Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 14:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 14 jan, 2016 2:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
@ peppie

RLM63 is een vooroorlogse aanduiding/equivalent van RLM02.
De OK-AIG/D-AAIG is een aan CLS door Fokker afgeleverde maar in Amerika gebouwde machine , Fokker had namelijk de verkooprechten in Europa voor de DC3 in die jaren voor de oorlog.
Met C/N 2095 afgeleverd op 11-01-1939 aan de CLS en verongelukt in Frederikstad in Noorwegen als D-AAIG op 21-04-1944.

De informatie over deze kist heb ik uit het boek Dakota DC3's/C47'sonder Nederlandse vlag van Theo Wesseling en Thijs Postma en voor zover ik weet nog steeds correct.

@SMK ik weet niet of je het boek ook kent met de naam Vlucht 777 maar dat is een aanrader als je het verhaal achter het neerschieten van de Ibis wilt lezen.
Het is geschreven door Ian Colvin.

Groetjes en bouw ze, het is leuk om te zien dat er weer diverse Dakota's worden gebouwd.

Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jan, 2016 8:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Voor zover ik weet kreeg Fokker inderdaad de verkoop- en bouwrechten van Douglas om ze in West-Europa te leveren.

De Tsjechische luchtvaart maatschappy ČSA bestelde de kisten echter bij het Tsjechische Avia, die de vliegtuigen kon leveren via de bouwlicentie van Lisunov omdat Avia een van de fabrieken was die Lisunov gebruikte om de kisten te bouwen. Lisunov kreeg de bouwlicentie van Douglas voor de Sovjet-Unie waar toen Tjsecho-Slowakije onder viel.

Dat de het op de ene foto grijs lijkt en op de ander zilver is te danken aan de kwaliteit van het Sovjet-Duraluminium, dat redelijk snel dof werd, vandaar ook dat ik de tip gaf om voor mat aluminium te gaan, die zou ook grijzig over moeten komen.

De decals zal ik, zodra ik mijn Corel-licentie verlengd heb, voor je uitprinten. Ik had ze tijdens het bestuderen van de verschillende uitvoeringen gemaakt.
Het gaat dan alleen om het registratie-kenmerk, voor de "Mees" dus D-ATJG. Het is wel zo fijn om op je dio de juiste drie te hebben. Ik zal je een pb sturen wanneer ik ze uitgeprint heb.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jan, 2016 9:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 jan, 2014 17:27 pm
Berichten: 316
Woonplaats: Boskoop
Top, dank je wel.
Geen haast hoor, ben nu nog ff bezig met wat anders.

_________________
Op de tafel:
Iedere keer iets anders....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jan, 2016 12:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Scale72Modelking1984 schreef:
Voor zover ik weet kreeg Fokker inderdaad de verkoop- en bouwrechten van Douglas om ze in West-Europa te leveren..

Klopt.

Scale72Modelking1984 schreef:
De Tsjechische luchtvaart maatschappy ČSA bestelde de kisten echter bij het Tsjechische Avia, die de vliegtuigen kon leveren via de bouwlicentie van Lisunov omdat Avia een van de fabrieken was die Lisunov gebruikte om de kisten te bouwen. Lisunov kreeg de bouwlicentie van Douglas voor de Sovjet-Unie waar toen Tjsecho-Slowakije onder viel.

Helemaal correct.
Alleen waren de DC3's (DC3-220)met de registratie AIE,AIF,AIH,AIG in Amerika gebouwde machines en aan CLS geleverd, de CSA kisten waren inderdaad Li2's.
Ik heb ook een leuke foto van de AIF die door een frans straatje word gesleept.
De door Fokker geleverde kisten gingen ook via de haven van Cherbourg.
Dat deze dan ook door Fokker zijn geleverd en mischien ook via Avia is heel aannemelijk.
Lisunov's hebben ook geen amerikaanse constructie nummers gehad wat deze 4 kisten wel hebben.

Scale72Modelking1984 schreef:
Dat de het op de ene foto grijs lijkt en op de ander zilver is te danken aan de kwaliteit van het Sovjet-Duraluminium, dat redelijk snel dof werd, vandaar ook dat ik de tip gaf om voor mat aluminium te gaan, die zou ook grijzig over moeten komen.

Ook helemaal waar.

SMK Ik hoop dat je het mij niet kwalijk neem dat ik er nog wat over schrijf, ik plaats de info alleen maar voor de mensen die het leuk of interessant vinden en daar hun eigen bevindingen mee doen.
Wat iedereen ook bouwt het is zijn eigen project en interpretatie dus alles kan.

Zelf heb ik eens de mogelijkheid gehad om met de HA-LIX te vliegen, als je ooit een keer de kans krijgt moet je dat zeker doen.
Wat een gave machine met zijn Russische 9 cylinder stermotoren, het is net wat rauwer dan een Dakota met 14 cylinders.

Groetjes en nog een fijne dag, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jan, 2016 14:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ik zou niet te veel op de c/n staren. De eerste sovjet DC-3 werden geleverd met het type-aanduiding PS-84, en hadden in tegenstelling tot de latere Li-2P/T, alleen maar een passagiersdeur aan de rechterzijde.
Sinds Lisunov de licentie in 1936 ontving zou het heel goed kunnen zijn dat die eerste vliegtuigen met Amerikaanse c/n vanuit Amerika geleverd werden. Het is bekend dat door de jaren van productie de c/n van de Lisunov's nogal veranderde.

Ik ben op het internet wat foto's gaan zoeken, en het valt me op dat o.a. de OK-AIG zoals hij geleverd werd, er anders uitziet als de D-AAIG. O.a. de passagiersdeur veranderd in de ene foto van rechterkant naar linkerkant, kan het zijn dat de latere versie een Lisunov is met gebruikmaking van de DC-3 c/n? Het zou me niet eens verbazen dat dat uiteindelijk gebeurd is.

Het uiterlijk van de D-AAIG doet in ieder geval meer denken aan de Lisunov dan de Douglas bouw. Het is natuurlijk al een hele tijd geleden en als het om oostblok gaat is het niet altijd even duidelijk. Tijdens de oorlog werd er nogal gerommeld, door het oostblok en door de Duitsers.

Het gaat ook niet over deze vliegtuigen, maar om de 'Mees' die tijdens de bezetting van Nederland het kenmerk D-ATJG kreeg. Omdat peppie een drieluik wil maken over de "Mees" door de jaren heen. Een eerste zoals geleverd (PH-ASM), daarna de oranje en als derde een Lufthansa versie D-ATJG. Deze derde uitvoering was niet de laatste uitvoering, aan het eind van de oorlog werden alle vliegtuigen van de Lufthansa geconfisceerd door de Luftwaffe, en werd er een Luftwaffe kenmerk en kleur gegeven. Voor de "Mees" was zij als laatste gezien in 1944 met kenmerk NA+LE. Maar die wil peppie niet bouwen, wel de Lufthansa versie.

Mijn eigen drieluik volgt meer de KLM voeten, de eerst geleverde DC-3, via Engeland naar het herstel van de KLM na de oorlog met C-47. Maar dat heb ik al eerder in dit verslag verteld.

Daarover geschreven, als ik het goed het berekend moet ik de plank waarop ik deze drieluik maak 1200 x 400mm maken. Dat wordt dus een behoorlijke dio :)
En dan heb ik de acryl kap nog niet uitgerekend. :shock:

Nog +/- 14 dagen en ik kan beginnen met dit model, oh, ik voel me net een kind dat jarig wordt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2016 17:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Vandaag op zoek geweest naar wat referentie foto's waarbij ik deze op mobiliteitsmuseum vond.

photo 355027 mobiliteitsmuseum.nl

Als ik het goed zie is het Douglas-logo in kleur, doet me gelijk afvragen is het KLM logo misschien donker navy blauw? Op een afstand is het verschil tussen heel donker blauw en zwart niet te zien.
Het logo van de Douglas fabriek is in ieder geval rood en blauw. Die ga ik dus opnieuw in kleur maken en uitprinten, dat ga ik bijvoegen aan de DC-2 decals die ik moet maken voor de "Edelvalk".

Over het KLM-logo en de teksten 'KONINKLYKE LUCHTVAART MAATSCHAPPY' en 'EDELVALK','IBIS' op de zijkant van de DC-2 en DC-3 ga ik nog even meer foto's analyseren.



Wordt vervolgd ... 8)


Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op ma 29 feb, 2016 4:47 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2016 17:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Scale72Modelking1984 schreef:
is het KLM logo misschien donker navy blauw? Op een afstand is het verschil tussen heel donker blauw en zwart niet te zien.


Na het oprichten van KLM in 1919 ging Plesman op bezoek bij een jeugdvriend, de architect Dirk Roosenberg met de woorden: "Zeg Dirk, maak jij even zo'n vignetje voor mij". Enkele dagen later leverde Roosenberg dit logo af dat jarenlang het beeldmerk van KLM zou zijn; het Vink-logo. Het logo werd de eerste jaren in goud toegepast (op zwarte of donkerblauwe ondergrond). Op de DC-2 en DC-3 werd het in het zwart toegepast en na de oorlog in het donker blauw.

bron: KLM in beeld, 75 jaar vormgeving en promotie

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2016 18:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Als ik kijk naar een aantal oude foto's waarin we weten dat er kleur gebruikt werd, denk ik dat het donker blauw moet zijn.
De DC-3 van American Airlines heeft de kleuren vuur-oranje en donker blauw in o.a de tekst en het logo en in zwart-wit ziet dat er ook zwart uit.
Het registratie-kenmerk op de bovenkant van de vleugels is donker-oranje, waarom zou de rest dan zwart zijn.
Dat de registatie-kenmerk in zwart is snap ik.

Ik ga het in ieder geval onderzoeken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2016 18:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
He Benjamin, ik heb het nog even voor je nagekeken, vandaar mijn aanpassing in de tekst. Het is zeker zwart geweest voor WO2. Aluminium kleur vliegtuigen met zwarte en oranje opschriften. Het toepassen van blauw kwam pas tijdens de wederopbouw.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2016 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Bedankt VJ voor het nakijken,

Toch ga ik hierbij niet over 1 nacht ijs, en zoek zelf ook naar documenten, briefen die iets kunnen verduidelijken.

In ieder geval is het Douglas logo op het decal-vel niet juist. Dat is zwart, en moet gekleurd zijn, dus daar ga ik een nieuwe voor maken. En als ik dan toch bezig ben zorg ik gelijk voor een setje donker blauwe KLM-logo's.

Ik kan me niet voorstellen dat de KLM zo saai is, wetende dat de amerikaanse vliegtuigen, waarmee ze testvluchten deden, allemaal gekleurde tekst hadden. TWA (rood), American Airlines (vuuroranje & donker blauw), zelfs de franse airliner kende blauwe letters. De Fokkers waar ze naast dienst deden waren ook gekleurd met donker- en azuurblauw. Het zal ze bij fabricage zeken niet meer gekost hebben.

Ik heb het over de opschrift "K-L-M", "Koninklyke Luchtvaart Maatschappy" en het KLM logo, in 1936. Dat het bij het overschilderen naar oranje voor zwarte letters gekozen werd lijkt me logisch.

Nogmaals bedank VJ. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement