Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 20:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Emirates A380
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2015 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
TheFlyingDutchman schreef:
De A380-kit is ontwikkeld terwijl het eerste prototype nog in aanbouw was. De grote lijnen kloppen goed, maar veel kleine details kloppen niet. Uit m'n hoofd zijn de neuswielen te klein, ik heb bouwers gezien die ze vervangen door de wieltjes van de midden-gear van een A340 (die je toch over houdt als je de A330 hebt gebouwd, daar zitten ze ook bij), de landingslichten in de vleugelwortels zijn verkeerd maar op het decalvel wel goed (drie puntjes boven elkaar) en er was iets met de wielluiken. Ik ben niet echt een A380-expert verder, al vind ik het wel een heel tof vliegtuig in tegenstelling tot velen :D

Cockpitramen zijn altijd een lastig punt, iedereen heeft daar een eigen smaak over. Persoonlijk heb ik een hekel aan modellen waar een grijze decal over de neus is geplakt. Ten eerste ziet het er veel te vlak uit omdat er 0 diepte in zit, daarbij plakken mensen ze vaak nog verkeerd op ook waardoor het hele aanzicht verpest wordt. Zwarte raamdecals zien er naar mijn idee al een stuk beter uit en de fotorealistische decals die sinds kort hier en daar worden aangeboden (Authentic Airliners heeft hele mooie) vind ik eigenlijk net zo mooi als een mooi strak afgewerkt doorzichtig raampje.


Nog één opmerking voor de volledigheid, de cabineramen van de A380 kit zijn ook niet correct qua vorm. De decals van de kist zijn dan wel weer goed.

TheFlyingDutchman schreef:
737-800:
-de motoren zijn totaal verkeerd van vorm: ze lopen te schuin omhoog vanaf de zijkant gezien, de inlaat is te sterk afgeplat van onderen en van binnenin ook niet mooi gevormd, de uitlaatkegel is vlak afgedicht terwijl deze hol moet zijn. Het is opzich aan te passen, maar het makkelijkst is een resin setje van Authentic Airliners. Kost helaas meer dan de kit maar dan ben je wel gelijk klaar, en het is erg mooi.

-horizontal stabilizer (de staartvleugels) zijn verkeerd om gegoten. In de kit zit de bolling bovenop, wat voor normale vleugels wel klopt, maar op de meeste vliegtuigen zijn ze juist bedoeld om de staart omlaag te trekken. Ik buig altijd de lipjes om en zet ze andersom vast, er ontstaat dan wel een kier die weggeplamuurd zal moeten worden. Ook zit het rijtje kleine ronde paneeltjes tegen de onderkant dan ineens op de bovenkant, die moeten ook weg. Ik heb nog geen manier gevonden om ze er weer netjes aan de goede kant in te graveren dus ik laat ze gewoon weg.

-de winglets zijn totaal verkeerd van vorm. Langs de voorkant afschuren zodat ze slanker worden is al een verbetering, maar dan zijn ze nog steeds te kort. Vervangen door resin exemplaartjes van bijv. BraZ is het beste. Als je de motorset van Authentic Airliners hebt gekocht heb je er ook winglets bij, maar ik vind zelf dat ook die wat te kort zijn.

-de cabineramen zitten een paar mm te laag. Wanneer je ze dichtplamuurt en vervangt door ondoorzichtige decals is dat zo opgelost, maar ik vind dat zelf niet mooi. Ik laat ze altijd gewoon doorzichtig en het stoort mij niet dat ze te laag zitten.

-de vrachtdeurtjes op de buik zijn in de hoogte te kort , dichtplamuren en opnieuw ingraveren. Sommige aftermarket decalvellen leveren ze mee als dun zwart vierkant lijntje, dat is makkelijker.


Ook hier nog een toevoeging, de "creaselobe" zit niet in de kit. Bij een dwarsdoorsnede van de romp zou je kunnen zien dat de romp als het ware twee buizen op elkaar zijn. In het midden zit dan een knik. En die zit dus niet op de Revell kit. Je ziet het amper hoor, ik vermeld het enkel voor de volledigheid.

TheFlyingDutchman schreef:
A320 series:
-de vleugels in alle kits (A319, A320, A321) zijn identiek, terwijl de vleugels van de A321 in het echt op wat punten afwijken. De vleugels in de kits zijn voor een A321 en moeten dus worden aangepast als je een A319 of A320 bouwt. Het gaat hier om het systeem van de flaps: bij 319 en 320 zijn het 'single slotted flaps', wat betekent dat de bewegende delen uit één paneel bestaan die naar achteren schuiven en omlaag klappen. Bij de A321 komt er uit de grote bewegende flappaneel nog een kleinere flap, 'double slotted'. Het is wat lastig uit te leggen, maar als je op Airliners.net eens wat foto's vergelijkt is het verschil wel te zien.
In de kit vertaalt dit verschil zich in een extra paneellijn op de flaps, die weggeplamuurd moet worden. Ook moeten de kleine geleidingsrails onderop de vleugels worden weggevijld, dit laatste is overigens in de bouwbeschrijving aangegeven!
Er bestaat ergens een begeleidend plaatje voor, die zal ik z.s.m. even opzoeken.

-De winglets zijn te klein. Er bestaan vervangende exemplaren van PE of resin, maar ik laat ze eerlijk gezegd altijd gewoon zitten. Tegenwoordig worden de A320 series ook wel afgeleverd met grote 737-style winglets (Airbus noemt ze sharklets). Deze zijn in resin te koop van BraZ en door Attach Before Flight (bedrijfje van Arjan (Arie91 op dit forum) en ondergetekende, die raad ik natuurlijk aan :lol: (mail ons op attachbeforeflight@gmail.com, een setje kost 3,50 euro excl. verzenden, we hebben ook 737 split scimitar winglets! [/sluikreclame off])

-Sommige mensen vinden de vorm van de motoren wat verkeerd. Misschien wil Ingmar (FokkerFan) hier wat meer over vertellen, ikzelf zie het namelijk niet echt.

-Het cockpitraam: de grootte en vorm van het transparante onderdeel is op zich goed, alleen zit er een opliggend frame op gegoten. Wanneer je deze raamstijltjes volgt met verven wordt je cockpitraam te klein. Op sommige decalvellen zitten deze te kleine raampjes, op andere klopt hij wel. Het mooiste (vind ik zelf) is het raam te monteren, helemaal vlak en dof te schuren met waterproof en daarna weer open te polijsten. Dit is wel een lastige rotklus en het lukt ook niet altijd, daarbij moet ik zeggen dat het raam bij de A319 een stuk beter lijkt te passen dan op de andere varianten.

groeten Jelle


Voor wat betreft de motoren gaat het enkel om de CFM motoren. De vorm komt niet helemaal overeen met het origineel, al is het niet zo zichtbaar als bij de 737-800 motoren. Ik zal eens wat plaatjes maken als ik daar tijd voor heb.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Emirates A380
BerichtGeplaatst: za 05 dec, 2015 14:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 nov, 2015 14:16 pm
Berichten: 12
Hoi Malair,

Bedankt!
De exhausts kleuren aan de achterkant van de staart is niet gemengd, aan de achterkant van de motor is dit wel gemengd met verf van Revell.


Bedankt Jelle en Ingmar voor het lijstje, ga er zeker wat mee doen voor de volgende modellen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Emirates A380
BerichtGeplaatst: zo 06 dec, 2015 22:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 938
Woonplaats: Oosterhout
JeroenB7879 schreef:
Hoi Malair,

Bedankt!
De exhausts kleuren aan de achterkant van de staart is niet gemengd, aan de achterkant van de motor is dit wel gemengd met verf van Revell.
Bedankt! Welke kleuren heb je gebruikt in welke verhouding?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Emirates A380
BerichtGeplaatst: di 08 dec, 2015 17:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 nov, 2015 14:16 pm
Berichten: 12
Hoi Malair,

De kleuren van Revell ,potjes 47 en 99.
Ik heb 40% van 47 en 60% van 99 met elkaar gemengd en nog wat verdunt met terpentine

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Emirates A380
BerichtGeplaatst: wo 09 dec, 2015 13:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 938
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt Jeroen! Ik ga het uitproberen bij een volgend model.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Emirates A380
BerichtGeplaatst: do 10 dec, 2015 21:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 nov, 2015 14:16 pm
Berichten: 12
Hallo brouwers,

Ik kon de 747-400 kit niet laten liggen, maar ik heb de decals van Lufthansa erbij en ik wil hem graag in de KLM livery maken. Mijn vraag is dus of iemand een site weet waar je deze decals voor een redelijk prijsje kan bestellen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Emirates A380
BerichtGeplaatst: do 10 dec, 2015 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ik weet niet wat je redelijk vindt, maar volgens mij is Draw Decal de enige die ze (nog) maakt. Het huidige kleurenschema is USD25,00 maar het vorige USD 15,00. Misschien is die laatste een optie?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Emirates A380
BerichtGeplaatst: za 12 dec, 2015 10:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 19 okt, 2015 17:03 pm
Berichten: 66
veel succes he!
mooie kisten heb je al gemaakt!
:lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Emirates A380
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2015 18:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 nov, 2015 14:16 pm
Berichten: 12
Hallo allemaal,

Ik ben nog onbekend op het gebied van plamuren, iemand een aanrader welk spul het beste werkt of gewoon goed werkt?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Emirates A380
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2015 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Hoi Jeroen,

Ik gebruik zelf al jaren Alabastine Autoplamuur (te koop bij elke bouwmarkt). Dat laat zich mooi strak opbrengen, wordt hard genoeg voor een gladde afwerking, maar blijft zacht genoeg om niet als een @@@ te hoeven schuren. Je kan overtollig plamuur zelfs gemakkelijk verwijderen met nagellak remover zonder aceton, waarbij je het schuren tot een minimum kan beperken en daarmee kostbare details kan sparen. Dus op naar de Praxis en de Etos :wink: .

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement