Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 13:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2016 20:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt iedereen voor de feedback en het advies omtrent de kleur (dat vind ik dus echt het fijne van een forum. Je leert zo een hoop). Enfin, I stand corrected: De motoren hebben dus dezelfde kleur als de onderkant. Deze heb ik dus maar opnieuw gespoten. Dit was gelukkig zo gebeurt (wel weer een hoop afplakwerk.). Meteen daarna maar even een lichte weathering gegeven:
photo 369615

Bij de stabilo's is een deel ongespoten (niet blauw). Niet gemakkelijk om te schilderen, daarom maar weer dezelfde techniek gebruikt als de witte T bij de A300 met decal papier (zij het met een kleurtje in plaats van wit).
photo 369614

De vleugels zijn gemonteerd! Net als bij de DC-10 van Veleno is de fit niet helemaal 100% en moesten er nog een paar kleine spleetjes weggewerkt worden. Dit was gelukkig niet veel werk.
photo 369616

De motoren hebben boven de exhausts sommige delen metaalkleurig. Dit is bijna niet te schilderen, daarom maak ik gebruik van de metaalkleurige decalpapier van Authentic Airliners (welke vervolgens op maat geknipt worden). Ik hoop dat het op de foto een beetje te zien is (vergelijk het maar eens met motoren twee foto's terug).
photo 369617

Aan het uiteinde van de vleugels zitten de navigatielichten. Bij deze kit zitten er kleine stukjes doorzichtig resin bij hier voor. De achterkant hiervan heb ik respectievelijk groen en rood geschilderd om een lichtje te simuleren. Dit is bijvoorbeeld de bakboord zijde:
photo 369618

Ik kon het zoals gewoonlijk weer niet nalaten om alvast de cockpit raampjes aan te brengen:
photo 369619

De staart is inmiddels wit gespoten. Hierna de leading edges nog schilderen en de exhausts (nu nog afgeplakt) bijwerken.
photo 369620

De vleugels en stabilo's hebben een weathering gekregen. Hierna ook alvast het coroguard aangebracht.
photo 369621

En dit is de status op het moment. De staart zit nog niet vast, maar is even een dryfit.
photo 369622

Hoewel het misschien niet lijkt is er nog een hoop werk te gaan. Wordt zeker dus vervolgd!

Veleno schreef:
Ik ben altijd stomverbaasd hoe mooi jullie de motoren en uitlaten krijgen. Hoe pakken jullie dit in feite aan om dit zo realistisch mogelijk te krijgen?
Bedankt Veleno. Ik beschouw de motoren altijd als mini-model en spendeer hier dus veel tijd aan. Belangrijk voor mij is goed afplakken en de juiste verf en weathering gebruiken. Oefening baart uiteraard kunst...

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 apr, 2016 10:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Een regenachtige Koningsdag, dus lekker een paar uurtjes om verder te knutselen.

De stabilizer en de motor zijn gespoten evenals de leading edges. Tevens een lichte weathering aangebracht, maar ik weet niet zeker of dat op de foto goed te zien is.
photo 370041

photo 370043

Hij staat op eigen benen! Het landingsgestel wil bij mij bij de modellen van AA nog wel eens problemen geven, maar dit keer ging het gemakkelijk. Gelukkig is de landing gear deze keer van metaal, want het model is erg zwaar. Nu kunnen eindelijk ook de vleugelmotoren bevestigd worden.
photo 370042

En dan kan nu eindelijk het meest karakteristieke van de MD-11 gelijmd worden: de stabilizer en de staartmotor. Ook hier was weer een klein speeltje zichtbaar dat gelukkig gemakkelijk weg te werken was.
photo 370044

Met alle onderdelen bevestigd (m.u.v. de diverse antennes) kan het verdere decal werk beginnen, te beginnen met de staart.
photo 370047

De cockpit en raamdecals zijn van Authentic Airliners en de decals van KLM zijn van Draw. Beide geven tot nu toe weinig problemen.
photo 370045

En dit is de status op het moment:
photo 370048

Het schiet lekker op. Wel moeten er nog een hoop (detail) decals bevestigd worden, bijvoorbeeld de zilverkleurige streepjes op de leading edges van de vleugels.

Volgende keer de eindfoto's!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 apr, 2016 12:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Waw hij ziet er super uit!
Heb je aan de staartmotor gewerkt met de bare metal foil?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 apr, 2016 17:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Erg gaaf! ziet er goed uit. De verwering op de staart is wel te zien, maar had je dat niet beter na het decalen kunnen doen?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 apr, 2016 10:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt heren!
Veleno schreef:
Heb je aan de staartmotor gewerkt met de bare metal foil?
Nee. Ik heb even getwijfeld, maar bij de MD-11 van KLM is het voorste deel van de leading edge van de staartmotor heel glanzend en het stukje daarachter minder glanzend (bij de MD-11 van Sabena is dat precies andersom. Grappig is dat). Ik krijg bare metal foil of decals nooit zo mooi over een rand heen (tenzij je bij decals met Sol gaat werken, maar dat is wat te veel moeite), vandaag gewoon weer gespoten.

FokkerFan schreef:
De verwering op de staart is wel te zien, maar had je dat niet beter na het decalen kunnen doen?
Ja, maar ik ben altijd bang de decals te beschadigen tijdens het verweren. Daarom doe ik het verweren liever van te voren (mits de decals wel doorschijnend zijn natuurlijk als ze over de verwering heen moeten). Dit geldt alleen voor verwering met een wash. Verwering met de weathering set van Tamiya doe ik wel altijd achteraf (gaat nu ook weer gebeuren).

Ik kwam er trouwens achter dat er een foutje zit in het model. Ik heb denk ik toch de verkeerde motoren besteld. KLM had namelijk langere exhausts ipv de korte die ik nu gebruikt hebt. Niets meer aan te doen helaas. Ach, waarschijnlijk valt het niet zo op anders had iemand het vast al wel hier gemeld. :P

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 mei, 2016 2:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
malair schreef:
FokkerFan schreef:
De verwering op de staart is wel te zien, maar had je dat niet beter na het decalen kunnen doen?
Ja, maar ik ben altijd bang de decals te beschadigen tijdens het verweren. Daarom doe ik het verweren liever van te voren (mits de decals wel doorschijnend zijn natuurlijk als ze over de verwering heen moeten). Dit geldt alleen voor verwering met een wash. Verwering met de weathering set van Tamiya doe ik wel altijd achteraf (gaat nu ook weer gebeuren).


De decals zul je niet beschadigen als deze eerst van een glanzende laklaag voorziet. In het kort:
1) paintjob
2) gloss lak (optioneel)
3) decals
4) gloss lak
5) verwering
6) finale lak -> gloss, satin, mat (wat het beste past)

Kijk hier maar even voor het idee: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 4&start=10

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2016 16:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Goede Tip! Ik ga het bij een volgend model zeker uit proberen!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 mei, 2016 18:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Met dit mooie weer kun je beter misschien buiten zitten dan modelbouwen en aangezien het dit weekend nog mooier wordt heb ik hem maar snel voltooid! Eerst maar de foto's (11 foto's van de MD-11 :P)):

photo 371391

photo 371392

photo 371393

photo 371394

photo 371395

photo 371396

photo 371397

photo 371398

photo 371399

photo 371400

photo 371401

Het was weer een geweldig model om te maken. Authentic Airliners blijft gewoon een prima producent (duur, maar dan heb je ook echt wat). Ook de decals hebben niet heel veel problemen gegeven. Er zijn zeker nog kritiekpuntjes (de motoren #1 en #3 zijn toch nog te licht en ik heb dus de verkeerde motortypes gebruikt. Ook zitten niet alle decals helemaal op de juiste plaats), maar ik het is mooi geweest zo, anders kun je bezig blijven (en daarbij moet er een BLAUWE babykamer gemaakt worden :P)

De volgende zegt u? Het wordt nu maar eens een keer tijd om een vliegtuig te maken waar ik zelf ingezeten heb. Daarbij ligt deze al meer dan een jaar half afgemaakt in de kast. Het wordt de DACO 737-300 in KLM kleuren (de oude met de cheatline over de ramen).

Tot de volgende keer!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 mei, 2016 19:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Prachtig geworden Martijn. En gefeliciteerd met het blauw. Van de babykamer wel te verstaan. Kan je het je voorstellen? Over 30 jaar een freubelende zoon die zegt; "Pa, de oude MD-11 op de kast, is die van toen KLM nog gewoon Nederlands was?"....

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 mei, 2016 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Het is een strak model van een prachtig toestel geworden. :brouw:

En gefeliciteerd met de blauwe kamer :brouw:

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement