Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 15 nov, 2017 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste Brouwers,

Al jaren kijk ik zo nu en dan als anonieme lezer op dit forum, maar nog nooit zelf wat geplaatst. Reden om dit toch eens te doen is mijn laatste model. Normaal maak ik namelijk alleen modellen van (oorlogs-)schepen in 1:350, maar na een dagje Schiphol besloot ik om eens een civiel vliegtuig te gaan bouwen. Vliegtuigen zijn wel een jeugdliefde van me, en met name de MD-11. Persoonlijk vind ik dit het mooiste vliegtuig dat er is. Even googelen leerde van het bestaan van de MD-11 van Eastern Express in 1/144, zelfs met KLM decals :), dus die besteld en aan de slag gegaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De schepen die ik bouw zijn qua vorm veel complexer, dus ik meende een 'easy job' te hebben. Zonder ervaring in vliegtuigen viel het natuurlijk tegen. Met name de passing van het model van Eastern Express is erg matig en vroeg veel plamuren, schuren, nog eens plamuren en weer schuren. Het grootste probleem vormde de staart. De romp is niet één geheel, maar de staart met stabilizer en motor #2 moet er apart achter worden gelijmd. Deze verschilde echter in diameter van het voorste deel van de romp waar het op moest passen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit kon ik niet corrigeren. Ik heb het wel strak gekregen, maar als je goed kijkt zie je dat de romp bij de staart wel een kleine vernauwing maakt.

Afbeelding
Een sprongetje in de tijd, maar net voor de laatste deur is de vernauwing te zien

De cockpit was eveneens lastig. Het paste allemaal gewoon niet. De neus kwam bijna 1mm uit elkaar om de zijkanten van de cockpit passend te krijgen. De rand aan de voorkant heb ik zoveel mogelijk weggeschuurd maar ook niet helemaal eruit gekregen.

Afbeelding

De vleugels waren een punt waar ik me misrekende. Ik heb deze gemonteerd zoals bedoeld, echter bleek de 'bladhoek' (ik hoop dat dat de goede term is) veel te groot te zijn; de voorkant van de vleugel kwam te hoog op de romp uit. Ik was me daar niet van bewust tijdens de montage, hoewel de naad tussen vleugel en romp wel erg groot was heb ik er niets achter gezocht en deze netjes gevuld.

Afbeelding

Pas bij het afplakken van de blauwe bovenkant bleek deze door de vleugel te lopen. Ik heb de vleugel voorzichtig losgebroken, het interne deel afgezaagd en de vleugel opnieuw geplaatst onder de juiste hoek.

Afbeelding
De tape moet 'door' de vleugel lopen, oeps!

Afbeelding
De montagehulp van de kit. Deze heb ik uiteindelijke afgezaagd om de vleugel in de goede positie te krijgen.

Ergens kwam het niet zo slecht uit. Zoals gezegd zit de staart 'los' met behoorlijk wat massa aan de romp vast. Nu de onderkant van het model er toch uit moest heb ik de gelegenheid gebruikt om Dit deel aan de binnenkant te versterken door strips dwars over de naad te lijmen.

Uiteindelijk was ik toch niet helemaal 100% happy met de vleugels; de vleugeltips zitten me wat te hoog. Ik wilde echter de boel niet wéér losbreken dus heb het uiteindelijk zo gelaten.

Daarna kon de boel in de verf. Ik heb Revell 50 lichtblauw gemengd met 04 glanzend wit. Ik weet niet of het 100% correct is, maar het ziet er goed uit. De onderkant van de romp was een stuk lastiger. Mede door wat jullie hier op het forum hebben gezet ben ik uiteindelijk voor een 50-50 mengsel gegaan van Revell 371 lichtgrijs en 04 glanzend wit.

Afbeelding

Afbeelding
Om de rand tussen de blauwe bovenkant en lichte onderkant strak te krijgen heb ik een kruislijnlaser gebruikt.

Afbeelding

De banden zijn zeer donkergrijs, de velgen zilver met een zwarte wash. Tevoren had ik één kant van de wielen iets vlak geschuurd alsof het gewicht van het toestel daarop rust, maar om eerlijk te zijn zie je daar in het resultaat niet gek veel van...

Daarna was het tijd voor de decals. De decalsheet was prima, de blauwe streep was wel lastig (voor mij als beginner althans) maar verder was het goed te doen. De 'ontbrekende' raampjes heeft Eastern express transparant gelaten maar wel met een zilvergrijs randje. Deze heb ik eraf gesneden. Op foto's van het origineel is dit namelijk niet te zien. Ook klopte de verdeling van de raampjes niet helemaal, door hier en daar wat te verplaatsen heb ik het origineel aardig kunnen benaderen.

Afbeelding

Daarna nog wat lichte verwering toegepast. Hier zat wel enig raakvlak met mijn schepen; hoewel die zwaarder verweerd zijn maakt de kleinere schaal het werk weer vergelijkbaar. Al met al was het zoeken naar de balans; een civiel vliegtuig dient er natuurlijk onberispelijk uit te zien maar helemaal schoon zijn ze niet.

Voor de paneelranden heb ik Pro Modeller weathering wash gebruikt. Wat opviel was dat aan één (de rechterkant) van het model de gravering dieper was dan aan de andere kant. Het was erg moeilijk de verwering gelijk te krijgen en het is me niet helemaal gelukt. Beter dan dit kon ik het echter niet krijgen.

De kleine details heb ik wat opgehaald met een pin wash.

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb de staart en winglets aan de uiteinden van wat stukjes ijzerdraad voorzien. Hier zitten op het origineel ook wat sensoren. Hoewel mijn varianten wel wat overgeschaald zijn, geeft het wel een leuke toevoeging aan het geheel.

Tot slot de Push Back truck. M'n schepen bouw ik altijd als diorama; ik vind het leuk als er wat leven en beweging in het geheel zit. Ik heb deze besteld bij Rocast. Hij is niet 100% correct voor de trucks die de KLM gebruikt, maar het ziet er leuk uit. Deze is geheel met de hand geschilderd (niet gespoten). Wat weathering met wat filters en een pin wash en wat dry-brushen voor de details.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En daarmee is mijn eerste vliegtuig voltooid. Een hele leuke klus! Hier en daar heb ik wat consessies gedaan en me niet al te druk gemaakt over de details. Ze is niet perfect maar voor een eerste poging ben ik tevreden met het resultaat. Het smaakt in ieder geval naar meer! In mijn schoen heb ik de Sint om een A330-300 gevraagd; en een decal setje van KLM is al onderweg :D Maar voorlopig ligt er eerst een half afgebouwde kruiser op me te wachten... :|

Opmerkingen, hints en tips worden natuurlijk erg gewaardeerd.

Groeten,

Bas

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 nov, 2017 10:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Schitterend resultaat Bas, zeker met deze draak van een kit! Je hebt er een hoop werk aan gehad zo te zien. Ik ben blij dat ik destijds de Authentic Airliners kit gebouwd heb (eveneens in KLM kleuren).

Ik kijk uit naar je A330-300. Ga je de kit van Revell bouwen? Ik heb deze dit jaar nog voltooid. Je zult er veel plezier van hebben!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 nov, 2017 15:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Erg strakke airliner geworden, je zou niet vermoeden dat het je eerste is. Goed gekeken naar de details zoals de raamindeling etc.
De verwering in de paneellijnen is mooi geworden. Het is niet overal lekker doorgelopen maar dat stoort me verder niet zo.

De sensors aan de winglets die je hebt aangebracht zijn eigenlijk statische ontladers. Een vliegtuig bouwt statische lading op door de luchtwrijving (denk aan een ballon die je over een trui wrijft) en die lading moet ergens heen. Via deze metalen staafjes kan de lading wegvloeien aan de buitenlucht. Ze zijn inderdaad wat grof op je model maar het geeft wel een mooi gevoel van detail. Erg leuk!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 nov, 2017 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Bedankt! :D

malair schreef:
Schitterend resultaat Bas, zeker met deze draak van een kit! Je hebt er een hoop werk aan gehad zo te zien. Ik ben blij dat ik destijds de Authentic Airliners kit gebouwd heb (eveneens in KLM kleuren).

Weet ik, ik heb jouw topic regelmatig bezocht en de foto's bekeken :)

malair schreef:
Ik kijk uit naar je A330-300. Ga je de kit van Revell bouwen? Ik heb deze dit jaar nog voltooid. Je zult er veel plezier van hebben!

Klopt, de Revell kit inderdaad. En ook van dit topic van jou was ik al op de hoogte :wink: Zal ik bij de bouw wel weer gebruiken als referentie.

Groeten Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 nov, 2017 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
TheFlyingDutchman schreef:
De sensors aan de winglets die je hebt aangebracht zijn eigenlijk statische ontladers.

Ah, bedankt, dus dat was het! Ze zijn inderdaad te grof, op een volgend model wil ik een stuk dunnere draad gebruiken.

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 nov, 2017 23:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Gaaf hoor. De neus is dan wat minder gelukt maar ik lees net dat het een draak van een kit is. Kleur en details zijn super. De tractor maakt het geheel af. Ik kende rotast helemaal niet, helaas is hij gestopt lees ik net op de website..

Met de KCD heb ik het allerlaatste rondje boven Nederland mee mogen maken. Slechte kit of niet, deze komt ook bij mij in de kast.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 nov, 2017 10:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Welkom Bas en complimenten voor je eerste airliner. Ik kwam ook op het woord 'draak van een model' en ondanks dat heb je het er heel goed vanaf gebracht. Mooie detaillering en strak in de lak. Ik ben blij verrast met het gebruik van de kruislaser om decals en afplak tape mee uit te lijnen. Misschien kan je daar meer van laten zien, want deze methode leer ik graag van je.

TheFlyingDutchman schreef:
De sensors aan de winglets die je hebt aangebracht zijn eigenlijk statische ontladers. Een vliegtuig bouwt statische lading op door de luchtwrijving en die lading moet ergens heen. Via deze metalen staafjes kan de lading wegvloeien aan de buitenlucht.

Yup, ooit ben ik er één kwijtgeraakt na een blikseminslag (inslag achter cockpit, uitslag op vleugeltip). Vanaf dat moment waren de radio's bijna niet meer te verstaan als gevolg van static noise. Ik was er van overtuigd dat er meer beschadigd moest zijn, maar dat bleek niet het geval. Gewoon één static discharger missing en bijna meteen PLOC (Prolonged loss of communication).

Ik hoop dat we meer airliners van je mogen verwachten op dit deel van het forum!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 nov, 2017 13:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Wauw wat een mooi model heb je hier neergezet. Heb deze als het goed is via m'n vader besteld. Dus ik weet nu waar de problemen zitten :brouw: .

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 dec, 2017 9:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Vintage Jet schreef:
Ik ben blij verrast met het gebruik van de kruislaser om decals en afplak tape mee uit te lijnen. Misschien kan je daar meer van laten zien, want deze methode leer ik graag van je.

Beetje late reactie van me, maar ik kom daar zeker nog met meer foto's op terug! Ik heb inmiddels van de Sint de A330 mogen ontvangen, zodra ik zover ben zal ik daar een bericht aan wijden.

subbuster schreef:
Wauw wat een mooi model heb je hier neergezet. Heb deze als het goed is via m'n vader besteld. Dus ik weet nu waar de problemen zitten

Dank! :D Er schoot me nog wat te binnen, ik heb er hier op het forum niets over gezegd maar het is voor jou misschien wel handig om te weten. Van motor #1 en #3 pasten namelijk de voorste fans niet :roll: waardoor de buitenhuizen uit elkaar werden gedrukt. Ik heb de fans ze zo goed mogelijk rond geschuurd om ze wat kleiner te maken, dat viel niet mee om het dan mooi rond te houden, maar in het resultaat zie je het uiteindelijk gelukkig niet meer :).

Succes met de bouw, als er een bouwbericht op het forum verschijnt zal ik hem zeker volgen!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 dec, 2017 1:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Bas, helemaal geen gek resultaat. Ik ben zelf een militaire vliegtuigplakker en heb me afgelopen jaar eens gewaagd aan Ed Force One. Als je een fighter als een F-16 kunt plakken, dan moet een 747 een eitje zijn. NOT, wat heb ik me daar op verkeken. Schuren, uren schuren en dan blijkt het nog niet allemaal perfect. Ik heb in ieder geval respect gekregen voor de airlinebouwers en wat jij hebt neergezet pas heel goed tussen wat die gasten afleveren. Op de gekke naad waar je zijn kont eraan geplakt hebt dan, want een klein beetje kritiek moet mogen haha.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement