Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 4:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2015 20:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Zo, na hele lange tijd eindelijk weer een bouwverslag van mij!

Zoals sommigen wel weten heb ik samen met Arjan (Arie91 in de spaarzame momenten dat hij hier op het forum te vinden is) een heel klein bedrijfje genaamd 'Attach Before Flight', en maken we onderdeeltjes en decals voor 1:144 airliners. We hebben resin A320 sharklets uitgebracht die goed verkochten, en in mei hebben we een decalvel uitgebracht voor de Air New Zealand A320. Hiervan hadden we een kleine oplage van 30 stuks die inmiddels bijna allemaal uitverkocht zijn. Arjan deed het gieten van resin, en ik ontwerp decals.
Dit succes smaakte naar meer, dus ben ik aan de slag gegaan met een decalvel dat ik tot nu toe miste op de markt: die voor de Azerbaijan Airlines 787. Wilde ik het in eerste instantie houden bij wat logo's, uiteindelijk is het een heel uitgebreid vel geworden en hebben we ook decals voor de A319 en A320 van Azerbaijan Airlines laten drukken.
Gisteren zijn de decals gearriveerd (100 stuks van elk), en zodra ik de handleiding af heb gaan ze in de verkoop! Ik hoop begin januari.
Helaas (voor mij dan) is Arjan vorige maand halsoverkop naar Panama verhuisd omdat hij daar een baan aangeboden kreeg als piloot. Nu heb je in het nieuws wel kunnen lezen hoe krap deze arbeidsmarkt momenteel is en is het dus begrijpelijk dat Arjan hier niet over na hoefde te denken, maar in de praktijk betekent het wel dat beide touwtjes van het bedrijfje nu even in mijn handen zijn. Hopelijk kan ik het bijbenen :oops:

Ik vind dit toch wel de mooiste 787 livery die er op dit moment rondvliegt!

photo 348950


Dit model wordt uiteraard met deze decals beplakt :wink:
photo 348943

Een scan van de decals
photo 348944

Helaas heb ik voor de zoveelste keer mijn camera gesloopt en moet er weer een nieuwe komen. Tot die tijd moeten jullie het even doen met deze foto van de productielijn :wink: De linker is de N787BA prototype die ik een aantal jaar geleden heb gebouwd (ook hier op dit forum te vinden). De derde Dreamliner komt in de kleuren van LOT Polish Airlines omdat ik daar vorig jaar in gevlogen heb.
photo 348942


Om toch nog even wat sluikreclame te maken: dit decalvel voor de 787 kost 12 euro excl verzenden, voor de A319/A320 kost hij 8 euro. Mail bij interesse naar attachbeforeflight@gmail.com, zodra ze klaar zijn om verkocht te worden hoor je het vanzelf :D
photo 348951


groeten Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2015 22:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Prachtige kleuren!
Staan er nog verdere uitvoeringen op het programma van andere airlines Jelle?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 2:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hoi Jelle,

Goed weer eens een verslag van jou hand te lezen. Uiteindelijk ben jij een van de mensen geweest die mij heeft geïnspireerd om ook verslagen te gaan schrijven. Ben heel benieuwd naar nieuwe kunsttukjes van jou kant. Maak je ook custom decals, of heb je daar geen tijd voor?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 13:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Bedankt voor de aanmoedigingen vanaf de zijlijn! Heel ontroerend om te lezen dat jullie me gemist hebben :P

Om de vragen te beantwoorden geef ik even een kijkje in het leven van een decalmaker :lol:

Ik heb een aantal decalvellen ontworpen die met een beetje extra werk in principe klaar zijn voor productie. Het probleem is alleen dat het bepaald niet gratis is om de vellen te laten drukken. Ze komen bij BOA Agency vandaan uit Brno, Tsjechië, en zijn gedrukt door middel van zeefdruktechniek. Dit is dezelfde techniek als hoe de decals van vrijwel alle bouwdozen zijn gedrukt. Hierdoor zijn ze heel kleurecht. De kleuren worden niet 'gemengd' door middel van puntjes, zoals kleine rode en gele puntjes voor oranje (hou maar eens een vergrootglas boven de snavel van Donald Duck) maar van tevoren gemengd en dan uitgespreid over een zeef. Op de plaatsen waar de inkt moet komen sijpelt het door hele kleine gaatjes en vormt een mooi geheel. Dit klinkt als een vrij lomp systeem maar in werkelijkheid is het heel nauwkeurig, hoe het precies werkt in dit geval weet ik ook niet.

Het komt er dus op neer dat ik de drukker een vast bedrag betaal om per kleur een zeef te maken, zodra die er zijn vallen de kosten per sheet best mee. Dit betekent dus wel dat dit niet geschikt is om custom decals mee te drukken, aangezien je dan al gauw 100 euro kwijt bent aan opstartkosten en dan is het nogal oneconomisch om maar één sheet af te nemen :wink:
Het is dus nogal een gedoe en héél tijdrovend om een sheet helemaal goed passend te krijgen voordat je het laat drukken, en dan moet je er ook nog eens een X-aantal verkopen om uit de kosten te komen. Dat betekent dat je 's avonds in je vrije tijd enveloppen staat in te pakken en adressen zit te schrijven. Best leuk, maar ik hoop dat jullie snappen dat er niet elke week een sheet uitkomt :D
Hoe mensen als DRAW en 26 decals etc. dat doen weet ik ook niet..
Wanneer er een volgende sheet uit komt durf ik niet te zeggen, maar in elk geval niet voordat er genoeg geld op de 'zakelijke' paypal staat om de volgende te kunnen bekostigen.

@VJ: custom decals zitten er dus in deze mooie kwaliteit niet in. Wat ik wel af en toe doe is een sheet laten printen door een Amerikaan die een ALPS-printer heeft. Hiermee kunnen wit en metallic kleuren geprint worden, maar zit je alsnog wel weer met het probleem van de kleuren die uit puntjes worden opgebouwd. Bepaalde kleuren, zoals oranje, komen dus niet mooi uit die printer gerold. Het is gelukkig wel een heel stuk goedkoper (8 dollar voor een klein velletje incl. wit/metallic) dan de zeefdruktechniek. Hier een velletje dat ik een tijdje terug heb laten printen, dit was 14 dollar incl. verzenden (en een aantal volle dagen ontwerpwerk!!)
photo 317376
photo 317377

Deze komen bij deze website vandaan, bouwer Rob (robh, o.a. bekend om de Fokker Zilvermeeuw 8) ) haalt hier ook af en toe z'n decals vandaan:
http://www.fireballmodels.info/

Als je echt iets nodig hebt, dan mag je me altijd PB'en en dan kijk ik of ik er tijd/zin in heb en of het haalbaar is met deze printtechniek. Dan klieder ik wat op de template van Fireball Models en mag je het zelf door hem laten printen. Of, als je mazzel hebt was ik net van plan weer een velletje te laten printen en heb ik nog een plekje over :wink:

Als er iets niet duidelijk is hoor ik het wel!! Nu ga ik 787-motortjes in elkaar plakken 8)

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi Jelle,

Leuk weer een verslag van je te zien. Je hebt een aardig 787 fabricagelijntje opgebouwd zo zie ik. Je hebt vast meegekregen dat Zvezda ook een 787-9 gaat uitbrengen volgend jaar. Dan kan je er ook meteen achteraan maken :wink:

De decal sheet ziet er mooi uit. Het is zeker één van de mooiere 787 kleurenschema's die er rondvliegen, de mooiste vind ik toch Royal Jordanian :P . Is het blauw een beetje metallic of lijkt dat zo? Ik zie ook dat je GE logo's voor de motoren hebt geprint. Nu wil ik de kit niet voor je verpesten, maar je weer dat daar de RR versie bij zit? Niet dat het optisch zo'n verschil is. Eventueel heeft Braz een GE set voor je.

Succes met de bouw. Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Hey Ingmar

Dat van de 787-9 wist ik nog niet, maar dat is zeker gaaf! Ik laat het ontwerp van decals ervoor aan anderen over, tenzij ik van de Azerbaijan binnen een maand een reprint moet laten komen :mrgreen:

Ik weet inderdaad dat de GE-motoren wat afwijken, maar ik heb besloten er op mijn model niets aan te veranderen. De verschillen in de metalen panelen van de 'hot section' is met schilder/decalwerk wel te maken, het andere uiterlijke verschil is de iets dikkere fairing van de actuators van de straalomkeerders (de verdikte strook onderop de motorgondel). Als ik me teveel druk ga maken over dit soort details schiet ik geheid weer in m'n bouwdip :oops:

Plaatje van Jennings van Airlinercafe:
Afbeelding

groeten Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2015 12:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Hey Jelle, goed te zien dat je weer een verslag begonnen bent! Ik ga hem met genoegen volgen. Als de 787-9 uit komt wil deze in KLM kleuren gaan maken (als daar ooit nog eens een decal sheet van komt...)

Succes met deze!

p.s. ik heb een aantal resin onderdeeltjes van Attach before flight en ik kan zeker zeggen dat die er uitstekend uit zien!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2015 14:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
inderdaad een mooie livery... succes met het ontwikkelen van de decals, wel interessant om te lezen. Een tijdje geleden had ik deze van de A320 Rackham besteld om cadeau te doen aan mijn vriendin (kuifje adept avant la lettre), jammer genoeg nooit ontvangen (maar dankzij een tip hier geprobeerd via paypal, dan kon ik tenminste nog het geld terugkrijgen indien het niks werd), maar misschien ooit een tip ;-)

Moet je dan ook een proefpassingen doen van de decals? of doe je dit voor je alles doorgeeft om te drukken?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2015 17:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik heb voor het drukken een proefpassing gedaan door de sheet op decalpapier van de brouwersshop te printen met een gewone inkjetprinter. Een proefprint van de Tsjechische drukker is helaas niet mogelijk, dus blijft het altijd spannend hoe het eruit komt te zien. Gelukkig is het er goed uit gekomen :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2015 16:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt voor het plaatje van de vergelijking van de motoren Jelle. Het verschil is inderdaad niet groot.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement