Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 13:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2016 9:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
photo 355063

De achtergrondkleur doet veel met de perceptie van kleur.


Je zou kunnen denken dat het bij het kleine vlak, het linker donkerder is dan het rechter. Toch zijn ze dezelfde kleur.
Ook zou je kunnen denken dat het grote rechter vlak zwart is, maar het is donker blauw.



Aangezien veel van de foto's uit die tijd zwart/wit waren, hoe kun je dan zeker zijn dat zwart ook zwart is. In de herinnering van mensen zijn dingen wel eens anders dan ze waren.

Misschien kunnen jullie me irritant vinden, maar ik heb geleerd niet zomaar met de algemeen aangenomen 'feiten' mee te lopen, maar zelf kritisch te onderzoeken.
En naar gelang ik meer en meer verschillende foto's zie, krijg ik meer en meer de overtuiging dat het niet allemaal zwart is op de in 1936 geleverde DC-3's. Het zou ook een donker indigo-blauw kunnen zijn.

Ik hoop dat jullie me niet bestoken met, 'dat ik er helemaal naast zit', wanneer ik de uiteindelijke knoop door hak en de decals erop geplakt heb. Wat ik ook uiteindelijk besluit.
(Bij wie is het eigenlijk opgevallen dat de letters op de bovenkant van mijn RLS Tiger Moth 'rood' is?)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2016 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Zelf kritisch nadenken en niet zomaar aannemen wat anderen zeggen is een vaardigheid die meer mensen zouden moeten hebben :brouw: Toch is het in dit geval lastig, omdat het zoals je zegt heel moeilijk is om op basis van zwart-wit foto's te bepalen wat de kleur geweest was. In zo'n geval zou ik zelf toch als eerste uitgaan van bronnen uit die tijd, omdat ik die betrouwbaarder zou vinden dan mijn eigen interpretatie van een misschien wel meerdere keren ingescande (dus kwaliteitsverlies) oude foto.

Vergeet verder niet dat dit je eigen model is, en jouw interpretatie van een machine die er al tijden niet meer is. Ook al besluit je het ding koperkleurig te maken, je hoef je voor niemand te verantwoorden voor wat je op je eigen modellen schildert, al is het natuurlijk wel interessant om erbij te vertellen waarom je die keuzes gemaakt hebt. Je excuses voor je kritisch denken lijken me in elk geval niet nodig 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2016 13:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Scale72Modelking1984 schreef:
ik heb geleerd niet zomaar met de algemeen aangenomen 'feiten' mee te lopen, maar zelf kritisch te onderzoeken.

Dat lijkt me een gezond uitgangspunt in het leven. Alleen is het daarbij wel belangrijk rekenschap te geven aan wat anderen aannemen, wat feiten zijn en wat je onder onderzoek verstaat. Zelf ben ik geen luchtvaart historicus, dus betrek ik mijn informatie van mensen die dat wel zijn. Mensen als Thijs Postma, Bart van der Klaauw en nog een aantal respectabele en zeer goed geinformeerde mensen. Persoonlijk blijf ik graag weg van internet als bron, want daarop kan iedereen van alles beweren.

Als je mijn bijdrage aan dit draadje leest, zie je dat ik niet interpreteer of aanneem. Ik heb voor je gezocht in de boeken van genoemde historici en die geven een duidelijk antwoord op jou vraag; van der Klaauw gaat er zelfs direct op in ("KLM vliegtuigen", pag 68 "kleurenschema's KLM vliegtuigen 1920-1990) en geeft aan dat alle teksten en logo's zwart waren, met uitzondering van de (verplichte) oranje registratie. Dit wordt mede onderbouwd in het eerder aangehaalde boek 'KLM in beeld, 75 jaar vormgeving en promotie' van Smit, Vunderink en Hoogland. Ik citeer:

"met de komst van de DC-2 en later de DC-3 verandert het uiterlijk van het vliegtuig. De Fokker toestellen waren tot nu toe altijd blauw en zwart beschilderd (...) De eerste DC-2 ziet er totaal anders uit: het vliegtuig behoudt zijn aluminium kleur, de KLM initialen verschijnen in grote letters onder de cockpitramen en aan weerszijden van de romp lezen we respectievelijk "Koninklijke Luchtvaart Maatschappij" en "Royal Dutch Airlines". Het vink logo is verhuisd naar de staart, waar het klein staat afgebeeld" (...) Plesman heeft bij de DC-2 bewust geen enkele verfkwast geduld, opdat men goed zou kunnen zien dat dit nieuwe vliegtuig geheel uit metaal vervaardigd was."

Verderop in dit boek wordt ingegaan op het ontstaan van de kleur blauw in de opschriften en logo's van de vliegtuigen. Dit wordt vanaf 1945 doorgevoerd in het ontwerp van Joop van Heusden (die de driekleur op de staart introduceerde).
Maar, zoals je zelf ooit terecht aangaf in de discussie over de black Cat; het is jou model en het is volledig aan jou hoe je hem maakt. Ik blijf het met interesse volgen.

Succes, VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2016 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Alle maatschappijen lieten de DC-2, -3 en -4 kaal, maar de tekst is bij de verschillende maatschappijen toch of rood, blauw, groen, geel. Bijvoorbeeld AA (American Airlines) Gekleurde tekst op een kale ondergrond; PAA, Blauwe tekst op een kale ondergrond; Delta idem Swissair (rood), TWA (rood). En zo kun je wel een tijdje doorgaan.

Hoewel ik op het internet zoek, ben ik wel kritisch hoe het met de bron-ondersteuning zit.
H.Dekker heeft naast een uitgebreid luchtvaart register ook een aantal briefen ingescand op zijn site staan aangaande de DC-2 uiver.
http://www.hdekker.info/UIVER/uiverleven.html

Dit is een voorbeeld dat je begrijpt, dat ik wat internetbronnen ook kritisch ben. Net zo kritisch als met boeken.

Voordat het zover is zijn we al weer maanden verder, en wie weet vindt ik tegen die tijd iets van een brief van KLM aan Douglas waarin wordt gesproken over de tekst en tekskleur op het toestel.
Een veel gebruikte kleur in de jaren 30 is o.a. RAL 5004 bij ons bekend als oud-hollands- of zwartblauw.

Wat het ontwerp van Joop van Heusden betreft, daar introduceerde hij inderdaad een nieuwe frissere uiterlijk voor de C-47 met driekleur op de staart en frissere blauwe KLM letters en logo's.
Dit is ook de tijd dat langzamerhand de tekst "The Flying Dutchman" op de romp werd geschilderd.

@VJ: Ik hoop dat je je niet aangevallen voelt, zo bedoel ik het niet. Ben blij dat je me blijft volgen, en steunt met informatie van jou kant. Ik heb het ook zeker genoteerd en zal de boeken binnenkort opzoeken in de stads-bibliotheek. Misschien dat ik daarna nog langs ga bij het Noord-Hollands Archief, misschien weten zij waar ik bronmatriaal (briefen en zo) vinden kan.

Ik ben blij met iedereen die me steunt met de bouw van mooie modellen.


:brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2016 17:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Vandaag weer op het www aan het surfen naar informatie en nieuwtjes.

Als ik cybermodeler.com kan vertrouwen komt medio september de 1:72 Revell DC-4 'Balair' uit.
Ben benieuwd wat ze met het interieur gedaan hebben. Jullie begrijpen dat, wanneer hij uitkomt, ik er als de kippen bij ben om er een (of twee) te kopen.

Alleen dit nieuwtje maakte mijn dag al zonniger dan het al was. Kan niet wachten tot hij er is. Wat jullie? :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2016 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Scale72Modelking1984 schreef:
Vandaag weer op het www aan het surfen naar informatie en nieuwtjes.

Als ik cybermodeler.com kan vertrouwen komt medio september de 1:72 Revell DC-4 'Balair' uit.
Ben benieuwd wat ze met het interieur gedaan hebben. Jullie begrijpen dat, wanneer hij uitkomt, ik er als de kippen bij ben om er een (of twee) te kopen.

Alleen dit nieuwtje maakte mijn dag al zonniger dan het al was. Kan niet wachten tot hij er is. Wat jullie? :brouw:


Ja, 1:72 is erg in opkomst tegenwoordig. Voor dit tijdperk van de burgerluchtvaart is het een mooie schaal. En ook is het een mooie schaal denk ik omdat het op militair gebied wat mogelijkheden biedt voor de kitfabrikanten. Ik kan me voorstellen dat er ook nog wel een DC-6 en -7 zullen volgen als de mallen een beetje slim zijn gefabriceerd.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2016 1:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Over de DC4 van Balair kan ik jullie vertellen dat er een mooi interieur in zit met 2 aan twee stoelen en de wanden zijn zogezegd bekleed.
Ik heb er laatst een plaatje van gezien ergens op facebook van iemand die hem als testkit aan het bouwen is.
Helaas heb ik geen linkje meer maar je zal er blij van worden denk ik ....

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2016 9:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Als hij dan met vol interieur uitkomt, dan is het dus eigenlijk een verbeterde reproductie van de Mach 2 DC-4. Die heeft ook een (spartaans) interieur.
Datzelfde hebben ze ook gedaan met de Breguet Atlantic.

De DC-6 wordt nog steeds door Heller geleverd, een DC-7 zou leuk zijn of een CV 240 of CV 340/440 met interieur. Ach, er valt zoveel te wensen. Uiteindelijk beslissen de leveranciers welke kit's ze produceren. :)

Nog +/- 9 dagen totdat ik de DC-3 kit binnen heb. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jan, 2016 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Vandaag vond ik deze kleurenfoto van een DC-5.

photo 355679


De authenticiteit van deze kleurenfoto ziet er goed en origineel uit, dus ga ik ervan uit dat deze kleurenfoto werkelijk een kleurenfoto is. Waarbij het is voor mij duidelijk dat, omdat de tekst bij de DC-5 zwart is,
het ook bij de DC-2, -3 zwart is. Ik vindt het altijd fijn als ik iets vindt wat duidelijkheid geeft.

Dit houdt dus in:

- dat ik voor de DC-2 een setje juiste kenmerken (PH-ALE), naam (EDELVALK), KLM logo en K-L-M ROYAL DUTCH AIR LINES in zwart maak;
- dat ik voor de DC-3 een setje KLM logo's en K-L-M ROYAL DUTCH AIR LINES in zwart, en setje Douglas logo's in kleur maak.


Nu hoor ik jullie denken, dat 'K-L-M ROYAL DUTCH AIR LINES' decal is toch gewoon op het vel aanwezig? Waarom opnieuw uitprinten?
Bij nader bekijken van deze decal met een vergrootglas kwam ik er achter dat de tekst onder K-L-M niet ROYAL DUTCH AIR LINES is, maar ROYAL DUTCH AIRLINES.
Terwijl op de foto's er een spatie tussen AIR en LINES geplaats is. Het KLM logo op het decal-vel is nogal vet, dus ook een nominatie voor een nieuwe decal.


Wordt vervolgd ... 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2016 0:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 27 jan, 2016 0:11 am
Berichten: 9
Woonplaats: Heerhugwaard
Interessant topic die ik zeker zal blijven volgen!

Voornaamste redenen zijn de Ibis en dat 2e piloot Dirk de Koning (naast kapitein Tepas) die in 1943 met de Ibis is neergeschoten een 'oom-zegger' van me is. Verhaal heeft me altijd geintigreerd en vooral de laatste jaren ben ik alle informatie over de Ibis en het incident zelf aan het verzamelen. Via familie heb ik het logboek van mijn oom waarin de vele vluchten tussen Bristol-Lissabon en later ook Gibraltar vermeld staan, met de Edelvalk, Ibis, Buizer of Zilverreiger. Interessant feit is dat Dirk de Koning de enige KLM piloot is geweest die alle drie keren dat de Ibis is beschoten heeft meegemaakt... Wellicht voer voor een nieuwe complot theorie.... ;-)

Mijn idee is op termijn twee modellen van de Ibis te bouwen: een in de gewone KLM voor-oorlogse alu-kleur en een tweede G-AGBB camouflage kleuren op het moment van het incident. Een goede tekening en overzicht van de G-AGBB kleuren is een echte uitdaging aangezien de weinige foto's die je tegenkomt van de KLM toestellen die volgens mij allemaal van na het Ibis incident zijn (oa onderkant toestel zwart ipv. een licht-grijs, astrodomes op de cockpit). Ik ben langzaam alle spullen, modellen en details aan het verzamelen...

Wellicht heb ik nog wat detail foto's van de Ibis voor jullie in de gewone KLM alu-kleur. Tot dusver heb ik die allemaal via het Internet kunnen 'scoren'. De meeste kennen jullie wel denk ik.... Mochten jullie nog wat special bronnen hebben met fotomateriaal of tekeningen, dan houd ik me aanbevolen.

Roel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement