Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 21:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2016 15:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Dat ronde raampje boven het crewdeurtje zit alleen maar op die plek, aan de bakboord kant.

Nu denk ik dat die er later in de Fokker-werkplaats bij gemaakt is om veiligheidsredenen. Die propeller zit inderdaad erg dicht bij dat deurtje.
Wie weet misschien hebben ze wel van beide kanten (zowel piloten als op de werkplaats) geklaagd over de veiligheid bij de directie van KLM.

We hebben het nu over de DC-2, niet over de DC-3.

(De DC-3 had inderdaad een inspectielamp ter hoogte van de cowlings, maar die was ook pas later aan het ontwerp toegevoegd. Bij de DC-3's van KLM zie ik die lichten niet zitten, het zou best kunnen dat de latere C-47's die inspectielamp wel hadden. Daar heb ik nog niet naar gekeken omdat ik daar nu niet mee bezig ben.)

Ben wel blij dat ik er nog op tijd achter kom dat er boven de crewdeur een raampje zit. Op dit formaat ben ik niet zo'n fan van foleyraampjes plakken d.m.v. een decal. Zeker niet nu ik al een helder raampje heb zitten in de passagiers deur.

Wat het bouwen van deze DC-2 betreft het gaat langzaam maar gestaag door. Ben bezig met de raampjes bevestigen door middel van Humbrol Clear.

photo 357197


Hiervan heb ik de linkerhelft al voorzien van een tweede laag. Helaas ging het bij de rechterkant fout, en moest ik weer opnieuw beginnen. Die raampjes heb ik er weer uitgehaald en opnieuw gepolijst.
Moet ze nu alleen weer opnieuw in de sponning bevestigen.

Vanavond heeft bij de linkerhelft de tweede laag weer 48 uur kunnen uitharden, en zal ik er weer een laagje op aanbrengen. Dit zal ik herhalen totdat het, aan de binnenkant, vlak loopt met de romp.
Daarna zal ik het een paar weken laten harden voordat ik het lichtjes polijst.

Het resultaat zal ik fotograferen wanneer ik de lagen er op heb zitten.



Wordt vervolgd ... 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 maart, 2016 14:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Laatste update is enige tijd terug dus ik hoop dat je niet te ver bent om eea te wijzigen. Dat raampje waar jij naar refereert is een inspectieraampje om met een sterke lamp om de vleugels en motor te kunnen schijnen tijdens de vlucht. Dit raampje (rond en op sommige versies een soort van ovaal) was aan beide kanten te vinden.
Klik hier voor een foto

Jaren terug heb ik een FSX (Flight Sim) exterieur model van de DC-2 voor Aviodrome gebouwd (wordt nog steeds als donationware verkocht). Aviodrome heeft Rob en mij destijds onbeperkte toegang tot de DC-2 verleend en daar heb ik een hoop foto's aan over gehouden als referentie materiaal. Waaronder ook een foto van het WC raampje. Laat maar even weten of je nog andere referentiefoto's nodig hebt, dan zoek ik die wel op voor je.

photo 366263

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 maart, 2016 18:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Allereerst bedankt voor de info. En het is waar dat dit project tijdelijk stil is, maar ga er zeker binnenkort mee verder.

Ik heb aardig wat referentiefoto's voor de bouw van de 'Edelvalk'. Af-fabriek werden de DC-2's niet met inspectieraampjes geleverd, bij de 'Edelvalk' zat hij er na levering alleen aan de kant van de deur. Aan de andere wand stond een uit de kluiten gewassen installatie voor de boordwerktuigkundige c.q. bagageruimte voor crew. Wat het wc raampje betreft, die heb ik op de foto's van de edelvalk die ik heb niet kunnen vinden. Maar duik er zeken nog in.

Ik neem aan dat de foto er een is van de nagebouwde 'Uiver'. Het is jammer dat ze haar niet zo hebben gemaakt als de 'Uiver' werkelijk was, hier en daar zijn dingen die bij de originele 'Uiver' anders waren.

Niet alle KLM DC-2 hadden een inspectieraam geïnstalleerd gekregen, het is dus enig uitzoekwerk om de juiste foto's te vinden uit die jaren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 maart, 2016 0:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Beste SMK,

Ik weet dat het project even stil ligt maar wat betreft het raampje heb je gelijk dat die alleen aan de vliegzijde links zit.
Of die voor de veiligheid alleen is betwijfel ik .
De radiotelegrafist zat op die positie en als hij naar links zou kijken kijkt hij naar buiten, de radiotelegraafinstallatie zat ook achter de stoel van de captain(links) gemonteerd en het schot wat daar hoort te zitten was daar weggehaald maar zat nog wel aan de rechterzijde.
Dus feitelijk keek hij naar het achterhoofd van de captain.
Kleuren van het interieur waren in de cockpit zwart (ook bij de radiotelegrafist en is conform specificaties uit die periode voor amerikaanse toestellen) en waren in de eerste instantie niet voorzien van isolatie, latere modificaties sluit ik niet uit hoewel ik van DC2's uit die tijd geen foto's heb of heb gezien.
Ik dacht ook ooit dat DC2's af fabriek niet werden afgeleverd met deze raampjes aan de linkerkant maar op foto's van onder andere de Koetilang op de SS New York onderweg naar Cherbourg en de PK-AFJ en AFK tijdens de ontscheping in Soerabaja juni 1935 is dit raampje al wel aanwezig.
Daarmee is het voor een overtuigend bewijs dat deze op wens van de KLM/KNILM wel werden gemonteerd bij Douglas al is alleen niet duidelijk of ze allemaal zo werden afgeleverd.
Tijdens de Melbourne race zat deze niet op de Uiver maar tijdens de fatale vlucht van deze machine is te zien dat deze wel was gemonteerd (daar zit zo'n 2 maanden tussen).
Ook zat er verschil in de cockpit uitrusting, van de 18 KLM DC2's waren er 7 uitgerust met een sperrystuurautomaat.
Dat waren de :
-PH-AKG Gaai
-PH-AKJ Jan van Gent
-PH-AKN Nachtegaal (na 6 Juni 1939)
-PH-AKR Rietvink
-PH-ALD Djalak
-PH-ALE Edelvalk
-PH-ALF Flamingo

Ik hoop dat het het je een beetje helpt en als je wilt kan ik daar allemaal foto's van scannen.
Van alles wat ik heb geschreven zijn foto's en komen voornamelijk uit het boek van N. geldhof en P.C. Kok Douglas DC2, de eerste blikken vogel van de KLM en de KNILM.
Ook heb ik fotomateriaal kunnen vergelijken uit het boekje van Hugo Hooftman over de Fokker-Douglas DC2.

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 maart, 2016 18:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
jij ook bedankt Carvair, ik zal de boeken opzoeken in de bibliotheek. Ik weet zeker dat ze me ermee kunnen helpen.

Heb nog gekeken voor het wc-raampje, en inderdaad ook de DC-2 had een wc-raampje.

photo 366863 Een oude ansichtkaart met de "Flamingo", hierop zie je duidelijk een wc-raampje schuin boven de 'F' van PH-ALF.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 maart, 2016 23:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Scale72Modelking1984 schreef:
Allereerst bedankt voor de info.

Ik neem aan dat de foto er een is van de nagebouwde 'Uiver'.


Geen dank. De foto is inderdaad van de DC-2-142 welke vanuit USA over is gekomen. Kennelijk heeft deze kist een militaire achtergrond - US Navy. In hoeverre dit een betrouwbare referentie voor de civiele varianten is, is mij nog steeds onduidelijk.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 apr, 2016 0:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Donderdag heb ik een nieuwe levering modellen en een setje decals binnengekregen van de LHS.

photo 367074 photo 367075

photo 367069


Een 1:72 Zlín Z-142;
Een 1:72 Iljusin Il-14;
Een 1:72 Boeing 737;
en een 1:72 decalsetje van Dutch Decal voor de KLM C-47 & DC-6.

De inhoud van de verschillende dozen behandel ik in de toekomstige verslagen, moet me wel een beetje inhouden dus heb ze even uit het oog opgeslagen in mij stash.
Maar het is duidelijk dat menig modelbrouwer zou gaan watertanden van al dat moois. :wink:
Wat ik wel kan zeggen is dat de Boeing in een duoverslag gaat worden gebouwd met een tweede 737-200. Waarbij één een KLM versie, de ander een MALÉV versie wordt.

De Zlín en Iljusin worden beide met een MALÉV livery.

Dat was weer een kleine off topic bericht. :brouw:


Wordt vervolgd ... 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 apr, 2016 11:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Scale72Modelking1984 schreef:
Wat ik wel kan zeggen is dat de Boeing in een duoverslag gaat worden gebouwd met een tweede 737-200. Waarbij één een KLM versie, de ander een MALÉV versie wordt.

Wat leuk: dus binnenkort toch weer een Transavia kist bij de civiele verslagen ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 apr, 2016 14:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Vintage Jet schreef:
Scale72Modelking1984 schreef:
Wat ik wel kan zeggen is dat de Boeing in een duoverslag gaat worden gebouwd met een tweede 737-200. Waarbij één een KLM versie, de ander een MALÉV versie wordt.

Wat leuk: dus binnenkort toch weer een Transavia kist bij de civiele verslagen ;-)

:brouw: VJ


LoL@VJ: hoezo dikke hint, hint. :mrgreen:

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 apr, 2016 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
photo 367226

Euh ... ? Inderdaad Transavia :wink: Alleen nadat zij te diep in het glaasje keek.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement