Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 14:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2015 20:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Vandaag ben ik op bezoek geweest bij TheFlyingDutchman, hij had de kit van de CRJ 200 in 1:72 en hij zou hem toch niet maken. Dus heb ik haar van hem overgenomen.

Voordat ik de kit laat zien, zal ik laten zien welke maatschappij ik ga maken.

photo 351157

En dit is de kit:

photo 351138

photo 351156 photo 351147

photo 351148 photo 351149

photo 351151 photo 351153

photo 351154 photo 351155

Op eerste gezicht ziet de kit er simpel uit, maar dat betekend niet dat het makkelijke bouw zal zijn. Er zitten een aantal PE deeltjes bij en wat resin delen. Ik kan niet wachten om mijn uren aan haar te schenken. Maar eerst een PVA maken, en de bouwinstructies bekijken. Meestal hou ik me niet aan de volgorde van de fabrikant. Ik vindt het een mooie kit, en zal er ook echt plezier mee krijgen. Naast deze kit had TheFlyingDutchman ook nog een andere maar dat zal ik later vanavond een verslag van beginnen.

Bedankt TheFlyingDutchman voor de twee mooie kitjes.



Wordt vervolgd...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2015 0:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ik heb gisteren een begin gemaakt aan de CRJ 200 en de DC-2. Maar eerst zal ik me bij de kit van dit verslag houden.

Gisteren heb ik de vleugel helften aan elkaar gehecht, de stabilo's en het roervlak. Daarna heb ik me geconcentreerd op de ruiten in de romphelften te hechten.

Omdat de maker van de kit gekozen heeft om de cabineramen in stripvorm te doen, maakt het erin hechten van de heldere strip in de romphelfden redelijk makkelijk.

Eerst heb ik het plastic dat in de romphelften zat eruit gezaagd, daarna heb ik de delen passend gemaakt om vervolgens de strips eerst tijdelijk met scotch tape op zijn plek geplakt, waarna ik stukje bij stukje de twee delen de clear met de romp aan elkaar te hechten met standaard UHU Plast Special. Dat de rand melkachtig word maakt nu niet uit, aangezien er tocht primer, filler, primer en uiteindelijk verf overheen gespoten gaat worden. Uiteindelijk zullen we niets meer zien dat de cabineramen eigenlijk een clear strip is.

photo 351284 photo 351283

photo 351281 photo 351279

photo 351292 photo 351291

photo 351290 photo 351289

photo 351288 photo 351287

photo 352030

Vandaag heb ik o.a. de romphelften aan elkaar gehecht, het roervlak en de vleugel. Daarnaast heb ik een begin gemaakt met het cockpit-interieur, en het dashboard/instrumentarium. Zodra ik hiervan foto's kan maken, zal ik ze maken.

Het lijkt misschien snel te gaan, maar 'the devil is in the detail'. En bij het detailleren ben ik nog niet aangekomen.



Wordt vervolgd...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2015 14:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Hier nog een paar kiekjes van de vorderingen.

photo 352031 photo 352032

photo 352033 photo 352034

photo 352035


Zij ziet er een beetje vreemd uit zo zonder neus. Dat is dus ook waar ik me nu op concentreer.

Eerst zal ik de cockpit maken en het in de neusdeel plaatsen, waarna ik het complete neusdeel aan de romp hechten kan. Daarna kom het langzame proces van primen, fillen, schuren en scriben zodat zij er strak uit zal gaan zien. Waarna ik de paar PE onderdelen die ik heb voor de romp op zijn plaats zal lijmen en de stabilo's plus montage van de motorbehuizing. Wanneer dat er allemaal op zit kan ik weer afplakken en de laatste lagen primer erop doen. Voor de laatste lagen zal ik witte primer gebruiken, totdat ik een egale witte grondlaag heb. Misschien dat ik daarna besluit om de paneellijnen open te striben, maar dat zie ik dan pas.

En dan zijn we aanbeland bij de lak lagen, maar dat kan ik pas doen wanneer ik mijn airbrush-plekje klaar heb. In die tussentijd kan ik me concentreren op de decals.



Wordt vervolgd... 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jan, 2016 3:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ben de afgelopen dagen bezig geweest met de cockpit van de CRJ 200. Stukje bij beetje begint het al wat te lijken, moet wel kwijt dat de bouwaanwijzingen niet altijd even duidelijk zijn.

De kleuren voor de cockpit-interieur die ik gekozen heb is, licht-grijs overall met licht-beige stoelbekleding, en een antracietgrijze dashboard.

Morgen kan ik de stoelen erin plakken, en de stuurkolommen.

Wanneer het weer licht is, en ik de tijd heb, zal ik een paar foto's van de vorderingen plaatsen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2016 13:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Hier dan een paar foto's van de vorderingen.

photo 356405 photo 356403 photo 356404

Afgezien van de stuurkolommen die ik er nog in moet plakken, is het redelijk af. Er stond geen kleur in de bouwaanwijzing vermeld, dus heb ik het maar deze kleurstelling gegeven.


photo 356408 photo 356407

De neus is ook voorzien van de dingen die erin moesten voordat het interieur erin gaat.
Wanneer het interieur erin zit en de het totaal op de romp is geplaatst, zal ik eerst (na afplakken) een goede laag witte primer aanbrengen, voordat ik er filler op spuit.
Na de fillerlaag, kan ik het geheel mooi strak maken met water en waterproof schuurpapier, totdat ook de romp spiegeltje glad is. Daarna komen er nog de PE deeltjes en overige plastic delen van het vliegtuig op gevolgd door een laatste laag witte primer.


photo 356409

Ook ben ik daarnaast bezig geweest met de motorbeplating, waarin later de motoren worden geschoven.

Aan de linkerkant ben ik al een paar stapjes verder dan de rechterkant. Bij de linker zit er al een laag Motip filler aan de buitenkant en aan de binnenkant de eerste laag metalicverf (Humbrol 56).
Wanneer de binnenkant mooi is en de buitenkant spiegeltje glad, spuit ik er witte glanslak overheen. En is hij klaar voor de motoren (waar ik nog aan moet beginnen).


Wordt vervolgd ... 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2016 14:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Scale72Modelking1984 schreef:
Er stond geen kleur in de bouwaanwijzing vermeld, dus heb ik het maar deze kleurstelling gegeven.

http://szextant.blogspot.nl/2014/06/mal ... nd-in.html mocht je ooit nog kleur informatie zoeken over een Malev cockpit ;-)
Het ziet er goed uit! Mooie rustige kleurstelling en leuke details.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2016 17:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Dank VJ,

Het valt me op dat de meeste airliner-cockpits een rustige lichte kleurstelling hebben. Er staan nog een aantal MALÉV toestellen op mijn lijstje, dus van de link ga ik zeker een aantal plaatjes ter reverentie in mijn modelbouw-mapje plaatsen, er staan mooie plaatjes bij.

Over een paar dagen heb ik mijn bestelling van Sjaak's Hobby Shop binnen, dan kan ik ook weer wat verder bouwen aan de DC-2. Daarnaast bevat deze bestelling de Douglas DC-3 kit van Italeri, daarmee kan ik dan ook begin maken.

Van deze kitmaker (BPK), wil ik ook nog een CRJ-100 (Air France) en een paar 737-200 (KLM & MALÉV) bouwen. Daarnaast heb ik op hun site vernomen dat ze met een 1:72 kit bezig zijn van een 737-800. Als het mogelijk is zal ik van deze laatste 737-800 er eentje maken met de KLM SkyTeam livery, ik geloof dat ik hem dan moet aanpassen tot een 737-900.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2016 18:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Scale72Modelking1984 schreef:
Er staan nog een aantal MALÉV toestellen op mijn lijstje. Van deze kitmaker (BPK), wil ik ook nog een CRJ-100 (Air France) en een paar 737-200 (KLM & MALÉV) bouwen. Als het mogelijk is zal ik van deze laatste 737-800 er eentje maken met de KLM SkyTeam livery, ik geloof dat ik hem dan moet aanpassen tot een 737-900.

pfff, dat is een aardige stash... Natuurlijk heb ik mij niet met je werkwijze te bemoeien, maar krijg je dat ooit allemaal af? Ik bedoel; zoveel projecten in één keer? Je werkt netjes, dus ik ben heel benieuwd om eens één van je modellen af te zien.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2016 19:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Het klopt dat ik meerdere ( :roll: best veel ) projecten naast elkaar op de werkbank heb.
Dat probleem had ik als tiener ook, dat ik veel projecten naast elkaar deed. Modellen uit die tijd heb ik niet meer, maar voordat ik bij mijn vader weg ging had ik in die jaren toch een 20 á 30 modellen afgebouwd. (Allemaal 1:72 MLD vliegtuigen en helikopters.)

Ik rouleer de projecten. Wanneer ik bij de één iets geplakt of geschilderd heb, leg ik dat opzij en pak ik een ander project. Soms dan moet je iets een tijdje laten drogen. Nu zit ik nog werkloos thuis. Zodra ik mijn Taxi-certi heb, zal er er vaak niet aan toekomen. Ik hoop tegen die tijd bij een aantal modellen al zover te zijn dat ik alleen nog maar hoef te verven met de airbrush, wat ik hopelijk van de zomer (wanneer ik een installatie heb) kan doen.

Aan het eind van dit jaar wil ik toch zeker een aantal projecten af hebben.

Dit is er een van, daarnaast ook de (RLS) North American T-6 Texan, (Air France) C-160 Transall en (MALÉV) Antonov AN-2. Wat ik verder nog allemaal dan kan afronden zie ik dan wel. De (KLM) Convair CV-340 is aan het eind van dit jaar zeker nog niet zover, voor twee Fokkers (F.25 en F.50) geld dit ook. Ik verwacht dat de (KLM) Lockheed L-14 Super Electra ook aan het eind van 2016 klaar is.

Dat betekend dus dat mijn doel is om toch 4 of meer toestellen af te hebben aan het eind van het jaar. En mijn stash zal ook zeker in dit jaar groeien. :brouw:


photo 356600

Deze mooie KLM vogel staat op mijn bucketlist van kisten die ik in 1:72 wil bouwen. Als ik het goed gezien heb is de 737-9NG een verlengde 737-8NG. Moet alleen wachten totdat de 737-800 kit van BPK uitkomt.



Wat kan ik zeggen. :P Geloof dat ik het m-virus weer te pakken heb. :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2016 2:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Vanmiddag kwam ik er achter dat de Humbrol Filler met nagellak remover is te verdunnen, toen heb de kier die er was tussen de romp en vleugels, met de eerste lagen verdunde filler opgevuld.

Zojuist heb ik de laatste laag filler op geschilderd, met een oude penseel.

photo 360408 photo 360407

photo 360406 photo 360405

photo 360403 photo 360404


Nu zal ik het gedurende de nacht uit laten harden, en morgen zie ik weer verder.

Moet zegen dat verdund de filler opzetten, veel fijner werkt dan met een dikke pasta zoals de filler van Humbrol eigenlijk is.



Wordt vervolgd ... 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement