Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu zo 22 sep, 2019 21:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 maart, 2016 1:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 853
Een hobby is het eerste dat sneuvelt op het moment dat je met een nieuwbouw woning en een zware studie bezig bent. Enkele jaren verder is dit 1:1 project afgerond, diploma gehaald en heb ik weer tijd voor mijn hobby. Mijn eerste brouwsel sedert aantal jaren ligt gelijk buiten mijn comfortzone (WW2 1:48 kisten). Het is voor de vader van mijn collega, welke jaren als piloot met dit toestel heeft gevlogen. Challenge accepted! :)

Wat ga ik brouwen: Hasegawa Lockheed L-1011 TriStar duo bouw schaal 1:200 - jawel, twee toestellen, een TriStar 100 en een TriStar 200.
Welke liveries: Saudia - beschikbaarheid van de decals voor deze maatschappij, toestel en schaal combinatie is een drama -> gerelateerde topic: klik hier
Saudia TriStar 100 - HZ-AHF
Saudia TriStar 200 - HZ-AHF

Ik ben er nog niet helemaal achter wat de subtiele verschillen tussen beide type TriStars zijn. Hier kan ik zeker enige hulp gebruiken.

Boxart en inhoud
photo 365914
photo 365915
photo 365916

Mini project #1
Ik volg vooral niet de instructies en begin met de motoren daar deze toch redelijk prominent aanwezig zijn. Pasvorm aan de voorkant is niet ideaal en dat opstaande randje aan de binnekant geeft te veel scheiding tussen de schoepen en de binnenwand.

Te behalen resultaat: klik hier

Plan van aanpak:
Code:
1) Vul de binnenwand met stukjes styreen - Done!
2) Zaag de motorhelften doormidden - Done!
3) Binnenkant aanpassen zodat later de schoepenschijf kan worden geinstalleerd - Done!
4) Plamuren en schuren - P320 opbouwend naar P2000 - Done!
5) Voorkant opvullen met styreen voor een gelijkmatige rand en opschuren totdat de vorm goed is - Done!
6) Zaagsnede opvullen met styreen en opschuren - Done!
7) Plamuren en schuren achterste helft van de motor - To Do.
8) Paneellijnen graveren - To Do.
9) Binnenwerk installeren - To Do.
10) Beide helften weer samen brengen en schilderen - To Do.

Resultaten tot dus ver:
photo 365917
photo 365918
photo 365919
photo 365920
photo 365921
photo 365922

Dit is tot dusver een paar avonden werk en dat voor de voorkant van 1 motor. Dat wordt weer mallen maken en gieten denk ik. Heeft iemand nog Lego over? :)

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door SpeedAS op ma 20 feb, 2017 23:53 pm, in totaal 24 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 maart, 2016 17:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1352
BAM! ik zit op het puntje van mijn stoel met zo'n vliegende start. En met zo'n fantastisch onderwerp: een heuse L-ten-eleven! Bij mijn weten was het enige verschil tussen de -100 en -200 de toepassing van sterkere RR motoren (-524B motoren in model 200 met 50,000 lbw trust rating resulterend in een MTOW van 466,000 lb/211 ton versus de -22 motoren in de 100 met een lager MTOW van 430,000 lb/195 ton).

Overigens noem je twee keer HZ-AHF (dat was een -100). Hou er rekening mee dat twee Saudi L-1011's (HZ-AHA & HZ-AHB) werden afgeleverd als -100 maar later een upgrade kregen naar -200 specificaties. En aan de registratie HZ-AHK kleeft natuurlijk een negatief beeld door het dramatische ongeluk dat er mee plaatsvond. https://en.wikipedia.org/wiki/Saudia_Flight_163

Mag ik ter inspiratie een linkje posten naar de master of builders waar het vintage commercial jets aangaat?
http://www.diecastaircraftforum.com/cus ... 011-a.html
http://www.diecastaircraftforum.com/att ... x1138-.jpg
Met name zijn aanpak van de bare aluminium delen is ongeëvenaard en voor mij een grote bron van inspiratie.

Succes met de bouw. Ik ben heel benieuwd!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 maart, 2016 18:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 853
Vintage Jet schreef:
Overigens noem je twee keer HZ-AHF (dat was een -100). Hou er rekening mee dat twee Saudi L-1011's (HZ-AHA & HZ-AHB) werden afgeleverd als -100 maar later een upgrade kregen naar -200 specificaties. En aan de registratie HZ-AHK kleeft natuurlijk een negatief beeld door het dramatische ongeluk dat er mee plaatsvond. https://en.wikipedia.org/wiki/Saudia_Flight_163


Hoi VJ. Dank voor jouw reactie en inspiratie! Hele mooie TriStar in die linkjes. :)

Ik heb eea opgezocht op basis van de serial number:
Code:
193B-1130 -200 [-1] HZ-AHF STD 12/11/1975 2/23/1976 del Trans World N31033; bt Saudia HZ-AHF; 6/1976 cvtd -100; 5/1978 cvtd -200; 10/1996 nn Saudi Arabian; 1/1999 std Taif; 4/2004 bt Al Thuraya Marine Services; 4/2006 bt Regency Projects


Mij gaat het dan vooral om dit stukje: bt Saudia HZ-AHF; 6/1976 cvtd -100; 5/1978 cvtd -200; (cvtd = converted, bt = bought). Dit impliceert dat de HZ-AHF (ooit afgeleverd aan de TWA, daarna verkocht aan Saudia) in het beginsel een -100 was en later geconverteerd is naar een -200 terwijl het toestel in dienst bij Saudia was.

Even een 'sanity check' aub, is dat driehoekige geval vlak voor de intake van de nummer 2 motor een 'feature' van de -200? Ik meen ergens te hebben gelezen dat het geplaatst werd om de passagierscomfort achterin te verhogen doordat dat driehoekje de trillingen, veroorzaakt door de luchtstroom, verminderde.

Wat betreft de motoren, weet je toevallig of de motorgondels anders uitzagen tussen de -100 en de -200? Mijn blote oog kan het iig niet waarnemen op de foto's. Als ik maar een mooie, gedetaillieerde 3-view tekeningen had van de twee versies...

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 maart, 2016 19:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1352
SpeedAS schreef:
Even een 'sanity check' aub, is dat driehoekige geval vlak voor de intake van de nummer 2 motor een 'feature' van de -200? Ik meen ergens te hebben gelezen dat het geplaatst werd om de passagierscomfort achterin te verhogen doordat dat driehoekje de trillingen, veroorzaakt door de luchtstroom, verminderde.

Wat betreft de motoren, weet je toevallig of de motorgondels anders uitzagen tussen de -100 en de -200? Mijn blote oog kan het iig niet waarnemen op de foto's. Als ik maar een mooie, gedetaillieerde 3-view tekeningen had van de twee versies...


Welk driehoekje bedoel je? Is dat wellicht de intake fairing die op model -500 (de verkorte versie voor ultra lange afstanden) werd toegepast? Die waren inderdaad voor noise abatement bedoeld.
Hierbij twee tekeningen die je misschien helpen: een -100 en een -500
http://vignette2.wikia.nocookie.net/air ... 0116021224
http://aviadejavu.ru/Images6/AE/AE73-6/20-1.jpg

Wat betreft de cowlings: als je het niet kan waarnemen, is er waarschijnlijk geen verschil. Het is immers dezelfde RB211 motor met een andere thrust rating. Vaak is dat enkel een aanpassing in de hot-section van de turbine of een hogere derate setting van dezelfde motor. De beide tekeningen laten zowel een RB211-22 als de RB211-524 motor zien. Misschien kunnen anderen deze informatie aanvullen?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 maart, 2016 20:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2029
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Lekkere binnenkomer inderdaad. Ziet er algoed uit voor zover. Prachtig toestel natuurlijk deze Tristar.

Naar mijn weten heet dat driehoekige geval voor motor #2 de "frisbee fairing".

Succes met de bouw!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "Phabulous Phantoms": McDonnell F-4B USN VF-14
Groepsbouw "The Sixties": Douglas DC-8-33 KLM
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
McDonnell RF-4E Luftwaffe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 maart, 2016 21:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 465
Woonplaats: Belgie
Prachtvliegtuig, deze ga ik zeker volgen!
Succes met de bouw!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 maart, 2016 1:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 853
Dank u allen vriendelijk!

"Frisbee fairing", ok, weet ik dat ook weer. Thanks! Ik zie deze fairing veelvuldig bij de -200 op de foto's. Daarmee ga ik even stiekem ervan uit dat ik deze later mag gaan scratchen voor 1 van de 2 kisten. :)

Vandaag even wat tijd gestoken in het corrigeren van de nummer 1 motor en zoeken naar waardige 3-views (zij-, boven- en voorkant) en wel om de volgende reden.
photo 366094
photo 366093

Zoals jullie kunnen zien heeft deze kit ongelijkmatige en vrij diepe panel lines voor elke deur. Daarnaast heeft het model raised panel lines en veel te grove "details" zoals ventilatieroosters en luchthappers voor airco(?) / instrumentenkoeling(?). Enfin, 3-views to the rescue! Als iemand iets dergelijks van de andere varianten of van betere kwaliteit heeft dan hoor ik dat graag!
photo 366096
(bron is mij onbekend)

Vleugels gaan er trouwens ook aan geloven. Foto's zijn puur ter referentie hoe de onderdelen OOB zijn - er is nog geen werk hieraan verricht.
photo 366092
photo 366091

Naast onderzoek ook daadwerkelijk iets aan het model gedaan.
Dit wordt morgen weer fijn schuren en een seamless "nacelle" aanbrengen.
photo 366090

Voor de nummer 3 motor wat werk aan de achterkant verricht. Dit moet het uiteindelijk worden: klik hier
photo 366095

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door SpeedAS op do 24 maart, 2016 23:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 maart, 2016 23:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 556
Succes dus! Je zoektocht naar details beloofd veel goeds. Heb je nog een speciale reden dat je in 1/200 bouwt?

Lex

_________________
Hier mijn brouwverslag van de Northrop X-4 Bantam in de vliegende gedrochten groepsbouw.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 maart, 2016 23:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 853
ph-adk schreef:
Succes dus! Je zoektocht naar details beloofd veel goeds. Heb je nog een speciale reden dat je in 1/200 bouwt?
Lex


Dank je wel Lex! Ja, beide toestellen gaan naar Noord-Amerika en moeten derhalve "transporteerbaar" zijn.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 maart, 2016 17:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Oosterhout
Prachtig vliegtuig! Ik ga jouw verslag met plezier volgen aangezien ik zelf dit jaar nog een Tristar in 1:144 van Authentic Airliners wil gaan maken. Hopelijk kan ik wat inspiratie op doen.

Het zijn inderdaad wel diepe panel lines. Ga je die nog opvullen, of laat je het zo?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement