Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 18:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Ziet er strak uit! Welke groen gebruik je nu?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat gaat lekker vlot wederom. Ik denk dat een gespoten cheatline toch een stuk mooier is dan een decal. We zullen zien, maar voor zover ziet het er weer goed uit. Maar ben je niet bang dat je het wit om de grote T niet dekken meer krijgt? Ik zou denken dat je dat af zou plakken.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2016 13:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Veleno schreef:
Jouw A300 ziet er al goed uit, hoe lukt het met het lakken??
Oordeel zelf :P
photo 354945

Sorry weer voor de kwaliteit foto. Ik heb hem gisterenavond even snel genomen.

Vintage Jet schreef:
Ziet er strak uit! Welke groen gebruik je nu?
De Humbrol 2 Gloss, op basis van jouw aanbeveling :brouw:. Wel lijkt deze een tikje aan de donkere kant (vergeleken met mijn andere modellen van Transavia, maar daar waren de cheatlines wel decals, en wellicht hoorde die cheatlines ook wat lichter te zijn). Ach volgens het principe TLAR vind ik het wel prima zo.

FokkerFan schreef:
Maar ben je niet bang dat je het wit om de grote T niet dekken meer krijgt? Ik zou denken dat je dat af zou plakken.
Ja, dat is inderdaad een punt van aandacht. Ik heb het niet afgeplakt omdat ik anders bang was dat ik uitlijningsproblemen zou krijgen (en het is een hoop meer werk). Ik heb een aantal oplossingen in gedachte om het wit van de T's beter dekkend te krijgen, maar dat is voor een later stadium.

Het cadeautje is dus uitgepakt, dus nu kunnen de vleugels er eindelijk aan! De fit was eigenlijk best goed (verbazingwekkend). Een paar kleine kiertjes moeten nog weggewerkt worden. Zoals ook te zien is de neus niet zo netjes gespoten, maar dat is bewust aangezien hij toch een zwarte dopneus en antiglare gaat krijgen.
photo 354944

Terwijl de lijm aan het drogen is heb ik de wielen een weathering gegeven. Daar gebruik ik dit spul voor (maar je kunt ook waterverf of zoiets gebruiken, echter dit doseert lekker):
photo 354947

Voor...
photo 354946

...en na.
photo 354948

Op de foto moet het nog drogen. Als ze droog zijn glimt het niet meer en zijn ze ook wat minder donker.

De volgende stap wordt het wegwerken van de kieren van de vleugels en het spuiten van de onderkant, de vleugels en stabilo's.

Ik hou jullie op de hoogte!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2016 15:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
malair schreef:
Vintage Jet schreef:
Ziet er strak uit! Welke groen gebruik je nu?
De Humbrol 2 Gloss, op basis van jouw aanbeveling :brouw:. Wel lijkt deze een tikje aan de donkere kant (vergeleken met mijn andere modellen van Transavia, maar daar waren de cheatlines wel decals, en wellicht hoorde die cheatlines ook wat lichter te zijn). Ach volgens het principe TLAR vind ik het wel prima zo.

Hoi Martijn, Humbrol 2 is een goede match van de actuele kleur. Maar er is ook zoiets als color scaling. De werkelijke kleur blauw van KLM bijvoorbeeld zou er niet uitzien op een model van 1/144, dus gebruikt men een iets lichtere tint. Dat gaat ook op voor Heineken groen (echt de kleur van het biermerk). Misschien hebben de decal makers daar rekening mee gehouden? En decals schijnen natuurlijk ook iets door op een witte ondergrond. In mijn ogen ziet het er heel goed uit wat jij daar fabriekt!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2016 14:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
De romp ziet er goed uit. Ik ben benieuwd naar je oplossing voor de T. Alleen lijkt op de eerste foto de grens tussen het groen van het staartvlak en het wit van de romp niet zo recht/strak.

Het landingsgestel zier er ook mooi uit zo. Is het watergedragen spul?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2016 19:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Ik ben blij voor je dat de vleugels goed paste, dat was bij mijn kit wel anders :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2016 10:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
Hoi Martijn, Humbrol 2 is een goede match van de actuele kleur. Maar er is ook zoiets als color scaling. De werkelijke kleur blauw van KLM bijvoorbeeld zou er niet uitzien op een model van 1/144, dus gebruikt men een iets lichtere tint.
Ja dat is waar. Vroeger toen ik ook nog sci-fi modellen maakte (dat mag nu helaas van mijn vriendin niet meer :lol:) was dat ook altijd een discussie: maak je het model zoals het er op tv uit ziet, of zoals het film model er uit zag? Ik koos altijd voor hoe het er op tv uit ziet. Bij vliegtuigen kies ik er voor hoe het er op foto's uit ziet (daarom maak ik de intakes van de motoren bijna altijd zwart of in ieder geval donker).

FokkerFan schreef:
Alleen lijkt op de eerste foto de grens tussen het groen van het staartvlak en het wit van de romp niet zo recht/strak.
Ik denk dat dit een beetje gezichtsbedrog is. Bij het staartvlak zit bij de romp een verdikking, waardoor het misschien niet zo recht lijkt. Op deze foto (en de laatste foto) zie je hopelijk de verdikking zitten:
photo 355368

FokkerFan schreef:
Is het watergedragen spul?
Jazeker :)

Het is tijd voor het spuiten van de vleugels en zijn onderkant. Eerst weer goed inpakken en dan spuiten maar.
photo 355369

Met dit als resultaat:
photo 355370

photo 355371

Aan de linkerkant is bij het einde van de cheatline de verf een beetje doorgelopen. Geen punt, want het is heel licht, dus dat is zo weg gewerkt.

Als je ook goed kijkt zie je op de foto's achterin de spuitcabine ook de motoren staan. Deze hebben op sommige delen een laagje Alclad II Magnesium gekregen (met een Alclad gloss black primer als basis). Aangezien de motoren uit drie kleuren metaal bestaan ben ik met de motoren nog wel even bezig (echt heel veel werk om ze goed af te plakken). Het resultaat volgt in de volgende update. Hopelijk krijg ik ze net zo mooi metaalkleurig als de stabilo's van VJ :P

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2016 11:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Ik vraag me altijd af hoe jullie dat zo strak kunnen laten aansluiten, daarmee bedoel ik nauwelijks opstaande verfrandjes...?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2016 12:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
mooi spuitwerk.

@ Veleno: dunne laagjes spuiten en altijd van je tape weg spuiten, nooit naar je tape toe (dus AB over de tape). als je afplakt met blutack of prittbuddy steeds haaks over het worstje gaan voor een gelijkmatig resultaat.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2016 19:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
De tape zo snel mogelijk na het spuiten weghalen helpt ook veel, als je het pas loshaalt na droging krijg je soms erg lelijke randjes. Natuurlijk wel heel voorzichtig doen met de net gespoten delen terwijl je het model vast hebt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement