Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 mei, 2016 0:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Even een korte tekstuele update - foto's komen nog. Ben vandaag dit topic tegengekomen: klik hier en voelde de noodzaak om daar iets neer te pennen ondanks het ouderdom van de topic.

Anyway, ik heb vandaag de originelen uit de rubberen mal bevrijd en een eerste gietsel gemaakt. Eerste opmerkingen:
1) verwerkingstijd van de resin is aanzienlijk korter -
2) Resin mix is een stuk dunner ++
3) bij uitharden - binnen 6 minuten??? Holy s*** - komt erg veel warmte vrij. Ik heb het bekertje met de restanten - zoals gewoonlijk weer veel te veel gemengd - voor de zekerheid maar op het balkon gezet.

Morgen, 's avonds ga ik de eerste probeersels uit de mal bevrijden. Dan komen ook de foto's.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 mei, 2016 10:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Maar even geen tekst anders dan dat, na het zien van het snelle uitharden van de resin gisterenavond, ik vandaag mijn principes vwb resin 24 uur laten uitharden heb gebroken en deze ochtend de klonen uit hun mal heb gelost. Kort volgordelijkheid: Originelen uit de mal gelost, resin gegoten, 9 uur laten uitharden, klonen uit hun mal gelost en voorzien van een wash om eventuele imperfecties te kunnen zien.

Enfin, ziet u zelf maar.

photo 372022
photo 372023
photo 372021
photo 372024
photo 372026
photo 372025
photo 372027

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door SpeedAS op vr 13 mei, 2016 15:59 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 mei, 2016 11:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi... heel mooi zelfs...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 mei, 2016 13:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Ik sluit me hierbij aan. Heel gaaf om te zien. Leuke tutorial ook!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 mei, 2016 1:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Eens een nachtmens, altijd een nachtmens. Dan maar een korte update in plaats van woelen, draaien en niet in slaap kunnen vallen.

Mini project #1 - Deel 4

Aardig opgeschoten deze avond. Met drie dagen vrij in het vooruitzicht denk ik dat het merendeel van het motorwerk af zal zijn. To do lijstje heeft overigens een aantal punten bijgekregen.
Code:
1) Vul de binnenwand met stukjes styreen - Done!
2) Zaag de motorhelften doormidden - Done!
3) Binnenkant aanpassen zodat later de schoepenschijf kan worden geinstalleerd - Done!
4) Plamuren en schuren - P320 opbouwend naar P2000 - Done!
5) Voorkant opvullen met styreen voor een gelijkmatige rand en opschuren totdat de vorm goed is - Done!
6) Zaagsnede opvullen met styreen en opschuren - Done!
7) Plamuren en schuren achterste helft van de motor - Done!
8) Voor en achterkant sluitend & egaal maken - Done! Motor is tevens met een paar millimeter verlengd om gelijk te komen met de 3-view tekeningen.
---
9) Paneellijnen graveren & details aanbrengen - Voorkant -> Done! Achterkant -> To Do.
10) Mal maken & kopieen gieten - Work in progress. Twee van de vier onderdelen hebben inmiddels een mal en een proefkloon.
11) Binnenwerk installeren / Scratchwerk achterkant - Done!
12) Beide helften weer samen brengen en schilderen - To Do.
13) Decals aanbrengen en verweren - To Do.
14) Nummer 2 motor air duct - To Do.
15) Nummer 2 motor exhaust - Done! Het fijne is dat de hot air pipes van nummer 1 en 3 hier gewoon op passen. Geen extra werk dus.


Ad stap 15 - Hasegawa is met deze kit kennelijk heel erg bang dat er iets stuk gaat aan een onderdeeltje. Links het dikke rand origineel, rechts dunne rand aanpassing.
photo 372053

Ad stap 11 - de hot air pipes van de -22B en de -524 zijn gereed om een mal in te gaan.
photo 372052
photo 372055
photo 372056

Voor de aardigheid nog even een testfit.
photo 372054


Woord van waarschuwing voor de mensen die voor het eerst gaan gieten. Wat uit de mal als kopie komt is van kunsthars (resin). Draag altijd een stofmasker bij het zagen en schuren van kunsthars! Haal een vochtige doek over jouw werkplaats heen na het zagen en schuren van kunsthars. Doe dit zelfs als je kunsthars "nat" hebt verwerkt!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door SpeedAS op zo 15 mei, 2016 2:07 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 mei, 2016 16:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Wat een geweldige bijdage op dit draadje. Ik weet niet of ik al toe ben aan deze hogeschool van resin bewerking, maar het is zeker inspirerend!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2016 9:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Prachtig, echt vakwerk. Ik zou er niet aan durven beginnen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2016 16:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Dank u allen voor de bemoedigende woorden!

Vintage Jet schreef:
Ik weet niet of ik al toe ben aan deze hogeschool van resin bewerking, maar het is zeker inspirerend!

Veleno schreef:
Ik zou er niet aan durven beginnen!


Het gieten zelf is an sich niet zo moeilijk en is geen drempel om het niet te proberen mits de voorbereidingen goed zijn gedaan. Hieronder valt onder andere het maken van gietvoetjes en een beetje planning over hoe je denkt het onderdeel uit zijn mal te halen.

Waarom zou je moeten gaan gieten? Als je 1 of meer van de volgende vragen met een Nee kan beantwoorden dan kun je gaan gieten:
1) Ik heb een onderdeel dusdanig aangepast dat het veel werk was en ik moet dat werk minstens 1 keer herhalen. Kan en wil ik dat?
2) Ik heb een onderdeel moet een lastige vorm en ik wil dat transparant hebben. Wil ik mijn tijd besteden aan een 1-op-1 handmatige replicatie?
3) Ik heb meerdere dozen van een zelfde type model (b.v. Bf-109F2, F3, F4, etc.) en een aantal onderdelen waar ik veel details op aan heb gebracht zijn uitwisselbaar. Als ik straks deze modellen ga bouwen wil ik een optie hebben voor dezelfde details. Wil ik mijn tijd besteden aan een 1-op-1 handmatige replicatie?

Je kunt natuurlijk ook puur voor de lol gaan gieten, maar een checklist als deze is kan jou helpen om een weloverwogen keuze te maken. Schroom niet om vragen te stellen als je een keer een poging wil wagen. Er zijn genoeg mensen hier, waaronder ik zelf, die jou kunnen helpen.

Alright, nu een klein beetje voortgang. Gisteren maar even de laatste details aan de laatse twee motoronderdelen gebracht en vanochtend even een mal gegoten.
photo 372402

Terwijl de mal aan het uitharden is ben ik begonnen aan een ruwe versie van de S-duct. Dat grijze onderdeeltje is de Hasegawa versie van de nummer 2 S-duct.
photo 372404
photo 372400
photo 372403

Veel werk aan de winkel. Wordt vervolgd!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2016 21:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Ken je de uitdrukking "ik zie alles een beetje scheef"? Wel, mijn zicht is op dit moment S-scheef. Korte update over de S-duct voor de nummer 2 motor. Even voorop gesteld dat ik deze niet ga gieten daar een mal maken voor dit onderdeel waarschijnlijk een project an sich is. Dit alles ga ik dus in tweevoud moeten uitvoeren.

photo 372719
photo 372717
photo 372718
photo 372720
photo 372721

De mallen voor de motor 1 en 3 onderdelen zijn gereed. Vandaag maar even eerste keer alles volgestort. Morgen ga ik de onderdelen "bevrijden".
photo 372722

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2016 22:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Topic lange tijd niet van een update voorzien, maar ondertussen wel veel gedaan.

Mini Project #1 - Motoren
Code:
1) Vul de binnenwand met stukjes styreen - Done!
2) Zaag de motorhelften doormidden - Done!
3) Binnenkant aanpassen zodat later de schoepenschijf kan worden geinstalleerd - Done!
4) Plamuren en schuren - P320 opbouwend naar P2000 - Done!
5) Voorkant opvullen met styreen voor een gelijkmatige rand en opschuren totdat de vorm goed is - Done!
6) Zaagsnede opvullen met styreen en opschuren - Done!
7) Plamuren en schuren achterste helft van de motor - Done!
8) Voor en achterkant sluitend & egaal maken - Done! Motor is tevens met een paar millimeter verlengd om gelijk te komen met de 3-view tekeningen.
9) Paneellijnen graveren & details aanbrengen - Done!
10) Mal maken & kopieen gieten - Done!
11) Binnenwerk installeren / Scratchwerk achterkant - Done!
12) Nummer 2 motor air duct - Done!
13) Nummer 2 motor exhaust - Done! Het fijne is dat de hot air pipes van nummer 1 en 3 hier gewoon op passen. Geen extra werk dus.
---
14) Assembleren en schilderen - To Do.
15) Decals aanbrengen en verweren - To Do.

Stappen 14 en 15 zullen pas als ik ga schilderen worden uitgevoerd.

Ad 12: S-duct scratch vs Hasegawa stock.
photo 376307

Ad 10: Alle motoronderdelen zijn van hun gietvoetjes bevrijd, gesorteerd en uitgezocht op kwaliteit. Er blijven nog een aantal sets over. Indien iemand interesse heeft, mag je in de buurt van Amsterdam komen uitzoeken en meenemen. Oh ja, nog even 100 Euro besteed aan een klasse A1 stofmasker...
photo 376306
photo 376308



Goed, nu de afronding van het "Mini Project #1 - Motoren" zo goed als nabij is wordt het tijd om "Mini Project #2 - Details" te introduceren. Stoelriemen vast? Okidoki! Daar gaan wij dan.

Mini Project #2 - Details
Code:
1) Cockpit voorzien van een panel en een vloer (ramen laat ik doorzichtig) - Done!
2) Horizontal stabs voorzien van details (scribing) - Done!
3) Vleugels voorzien van details (scribing) - Bovenkant -> Done! Onderkant -> To do.
4) Cabineraampjes dichten - Done!
5) Verzonken paneellijnen op de romp opvullen en schuren - To do.
6) Romp voorzien van details (scribing) - To do.
7) Assemblage - To do.

Ad 1: 9mm groot en toch zo zichtbaar - de panel.
photo 376318

Ad2: Niet veel aan toe te voegen anders dan de template voor de service panels geen doorslaand succes was. Iets te grof naar mijn smaak. Geluk aan mijn zijde dat deze in de werkelijkheid praktisch niet zichtbaar zijn. Zeker als de vleugels gespoten zijn.
photo 376310
photo 376311
photo 376312
photo 376313
photo 376314
photo 376315
photo 376316

Ad 3: Vleugels met 1mm verlengd. Joints met Green putty opgevuld en opgeschuurd. Control surfaces, slats, flaps en speed brakes zijn omringd door iets wat op Amsterdamse grachten lijkt. Dit heb ik met meerdere lagen Mr. Surfacer 1000 opgevuld waarna ik weer een dag aan schuren en egaliseren moest spenderen. Eenmaal mooi glad kon ik en mijn scribing set genieten van paneellijnen krassen. :)
photo 376309
photo 376317
photo 376322
photo 376323

Ad 4: Bakje met scrap PS kwam goed van pas bij het dichten van de cabineraampjes aan de achterkant. Waarom vraagt U? Wel, voor de stevigheid daar ik geen enkele putty op vertrouw dat je deze niet kan doordrukken. Beter voorkomen, dan genezen.
photo 376319
photo 376320
photo 376321

Zoals je wellicht kunt raden is ook een "Mini Project #3 - Painting en Decals" op komst. Als alles goed gaat is dat zo over een week of anderhalf.

Mijn dank voor uw bezoek aan deze topic. Comments & critics are welcome!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement