Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 3:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2015 13:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
In 2016 bestaat Transavia 50 jaar en is het 40 jaar geleden dat Transavia met de A300 gevolgen heeft. Dat moet natuurlijk gevierd worden! Geïnspireerd door het recente verslag van Veleno, wordt mijn bescheiden "tribute" aan Transavia de A300 van Airfix in de Transavia kleuren.

De A300 was het eerste vliegtuig van Airbus en met 821 toestellen gebouwd behoorlijk succesvol. Het vormde later de basis voor de A310, A330 en A340. Transavia is de enige Nederlandse maatschappij die met de A300 passagiersvluchten uitgevoerd heeft (Schreiner had de A300 voor cargo vluchten). De A300 was nogal een vreemde eend in de bijt bij Transavia (met dank aan VJ voor de info):

Vintage Jet schreef:
Wat achtergrondinformatie van Transavia zelf en van luchtvaarthistoricus Theo Wesselink:

Airbus A300B2-1C
Serial c/n: 008

First Flight 02.10.74
HS-VGD Air Siam 17.10.74
F-ODHC Airbus Industrie 16.11.75
PH-TVL Transavia 06.05.76
F-WNDB Airbus Industrie 18.01.77
F-BUAF Air Inter 11.03.78
Cancelled 09.04.98

Scraped at CHR Chateauroux, France june 2000

Na de eerste oliecrisis van 1974 verkeerde Transavia in een moeilijke financiële situatie. Eigenaar KNSM (voorloper van Nedlloyd) besloot tot een management verbreding en schoof Pieter Hanrath naar voren als financieel directeur. Begin augustus 1975 hadden de touroperators Neckermann en Arke besloten voor het vakantieseizoen 1976 gezamenlijk stoelen in te kopen, in totaal 175.000, dat op dat moment overeenkwam met 30% van de markt. Voor de nieuwe topman Hanrath was dit aanleiding om vliegtuigen met een grotere capaciteit te willen inzetten om zo de stoelprijs per kilometer aanzienlijk te verlagen. Topman van het eerste uur, John Block, zag dit anders. Volgens hem bleven de B737’s op continuebasis het voordeligst.
De verstandhouding tussen Hanrath en Block verslechterde. Block: "Een drama, die man. (...) Wanneer er iemand komt binnenstappen die er geen kaas van gegeten heeft, de leiding naar zich toe trekt en zelfs toegeeft dat zijn luchtvaartkennis zich beperkt tot de inhoud van het tijdschrift Flight International, is dat een ramp voor zijn omgeving en levensgevaarlijk voor de onderneming.” Maar de KNSM was groot aandeelhouder en dus de baas. Per 1 november 1975 verliet Block teleurgesteld ‘zijn’ Transavia.

Daarop werd voor 50 miljoen gulden een Airbus A300 besteld voor het seizoen 1977 en een tweede B707 ingehuurd. Als interim toestel werd voor 1976 een A300 gehuurd, die in mei 1976 op Schiphol arriveerde. Van 31 augustus tot 29 september en van 4 november tot 28 december werd deze PH-TVL ingezet tijdens een gigantische (en lucratieve) hadji-operatie naar Djeddah vanaf Karachi, Bombay, Damascus en Bombay. In totaal vervoerde Transavia 40.000 pelgrims, waarmee deze operatie de grootste uit haar bestaan zou worden. Om deze gigantische operatie, die vooral werd gevlogen door de PH-TVL en de B707 PH-TVK (!), in goede banen te leiden stationeerde Transavia 165 personeelsleden in Jeddah. Omdat hotelaccomodatie hier uiterst schaars en peperduur waren werd iedereen ondergebracht op het cruiseschip ‘Orpheus’.

De inrichting van dit toestel was in de kleur rood en om de kleurcombinatie rustig te houden, kreeg de crew voor aan boord een rood uniform: een jurk met een sjaaltje.
Dit hield in dat men in het groene uniform aan boord kwam, om moest kleden in het rode uniform en voor het van boord gaan weer om moest kleden in het groene uniform.

Het inzetten van de Airbus bleek in 1976 geen succes. De markt was aan het veranderen; er kwamen meer bestemmingen in plaats van een paar topbestemmingen waar iedereen naar toe ging. Onder invloed van het succes van de pelgrimsvluchten werd ook meer ingezet op het ‘vliegen voor derden’. De kernwoorden in 1977 waren flexibiliteit en standaardisatie. De A300 werd afbesteld. Het bedrijf reorganiseerde, stopte met grootschalig vrachtvervoer en kondigde aan ook de B707 uit te faseren. De vloot werd gestandaardiseerd op de Boeing 737-200, precies zoals Block had voorgesteld. Pieter Hanrath werkte zijn drie jaren plan uit en maakte daarna plaats voor mr. Transavia; Peter Legro.


Goed, dit gaat hem worden:
photo 349252

Het kleurenschema is interessant in die zin, dat de cheatline onder de ramen loopt.

De kit die ik ga gebruiken is die van Airfix:
photo 349250

De kwaliteit is...twijfelachtig (zoals Veleno al correct opmerkte), maar goed de kit is dan ook ontworpen in 1977. Ik heb even getwijfeld om de Authentic Airliners kit te bestellen, maar zo slecht qua vorm is de Airfix kit nu ook weer niet. Er moeten wel her en der wat correcties uitgevoerd worden. De cockpit en raamdecals worden wel van Authentic Airliners (de raampjes ga ik dus opvullen).

De onderdelen:
photo 349251

Het decal sheet (of althans de logo's) zijn van Microscale en het Coroguard van DACO:
photo 349249

Met deze kit zal ik zeker een stuk langer bezig zijn dan bijvoorbeeld met de An-148 aangezien de kit uit meer onderdelen bestaat en van mindere kwaliteit zijn. Daarnaast wordt het schilderwerk een hele uitdaging, met name de motoren met verschillende tinten metaal (deze ga ik waarschijnlijk met Alclad II doen). Ook moet de cheatline gespoten worden, aangezien die niet bij het decalsheet zit. De groene Transavia kleur wordt op advies van VJ Humbrol 2 gloss.

Vanaf donderdagmiddag twee weekjes vrij genomen, dus heel wat tijd om te bouwen (als mijn vriendin me toe laat tenminste :P)

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Laatst bijgewerkt door malair op za 30 jan, 2016 15:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2015 14:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Deze ga ik volgen!

Vergeet ook je fences op de vleugels niet en de kleine stukjes aan de motoren niet.
Ik wens je heel veel plezier om deze in elkaar te krijgen :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2015 18:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Jaaaa, leuk! Humbrol gloss nr. 2 is volgens mij de ideale match met het Heineken groen van HV uit die jaren.
Succes,

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2015 16:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk nog een A300. Ik zou bijna zin krijgen om ook een doos open te trekken, maar doe dat nog maar even niet om niet mijn eigen regels te overtreden m.b.t. het aantal "lopende projecten". Eerst moet ik er maar weer één afmaken.

Anyway, interessante livery natuurlijk van een vliegtuig dat we niet vaak op afbeeldingen voorbij zien komen. Hopelijk lukt het je om van deze basic kit iets moois te maken. Succes.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2015 12:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
De kerstdrukte is weer voorbij, dus nu weer wat tijd om te bouwen.

Allereerst moeten de deurtjes gelijmd worden. Overal kieren, dus de plamuur zal weer in grote hoeveelheden nodig zijn.
photo 351235

Aan de andere kant moet ik niet al te veel klagen, de kit komt tenslotten uit 1975! (of is toen althans ontworpen)
photo 351236

Veel onderdelen hebben een hoop flash, maar dat is gelukkig zo weggeschuurd
photo 351237

De stabilo's zijn gelijmd, net zoals de vleugels. De foto's van de enorme kieren zal ik jullie maar besparen...
photo 351238

photo 351240

Aangezien ik raamdecals ga gebruiken ga ik de ramen dicht maken. Eerst aan de binnenkant plamuur en dan nog een keer aan de buitenkant. Als alles goed droog is daarna goed schuren. Tevens de plamuur bij de deuren aangebracht.
photo 351245

photo 351239

photo 351246

Enfin, nog genoeg werk voor de boeg!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2015 13:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Dat ziet er toch al heel goed uit Malair.
Ik heb wat spijt dat ik de raampjes niet heb dichtgemaakt maar het is nu eenmaal zo. Zijn je romphelften wat recht of ook scheef zoals de mijne?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jan, 2016 23:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Veleno schreef:
Dat ziet er toch al heel goed uit Malair.
Ik heb wat spijt dat ik de raampjes niet heb dichtgemaakt maar het is nu eenmaal zo. Zijn je romphelften wat recht of ook scheef zoals de mijne?
Zeker niet recht, maar ik denk wel iets minder erg als bij jouw kit.

Het wordt weer eens tijd voor een update. Gelukkig twee weken vrij geweest en ondanks de drukke feestdagen toch nog wat tijd gezien om te kunnen bouwen.

Dit model heeft heel veel schuur en plamuur werk nodig. Hieronder het eerste resultaat van de eerste schuursessie. Hier kun je ook mooi zie hoe slecht de fit van de deuren is (alle donkere stukken zijn afgeschuurde plamuur)
photo 353483

photo 353484

Na twee plamuur- en schuurrondes zijn de helften goed genoeg om aan elkaar gelijmd te worden (nadat er natuurlijk eerst gewichtjes vooraan geplaatst zijn). Op de foto misschien niet echt goed te zien, maar de fit is een drama (zeker bij de neus, wat Veleno is zijn verslag al terecht opmerkte)
photo 353485

De Berna Clamps waren zelfs niet genoeg om de helften redelijk tegen elkaar te krijgen. Ik heb daarom een tweede lijm ronde gedaan en deze keer elastiekjes gebruikt om het met nog meer brute kracht tegen elkaar te krijgen. De motoren zijn nu ook gelijmd.
photo 353486

Na voldoende droogtijd van de lijm volgt de zoveelste ronde plamuren en schuren.
photo 353487

In de tussentijd ook even de vleugels verder afgewerkt en met styreen wat extra details aangebracht (bedankt voor het voorbeeld Veleno :p)
photo 353488

Ook bij de motoren met styreen wat extra details aangebracht. (Op de foto moet het nog wat bijgeschuurd worden)
photo 353490

photo 353491

Na een hoop schuurwerk kan hij in de primer...
photo 353492

photo 353493

...maar uiteraard waren er weer kiertjes zichtbaar, dus maar weer plamuren en schuren (ronde vijf inmiddels volgens mij)
photo 353494

photo 353496

Ik heb de cheatline van een foto genomen en uitgeprint in deze schaal als het model. Dit ga ik gebruiken om de afplaktape op de juiste wijze uit te snijden.
photo 353495

Dit deel van de pylons zat niet bij de decalsheet, daarom zelf maar even gemaakt met photoshop.
photo 353497

De APU exhaust van het model komt niet helemaal overeen met het origineel (in het model is deze recht, maar n het echt hij loopt iets schuin). Dit heb ik dus licht afgeschuurd. Ook zit de tailbumper te ver naar achteren. Deze heb ik dus afgevijld en ik ga er een nieuwe van styreen van maken die verder naar voren komt te zitten.
photo 353499

De tweede ronde primer...
photo 353498

...en vervolgens de eerste en tweede ronde van het spuiten van de witte lak
photo 353500

photo 353501

Dat is de status op het moment. Nog een lange weg te gaan (zeker qua spuitwerk)

Wordt vervolgd! (hopelijk wat sneller een volgende update volgende keer :))

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 19:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Het gaat bij jou goed vooruit Malair! De fit van de deuren was hier ook en ramp, daar heb ik bruutweg met milliput gewerkt om het mooi weg te krijgen.
De bumper aan de staart heb ik zo gelaten :oops:
Je fences op de vleugels zien er ook goed uit, ik ben heel benieuwd naar je totaalplaatje. Mijn volgende project gaat dus de DC10 worden en hoogstwaarschijnlijk gaat er een MD11 volgen in CityBird kleuren... maar das voor binnen een tijdje :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 13:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Veleno schreef:
Mijn volgende project gaat dus de DC10 worden en hoogstwaarschijnlijk gaat er een MD11 volgen in CityBird kleuren... maar das voor binnen een tijdje :D
Ik kijk er naar uit. Wordt de MD-11 ook van AA? Ik zit er sterk aan te denken om mijn volgende een MD-11 van AA te maken in KLM kleuren.

Ook weer wat vooruitgang. Op basis van de foto heb ik de cheatline afgeplakt...
photo 354147

...vervolgens de rest met wat simpelere tape afgeplakt...
photo 354145

...en in de spuitcabine een kleurtje gegeven (het verticale staartvlak heeft een mooie egale groene kleur hoor, maar hij spiegelt op deze foto :p). De motoren heb ik een zwart glos primer gegeven. Dit is de beste ondergrond voor metaalkleuren.
photo 354146

De romp moet goed drogen. Daarom in de tussentijd alvast maar even de wielen gedaan (hier nog zonder weathering).
photo 354148

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 15:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Het gaat een van de AA worden, ik moet nog zien welke versie (CityBird vloog met een witte en een groene versie waarvan de motoren verschillen).
Jou A300 ziet er al goed uit, hoe lukt het met het lakken??


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement