Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2015 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
En dan hier de tweede kit die ik van TheFlyingDutchman over heb genomen.

photo 351198 photo 351199

photo 351200 photo 351204

photo 351205 photo 351206

Met deze kit ga ik ook zeker plezier hebben bij het bouwen, ik denk dat het uiteindelijk de 'Uiver' gaat worden. Maar ben nog niet helemaal zeker.

Ik heb tocht nog voldoende tijd om daar over een besluit te nemen, eerst de kit maar bouwen. Binnenkort ga ik ermee beginnen, net als de CRJ 200.
Nogmaals dank aan TheFlyingDutchman.



Wordt Vervolgd...


Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op di 29 dec, 2015 9:19 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2015 23:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik heb twee lades vol met mooie kits, maar ik bouw nu zo langzaam dat ze nooit aan de beurt gaan komen en dat vind ik zonde. Dus ik ben blij dat jij er gelijk iets leuks van gaat bouwen :brouw: Succes ermee!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2015 9:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Na een kort onderzoek heb ik besloten niet de 'Uiver' te maken, ook al is het het eerste geleverde toestel. Die je zowel met als zonder het nummer 44 kunt maken. De 'Uiver' heeft krap een vier maanden gevlogen toen het op 20 dec 1934 neerstortte in Rutbah Wells, Irak.

De andere optie op de decal-vel is de 'Jan van Gent', alleen die is in 1940 door de Duitsers gevorderd, als Luft Hansa toestel D-AJAW of PC+EC na de oorlog weliswaar teruggevonden op Berlijn-Tempelhof, maar was in zo'n slechte staat dat hij afgeschreven moest worden.

Ik ga of de 'Edelvalk' of de 'Gaai' maken.

De 'Gaai', is ingeschreven op 30 maart 1935 met kenmerk PH-AKG en op 20 juli 1935 verongelukt op Pian San Giacomo, Zwitserland.
De 'Edelvalk' is ingeschreven op 16 april 1936 met kenmerk PH-ALE, dit kenmerk is op 25 juli 1940 in Groot-Brittannië gewijzigd naar G-AGBH. Voor zover ik heb kunnen vinden is dit ook het enigste van de 18 KLM DC-2's dat naar Groot-Brittannië is gegaan. De rest is of verongelukt of gepikt door de Duitsers.

Het laatste vliegtuig heeft ook het langst gevlogen van de KLM DC-2 toestellen. Mijn voorkeur gaat dus ook het meest uit naar de 'Edelvalk', al is hij een van de laatste drie ingeschreven DC-2's naast de 'Djalak' en 'Flamingo'.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2015 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Je kunt ook de NC39165 bouwen. In elk geval is dat een toestel met een zeer rijke historie...
En dan natuurlijk in dat prachtige polished aluminium van Alclad of zo :wink:

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2015 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Haha, en dan zeker in de uitvoering van de hedendaagse 'Uiver'. :lol: Of toch de GAL uitvoering. :|

Nee, ik blijf bij mij keuze om de 'Edelvalk' te maken, in glanzend aluminium met 'Fokker Douglas' onder de voeten van de piloten.

Dit is een deel uit het Nederlands Luchtvaartuig Register:

184 Geassembleerd door NV Ned. Vliegtuigenfabriek, c/n 33.
16 april 1936 NV Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën, 's-Gravenhage/*Schiphol. "Edelvalk"
25 juli 1940 Ingeschreven als G-AGBH in Engeland.
16 april 1942 Bewijs van Inschrijving PH-ALE verlopen.
* * 1945 kenmerk gewijzigd naar NL-203, (PH-TBB).
3 oktober 1946 Afgeschreven Malta (9H).


Er zijn vele die de DC-2 als 'Uiver' uitvoeren, en dat is natuurlijk ook een mooie uitvoering met een mooie geschiedenis, maar in mijn ogen doet de DC-2 'Edelvalk' niet onder doet aan de geschiedenis van de 'Uiver'.
Hoewel zij een kortere CV heeft dan de NC 39165 van General Air Lines (GAL), die later werd 'omgebouwd' tot de PH-AJU 'Uiver'.

De eerste 'Uiver' had in Amerika het kenmerk NC 14284, in Nederland kreeg zij de kenmerk PH-AJU. Een paar maanden later werd het startnummer 44 op de kist geschilderd, omdat zij mee ging doen aan een tijdrace, net zoals de KLM met een DC-6 heeft gedaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2015 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Scale72Modelking1984 schreef:
NC 39165 van General Air Lines (GAL), die later werd 'omgebouwd' tot de PH-AJU 'Uiver'.

Uniek in de NL luchtvaart; een toestel dat legaal rondvliegt met een valse registratie...

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2015 0:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Volgens het N.L.Register (online samengesteld door H.Dekker) vliegt zij sinds 4 april 2011 legaal met het kenmerk rond.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2016 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
De afgelopen dagen, heb ik een beginnetje gemaakt aan de CRJ 200 en de DC-2.

Afwisselend heb ik tijdens het drogen van de CRJ 200 de volgende dingen aan de DC-2 gedaan:

Ik heb de stabilo's gemaakt;
De vleugelhelften aan elkaar gehecht;
De wielenhelften aan elkaar gehecht;
De roervlak helften aan elkaar gehecht, en;
het interieur gemaakt.

Het interieur is nu zover om kleur te krijgen, daarnaast zal ik de wielen ook verven. Ik denk dat ik daar morgen misschien aan toe kom.

Ik ben naast het schilderen van hetgeen ik noemde, aanbeland bij het inlijmen van de ruitjes in de romphelften. Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet.

Ik denk dat ik een proefje maak met Humbrol Clear. Hoewel dit eigenlijk een soort lak is en niet als lijm is bedoeld, ben ik wel benieuwd of het ermee kan lukken. Op de Humbrol-site laten ze in hun filmpje zien dat ze het spul gebruiken om de ruitjes helder te maken. Als het spul sterk genoeg is moet het tocht die hechting geven die ik zoek. Misschien moet ik een mix van technieken gebruiken.

Als ik er aan toe kom zal ik morgen ook foto's maken van de vorderingen van deze schone.



Wordt vervolgd... 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2016 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Dan zoals gezegd, een paar foto's

photo 352489 photo 352490
De vleugel met aan de linkerkant een inkeep ter voorbereiding van het licht wat erin komt.

photo 352487 photo 352486

photo 352488 photo 352484

photo 352485 photo 352482
De cockpit is geverfd, nu moeten alleen de stoelen en de stuurkolommen erin.

photo 352481 photo 352483
De cabine van de reizigers, geverfd in beige en bruin.
Ik overweeg er stoelen in te lijmen, nu ik het bij de Lockheed L-14 Super Electra heb gedaan, lijkt het me wel leuk om hier ook stoelen in te doen.



Wordt vervolgd... 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2016 21:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Raampjes lijmen. Ik weet er alles van met mijn DC-2 (1/48 ombouw DC-3) Je kunt heel goed werken met doodgewone vloeibare Velpon of gewone witte houtlijm, Alles droogt mooi helder op en de hechting vind ik uitstekend. Ik gebruik deze methode voor al het glaswerk.

Veel succes, het is een mooie kist om te bouwen :wink:

Vr.gr.

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement