Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2016 15:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Een anderhalf uur geleden ontving ik mijn pakketje van de koerier. :D

Hier een paar foto's van de kit:

photo 357199 photo 357200

photo 357198 photo 357201

Voor vele zal deze Italeri kit bekend zijn.

Het ziet er wel iets anders uit de de Italeri kit dit ik 20 jaar geleden gebouwd heb, dat was een C-47 Skytrain in MDL uitvoering. Die kit was in olijfgroen, deze is in wit.

De decals die bij deze kit zitten stuur ik terug naar Italeri, de vorige keer waren ze er ook blij mee. En ik vind het zonde om het te laten verteren terwijl ze via de fabrikant zeker een nieuwe eigenaar of kit vinden.

Het eerste waar ik me bij deze kit op ga concentreren is de passagiers deur overplaatsen naar de goede kant.


Naast de kit zat dit er ook nog bij:

photo 357197


rovinge schreef:
Ook erg interessant; qua modelbouw ben ik me aan 't inlezen wat de huidige beschikbare technieken zijn. Het laatste model wat ik gebouwd heb is zo'n 20-30 jaar terug en die printable decals zijn zeker nieuw voor me, dus kun je nagaan.
Qua apparatuur heb ik alles qua IT wel in huis (zowel laser als foto inkjet in kleur) dus hier gaan we zeker mee aan de slag.

Waar maak jij de decals in? Photoshop of iets anders?
Gr,
Roel


Je kunt hiervoor progamma's als Adobe's Photoshop gebruiken. Ik gebruik Corel's CorelDwaw. Uitprinten doe ik met een Epson Photo printer, deze heeft 6 aparte inkt-cartrigdes. Je heb ze ook met meer maar die zijn ook gelijk duurder. Het decalpapier bestel ik bij PaperSpecials.nl. Die hebben naast decalpapier voor Inkjet- ook voor laser- en solvent-printers, zowel in A4 als A3 formaat.

Het laatste type printer is een droom om te hebben, solvent inkt is een dunne printerversie van zeefdruk inkt. Vaak kunnen deze printers ook wit en metalic printen. Helaas kosten die apparaten nogal een duit. z'on 3000 euro. Maar dan krijg je decals die vergelijkbaar zijn met de gezeefdrukte decals.

Mijn printer voldoet ook, alleen kan ik dan geen wit en metallic printen. Wel moet je zorgen dat je originele photographic ink gebruikt van, in mijn geval, Epson. Ik heb zelf ondervonden dat de goedkope merkloze inkt niet goed printen op decalpapier.

Je bent gewaarschuwd.

Ook ben ik bang dat een simpele printer het ook niet gaat lukken om mooie decals te printen, de inkt van een simpele printer is vergelijkbaar met die van de merkloze photographic ink voor de duurdere inkjet printers. Bij het uitprinten met goedkope merkloze inkten krijg je druppelvorming i.p.v. een egale kleur.

laserprinters kunnen in mijn ogen niet de kwaliteit behalen van een inktjet printer. Je ziet altijd een pixelvorming hoe fijn je het ook uitprint, terwijl bij een goede inkjet de kleur een egale toon wordt, wat uiteindelijk ervoor zorgt dat het op het model eruitziet alsof het erop is geschilderd. Maar dit is puur mijn persoonlijke smaak.



Wordt vervolgd ...
8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2016 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Eigenlijk print ik zelf liever met een laserjet aangezien je dan niet dat geklooi met uitsmerende decals etc. hebt. Het gebeurt nogal eens dat het uitloopt door het aanbrengen van een toplaag, terwijl je die juist aanbrengt om het uitlopen tegen te gaan. Maar inderdaad zullen de kleuren nooit écht mengen waardoor je altijd rood/gele stipjes krijgt als je oranje wilt hebben.
We hebben hier wel een zwartwit laserprintertje staan, en die vind ik nog wel ideaal om even snel een registratienummer o.i.d. te printen. Die moet dan wel zwart zijn, zelfs grijs lukt al niet meer zonder de puntjes te zien.

Voor mij is het grootste nadeel van photoshop t.o.v. een programma als Illustrator of CorelDRAW (ik gebruik die laatste) dat je alleen in bitmap kan tekenen, met kans op zichtbare pixels. Al valt dat wel mee als je de afbeelding groot genoeg maakt. Ik vind vectors gewoon lekkerder werken, maar dat is persoonlijk.

Het dummy decalvel ziet er goed uit trouwens! Je kunt ongebruikte lege stukjes decal trouwens nog prima gebruiken. Gewoon een uitdraai maken op een normale A4 en dan het stukje decalpapier over de print heen plakken met wat plakband (wel goed vastzetten, je wilt niet dat het door je printer gaat zwerven). Dan nog een keertje printen, wel het blaadje in de goede richting in je papierla schuiven, en je hebt een enkel decaltje geprint :brouw: Werkt prima zolang je wat marge rondom neemt, 5 mm ofzo, al zijn printers in de breedterichting wat minder nauwkeurig dan in de lengte.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2016 20:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Als je de aanwijzingen van het decalpapier opvolgt kun je het niet uitsmeren, aangezien ze het over spuiten van een vernis of laklaag hebben. Daarnaast heb ik het geluk dat de inkt in mijn printer redelijk snel droogt. Er zijn verschillende soorten inkjet inkt. De meeste huis tuin en keuken inkten zullen nogal lag vochtig blijven.

Wanneer je de laklaag spuit op het decalpapier kun je de kleine stukjes die je overhoudt niet meer gebruiken, daarom maak ik het papier ook zo vol mogelijk.

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar vector (kromme). Waardoor je een afbeelding zo groot of klein als je wil kunt uitprinten. Wanneer ik een bitmap afbeelding heb van bijvoorbeeld een logo, omdat ik geen andere afbeelding kan vinden. Trek ik de afbeelding altijd over, zodat je van de afbeelding een kromme (vector) maakt. Dit moest ik o.a. doen bij het Douglas logo.

Het probleem van zelf decals printen is dat je afhankelijk bent van een flink aantal factoren. Papier, inkt, printer, software, het kan bij alle fout gaan. Daarom print ik een proefdruk op fotopapier, om te kunnen beoordelen of de kleuren en het formaat juist is. Het is me al een aantal maal gebeurd dat ik het uiteindelijke printen over moest doen omdat de inkt bijvoorbeeld niet goed door het papier werd opgenomen. Het is jammer dat decalpapier altijd zo glanzend en glad is, persoonlijk denk ik dat een ruwere structuur inkt wat beter op zijn plek laat liggen.

Het is een nieuwe techniek dat nog redelijk in de kinderschoenen staat. En ikzelf moet ook nog zoeken naar de beste manier van het printen van de decals met mijn inkjet printer.
Je moet net als met het ontwikkelen van foto's, ook veel geluk hebben dat het goed gaat. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2016 13:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Gisteravond een beginnetje gemaakt aan de DC-3.

Als eerste heb ik de twee romphelften met een stukje tape tijdelijk aan elkaar geplakt met de passagiersdeur erin. Vervolgens heb ik de verticale lijnen van de passagiersdeur met 3mm blauw vinyltape gevolgd om aan de andere romphelft de passagiersdeur te kunnen overtekenen. Dit heb ik vervolgens met een stift afgetekend. Hierna heb ik de tape er weer vanaf gehaald, en had ik de onderdelen weer los. Hierna heb ik de passagiersdeur uitgesneden en met de vijl bijgevijld.

photo 357423 photo 357424

photo 357422


De romphelft waar het grote gat zit voor de cargodeur, heb ik vervolgens dicht gemaakt met de cargodeur die ook in deze kit zit. Vanochtend heb ik dit vervolgen glad gemaakt.
Wat ik nu nog moet doen is de lijnen doortrekken met de scriber. Dat komt morgen, dan weet ik zeker dat het weer mooi hard is geworden. Ook heb ik het achterste (zevende) raampje open gemaakt.

photo 357419 photo 357420


Daarnaast heb ik het bultje dat in de buurt van de cockpit zit weg gehaald.

photo 357199 photo 357421


Vandaag ga ik me concentreren het voorzichtig eruit frezen van het afgetekende deur op de rechter romphelft. Ruim binnen de lijnen blijvend, het passend maken doe ik met vijlen. Ik wil niet meer weghalen dan nodig is. Wanneer het deurtje past, zal ik het er op zo'n manier in lijmen dat de nog blijft zien dat er een deur zit. Wanneer dat droog erin gelijmd is moet ik nog een klein raampje linksboven het deurtje maken. Daar zit het toiletraampje, die er natuurlijk ook in moet komen.



Wordt vervolgd ... 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2016 19:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Zojuist heb ik het passagiersdeurtje erin gelijmd.

photo 357476 photo 357475

Morgen, of in iedergeval deze week, zal ik de opening voor het toiletraampje maken. Daarna moet ik even goed op de foto's en tekeningen die ik heb kijken voor meer details aan de romp.

Het toiletraampje zit links boven de passagiersdeur, recht boven de 'L' van 'ALI'.

photo 354120



Wordt vervolgd ... 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2016 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Goed bezig!! Dit ziet er mooier uit dan wanneer je de deur er met een scriber in had gezet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2016 21:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 27 jan, 2016 0:11 am
Berichten: 9
Woonplaats: Heerhugwaard
Ik zie dat je oog hebt voor details; daar houd ik van.

Hier nog een foto met zicht op het toiletraampje; heb ik even op het album gezet.

Afbeelding

Roel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2016 15:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Nu ik even moet wachten, een kleine update op mijn verslag.

photo 357656


Vanochtend heb ik de opening voor het toiletraampje gemaakt. Ik heb het iets groter gemaakt dan het raampje werkelijk is. Het gebied dat ik voor het airbrushen af zal plakken zal de juiste maat hebben, ik wil op deze manier voorkomen dat ik met het airbrushen, de verf onder de tape zou lopen. Dat zou zonde van de arbeid zijn.

Zojuist heb ik de helften van de stabilo's aan elkaar gehecht. Nu ben ik bezig met de vleugel. Wanneer ik dat gedaan heb moet ik nog even bezien wat ik vanavond ga doen.
Misschien ga ik een stukje verder met de DC-2 of CRJ 200. :brouw:



Wordt Vervolgd ... 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2016 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Een klein beetje geschiedenis.

Datum: 15 november 1942
Douglas DC-3G-194, (PH-ALI) G-AGBB
Plaats: Atlantische Oceaan
Gezagvoerder: Th.M.J. Verhoeven;
Co-piloot: D. de Koning
Boordwerktuigkundige: G.E.P. Alsem
Telegrafist: L.C. Dik


photo 357728 photo 357729


De "Ibis" werd op ongeer 150 mijl WZW van Land's End aangevallen door Duitse jagers. De bestuurder zag kans om ondanks een gebroken roerkabel het toestel het lager gelegen wolkendek in te vliegen vóórdat de jagers een tweede aanval konden uitvoeren. Na ongeveer een uur werd, met kogelgaten in stuurhut, cabine en in een [gelukkig lege] brandstoftank, op Chivenor geland.


Datum: 19 april 1943
Douglas DC-3G-194, (PH-ALI) G-AGBB
Plaats: Golf van Biscaye
Gezagvoerder: K.D. Parmentier
Co-piloot: D. de Koning
Boordwerktuigkundige: H. Sybrant
Telegrafist: C. van Brugge.

Weer werd de "Ibis" door Duitse jachtvliegtuigen beschoten, en weer liep het goed af. Er ontstond alleen schade aan een vleugeltip en het toestel moest in Lissabon wachten op onderdelen. Die werden door de "Buizerd" aangevoerd.


Datum: 01 juli 1943
Douglas DC-3G-194, (PH-ALI) G-AGBB
Plaats: Golf van Biscaye
Gezagvoerder: Q. Tepas (┼)
Co-piloot: D. de Koning (┼)
Boordwerktuigkundige: E. Rozevink (┼)
Telegrafist: C. van Brugge (┼);

Ging het op 15 november 1942 en 19 april 1943 nog net goed, deze keer ging het helemaal mis. De “Ibis” werd door Duitse Ju 88's neergeschoten. Alle inzittenden, 13 passagiers en vier bemanningsleden, kwamen om het leven.

Passagiers:
A.T. Chenhalls (┼), F.G. Cowlrick (┼), L. Howard (┼), C.A. Hutcheon (┼), P. Hutcheon (┼), R.V.L. Hutcheon (┼), W.J.B. Israel (┼), G.T. Maclean (┼), C.A.F. Paton (┼), I.J. Sharp (┼), T.M. Shervington (┼), E.P. Stonehouse (┼), K. Stonehouse (┼).

(Deze informatie en foto's heb ik van H.Dekker.info)


Hoeveel pech kun je als toestel hebben? Bij dit toestel is volgens mij de wet van M sprake.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2016 19:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 27 jan, 2016 0:11 am
Berichten: 9
Woonplaats: Heerhugwaard
Scale72Modelking1984 schreef:
geschiedenis


We moeten even het e.e.a. verbeteren; ik heb het logboek van D. (Dirk) de Koning - in mijn bezit - nog 's nageplozen: De Koning was geen 2e piloot op de vlucht van 15 nov 42 (1e beschieting) aangezien hij die dag niet heeft gevlogen, wel de dagen ervoor en erna. Ik lees nu ook in 't boek Sluipvluchten naar Lissabon van schrijver Ad van Ommen (pag. 91) dat Verhoeven verteld "....het was jammer dat ze op die vlucht geen tweede vlieger hadden gehad" over het dit voorval. De Koning was wel tweede piloot op 19 apr 43 naast Parmentier (logboek vermeldt hier - April, 19 - 1st Pilot Parmentier - Duty: JP - BJ -LB (attacked by 6 ME110)) en de fatale vlucht op 1 jun 43 (uiteraard geen logboek entry hiervan)

Hebben we dat maar even rechtgezet; ook ik ging ervan uit dat De Koning op alle drie de vluchten vloog waar de Ibis beschoten was.
Roel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement