Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Authentic Airliners DC10 1/144 Sabena
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=46882
Pagina 9 van 11

Auteur:  SpeedAS [ vr 06 okt, 2017 16:43 pm ]
Berichttitel:  Re: Authentic Airliners DC10 1/144 Sabena

Ha, dit ziet er goed uit! Mooi dat je moed hebt gevonden om deze kist een tweede kans te geven. :)

Vwb landingsgestel, even een paar quotes - heb geen tijd om dit te vertalen:
"DC-10-10 series aircraft do not have center gear. DC-10-30 series and MD-11 aircraft do have center gear."

"The MD-11 also uses the same landing gear as the DC-10-30. The fuselage is the same in cross section, just that it is longer and it has the fan tail on the rear end for the MD-11. The elevator and tail section were reduced in size for the MD-11, but the tail nacelle was enlargened for the more powerful 60,000lb class turbofans. Structurally, the MD-11 shares a very great deal with the DC-10-30."

Antwoord is dus ja, zelfde als MD-11 als je een DC-10-30 aan het bouwen bent.

Auteur:  Veleno [ za 07 okt, 2017 14:32 pm ]
Berichttitel:  Re: Authentic Airliners DC10 1/144 Sabena

SpeedAS schreef:
Ha, dit ziet er goed uit! Mooi dat je moed hebt gevonden om deze kist een tweede kans te geven. :)

Vwb landingsgestel, even een paar quotes - heb geen tijd om dit te vertalen:
"DC-10-10 series aircraft do not have center gear. DC-10-30 series and MD-11 aircraft do have center gear."

"The MD-11 also uses the same landing gear as the DC-10-30. The fuselage is the same in cross section, just that it is longer and it has the fan tail on the rear end for the MD-11. The elevator and tail section were reduced in size for the MD-11, but the tail nacelle was enlargened for the more powerful 60,000lb class turbofans. Structurally, the MD-11 shares a very great deal with the DC-10-30."

Antwoord is dus ja, zelfde als MD-11 als je een DC-10-30 aan het bouwen bent.


Bedankt SpeedAS!

Afgaande op onderstaande foto, zou ik voor de leading edges bare metal foil durven gebruiken of toch maar gewoon silver leaf?
photo 422369

Tevens nog een andere vraag, ik vindt ook nergens terug of er bovenop de vleugel coroguard is aangebracht...? Iemand enige info meer over?

Auteur:  SpeedAS [ za 07 okt, 2017 18:26 pm ]
Berichttitel:  Re: Authentic Airliners DC10 1/144 Sabena

Veleno schreef:
Afgaande op onderstaande foto, zou ik voor de leading edges bare metal foil durven gebruiken of toch maar gewoon silver leaf?
Tevens nog een andere vraag, ik vindt ook nergens terug of er bovenop de vleugel coroguard is aangebracht...? Iemand enige info meer over?


Gebruik datgene wat meer als dof metaal oogt.

Ik kom genoeg foto's van de DC-10-30 tegen waar coroguard aan is gebracht. Wellicht even doorzoeken naar wat Sabena specifieke foto's? Ik heb het vermoeden dat zij dat ook aan hadden gebracht.

Auteur:  ph-adk [ za 07 okt, 2017 22:47 pm ]
Berichttitel:  Re: Authentic Airliners DC10 1/144 Sabena

Wel een coroguard zo te zien:

photo 422464

photo 422465

Maar je moet even goed nakijken of jouw registratie wel met een staart rondvloog.

Lex

Auteur:  Veleno [ za 07 okt, 2017 23:33 pm ]
Berichttitel:  Re: Authentic Airliners DC10 1/144 Sabena

ph-adk schreef:
Wel een coroguard zo te zien:

photo 422464

photo 422465

Maar je moet even goed nakijken of jouw registratie wel met een staart rondvloog.

Lex

De 80's kleuren hadden de coroguard wel maar hele duidelijke fotos van de 90's kleuren vind ik niet.

Auteur:  ph-adk [ zo 08 okt, 2017 18:40 pm ]
Berichttitel:  Re: Authentic Airliners DC10 1/144 Sabena

Die zijn inderdaad spaarzaam zeg. Toch zou ik voor een coroguard gaan. De oude livery heeft het en de DC-10's van FedEx waar ze naderhand naartoe zijn gegaan ook. Daarbij lijkt het mij niet echt een keuze zo'n coroguard. Het is een bescherming tegen corrosie en derhalve verplicht door de fabriek lijkt mij. Wat denk jij?

Auteur:  Veleno [ zo 08 okt, 2017 19:24 pm ]
Berichttitel:  Re: Authentic Airliners DC10 1/144 Sabena

ph-adk schreef:
Die zijn inderdaad spaarzaam zeg. Toch zou ik voor een coroguard gaan. De oude livery heeft het en de DC-10's van FedEx waar ze naderhand naartoe zijn gegaan ook. Daarbij lijkt het mij niet echt een keuze zo'n coroguard. Het is een bescherming tegen corrosie en derhalve verplicht door de fabriek lijkt mij. Wat denk jij?


Ik heb nog lange tijd gezocht naar foto's. De geleasede MD-11 toestellen van CityBird hadden de coroguard wel maar na lang zoeken toch op een onverwachte foto gebotst. Het betreft wel de OO-SLG maar ik neem aan dat de OO-SLH hetzelfde was, beide toestellen kwamen immers van Lufthansa.
photo 422528

Om de leading edges te doen ga ik de bare metal foil brushed aluminum van de Shop bestellen. Ik denk dat dit een realistischer beeld gaat geven.

Auteur:  SpeedAS [ zo 08 okt, 2017 22:46 pm ]
Berichttitel:  Re: Authentic Airliners DC10 1/144 Sabena

Zoek en gij zult vinden! :)

Is die vleugel nu helemaal wit? Zal voor de passagiers knap vervelend zijn geweest, zo'n grote reflecterende oppervlak.

Auteur:  TheFlyingDutchman [ ma 09 okt, 2017 0:10 am ]
Berichttitel:  Re: Authentic Airliners DC10 1/144 Sabena

SpeedAS schreef:
Is die vleugel nu helemaal wit? Zal voor de passagiers knap vervelend zijn geweest, zo'n grote reflecterende oppervlak.


Denk dat dat wel meevalt. Lufthansa spuit al sinds jaar en dag de vleugels van alle toestellen wit, en op veel nieuwe kisten is het ook standaard (787, A350). Ik had er zelf in elk geval geen last van toen ik in een 787 vloog :D

Auteur:  Vintage Jet [ ma 09 okt, 2017 9:16 am ]
Berichttitel:  Re: Authentic Airliners DC10 1/144 Sabena

ph-adk schreef:
Daarbij lijkt het mij niet echt een keuze zo'n coroguard. Het is een bescherming tegen corrosie en derhalve verplicht door de fabriek lijkt mij. Wat denk jij?

Heb het, via mijn werkgever, nagevraagd Boeing (nu ook verantwoordelijk voor de DC-10) en dit was het antwoord:

"Corroguard is nog steeds beschikbaar op elk Boeing product, behalve de 787 en blijft een optie voor de klant. De nieuwere generatie verf is minder onderhevig aan de nadelige effecten van bepaalde bijtende stoffen en beschermd vergelijkbaar, of beter, tegen corrosie dan Corroguard".

Het is dus heel goed mogelijk dat, door toepassing van moderne verfsoorten, de vleugels gewoon wit zijn gespoten bij de introductie van het laatste SABENA schema.

:brouw: VJ

ps: erg leuk dat er toch een vervolg op dit draadje komt!

Pagina 9 van 11 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/