Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 9:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2016 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Scale72Modelking1984 schreef:
Het is leuk om technische dingen te weten. Alleen heb je er als bouwer van statische modellen geen fluit aan. Je bouw hoofdzakelijk op het oog, naar aanleiding van foto's, tekeningen e.d. Maar ik als werktuigbouwkundige kan al die technische weetjes wel waarderen.

Het lijkt misschien zinloos, maar in mijn ogen is dat het niet. Je bouwt de werkelijkheid na in miniatuur en dat begint met een analyse en de juiste benoeming van de onderdelen. Mijn aanvullingen zijn dan ook bedoelt om je vanuit mijn hobby en vakgebied verder te helpen.
Scale72Modelking1984 schreef:
Als bij de Wright de buis aan de onderkant de carburator is, wat is die buis aan de bovenkant dan? Daarnaast heb je het over cowlings, maar die kende de met Wright uitgevoerde DC-3's niet.

Ik ben er even ingedoken en ik kom terug op een detail dat ik gisteren benoemde; ook bij de Wright Cyclone is de onderste scoop inderdaad voor olie koeling, alleen vindt deze plaats achter het brandschot, vandaar het misverstand. Deze was niet bepaald toereikend, waardoor genoemde problemen ontstonden. De doorstroom koeler van de Wasp motoren was veel efficienter. De bovenste scoop is in alle gevallen de carburateur intake. Bij deze is het rechtgezet.

Je tweede punt; de cowling is de benaming voor motorbeplating. Wat jij bedoelt zijn cowl-flaps. De Cyclone motoren (pre-war) waren voorzien van NACA cowlings die een goede doorstroming van de motoren garandeerden. De openingen achter de NACA cowlings was gewoon altijd open. Bij de motoren met een dubbele cylinder ring (P&W Wasp) werd het van belang dat deze openingen ook gesloten konden worden, om de cylinder temperatuur te beïnvloeden onder bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld een low power decent) en dus werden de cowl-flaps aangebracht. Overigens werden veel originele van Cyclone motoren voorziene DC-3's later gemodificeerd en voorzien van cowl-flaps. Tot zo ver.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2016 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Allereerst, bedankt voor het corrigeren. Ik heb nog eens op de bouwtekening die ik heb gekeken, en ik bedoelde inderdaad cowling-flaps.

Daarnaast ben ik ook wel blij met je input, alleen kun je sommige dingen niet namaken in deze schaal. In tegenstelling tot een radiografisch model, die je (afhankelijk van de schaal) zo gedetailleerd kan maken als je wil.

De gemiddelde leek weet meestal niet wat al die toeters en bellen zijn, en waarvoor ze dienen. Wat ik bedoelde te zeggen is dat je op zich alle technische details van een vliegtuig kunt weten. Tenzij je een opengewerkt model maakt met zicht op dingen als de cockpit, motor(en), brandstofcellen. e.d. zoals bij de (Lindberg) Caravelle. Is het zonde van de tijd / energie die je erin steekt om op te zoeken hoe het hele ding in elkaar steekt, bij het maken van een statisch model waarvan je dingen zult weglaten die je uiteindelijk niet ziet.

Nogmaals waardeer ik de technische input.

De Wright cyclone die op de eerst DC-2 en -3 modellen waren gemonteerd hadden geen cowling-flaps. In plaats daarvan was de ruimte tussen de cowling en de wand waar de motor op gemonteerd was groter, waardoor de lucht beter kon wegstromen.

Kijk maar goed, de Lockheed Hudson, L-14, Lodestar, North American T-6 (NA-44) en Boeing 307 Stratoliner hebben ook Wright Cylones zonder cowling-flaps maar een grotere opening. (Ik hoop dat er wordt begrepen wat ik bedoel.)

Zoals ik al zij de cowling en cowling-flaps, zijn een onderdeel van het motorsysteem, en werden samen met de motor door de motorfabrikant geleverd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2016 1:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Vandaag ben ik bij de Luchtvaart Hobbyshop geweest, om mijn bestelling op te halen.


Die bestelling was een MALÉV decalsetje voor de 1:72 Antonov An-2 uitgegeven door HAD. Een foto hiervan staat in mijn verslag: 1:72 MALÉV Antonov An-2P 'Colt'.

Hiernaast heb ik nog een rolletje 3mm vinyl maskingtape, en twee Vector Resin Wright R-1820 Cyclone-engines (art.nr. 72-007) gekocht. Helaas had ik niet voldoende op mijn rekening staan om vier Wright Cyclones te kopen, dan was ik ook voor de DC-2 klaar geweest.

photo 359517 (Voor de foto heb ik de onderdelen even uit het zakje gehaald.)


Ik denk dat ik de as vervang door een stukje messing staaf. Maar dat besluit ik pas als ik met de motoren mee ga beginnen.



Wordt vervolgd ... 8)


Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op ma 29 feb, 2016 4:34 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2016 1:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ben vandaag een stukje verder gegaan aan de DC-3. O.a. de plek waarop later de motoren bevestigd worden heb ik nu mooi glad gemaakt, ik hoopte vandaag de dichtgemaakte opening aan de linker rompdeel te kunnen re-scriben. Maar het plastic was nog iets te zacht, dus nog maar een paar dagen wachten.

Daarnaast heb ik op het internet gezocht naar DC-3/C-47 onderdelen zoals uitlaten, cowls, propellers e.d. in resin.

Ik vond een aantal interessante resin onderdelen die ik ga gebruiken voor de modellen die ik ga bouwen op: modelchoice.net

Op deze site heb ik o.a. mooi C-47 setje uitlaten gevonden, en een setje cowls.
Deze cowls zijn weliswaar bedoeld voor de Hudson, maar met wat kleine aanpassing passen ze perfect op de 'Ibis' die ik nu bouw. In ieder geval zal ik t.z.t. bij deze site een bestelling plaatsen.
Als er mensen zijn die deze site kennen en er goede of slechte ervaringen mee hebben, vertel gerust.

Ik zit te denken om voor het interieur van de DC-2, -3, en C-47's setjes stoelen laat printen, bij een 3D printshop in de binnenstad. Maar dan zal ik eerst een 3D tekening moeten laten maken. Ik weet nog niet hoeveel het me zou gaan kosten, dat ga ik van de week even vragen.

Oh ja, bij het zoeken haar onderdelen vond ik ook een paar preview foto's van het interieur van de Revell 1:72 DC-4 Balair, die in september uitkomt. Als het zo uitkomt als ik op die foto's heb gezien, kan het niet anders dan mooi worden. De site waar ik deze foto's zag staan was volgden mij britmodeller.com, maar dat weet ik niet zeken.



Wordt vervolgd ... 8)


Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op ma 29 feb, 2016 4:29 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2016 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb indertijd ook de Vector Wright Cyclone motoren gebruikt voor mijn Fokker F.XX (zie https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=43701&start=10#p856778). Daarbij bleek dat de motor langer was dan op de tekening, die ik voor het model gebruikte, en hij dus niet in de cowling zou passen. Ik moest ik het achterstuk er af halen. De moeite waard om ook voor de DC-3 te checken. Verder: mooi werk.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2016 19:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Het is mij bekend dat het onderste stukje, overschot van het hars gieten is. Ik moet het er dus voorzichtig afzagen.
Als ik het geld had gehad had ik Wright Cyclones van CMK kunnen kopen, kitjes zijn uitgebreider uitgevoerd met PE en spruitstukken e.d.
Bij die had ik in de vuurwand een gat moeten maken, zodat de motor past. Het is jammer dat de Wright's van Vector niet in ieder geval uitlaat-spuitstukken kent. Maar ja, CMK is wel 3 a 4 euro duurder dan de Vector.

De twee andere van dit drieluik zal ik uitvoeren met Pratt & Whitney R-1830 Double-Wasp motoren, ook uitgegeven door Vector Resin. Daarnaast zal ik o.a. bij de drie de resin C-47 uitlaat van Quickboost gebruiken.
Waarbij ik voor deze, de PH-ALI, een klein stukje van het uilaat moet zagen. Verder heeft hetzelfde Quickboost nog resin onderdelen waarover ik het in mijn vorige toevoeging had.

Ik kwam er vandaag achter dat mijn Humbrol filler, met nagellak remover is te verdunnen. Ik moest het namelijjk zo dun maken, zodat ik het met een oude penseel als verf op het betreffende oppervlak kon strijken.
Hierna heb ik het penseel met nagellak remover schoon gemaakt.

Zo leer je iedere keer weer iets.



Wordt vervolgd ... 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 feb, 2016 9:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Vandaag was ik op de site van Heller, en er komen twee herproducties uit, namelijk:

de 1:72 Boeing 707 Air France (2de kwartaal 2016);
de 1:72 Lockheed L-749 Constellation (3de kwartaal 2016).

Het jaar begint telkens interessanter te worden. Wat gaat er nog meer allemaal voor moois komen. :D :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 feb, 2016 11:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Voor beiden modellen loop ik zeker warm! Zijn het re-issues of worden nieuwe mallen gebruikt? Zo klopt de L749 van Heller op details niet helemaal. En een interieur zou helemaal geweldig zijn!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 feb, 2016 8:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
:) Dat is voor mij net zo'n grootte :?: als jou, VJ.

Op de site laten ze foto's zien van de oude dozen uit de jaren '80, maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat ze de komende uitgaven nog niet volledig prijs willen geven. Ze hebben trouwens de afgelopen tijd wel meer re-issues naast nieuwe gelanceerd.

Ik ben er ook zeker voor aan het warmlopen, of het nu gaat om een re-isseu (met slordigheidjes) of een re-tooling.
Waar ik benieuwd naar ben is, wat voor decals ze erbij leveren gaan. Ik weet dat ze in het verleden van de Lockheed L-749 ook een KLM, PAA en MATS uitgave hadden, het zou geweldig zijn als er decals van 2 of meer maatschappijen bij zaten, bijvoorbeeld Air France/KLM of Air France/KLM/PAA. Dat geld ook voor de 707, waarvan ik een Transavia versie zou willen bouwen. Daar hebben ze naast een Air France versie, ook een Lufthansa, TWA en Airforce One versie geproduceerd.

Een interieur zou leuk zijn, maar denk dat dat er niet in zit, de Fransen kennende. Als ik een interieur zou willen, kan ik het desnoods laten 3D-printen in de binnenstad. Daar is in mijn stad sinds kort een 3D-printerette.

Het verleden laat zien dat Heller nogal nauw samenwerkt met Airfix, als het om mallen voor de modellen gaat. Zo heeft Heller eind vorig jaar de drie versies van de 1:24 Jaguar E-type opnieuw uitgegeven. Oorspronkelijk was deze kit door Airfix gemaakt.

Wat ze ook gaan uitgeven, me handen jeuken. Mij hebben ze al als klant. :brouw:



P.S.

Als ik scalemates.com kan vertrouwen komt A Model in 2016 uit met een aantal uitvoeringen van de Il-14 in 1:72. Daarnaast komt Italeri volgens dezelfde site dit jaar uit met een 1:72 Lisunov Li-2. Als dat een re-tooling is, zal het waarschijnlijk de bekende Revell/Italeri kwaliteit zijn. Het zal me niet verbazen als Hasegawa of Revell uiteindelijk een L2D2 'Tabby' uit zal geven, aangezien de drie (Revell/Monogram, Italeri, Hasegawa) onder dezelfde Amerikaanse paraplu (Hobbico Inc.) vallen.


Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op zo 28 feb, 2016 14:36 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 feb, 2016 14:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ga er maar vanuit dat het heruitgaves zijn. Het probleem met de L749 is dat ze, geloof ik, een afwijkend prototype hebben gebruikt voor de raamindeling, en dat deze dus voor de meeste uitvoeringen niet klopt, zoals KLM. Nu zijn ronde raampjes gelukkig de makkelijkste om opnieuw uit te boren, of je plakt er decals op. Al ben ik van dat laatste in deze schaal niet zo'n fan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement