Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Airbus A-320 Rackham
BerichtGeplaatst: vr 12 okt, 2018 14:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mijn eerste verslag in de civiele sectie, meestal kan je me terugvinden in het militaire gedeelte (voer- en vliegtuigen)

De basiskit betreft dus de oude (1999) Revell A-320, in de lufthansa versie:
Afbeelding

Maar dan met de Gio-Decals voor de Rackham versie (ja, je leest het goed, Gio-decals, besteld en geleverd, wat nogal eens een probleem schijnt te zijn)

Afbeelding

photo 456842

Er zitten nog verschillen tussen deze decals en de echte, zoals de blos op Kuifjes kaken, het logo van SN Brussels Airlines, enz... Maar eerst eens beginnen met bouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu heb ik me al een beetje ingelezen in de bouwverslagen van verschillende A320's hier gebouwd, maar zijn er tips voor een leek, zoals zaken die zeker niet kloppen? Ik ben tot de conclussie gekomen dat het beter is om de ramen dicht te werken en decals hiervoor te gebruiken, en dat er een probleem is met het formaat van de winglets.

Dan heb ik ook nog een vraag over de Corroguard op de vleugels, welke kleur gebruik je daar best voor, gewoon een donkergrijs? en hoe loopt de uitlijning hiervan juist?

Het is reeds een oude kit, en dat toont zich wel... dus nu gewoon begonnen met het opschonen van de verschillende onderdelen (vooral uitstoters die door de vleugel komen, gaten in de fairings voor de bediening van de roeren en flaps, flash...) en dryfitten...

Binnenkort de eerste progressiefoto's...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Laatst bijgewerkt door Silenoz op zo 14 okt, 2018 14:05 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Airbus A-320 Rackham
BerichtGeplaatst: vr 12 okt, 2018 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk dat je je aan een airliner waagt Sil. En dit kleurenschema is natuurlijk helemaal een mooie toevoeging. Wie weet is het de eerste, maar niet de laatste :D

Het is best een OK kit, zonder aanpassingen krijg je op zich een prima model waar iedereen meteen een A320 in zal herkennen. Echter zijn er zoals je al schreef wel een paar punten dit niet correct zijn. Hieronder datgene waar ik tegenaan loop met de bouw van deze kit en wat je kan overwegen eraan te doen.

1. De kleine flaptrack fairings
De vleugel zoals die bij de kit zit, hoort eigenlijk bij de A321, het grotere broertje van de A320. Het verschil is dat de A321 tweelaags flaps heeft in tegenstelling tot de A318, -19 en -20, welke enkellaags flaps hebben. Zoals je op de foto op de doos kan zien zitten er onder iedere vleugel drie grote flaptrack fairings. Kijk je naar het plastic in de doos, dan zie je tussen die grote flaptrack fairings in totaal vijf kleinere flaptrack fairings per vleugel zitten. Die kleinere moet je verwijderen, wat prima te doen is met een scherp mesje of dremelachtig apparaat. Als je dat gedaan hebt, dan moet je nog de dubbellaags tot enkellaags flaps maken door de gleuven op te vullen met wat plamuur of welk materiaal je daar dan ook fijn voor vindt. Dit is de grootste fout van deze kit en hoewel het menigeen niet zal opvallen, zou ik je aanraden dit wel aan te passen.

Dus de A320 met enkel drie grote flaptrack fairings per vleugel:
Afbeelding

En de A321 (waar de vleugel van de kit eigenlijk voor is) met de additionele vijf kleine flaptrack fairings tussen de grotere in:
Afbeelding

2. Uitstekend stukje over de buitenste flaptrack fairing
De flaps hebben uistekend stukje dat loopt over de buitenste flaptrack fairing. Dit is niet meegegoten in de kit en is redelijk eenvoudig na te maken met een dun stukje plastic. De onderstaande foto is hopelijk duidelijk genoeg. Ik laat het aan jou over om dit wel of niet aan te passen.

Afbeelding

3. Te kleine winglets
Zoals je zelf al aangaf zijn de winglets te klein. Er zijn op internet volgens mij wel wat sjablonen te vinden dit je kan uitprinten en waar je vervolgens op een stuk plastic plaat de vorm op kan overtrekken. Anders zijn er nog aftermarket winglets van Braz Models als je het de moeite waard vindt. Linkje

4. De vorm van de CFM motoren
Bij de Lufthansa kit zitten de CFM 56 motoren waar de A320's van Brussels Airlines ook mee uitgerust zijn. Dus dat is OK. Persoonlijk vind ik de vorm er slecht. Ze zijn wat mij betreft te bol. Aanpassen is een behoorlijke klus dus om die reden is het waarschijnlijk het makkelijkst om ze gewoon te laten of eventueel te wisselen met de CFM motoren uit de Zvezda A320 of A321 kits.

5. Cockpitramen, geen cockpit en achterwand
Het transparante cockpitraampje heeft de stijlen tussen de ramen opliggend meegegoten. Echter zijn de ramen te klein. Wil je dus toch de cockpitramen transparant houden, dan kun je deze het beste eraf schuren, het plastic weer polijsten totdat het weer transparant is en met een behulp van een masker (te koop voor de Zvezda A320 of A321 of zelf overtrekken van het decalvel en uitknippen op kabuki tape) afplakken. Daarmee loop je dan wel weer tegen het probleem aan dat er geen cockpit bij de kit zit en je zo de hele romp inkijkt. Het gebrek aan cockpit is nog niet eens zo erg, aangezien je daar niet zo veel van ziet, maar het ontbreken van een achterwand vind ik zelf wel storend dus dat zou ik je dan aanbevelen om zelf te maken uit wat plasticplaat. Een andere optie is om gewoon de decal te gebruiken voor de cockpitramen. Zelf vind ik het daarmee een nogal "vlak" aangezicht krijgen. Er zijn wel nog aftermarket realistisch decals te koop die dat tegen gaan. O.a. van Authentic Airliners. Wat je ook doet, ik zou je wel aanraden de stijlen op het transparante stukje plastic vlak te schuren, omdat je die ook door de decal heen ziet. De decal is namelijk wel op realistische grootte.

Voor zover te mankementen die ik zo kan opnoemen. Verder nog een paar tips voor de bouw.
1. Het neuswiel moet al in een zeer vroeg stadium ingebouwd worden. Dit verhoogt de kans op afbreken en is ook irritant bij airbrushen en i.v.m. afplakken. Met een beetje kunde kun je het neuswiel gewoon achteraf erin plaatsen, mits je niet al te lomp te werk gaat.
2. De vleugels bestaan uit een onder- en bovenkant. Daardoor is de achterkant wat dit, wat ik zou afvijlen tot een mooie dunne scherpe rand en heb je aan voorkant een naad zitten. De voorkant van de vleugel is onbespoten aluminium dus dat moet je netjes schuren met een fijne korrel zodat je daar geen krassen in ziet.
3. In de motoreninlaten houd je een naad, doordat de motoren uit een linker- en rechterhelft bestaan. Mijn methode om dat tegen te gaan is door de voorkant at zagen of the snijden tot waar de schoepenbladen zitten. Daarmee bestaat de motor uit vier delen en kan je de twee voorkant delen eerst tegen elkaar aanplakken, de naad wegwerken en vervolgens de schijf met schoepenbladen erin zetten en dat geheel weer op de achterkant plakken.
4. Het cockpitraam laat zich niet heel makkelijk in de opening plaatsen. Door het te forceren kan het breken, wat an sich geen probleem is als je een decal gaast gebruiken. Maar wil je het transparant houden, dan raad ik je aan om het "dakje" van de cockpit af te zagen nadat je de rompdelen hebt vast geplakt, dan het cockpitraampje te bevestigen en tot slot het dakje er weer op te plakken. Dan moet je alleen wel de naad die onstaan is wegschuren.

O ja, en voor de vorm van de corogard zou ik deze aanhouden.Afbeelding
In België bij de ontwerper te bestellen.

Misschien heb je nog iets aan mijn bouwverslagen van de A318, A320 en A321. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Laatst bijgewerkt door FokkerFan op vr 12 okt, 2018 19:47 pm, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Airbus A-320 Rackham
BerichtGeplaatst: vr 12 okt, 2018 17:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
bedankt voor de info en feedback, interessante projecten, en hoop dat deze ook daadwerkelijk afgewerkt raken, want eer zit een berg werk in...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Airbus A-320 Rackham
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2018 11:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 mei, 2016 13:49 pm
Berichten: 78
Silenoz,

Echt super gaaf. Ik ben een enorme kuifje fan. Ik heb zelf meerdere kuifje items in de verzameling en ik twijfel er lang over om de pre gefabriceerde A30 Rackham te kopen, maar over het algemeen zijn ze €220!
Zou je eens een foto willen plaatsen van de decals?
Ben erg benieuwd naar hoe hij er straks uit komt te zien!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Airbus A-320 Rackham
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2018 14:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Zou er moeten staan, link kon niet doorgelinkt worden :oops:

photo 456842

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Airbus A-320 Rackham
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2018 17:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Hey Silenoz! Leuk je op dit gedeelte van het forum terug te vinden.

Veel succes met de bouw van deze A320. De kit van Revell is best goed.

Voor het corogard kan je ook de decals van 8A decs pakken (heb ik bij mij A320 ook gebruikt).. Die van Daco zijn al een tijdje uitverkocht.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement