo 368955

Achterkant van motor nog even aangepakt. Pylon heeft een spacer met de vleugel gekregen.
photo 368957

Als laatste nog even een foto van de afmetingencheck. Rood omcirkeld zijn de plekken welke minimale afwijkingen vertonen van een halve tot een millimeter verschil. Ik denk dat ik deze met rust laat.
photo 368956

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 apr, 2016 13:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
De motoren zien er goed uit. Ik vind de neus nog wel redelijk afwijken van de tekening, maar ik zou het zo laten. Allereerst doet het het model geen onrecht aan. Ten tweede is dat een hele vervelende klus om het aan twee kanten gelijk te krijgen, laat staan bij twee modellen.

Dus ga zo door!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2016 20:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
FokkerFan schreef:
De motoren zien er goed uit. Ik vind de neus nog wel redelijk afwijken van de tekening


Dank je!

Neusafwijking is echter mijn fout. Ik had die foto niet met licht van links moeten maken. Nu lijkt het door de schaduw alsof de kit hopeloos inaccuraat. Oeps, sorry! :oops:
Afwijking is slechts een millimeter, max anderhalf en is inderdaad niet de moeite waard om te corrigeren.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2016 0:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Nog even een korte update voor het slapen gaan.

Mini project #1 - Deel 3
Code:
1) Vul de binnenwand met stukjes styreen - Done!
2) Zaag de motorhelften doormidden - Done!
3) Binnenkant aanpassen zodat later de schoepenschijf kan worden geinstalleerd - Done!
4) Plamuren en schuren - P320 opbouwend naar P2000 - Done!
5) Voorkant opvullen met styreen voor een gelijkmatige rand en opschuren totdat de vorm goed is - Done!
6) Zaagsnede opvullen met styreen en opschuren - Done!
---
7) Plamuren en schuren achterste helft van de motor - Achterkant van 1 motor is bijna af. Als ik de stappen volledig heb kan ik de tweede motor doen.
8) Voor en achterkant sluitend & egaal maken - Done! Motor is tevens met een paar millimeter verlengd om gelijk te komen met de 3-view tekeningen.
9) Paneellijnen graveren & details aanbrengen - Voorkant -> Done! Achterkant -> To Do.
10) Mal maken & kopieen gieten - To Do. Gietsetje is inmiddels binnen minus de plasteline. Gelukkig heb ik zelf nog wat over, dus geen ramp dat ik het niet binnen heb.
11) Binnenwerk installeren - Scratchwerk achterkant -> Done!
12) Beide helften weer samen brengen en schilderen - To Do.


Ad punt 11: een klein stukje binnenwerk van de motor gemaakt. Anders kijk je tegen een zwart gat aan hetgeen niet erg geweldig is. Ik zit mij nog enkel af te vragen wat te doen met de schoepenschijven. Deze zien er een beetje lelijk uit.
photo 370868
photo 370875

Ad punt 8 en een beetje ad punt 10: Motor verlengd en tevens gietklaar gemaakt (links). Rechter onderdeel valt in deze staat bijkans niet uit de mal te halen doordat het naar alle waarschijnlijkheid zal blijven haken. Oplossing is een stukje styreen "min of meer" rond maken, erin plakken en dichten met een ander stukje styreen. Iets dikker plak styreen geeft de motor tevens die paar millimeter verlenging.
photo 370869
photo 370872
photo 370873

Nog even de hele motorset bij elkaar. Dat rechthoekige stukje styreen moet nog opgeschuurd worden.
photo 370874

Als laatste nog een paar vergelijkende foto's van de bewerkte motor en de Hasegawa versie. Zoek de verschillen. :D
photo 370870
photo 370871

Oh ja, decal van Nazca-decals zijn binnen. Helaas niet volledig. Ik had een tweetal detailsets besteld en een tweetal Saudi sets, maar kreeg enkel van elk een geleverd. Mailtje gestuurd, antwoord "sorry, lossen we zo snel mogelijk op". Decals zien er wel ontzettend goed uit!
photo 370876
photo 370877

Tot zover de update. Schroom aub niet om om iets te posten, al is het maar "Alex, dit ziet er totaal verkeerd uit". Ik ben ook maar een mens en kan altijd iets over het hoofd zien... :)

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2016 11:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Alex, dit ziet er totaal verkeerd uit!

U vraagt wij draaien :wink:

Knap stukje scratschwerk. Ik zie zo op het eerste oog geen zaken waar ik op- en/of aanmerkingen heb. En m.b.t. Nazca decals, tja daar gaat wel vaker iets niet helemaal goed geloof ik. Nu weet ik niet of het aan de foto ligt of niet, maar ik vind het groen wel heel erg donker.

Ga zo verder zou ik zeggen!

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement